Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Någon som kan rör och distortion/genererande av harmonier?

  1. #1
    Spacebeach
    Spacebeach är inte uppkopplad
    Spacebeachs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Någon som kan rör och distortion/genererande av harmonier?

    Söker info kring rörförstärkare i avseendet att skapa harmonier av sub 0-50Hz (lågpass sågtand).

    Sett att gamla soundsystem i England byggs med röret KT-88, det röret ska tydligen ge extra trevliga harmonier och hantera låga frekvenser bra. Antar att massor med andra saker spelar in i bygget, är gamla rörförstärkare att undvika med tanke på frekvenser och ålder? Sen verkar det som det finns NOS/Nya KT-88 rör.

    Men vad vet jag? jag är varken rörexpert eller bevandrad inom förstärkare elektronik bygge.

    Låt säga att jag skulle se mig om efter ett rör preamp med KT-88ór, vad bör jag leta efter? Spelar mängden rör någon roll? Effekten? Andra komponenter? enda anledningen är som sagt att leda sub bas igenom och få jämna (vad jag förstår av ekvationen med rör) extra harmonier.

    Basen jag leder in är givetvis mono, räcker det med ett monoblock? Är jag ute och cyklar?

    Jag tänkte inte dista basen åt skogen utan bara ge den lite hår. Inte sugen på Culture Vulture eller plugins.
    Senast redigerat av Spacebeach den 2017-11-10 klockan 20:08.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Titta istället på Black Box Audio HG-2 om du inte verkligen vill bygga själv. Om du kanske ändå ska ha en Culture Vulture för att hantera basen så måste det vara en av de nyare modellerna (troligtvis en ME). Standard CV förstör mer än den gör nytta tycker jag (för basen då).
    Creamliner eller Creamer+ kan också vara bra alternativ. Själv så vänder jag mig först till saturerings-biten på en Buzz Audio REQ 2.2 MEA för att addera harmonier uppåt till subben. Men den kör istället med mild trafo-färgning. Blir lite annan grej. Men vackert.

  3. #3
    Spacebeach
    Spacebeach är inte uppkopplad
    Spacebeachs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Titta istället på Black Box Audio HG-2 om du inte verkligen vill bygga själv. Om du kanske ändå ska ha en Culture Vulture för att hantera basen så måste det vara en av de nyare modellerna (troligtvis en ME). Standard CV förstör mer än den gör nytta tycker jag (för basen då).
    Creamliner eller Creamer+ kan också vara bra alternativ. Själv så vänder jag mig först till saturerings-biten på en Buzz Audio REQ 2.2 MEA för att addera harmonier uppåt till subben. Men den kör istället med mild trafo-färgning. Blir lite annan grej. Men vackert.

    Tack för tipsen, vilka priser! Kollar in PSA-1 istället.

Liknande ämnen

  1. Någon Ableton PUSH expert här?
    Av mani i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-19, 11:03
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 00:49
  3. midi genererande program
    Av dokido i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 23:14
  4. Någon phase distortion synth?
    Av drdreas i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-25, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •