Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Random Theme Project

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Random Theme Project

    Har inte så mkt tid längre... och försöker klura ut hur mitt skapandes form ska se ut en tid framöver.

    En tanke jag har är att bygga tema, ljuddesign, arr och prodd runt ett antal enkla regler:

    Ljud och tema:
    1. Starta synth
    2. Slå med en, två eller tre tärningar (udda vecka tre, jämn två, jämn dag udda vecka 1)
    3. Tweaka ngt i soundet.
    4. Improvisera tema spela

    Arr och prodd:
    1. Öppna låt
    2. tweaka valfritt element
    3. Spara
    4. Stäng.

    Detta kan bli hur dåligt som helst men också hur bra som helst.
    Det är nu mina skills sätts på prov.

    Om detta hamna i fel kategori, flytta det. Jag tyckte det hamande bäst här eftersom det i huvudsak handlar om komposition.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2017-11-04 klockan 20:02.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Även så kallad kreativitet kan nog effektiviseras i viss mån och fås att rulla på räls. Men jag undrar ändå, vad är poängen? Måste det bli något färdigt resultat av det?

  3. #3
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har man dåligt med tid kan man bestämma hur allt ska vara innan man spelar in då är skapandeprocessen redan klar beror kanske på genre men borde nog funka med det mesta tror jag.

    Har själv en låt jag ska börja spela in imorrn har bestämmt en del ljud och ungefär hur de ska spela i huvudet sen är det bara tuta och köra kanske

  4. #4
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även så kallad kreativitet kan nog effektiviseras i viss mån och fås att rulla på räls. Men jag undrar ändå, vad är poängen? Måste det bli något färdigt resultat av det?
    Nja. Eller ja, iaf 2 av 5.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om metoden funkar så bra, kör på!

    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man dåligt med tid kan man bestämma hur allt ska vara innan man spelar in då är skapandeprocessen redan klar beror kanske på genre men borde nog funka med det mesta tror jag.

    Har själv en låt jag ska börja spela in imorrn har bestämmt en del ljud och ungefär hur de ska spela i huvudet sen är det bara tuta och köra kanske
    Då är det en fördel med en massa erfarenhet så att man kan jobba på rutin. Det gäller speciellt om man ska försöka improvisera fritt.

    Har man dåligt med tid för mental planering av vad man ska göra så vet jag inte. Och musik blir fort oöverskådligt komplex så att man inte kan planera allt i förväg utan måste pröva sig fram. Det är i alla fall min erfarenhet.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sånt där är ju kul! Jag får ofta inspiration att slutföra nåt med liknande idéer. Just slutförandet tycker jag blir lättare när man ställt upp sina valda begränsningar. Ex. "Nu ska jag göra en låt med DET instrumentet, i DEN taktarten, med text från DEN gamla grekiska poeten, på 3 timmar". Roligt!

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om man kunde göra musik utan begränsningar skulle man återskapa hela musikhistorien samt fylla i luckorna mellan de existerande musikformerna.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bara luckorna kan ju vara en kul begränsning att testa annars

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag tror det kallas "julkalender."

Liknande ämnen

  1. adlib-sound; sb16 sound ! Dags att börja revolutionen
    Av Littorinasounds i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 19:58
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 11:08
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •