Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 193

Ämne: Ableton Live 10 kommer 2018

  1. #1
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Senast redigerat av HEK den 2017-10-26 klockan 19:20.

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Wah, nice

  3. #3
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Ohh

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Loop hålls den 10-12 november så kan hända att de presenterar något där.

    https://loop.ableton.com

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Yes, äntligen multi clip editing och subgrupper.

  6. #6
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Vad brukar uppdaterringen ligga på i pris? Typ sälj din förstfödde!? Eller.

    Deras site säger 199€

    Från suite 9 till suite 10 då.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad brukar uppdaterringen ligga på i pris? Typ sälj din förstfödde!? Eller.
    Beror lite på vilken version du sitter på nu. Uppgraderingspriserna finns här https://www.ableton.com/en/shop/live/

    Se till att vara inloggad bara.

  8. #8
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu kommer det snart: https://www.ableton.com/en/live/

  9. #9
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Finns massa videor på tuben också, nån som sett nått extra spännande?

  10. #10

    Redaktör
    Create Digital Music har en utförlig genomgång: http://cdm.link/2017/11/ableton-live...ons-whats-new/

  11. #11
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Slå ihop med denna tråd kanske?
    http://www.99musik.se/showthread.php...e-10-p%C3%A5-g

  12. #12
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du köpt Live 9 mellan 2 oktober och 2 november får du gratis uppdatering. Jag köpte den 5:e okt, puh!

  13. #13
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    €199 för uppgraderingen var rätt saftigt. Men jag kommer att uppgradera ändå.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Spännande att de fortfarande inte fixat en vettig comping-funktion. Blir väl fortsatt inhopp för StudioOne om man ska spela in sång/akustiska grejor då...

    I övrigt ser det ju rätt bra ut, inte minst vissa av de "små" fixarna, som att kunna redigera flera midiklipp samtidigt, och snap-to-grid för automationpunkter...

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (F ö, är det bara jag som tycker "Oh, kolla, nya synthar och effekter" mestadels är sjukt ointressant för DAW-releases? Skulle ju mycket hellre sett att de lagt även det krutet på förbättringar i grundfunktionaliteten...)

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (F ö, är det bara jag som tycker "Oh, kolla, nya synthar och effekter" mestadels är sjukt ointressant för DAW-releases? Skulle ju mycket hellre sett att de lagt även det krutet på förbättringar i grundfunktionaliteten...)
    Det är väl samma sak som att det är roligare att köpa saker som låter än exempelvis monitorställ. I det här fallet, har man inget sådant som låter att komma med så tycker folk det är trist.

  17. #17
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Vet inte om det är så spännande, fast funktionen att skapa grupper i grupper känns väldigt välkommen. Det jag ser mest fram emot är alla de små sakerna som de fixat, det kommer nog att underlätta arbetsflödet en hel del.

  18. #18
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (F ö, är det bara jag som tycker "Oh, kolla, nya synthar och effekter" mestadels är sjukt ointressant för DAW-releases? Skulle ju mycket hellre sett att de lagt även det krutet på förbättringar i grundfunktionaliteten...)
    håller med till 100%

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Nämns inget om någon GNU/Linuxversion. Fan.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (F ö, är det bara jag som tycker "Oh, kolla, nya synthar och effekter" mestadels är sjukt ointressant för DAW-releases? Skulle ju mycket hellre sett att de lagt även det krutet på förbättringar i grundfunktionaliteten...)
    Medhåll i stort, men samtidigt tycker jag en bra delay har saknats (trots att det är typ 4 med som standard) och har man inte haft Suite så har det varit ett ganska tunt utbud instrument som standard.

    Max for Live inbyggt och med som standard är ganska stort också.

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Oj då! Fortfarande ingen comping är ju en stor besvikelse för mig! Aningen förundrad över att detta är ett helt versionssteg?

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll i stort, men samtidigt tycker jag en bra delay har saknats (trots att det är typ 4 med som standard) och har man inte haft Suite så har det varit ett ganska tunt utbud instrument som standard.

    Max for Live inbyggt och med som standard är ganska stort också.
    Jo, men det är inte svårt att hitta fler instrument å pluggar än man någonsin kommer hinna använda.

    M4L är najs däremot, och integrationen lär bli allt tightare eftersom Ableton äger Cycling74 nuförtiden. Betraktar inte M4L som instrument/effekt, eftersom det kan göra så mycket mer och är integrerat på ett helt annat sätt än andra instrument/effekter. Det är ju snarare en förlängning av hela DAW:en, och ett av de starkaste skälen att köra Live...

  23. #23
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Var framgår det att Max for Live är med i Standard? Inte här vad jag kan se.

  24. #24
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj då! Fortfarande ingen comping är ju en stor besvikelse för mig! Aningen förundrad över att detta är ett helt versionssteg?
    Tycker dock man fått ganska "stora" uppdateringar under 9an, tex nya filtr, eq, simpler å tunern

  25. #25
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tycker uppdateringen verkar bra, en hel del push förbättringar vad det verkar.

    223€ för att uppdatera till Suite från standard och samtidigt få 10:an känns rätt ok.
    Senast redigerat av HEK den 2017-11-02 klockan 20:09.

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    199Euro... för uppdatering från Suite9 till Suite10. iaf i min butik.

  27. #27
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har 9 Intro. Uppa till Standard kostar nu 223 och Suite 399. Tål att övervägas. Kör ju Bitwig numera, eftersom den funkar i GNU/Linux, men har en Push 2 och där är Live att föredra.

  28. #28
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om det är så spännande, fast funktionen att skapa grupper i grupper känns väldigt välkommen. Det jag ser mest fram emot är alla de små sakerna som de fixat, det kommer nog att underlätta arbetsflödet en hel del.
    Äntligen

  29. #29
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande att de fortfarande inte fixat en vettig comping-funktion. Blir väl fortsatt inhopp för StudioOne om man ska spela in sång/akustiska grejor då...

    I övrigt ser det ju rätt bra ut, inte minst vissa av de "små" fixarna, som att kunna redigera flera midiklipp samtidigt, och snap-to-grid för automationpunkter...
    Öh comping, vad är det? Menar du när man klipper sång? Vocal comping?
    Senast redigerat av mv den 2017-11-02 klockan 21:11.

  30. #30

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var framgår det att Max for Live är med i Standard? Inte här vad jag kan se.
    Du har rätt, det ingår fortfarande bara i Suite – jag läste "Max for Live – no limits, built in" och trodde det betydde att alla fick det.

  31. #31
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    199Euro... för uppdatering från Suite9 till Suite10. iaf i min butik.
    Meh. Väl mycket om man redan har suite 9 + Max MSP inköpt för typ ett år sedan.

  32. #32
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Om man förhandsbokar nu så får man uppgradera 9->10 för EUR199. Ord. pris EUR 249, så 20%.

    Har inte hunnit kolla igenom alla nyheter än men jag tycker det känns liite saftigt ändå för det jag sett hitills. Är inte direkt i behov av en till mjukis-synth/delay liksom.

  33. #33
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh comping, vad är det? Menar du när man klipper sång? Vocal comping?
    Ja, sång, eller andra akustiska inspelningar...

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker uppdateringen verkar bra, en hel del push förbättringar vad det verkar.
    Om de hällt in Max/Msp och förbättrat integrationen och snabbheten, lär det vara både väldigt värdefullt ur användbarhetsperspektiv och en grym massa jobb...

  35. #35
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Vem försöker vi lura här!? Klart som korvspad att 99% av oss kommer att uppdatera förr eller senare ändå

  36. #36
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem försöker vi lura här!? Klart som korvspad att 99% av oss kommer att uppdatera förr eller senare ändå
    det har du nog rätt i, jag ska iallafall, en del nya goa grejer tycker jag...

  37. #37
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Överväger uppgradering till suite faktiskt. Inte stor prisskillnad mot att bara uppgradera standard när man har m4l + ett par instrument...

  38. #38
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    äntligen sysex, förvisso genom M4L, men ser fram emot att kunna styra, programmera och spara patches till äldre syntar..

  39. #39
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast funktionen att skapa grupper i grupper känns väldigt välkommen.
    +1

    Och sliptogrid i automatisering var fasen på tiden!

  40. #40
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    äntligen sysex, förvisso genom M4L, men ser fram emot att kunna styra, programmera och spara patches till äldre syntar..
    Fanns inte detta redan? Styr grejer med sysex från m4l visserligen någon japansk kodad mjukvarugrej emellan. Men det funkar!

  41. #41
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Frågan är kommer det vara billigare att uppgradera från 9+suite+m4l till 10 och något halvår? Eller ska man köra "förhands"-uppgradering för 199? Har fasen knappt använt allt godis i nya uppdateringarna av 9 och m4l med alla spännande effekter... bidrar integreringen av m4l att det fungerar "bättre"? Det fungerar väl redan strålande? Tycker inte det drar nämnvärt mycket kraft heller?

    Nya instrument och effekter får man ju löpande i m4l...

    Men groups i groups och sliptogrid är ju smidigt men 2 lax... euron står ju högt! ��. Och man vill ha €uroRack!

  42. #42
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Ableton drar 1 euro när du förhandsbokar och resten när det släpps någon gång i början på nästa år. Får hoppas på en bättre kronkurs.

  43. #43
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite kul att en liten ändring jag föreslog på Abletons forum för många år sen, faktiskt kommer nu. Inte för att jag vet om det är tack vare mig, men jag fick småpositiv respons från en anställd den gången. Nämligen att spår med trumrack numer kommer att foldas mellan klippets inspelade noter och pads som faktiskt har devicer, istället för klippnoter och alla pads, ink tomma.

    Jag häll på att bli tokig på dagens beteende, på den tiden jag körde med rack som jag anpassat till Rolands vDrums-notmappning. Där hamnade vissa noter ensamma på egna sidor och det var ett elände när man ville musprogrammera. Synd att jag slutat med det. Om de nu bara kunde göra samma sak för spår med VST/AU-truminstrument...

  44. #44
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite kul att en liten ändring jag föreslog på Abletons forum för många år sen, faktiskt kommer nu. Inte för att jag vet om det är tack vare mig, men jag fick småpositiv respons från en anställd den gången. Nämligen att spår med trumrack numer kommer att foldas mellan klippets inspelade noter och pads som faktiskt har devicer, istället för klippnoter och alla pads, ink tomma.

    Jag häll på att bli tokig på dagens beteende, på den tiden jag körde med rack som jag anpassat till Rolands vDrums-notmappning. Där hamnade vissa noter ensamma på egna sidor och det var ett elände när man ville musprogrammera. Synd att jag slutat med det. Om de nu bara kunde göra samma sak för spår med VST/AU-truminstrument...
    Heh, det har jag oxå mailat om, men missat att det kommer i 10. Sweet, i så fall!

  45. #45
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Multi-clip editing är toppen ju! Men ofta det är så dyrt från suite till suite? Köpte ju suite 9 alldeles nyss...

  46. #46
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multi-clip editing är toppen ju! Men ofta det är så dyrt från suite till suite? Köpte ju suite 9 alldeles nyss...
    Fast suite-suite är ”bara” 20 euro dyrare än standard-standard, och då får man betydligt mer nytt...

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heh, det har jag oxå mailat om, men missat att det kommer i 10. Sweet, i så fall!
    Då har vi halva äran var!

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har vi halva äran var!
    Japp! Vi är antagligen de enda...

  49. #49
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    förbeställt här..

  50. #50
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det är ju en massa bra grej utan tvekan. Blev lite lurad av multi-clip editing först jag trodde det handlade om förbättrad möjlighet att markera/dra/flytta/fadea flera clip som inte är rakt ovanför varandra.. den grejen är bara märklig.

  51. #51
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag hade hört rykten om att de skulle börja köra någon slags prenumerationsmodell, i vilket fall jag hade dumpat Live till slut. Men nu tror jag nog att jag kör en uppdateringsrunda till. Har gått över så jag mest kör Bitwig, men det finns en del grejs i Live som jag skulle sakna... Fast frågan är om det inte är för mycket pengar för sån liten lyx.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    €199 är verkligen saftigt. Men det är nästan så att bara möjligheten att döpa in- och utgångar är värd pengen. Jag tror inget kostat mig mer tid i onödan i Live än felrouting. Och hörseln mår inte heller så bra, när man råkar routa ES-3:ans CV-utsignal till masterbussen...

  53. #53
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag erbjöds uppgradering från Standard 8 till Standard 9 för 157 euro och uppgraderingen till 10 ingår. Gött. Min installation av 8an har haft det svårare och svårare att exportera låtar. Jag får ofta exportera låten genom att spela upp den och samtidigt spela in den i Audacity. Snygg lösning.

  54. #54
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @Antimon: börjar de med prenumeration byter jag DAW också. Har köpt uppdateringen, tror det blir bra.

    @Sisältää: det var ju ett bra pris om du får 10:an också, snyggt.

  55. #55
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Två trådar sammanslagna, flyttat från Nyhetstips och ändrat rubriken.

  56. #56
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Efter att ha kollat på en massa videor om tian, så måste jag säga att jag är ganska positivt inställd. Massa små ändringar som åtgärdar gamla irritationsmoment, många ändringar i Arrange View, som ju tidigare varit sorgligt eftersatt och de nya devicerna verkar faktiskt inte bara vara där för att det ska finnas nya devicer, utan vara verkligt användbara. T.o.m. jag, som är ganska ointresserad av mjukvarusyntar, börjar känna visst sug efter Wavetable! I en video lyckades de få den att låta som en Buchla 259e, bara en sån sak. Och den nya melodiska stegsequencern i Push ser verkligen bra ut.

    Så vad saknar jag? Givetvis comping! Det måste väl ändå ha varit en av de mest efterfrågade funktionerna i bra många år? Att de faktiskt skiter i det i den här versionen också är nästan hisnande. Och jag hade verkligen väntat mig att få se Session View-mixern som alternativ i Arrange View också, efter att de demade det i en officiell video om deras utvecklingsprocess, för minst ett år sen. Det är IMO de två stora bristerna som kvarstår nu. Inbyggd pitch correction hade förstås också varit trevligt. Och Poly AT. Men på det hela stora känns det som en riktigt bra uppdatering. Inga storstilade, nyskapande genialiteter, men däremot en massa "så här borde det ju varit från början". Gott så.

  57. #57
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju en massa bra grej utan tvekan. Blev lite lurad av multi-clip editing först jag trodde det handlade om förbättrad möjlighet att markera/dra/flytta/fadea flera clip som inte är rakt ovanför varandra.. den grejen är bara märklig.
    Otroligt skumt. För det går väl verkligen inte att få en markering som ligger över flera spår och inte är en perfekt rektangel? Eller (please)?

  58. #58
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    När får vi sends i drum rack?

  59. #59
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pistolpete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När får vi sends i drum rack?
    Det finns redan. Om du menar effekt send/retur.

  60. #60
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt skumt. För det går väl verkligen inte att få en markering som ligger över flera spår och inte är en perfekt rektangel? Eller (please)?
    Nu är jag inte riktigt med på vad ni menar? Men vad det handlar om är att om man markerar clips i flera olika spår, så kan man redigera dem i ett och samma editor-fönster. Man ser alltså nötterna från alla markerade clips samtidigt, särskilda med olika färg. Det kan vara grymt smidigt om man t.ex. har trumgrejer på flera spår.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •