Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 192 av 192

Ämne: Kassettråden

  1. #181
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tomma kassetter + fodral, finns det enkelt att köpa alltså? Blir glad av en sån länk

    Tid har jag, så jag tror nog jag duplicerar, klipper och kopierar själv.

  2. #182
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tomma kassetter + fodral, finns det enkelt att köpa alltså? Blir glad av en sån länk

    Tid har jag, så jag tror nog jag duplicerar, klipper och kopierar själv.
    Yes, går att beställa i precis den längd du behöver. Med eller utan tryck och i alla dess färger.

    Här är ett antal länkar till några av de vi pratat om tidigare i tråden.

    https://tapemuzik.de
    https://8merch.com
    https://monotypepressing.com

    Tyvärr ligger Tapeline och BandCDS i UK där många beställde kassetter förr. Så har blivit att de undviks efter Brexit för att slippa tullhanteringen.

  3. #183
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Rätt dyrt ändå. Typ 40 spänn kassetten för tomma 45minuters + frakt. Då är tradera/blocket billigare

  4. #184
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast billigast vore ju att "embrace the lo-fi" och gå loss på den oändliga högen av gamla använda kassetter som finns lite överallt... Hmm...

  5. #185
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag menar, "recycled tape" är ju snarare ett säljargument idag

    Jag började röja i kassettvalven. Ett problem med idén är ju att banden är så jävla olika. Det innebär separat pill för varje exemplar vilket kanske/kanske inte är lite för jobbigt Kul att se vilka som fortfarande är bra, och vilka som åldrats uselt. CD:ing-banden t.ex. har bara muffel kvar att ge verkar det som.

    Men roligt när man får till en bra in-nivå på ett bra kassettband. Kvallen är alltid bättre än man vågar minnas

  6. #186
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Mm, en del av CD:ing-kassetterna är från efter kassettens guldålder och då kan det var alite si och så med kvaliteten. Äldre kassetter (av god kvalitet) brukar för det allra mesta prestera finfint även idag, tycker jag (även om min erarenhet är begränsad). Så länge kassetterna förvarats hyfsat väl så.

  7. #187
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle nog mer säga att CD:ing-kassetterna var en slags sista desperat dödsryckningsidé från nån trevande marknadsavdelning. De var riktigt billiga nya också. Minns hur vi garvade åt de på högstadiet redan när de kom. Snacka om arbiträrt verb liksom (Men visst fan blev det ändå en hel del CD:ing. Kassett-walkman funkar fortfarande bättre än CD-walkman )

    "Guldålder" är väl när det är som mest och bäst. Mellan 1972 och 1990 typ

  8. #188
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt dyrt ändå. Typ 40 spänn kassetten för tomma 45minuters + frakt. Då är tradera/blocket billigare
    Antar du menar C90 band? Visst, kanske är lite dyrt. Blev ca 45kr/kassett inkl frakt från Tape Muzik. Tapeline var billigare förr när det gäller tomband. Men efter Brexit så har det tyvärr både blivit struligare och dyrare att beställa från dem.

    De tre jag länkade fokuserar huvudsakligen på att duplicera och trycka färdiga produkter. Inte så mycket på att sälja tomband. Även om de gör det med. Så det är inte så mycket dyrare att faktiskt beställa en färdig duplicerad kassett med tryckt omslag i case. Kollade Monotype lite snabbt det blir 47kr/kassett inkl moms, duplicerad i case med tryckt j-card och shrinkwrap. Exkl frakt. De har också just nu en 5% rabattkod som jag inte dragit av.

    Tog en snabb titt på Tradera och det var mest TDK, BASF, Maxell osv med företagets grafik tryckt på kassetterna. Inte så kul om man ska sälja i mitt tycke. Men visst, går kanske hitta billigare där om man köper sådana.

    Jag har gjort rätt många kassetter helt på egen hand med duplicering, sätta etiketter (ugh!) osv. Det tar tiiiiiiiiid. Även om det är kul ibland så är det rätt skönt att få en snyggt tillverkad kassett i handen utan att behöva spendera dagar på att kopiera upp dem.

  9. #189
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog mer säga att CD:ing-kassetterna var en slags sista desperat dödsryckningsidé från nån trevande marknadsavdelning. De var riktigt billiga nya också. Minns hur vi garvade åt de på högstadiet redan när de kom. Snacka om arbiträrt verb liksom (Men visst fan blev det ändå en hel del CD:ing. Kassett-walkman funkar fortfarande bättre än CD-walkman )

    "Guldålder" är väl när det är som mest och bäst. Mellan 1972 och 1990 typ
    Ja det var ju precis det jag menade "efter kassettens guldålder", även om jag var snäll mot dem och skrev "en del av" dem Kassettens guldålder prestandamässigt var nog kring 1985 och 5-7 år framåt.

  10. #190
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Shit. Missade ett helt "efter". Sorry

  11. #191
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Gjorde kassetter till mitt släpp på Monotype och de är kanon att ha och göra med

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2721B&W.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	3,77 MB 
Id:	115784Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2717B&W.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	4,12 MB 
Id:	115785

    Fler bilder och kan beställas på min bandcamp eller direkt från mig med PM...

    https://angstsessions.bandcamp.com/a...-inre-dekadans

  12. #192
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Ni som tryckt hos monotype, hur blir det med j-card trycken? Skevar dom? Alltså måste man förhålla sig till 3mm 'bleed' runtom allt? Är väl mest ang texten på 'spine', blir ju så satans smalt utrymme att få in något på, om man måste lämna 3mm bleed på vardera sida även där. Eller vågar man använda hela utrymmet?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •