Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken blir min nästa mixer?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Vilken blir min nästa mixer?

    Hej,

    Idag har jag en Soundcraft EPM 8 den har 8st mono kanaler och 2st stereo kanaler med 2AUX och det räcker gott för mig. Jag spelar in allt direkt till en liten Tascam DP-006 recorder. Men nu har jag fått en förfrågan om att skicka in STEMS. Då börjar jag fundera på vad jag kan behöva. Jag behöver en mixer med ljudkort och usb/firewire med minst 12 kanaler(kan vara ett par stereo) gärna 3AUX.

    https://www.thomann.de/se/soundcraft_signature12.htm verkar göra jobbet fint men jag förstår inte hur de räknar monokanaler iaf om man kollar på bilderna? är det rätt produkt på bilderna?

    https://www.thomann.de/se/allenheath_zed_16fx.htm lite dyrare men ser också ut att göra jobbet.

    Sen får det väl bli en mac av nått slag som inspelare. Kom gärna med frågor, funderingar, tips!

    eller skall man satsa på en mixed med direct out på varje kanal och sen spela in till en bandare, typ porta.
    Senast redigerat av klonq den 2017-11-08 klockan 11:15.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Köp ett ljudkort med många inputs istället och låg latency. Då dyker alla ingångar upp i datan separata och mixer blir överflödigt.

  3. #3
    klonqs avatar
    Veteran
    bra poäng men jag vill ha mixerbord för att spela på. Mixerbordet isig är ett instrument eller ett verktyg för att arrangera.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, jag förstod det när jag såg att du ville ha aux grejjer och sådant och det fungerar ju på skärmen också men det blir ju lite pilligt och inte så spelbart så att säga.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ljudinterface med många in och ett par ut för effektreturer. MIDI-kontroller för att styra effektreturerna (=inte ett dugg pilligt och minst lika spelbart med en bra kontroller).

    Alternativt ett stort mixerbord med tillräckligt många bussar att plugga in till ett ljudinterface med tillräckligt många in.

    Det första alternativet är generellt sett mycket billigare, tar mindre plats och är betydligt smidigare. Kräver ungefär lika mycket setup-jobb.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    https://www.thomann.de/se/soundcraft_signature12.htm verkar göra jobbet fint men jag förstår inte hur de räknar monokanaler iaf om man kollar på bilderna? är det rätt produkt på bilderna?
    Nej precis det är 6 monokanaler och inte 8. (däremot har den 8 mikpreamps men de två sista sitter på stereokanaler)

  7. #7
    klonqs avatar
    Veteran
    Låt oss säga att mixer bord är ett måste och jag vill inte använda en dator förutom att spela in enskilda spår.

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..signature 12 MTK då? Då kan du spela in enskilda spår (och 2ch-mixen samtidigt om du så vill) in i datorn så kan du exportera efter behov sen och behöver spendera minimalt med datortid.

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp ett ljudkort med många inputs istället och låg latency. Då dyker alla ingångar upp i datan separata och mixer blir överflödigt.
    +1
    Bästa är ett ljudkort med många in och en mixer med många assigne-bara utgångar.

    BTW på Soundcraft MTK så räknar man med kanalerna 11 och 12 med line-ingångarna (2st RCA-kontakter)

  10. #10
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag är själv jäkligt sugen på MTK:n. Då har du ju ljudinterface + mixer i ett. Fattar inte hur det kan vara så billigt!

  11. #11
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är själv jäkligt sugen på MTK:n. Då har du ju ljudinterface + mixer i ett. Fattar inte hur det kan vara så billigt!
    Nä knasigt billigt! Nästan så man skulle kunna tro att den är byggd av slavar så billig den är

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag är jättenjöd med 12MTKn. Fungerar verkligen toppen. Och till er som säger ljudkort+controller så säger jag blankt nej då det ju skulle innebära att jag alltid måste ha med och koppla in datorn när jag ska spela vilket ju är precis vad jag vill undvika om jag inte spelar in

    (sen att det skulle ge en mycket mer flexibel och antagligen bättre ljudande lösning med dator+ljudkort+controller om man bara vill spela in/alltid har datorn inkopplad och igång betvivlar jag inte men alla jobbar inte så och jag är toknöjd med att komma till repan och bara slå på strömbrytaren och vara igång. Inget kopplande osv)

  13. #13
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är jättenjöd med 12MTKn. Fungerar verkligen toppen. Och till er som säger ljudkort+controller så säger jag blankt nej då det ju skulle innebära att jag alltid måste ha med och koppla in datorn när jag ska spela vilket ju är precis vad jag vill undvika om jag inte spelar in

    (sen att det skulle ge en mycket mer flexibel och antagligen bättre ljudande lösning med dator+ljudkort+controller om man bara vill spela in/alltid har datorn inkopplad och igång betvivlar jag inte men alla jobbar inte så och jag är toknöjd med att komma till repan och bara slå på strömbrytaren och vara igång. Inget kopplande osv)
    Hur funkar ljudkortet? Kan du spela in alla separata spår samtidigt?

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar ljudkortet? Kan du spela in alla separata spår samtidigt?
    Precis. Signature12 har 2ch in/ut via usb medan MTK har alla kanaler (14 in 12 ut).

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar ljudkortet? Kan du spela in alla separata spår samtidigt?
    Japp, alla spår separat, plus masterkanalen. Notera dock att kanalernas separata inspelning tas innan EQ. Masterkanalens inspelning är precis så som masterkanalen låter. För mig är det en självklarhet, men det är tydligen deal breaker för en del.
    Mitt arbetssätt när jag spelar in separata kanaler är att först spela in, sen skicka ut allt till respektive kanal på bordet, mixa, och spela in masterspåret.

Liknande ämnen

  1. Vad blir DIN nästa trend?
    Av Nihad i forum Allmänt om musik
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 19:45
  2. Vad blir nästa stora grej?
    Av Anders7902 i forum Allmänt om musik
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 09:45
  3. Vad blir Clavias nästa drag?
    Av Bullen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:57
  4. Nästa synthinköp blir...?
    Av Adde i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •