Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Step sequencers, hur använder ni dem?

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Step sequencers, hur använder ni dem?

    Hej!
    Jag håller fortfarande på att lära mig allt jag kan om synthar efter drygt 25 år som basist. Jag har skrivit och spelat in en hel del musik i först Cubase, sen Logic och numera Ableton genom att spela in bas och gitarr analogt och programmera trummor och andra synth- och samplade instrument i piano-roll eller liknande. Jag har mest knåpat metal, lite fusion och soul/funk.

    Nu i eurorack- och kanske mer generellt synth-världen verkar det vara populärt med stegsequencers. Det jag har provat hittills har varit lättanvända men jag har svårt att skapa något konstruktivt och användbart med dem när jag är van vid mina andra instrument. Det blir oftast 16- eller 8-stegs-"riff" och ibland lite udda taktarter för att skapa lite polyrytmik men sen kommer jag aldrig längre.

    Hur gör ni för att skapa intressant musik med era stegsequencers?
    Hur komponerar ni slingorna? Vrider ni slumpmässigt till nån slinga tills ni är nöjda och sen loopar? Hör ni slingan i huvudet och sen ställer in den?
    Hur modulerar ni slingorna? CV, för hand, andra sätt, blandat, slumpmässigt?
    Använder ni kvantiserare? Kör ni diatoniskt eller bara transponerar ni eller blandar, eller använder ni bara cv för att styra andra parametrar?


    Finns det några bra videos eller liknande för olika tilvägagångssätt?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    ojoj, mycket stor fråga Och rolig!

    I den modulära världen finns det extremt mycket roliga grunkor för att göra spännande saker med en enkel 8stegs-sequens. Som logiska gates, clock dividers och andra ting som skapar liv i annars ganska tråkiga melodier. Sen finns det en mängd knep från förr med delays som skapar rytmik på statiska sequenser. Bara spana in valfritt tidigt Berlin School album (ratchets, 16dels blipps mellan helnoterna etc).

    Sen behöver ju en sequenser inte enbart styra CV och tonhöjder; jag använder ofta mina likt DAWs automatiseringskurvor; dvs styra filters, LFOer eller liknande. Gammal fjoskel blir sann - bara fantasin sätter gränser. Dock har det en tendens att bli dyrt då man hela tiden hittar nya roliga prylar.

    Finns många duktiga här på 99an som pysslar med likt. Kolla in Erik G tillexempel...

    https://youtu.be/VjKjm3B309M

  3. #3
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Stor fråga som mycket handlar om vilka möjligheter de stegsequensers man använder har.
    Själv har jag en mängd olika i syntar och trummaskiner samt även sq-1 från korg som bara är en sequenser som jag mest använder till min 0-coast.

    Men ett par saker jag fastnat för på sistone.

    Sh-01a har en inbyggd stegsequenser där jag brukar slå in ett par toner samt eventuellt någon paus. Men sedan skickar jag triggpulser från en elektronmaskin (a4) till den. För varje puls stegar sh-01a fram ett steg i sin sekvens. Där börjar det bli riktigt roligt då man kan hålla sig till olika antal steg osv så att inte samma toner spelas på samma ställe i rytmiken varje fyra. Sedan kan man transponera alla toner upp och ner på det. Kul minst sagt.

    Monologue från korg har även den sin inbyggda sequenser. Men den har även fyra ytterliggare spår för motion sequences. Så plinka in en enkel melodi/rytm och prova lite filter eller vågformer eller lfo rates... och spela in de i sequensern.

    Elektrons maskiner har en väldigt komplett sequenser. Parameter locks, olika patternlängder, osv. Där kan man lätt bli fartblind

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag trevar fortfarande ganska mycket här, men hittills använder jag mina "modulära" sequencers (Korg SQ1 och en 8-stegs i AS Vostok) främst för CV av andra parametrar än pitch och så kör jag melodier för hand eller från datorn (Sonar). Jag tycker att det är svårt att få fram bra melodiska idéer med rattar på det sättet helt enkelt, men det kanske kommer.

  5. #5
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Det ämnet avhandlas delvis här...


    https://youtu.be/dAIYYuRNx7M


    https://youtu.be/QbxaWluHXEU

    Finns en mängd sätt att jobba på... En variant kan vara: separat gate- och note-sequencer. Vidare, låt en LFO passera en note-quantizer, och trigga gate från (t.ex. random) LFO, via sample & hold...

  6. #6
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag vrider inte ens på sequencern. bara på ingångs-attenuatorn på den cv-ingång den raden styr

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Oj, tack för uppmärksamheten!

    Jag kan också visa den här, som visar lite mer pulande med stegen:


    https://youtu.be/xfifr8EiOQQ

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir oftast 16- eller 8-stegs-"riff" och ibland lite udda taktarter för att skapa lite polyrytmik men sen kommer jag aldrig längre.
    De begränsningarna du påpekar ligger lite i sakens natur. Polyrytmik är fortfarande bara mönster som upprepas och inte fritt formade fraser. Vill man bryta ut lite ur det schematiska kan man ju göra en generativ patch, men då förlorar man i princip all kontroll på vad som händer.

    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör ni för att skapa intressant musik med era stegsequencers?
    Jag har en extern sequencer, inget i modulform bortsett från att G8 + en dc-mixer och en klocka kan bli till en 8-stegs sequencer. Om jag skulle försöka göra intressant musik, dvs intressant för mig själv, så skulle jag antagligen inte förlita mig enbart på sequencerarbete. Jag har gjort ett undantag där allt styrs av sequencer och varje stycke består av flera spår med sekvenser av olika längd, i vissa fall olika tempo också. Eftersom det är rätt komplicerade slingor skrev jag ner det på noter innan jag matade in det i beatstep pro.

  9. #9
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag hittade, via MylarMelodies senaste(?) video, ett klipp med Steevio som rätt pedagogiskt går igenom hur man kan använda en sequencer. Galet svängigt!!!

    https://www.youtube.com/watch?v=x6hJa2lRRgM

    Jag började labba lite igår och lyckades få ut märkbart mer rörelse än jag brukar med hjälp av en SQ-1 och en Pamelas Workout med euclidian firmware. En rad på SQ-1:an med sju steg och en rad med fem steg och sen skickade jag cv till ett par olika moduler. Jag hoppades kunna använda gate out därifrån också men eftersom den bara byter cv där det finns en gate fick jag använda Pamelas istället. Ska se om jag kan få ut mitt första test om jag lyckas få över videon från nallen till datorn.

  10. #10
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag stoppar in toner jag gillar tillsammans, ställer ibland in på 8T eller 16T, ställer shufflen tills det blir lagom skevt och är jag riktigt lekfull aktiverar jag "random" också.... Lyssnar på resultatet och lägger ofta till massor av trasselmodulation också tills jag tröttnar på den morfiga ljudgröten och gör nåt annat...

  11. #11
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Som svar på dina frågor:

    Jag har oftast slingan/slingorna i huvudet först.
    Jag använder alltid kvantiserare när jag vill ha melodiska slingor.
    I slutet på exemplet nedan låter jag bland annat en sequencer styra notlängden, så jag kan växla mellan tex 1/2 och 1/32-delar.

    Lyssna själv, stycket är inte så märkvärdigt - bara jag som testar lite olika idéer och hur de fungerar ihop. Har du frågor så svarar jag gärna på dem.


    https://youtu.be/_F8OcP6vVnE

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Kör en VCA efter VCAn som styrs av envelope, och låt en rad av sequencern styra den sista VCAn, så kan man programmera accent/volym också. Då blir det lite mer dynamik och känsla i det hela. Om man nu gillar sånt...

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    ...eller styra filtret. Blir fina accenter!

  14. #14
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Innan jag somnade igår poppade en idé upp som jag provade lite imorse för att få lite längre halv-aleatoriska sekvenser.
    1. Kör en stepsequencer ganska långsamt, behöver inte vara kvantiserat.
    2. Skicka cv till en slew-limiter (jag använder Maths) så att istället för att få en långsam stegad sekvens får man en långsam mjuk kurva.
    3. Kvantisera den mjuka kurvan, förslagsvis triggad med nån lämplig subdivision av sequencerns tempo.
    4. Skicka kvantiserat cv till valfri VCO.

    Det här gör att man kan få en långsam rörelse i melodin som man kan styra men att att tonerna däremellan genereras procedurellt. Beroende på hastigheten av step sequencern och slew limitern (både uppåt och neråt med Maths tex) samt hur man triggar kvantiseraren kan man få olika sorters flöden i melodin.

    Har nån gjort på den här sättet och kanske har egna förbättringar och utvecklingar?

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har haft långa perioder där jag föredrar lfo (via offset och att) till s&h och kvantiserare, triggarna till s&h får ju gärna vara nån varierad rytm. Skicka reset till lfo efter 16 steg eller så.. plus om kvantieraren har trig out till envelope generator så hoppar den över att spela samma not två gånger och därmed skapar olika rytmer beroende på melodin.

    Bara genom att ändra lfo'n slumpar man fram melodier och figurer, och genom att byta toner på kvantiseraren. Kan också vara nice att sen använda sequencer till att långsamt transponera alltihop.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    En annan grej, gör en FM-patch med två oscillatorer, använd sågtand på osc 1 (den som skickar cv till osc 2). Styr sedan osc 1 med din step sequencer och ställ den ganska lågt, och för att få det tight skicka klockan även till synken på osc 1.

    Då kan det låta såhär: https://www.dropbox.com/s/4w947hqary...50-FM.mp3?dl=0

  17. #17

    Veteran
    En av de finaste programeringarna med step sequencer som min bandkollega gjort:

    https://soundcloud.com/dabene/thinkingmachine-comb

    Step sequencern styr två brusgeneratorer och en oscillator med fyrkantsvåg samt ett formant filter för att skapa talsyntes.
    Ruggigt cool gjort tycker jag.

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra tråd!

  19. #19
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör en VCA efter VCAn som styrs av envelope, och låt en rad av sequencern styra den sista VCAn, så kan man programmera accent/volym också. Då blir det lite mer dynamik och känsla i det hela. Om man nu gillar sånt...
    Bra tips!

Liknande ämnen

  1. Polyphoniska step-sequencers...
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-01-28, 15:47
  2. Små praktiska step sequencers
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 20:40
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 19:09
  4. Samplers med step-sequencers.
    Av klonq i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 01:12
  5. vilka midi step-sequencers finns det ?
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •