Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Bra liten hi-end mixer?

  1. #1
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

    Bra liten hi-end mixer?

    Vad finns det för hi-end mixers som har 8-16 kanaler som kan skicka alla individuella ut med EQ? Förslag?

  2. #2
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Toft-mixrarna är riktigt fina saker och dessutom kompakta. Det kan i och för sig kanske kännas lite trångt mellan rattarna ibland, men man vänjer sig.

  3. #3
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Var nära på att knipa en begagnad sådan för något år sen, borde nog ha gjort det, var typ halva priset mot en ny. Dom ser lite lustiga ut iom att dom är så långa och kompakta hehe

    Äh jag vet inte, kanske borde satsa på en USB-lösning för att helt enkelt kunna styra Cubase mixern (eller något mixerplugin som låter bra), jag kommer ju ändå vara i den digitala domänen i slutändan liksom.

  4. #4
    deleted user
    soundcraft signature 21 MTK: både ljudkort o mixer, tycker den låter bra. Inga inserts på kanalerna dock.

  5. #5
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    jo det var det jag först blev sugen på, men att man inte får EQ via USB tar bort hela grejen men att ha ett extern mixerbord, då har jag lika gärna kvar mitt Tascam UX-20x20 + ADA8200 (18 kanaler totalt).

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var nära på att knipa en begagnad sådan för något år sen, borde nog ha gjort det, var typ halva priset mot en ny. Dom ser lite lustiga ut iom att dom är så långa och kompakta hehe

    Äh jag vet inte, kanske borde satsa på en USB-lösning för att helt enkelt kunna styra Cubase mixern (eller något mixerplugin som låter bra), jag kommer ju ändå vara i den digitala domänen i slutändan liksom.
    Då tycker jag definitivt att du borde överväga Console1 mk2 från Softube.
    Funderar skarpt på att skaffa den själv, efter att ha testat en sådan några dagar. Får bara se om jag kan rensa mitt studiobord tillräckligt för att få plats...

  7. #7
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja, jag tittade på den bara för ett tag sedan. Kan man använda den till vilka plugins som helst eller är den mest för deras egna (samt UAD)?

    Det "bra" med en stor mixer i jämförelse med såna här mindre prylar är att med en mixer måste man dedikera en speciell plats för den. Har en känsla av att en sån här liten grej blir liggandes bakom monitorn och under skrivbordet och på alla platser där den inte ska vara typ.. jag är ingen person av ordning direkt

  8. #8
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Den kan kontrollera de flesta pluggar tror jag - men det är nog bara ett gäng UAD som de har färdiga templates för. Jag har inte tittat närmare på det, men det är inget som är avgörande för mig.

  9. #9
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Har tittat på lite fler videos nu, tycker faktiskt den verkar helt perfekt, enkelt att välja ny kanal osv.

    Ska fixa ännu en utdragsskiva under mitt andra skrivbord så kommer den ha en bra plats där.

  10. #10
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ...fast dessvärre är supporten i Cubase ganska begränsad, har man Sonar eller Studio One så kommer den synkroniseras helt med DAW:en, te.x kan man då välja kanal på Console One och det synkas med din DAW så du slipper gå till datorn och klicka på vilken kanal du ska ändra EQ osv på. Men inte om man har Cubase. Fan, alltid är det något man blir besviken på

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fast dessvärre är supporten i Cubase ganska begränsad, har man Sonar eller Studio One så kommer den synkroniseras helt med DAW:en, te.x kan man då välja kanal på Console One och det synkas med din DAW så du slipper gå till datorn och klicka på vilken kanal du ska ändra EQ osv på. Men inte om man har Cubase. Fan, alltid är det något man blir besviken på
    Just precis så gillar jag att arbeta, man väljer vilken kanal man skall jobba med i sequencern och inte på remoten. Jag tänkte först att det måste vara bättre att välja i remoten, men jag nojar för mycket vilken kanal jag är och jobbar på så för mig faller den idén bort och jag är mer happy om jag får EQ samma kanal som jag har valt i min sequencer.
    Kan bero på hur jag jobbar, jag har inga regler för hur kanalerna ligger i min sequencer, det kan finnas två eller tre baskanaler... osv, svårt att veta vilken kanal jag skall välja direkt ur minnet på en controller.
    För mig är valet lätt, välj i sequencern och EQa den kanalen med Comsole 1. Utan tvekan bäst för mig.

  12. #12
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja jag förstår vad du menar.. jag är inte ens säker på att jag skulle jobba på det sättet (dvs välja kanal från remoten) ska fundera vidare lite.

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag förstår vad du menar.. jag är inte ens säker på att jag skulle jobba på det sättet (dvs välja kanal från remoten) ska fundera vidare lite.
    Jag trodde jag skulle gilla att välja på remoten, men det har jag aldrig lyckats med. Det som funkar för mig är att välja kanal i sequencern och sedan använda remote. Jag måste dock säga att jag inte använt Control1 än men efter att testa en olika remoter så har jag kommit fram till hur jag vill jobba. Control1 står högt upp på min inköpslista.
    Senast redigerat av drloop den 2017-09-18 klockan 08:44.

  14. #14
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Jag tror den är bra om man har UAD eller bara kör med deras plugins, finns tydligen 3 olika från dom som man kan köpa till. Lite väl begränsande imo..

    Den är ju mer avancerad än vad man tror, den routar to.m ljudet från UAD/Softube pluginsen via usb in till Console 1.. så det är därför te.x VU mätaren funkar på den, vilket såklart inte kommer fungera med en tredjepartsplugin..

    Nä, skippar den tror jag, men den är som sagt säkert riktigt bra om man begränsar sig till deras (eller UAD) plugins.

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Mackie Onyx. Billig och låter mycket bra! Dessutom med inbyggt ad/da-omvandlare och FireWire-baserat ljudkort

  16. #16
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Firewire går bort tror tyvärr, har det inte på min PC..

  17. #17
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Nej det blir nog till att mixa i euroracket tror jag, sen göra finjusteringar i Cubase.

    Har beställt en analog eurorackkompressor, behöver lite fler EQ's dock.. Tror det blir roligast och smidigast (samt mer överskådligt).

  18. #18
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    En vanlig liten behringer mixer funkar längre än man tror och långt bättre än vad man kan begära för 1000 lappen den kostar. Så pass bra i alla fall att ingen i hela världen kan höra att den på något sätt skulle kunna göra att en mix låter sämre än med en så kallad high end pryl. Det finns säkert fler märken och på 4sound pluggar dom för ett märke som heter alto tror jag.

    Så varför betala mer stöd nån hjälporganisation med det som blir över istället om det finns cash i överskott. För det gör det nog om en behringer mixer inte duger

  19. #19
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så pass bra i alla fall att ingen i hela världen kan höra att den på något sätt skulle kunna göra att en mix låter sämre än med en så kallad high end pryl.
    I min erfarenhet har Behringers eq helt förstört ljud. Och billiga mixers börjar spraka och kanaler failar alltför snabbt.

  20. #20
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    jag vill köpa prylar som jag vet att jag kommer gilla, och har rätt höga krav... en mixer är mer än bara ljudet också, reglage, rattar och byggkvalité ska kännas bra, och hålla.

    Angående ljudkvalité så ja man betalar en väldig massa pengar för att få dom där sista små procenten som gör det lilla extra... Så är det väl med vin och mycket annat också

    Men som sagt, jag har nu lagt det där på is. Jag har spenderat 50h+ på att läsa och söka, det får bli modullösningar för EQ och kompressor, sen fixar jag resten i Cubase. Jag tycker ljudinterfacen med mixer är för tramsiga, leksak över det, vilket är synd.

  21. #21
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör mitt euro genom ett ssl xdesk/xpanda med ett nw2s io. Så fruktansvärt bra. Ingen eq i bordet men det kan man ha utanför och använda insert points. Ganska dyr men väldigt bra lösning.

  22. #22
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Trevlig lösning "några" tusenlappar över min budget dock.

  23. #23
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Allen heath zed r-16 kanske eller midas f serie. Bra grejer men jag tror båda kör med fw. Finns ju billiga pci kort med fw om man inte har det sen innan.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ett Sonybord kanske?

  25. #25
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    I slutändan blev det diverse eurorack, som sagt. tack för alla förslag

    Köpte några "BX Pre" från Feedback Modules, en klon av Boss BX-mixer, tror det passar mig rätt bra som vill göra skitig techno/acid och jungle.. Kompressor blev Mutant Hot Glue, EQ's från Ladik.

    Jag ser ju lite mitt eurorack som en PC-skärm med massor av roliga plugins framför mig, fast med hands-on kontroll.. Så jag vill gärna ha allt på ett ställe, inkl mixning. blir väldigt lättöverskådligt och snabbjobbat. sen kommer detta bli väldigt mycket mer minimalistiskt än att ha en större mixer såklart, men det känns rätt bra det också.
    Senast redigerat av vurt den 2017-09-18 klockan 22:09.

  26. #26
    El Maco Medio
    El Maco Medio är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    SSL Xpanda

    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör mitt euro genom ett ssl xdesk/xpanda med ett nw2s io. Så fruktansvärt bra. Ingen eq i bordet men det kan man ha utanför och använda insert points. Ganska dyr men väldigt bra lösning.
    Hej Jag letar efter en SSL Xpanda - verkar vara svårt att hitta. Du råkar inte vilja sälja din (eller vet ngt annat sätt att få tag på en)?

    Mvh, Markus i Sollentuna

  27. #27
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Nä jag letade i ett år efter min. Mailade intresse om den till dlx som fick tag i en till slut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •