Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Emax vs. Emax II - Vilken är best? Jag jämför dom både i en shoot-out

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Emax vs. Emax II - Vilken är best? Jag jämför dom både i en shoot-out

    Har båda två i min studio nu och lagade til en liten (30min) video hvor jag samplar inn min Juno 6 och ser hur close jag kan få dom at låta. I tillegg jämför jag en del andra ljud.
    Emax med sitt analoga filter mot Emax II sitt digitale. 8/12-bit mot 16-bit.


    https://youtu.be/A0xR348AyUU

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Gött. Ska lyssna ordentligt när jag sitter vid datamaskinen med bra högtalare. Sitter just nu med iPaden bara. Gillar du Emax eller Emax II bäst?

  3. #3
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött. Ska lyssna ordentligt när jag sitter vid datamaskinen med bra högtalare. Sitter just nu med iPaden bara. Gillar du Emax eller Emax II bäst?
    E-chip vs. G-chip. Jag gillar båda. Emax med sitt analoga filter og gritty 8-bit låter kanon på alt, men Emax II med sitt mer futuristiska sound funkar til mitt synth-pop sound då det glider inn i mixen på et bra sett. Best at ha båda två i sin arsenal!

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    EMAX för mig handlar om att pitcha ner radikalt flera oktaver och de extrema artifakter detta ger, låter som
    sample rate reduction. Och sen på med det varma filtret på det!
    Det kan bara 1:an göra, 2:an pitchar på annat sätt.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Emax jobbar i samplar/spelar upp i 12 bitar, lagrar i 8 bitar icke linjärt. Ger ett eget sound - låter mycket närmare "äkta" 12 bitar än 8 (typ Mirage, dvs egentligen oanvändbart )

  6. #6
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emax jobbar i samplar/spelar upp i 12 bitar, lagrar i 8 bitar icke linjärt. Ger ett eget sound - låter mycket närmare "äkta" 12 bitar än 8 (typ Mirage, dvs egentligen oanvändbart )
    Har en Mirage bedvid mej just nu. Får vel dra upp en video av den en dag med... Fantastiskt gritty.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    När jag köpte den 1:a jag hade ett tag hade säljaren även en 2:a, så jag testade ett filtersvep på 2:an. Och undrade om han inte skulle sälja den istället. Så minns jag det. Senare EMU (ESI-32) har inget filterresonansdrag alls i jämförelse. Men jag kan ha helt fel.

  8. #8
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Har ägt 1:an i några år, tror dock jag föredrar 2an

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Mycket intressant, tack för att du delar!

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag köpte den 1:a jag hade ett tag hade säljaren även en 2:a, så jag testade ett filtersvep på 2:an. Och undrade om han inte skulle sälja den istället. Så minns jag det. Senare EMU (ESI-32) har inget filterresonansdrag alls i jämförelse. Men jag kan ha helt fel.
    Precis. Har haft alla tre (E-max 1 och 2 och ESI32) och har kunnat jämföra dessa rakt emot varandra.
    E-max 1 och 2 låter väldigt lika. Och Emu lyckades verkligen med filtren i 2:an. Skillnaden är att Emax 1 låter mer murrigare och 2:an låter mer klarare.
    När det gäller ESI32 och efterkommande som E4:orna, så har de betydligt tråkigare och identitetslösa filter. Även om efterkommande samplers låter bättre i samplingen så saknas identitet och karaktär jämfört mot Emax 1 och 2.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har en 1:a hemma som används väldigt sällan och den liksom degade ihop. För ett tag sedan bootade jag upp den och började gå loss på knapparna så nu funkar dessa riktigt bra men rätt många tangenter är svårtriggade. Det som gör att jag inte använder den något speciellt är att den är så kass på att sampla. Jag vill kunna sampla C3 och sedan sprida ljudet uppåt och nedåt men det funkar ju bara nedåt. Värdelöst i min värld.

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag hade uppskattat en single-cycle jämförelse mellan de två, och jämföra filtren, svep självresonans e t c. Har haft bägge under lång tid, men ingen nu längre. Jag vurmar nog mer för tvåan p g a mer minne, stereo, högre sample rate. Men ljudet i ettan kan ibland vara precis det grit man vill ha... Gotta Catch em all.

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade uppskattat en single-cycle jämförelse mellan de två, och jämföra filtren, svep självresonans e t c. Har haft bägge under lång tid, men ingen nu längre. Jag vurmar nog mer för tvåan p g a mer minne, stereo, högre sample rate. Men ljudet i ettan kan ibland vara precis det grit man vill ha... Gotta Catch em all.
    Ja mé! Men då ska det vara minst med 2MB.
    Det där med mer minne är en övervägande faktor.
    Om man ska ha en 1:a så ska man i så fall gå för en Plus, den sista av 1:orna. Plusen är i princip som de första Emax II:orna, som bara hade 1MB och mono sampling.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Använde 1an på/till "allt" i nästan 10 år. Skaffade en EOS-modell och lånade en 2a en period för att flytta samples (1-floppy via 2an till SCSI). Filtren på 2an lät inte kul jfr 1an (jfr Rolands riktigt bra digitala filter från samma tid). Sedan, i EOS var de oanvändbara som "syntfilter". Resonansen var snarare ett bandpassfilter...

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Bara en tanke så där...idag känns det för mig inte alls så viktigt hur filtrena låter på en sampler, när så många välljudande VA, VST och riktiga analoger finns tillgängliga, samt multitracking. Förr var det en nödvändighet, när Junon skulle samplas för att bli multittimbral. Och det sprack ju så klart med ESI-32:an. Men de olika filtertyperna (v.3) var skojiga.

  16. #16
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    ...dubbel post:
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-11-08 klockan 22:09.

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tack för intressant video där man ser olikheterna kanske främst användarmässigt mellan dessa två samplers.

    Sedan är det naturligtvis klart att EMAX:1ans multisamplingar av Junon låter överlägset bäst. Går naturligtvis inte att jämföra med en single sample version på II:an.

    I mina öron vinner dock också 1:an ljudmässigt vad gäller övriga klassiska ljud. Bortom "mullighet" finns själ och pondus som saknas i II:an. Fråga: Är splittpunkterna densamma på de olika maskinerna gällande "övriga ljud"? Är det "straight" emax1 program som laddats in i II:an? I vilket fall. Filter på 1:an låter fint!

    Naturligtvis riktigt, riktigt tråkigt att transponeringen inte sträcker sig mer än en oktav på 1:an. En oktav av "bra" transponering kan dock räcka i vissa fall... tex för trumljud att få "den där variabel samplerate karaktären" som tyvärr bara vissa samplers ägde. Subtilt? Javisst! Men vid multitracking och många kanaler... Kan det göra ganska stor skillnad, om man gillar sådant.

    Hmm.. Blir verkligen sugen på en EMAX1 efter denna video (har tidigare självt ägt en II som jag gillade allt på förutom den rosa-texten) Trots att jag inte skall köpa en enda mer hårdvarusampler i hela mitt liv om inte dess namn börjar på F (I just det fallet går dock bra med en II:a

    Ang Midi? Hur var det nu igen... När Emax 1:an var ny, blev jag demad en mer än lovligt otight fabriks demo. Kommer inte ihåg om det var uppspelning från fristående sequenser, eller EMAX interna (för egen sequenser hade den va?) Gick ej att kvantisera? Dålig upplösning? Eller helt enkelt slö maskin?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-11-08 klockan 22:07.

  18. #18
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Tycker du om ljudet och inte samplar själv så köp en EMU Vintage Keys.
    Världens bästa rompler med emufilter och marknadens bästa modulationsmatrix.

    Du kommer inte att ångra dig.

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mina öron vinner också 1:an ljudmässigt vad gäller övriga klassiska ljud.
    +1 Absolut. En väldigt stor skillnad.

    Tack för bra video!

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Transponeringen på 1an bygger på variabel sample rate och beror på vald samplingsfrekvens 10, 16, 20, 28 (default), 31 och 42 kHz.

    Vid 42 kHz går det inte att transponera uppåt.

    Vid 28 kHz några semitoner uppåt

    Vid 10 kHz ca 2 oktaver.

  21. #21
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transponeringen på 1an bygger på variabel sample rate och beror på vald samplingsfrekvens 10, 16, 20, 28 (default), 31 och 42 kHz.

    Vid 42 kHz går det inte att transponera uppåt.

    Vid 28 kHz några semitoner uppåt

    Vid 10 kHz ca 2 oktaver.
    Det stämmer bra. Jag sejer det också i video. Jag tyckte 31 Khz var en bra samplingsfrekvens för den här videon och då var jag tvungen at sample 4 oktaver inn i Emax så jag kunde spela några oktaver

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transponeringen på 1an bygger på variabel sample rate och beror på vald samplingsfrekvens 10, 16, 20, 28 (default), 31 och 42 kHz.

    Vid 42 kHz går det inte att transponera uppåt.

    Vid 28 kHz några semitoner uppåt

    Vid 10 kHz ca 2 oktaver.
    Precis! En så enkel sak som en sked mot en tekopp låter
    fantastiskt coolt reducerat till 10Khz

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang Midi? Hur var det nu igen... När Emax 1:an var ny, blev jag demad en mer än lovligt otight fabriks demo. Kommer inte ihåg om det var uppspelning från fristående sequenser, eller EMAX interna (för egen sequenser hade den va?) Gick ej att kvantisera? Dålig upplösning? Eller helt enkelt slö maskin?
    Sequencern i Emaxen är askass. En scratchpad sequencer utan möjlighet att sätta längd eller att kunna kvantisera. Den är dessutom otajt och hoppar i tempot.
    Det enda man använde den till var att göra den multitimbral.

Liknande ämnen

  1. Emax I & Emax II news (från Emu listan)
    Av Frengus i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-10-15, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •