Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Provspela/eventellt köp av en trumpet

  1. #1
    Thrakando
    Thrakando är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Provspela/eventellt köp av en trumpet

    Hej!

    Hittade hit i jakt på någon form av duglig musikaffär, samt även tips/idéer kring olika trumpeter.
    Har suttit på min trogna B&S i snart 8 år, Besson i 12år, och börjar bli lite småsugen på att utöka familjen.
    Är mest sugen på att i alla fall testa en Bb-trumpet med rotary valves (Kan ej den korrekta svenska benämningen) som ska gå att spela allround då jag tror att det hade fungerat betydligt bättre för mitt grepp. Annars fungerar ju vanliga ventiler, är bara osäker kring märken/modeller förutom de jag har testat.

    Finns det någon bra affär i närheten av Umeå, eller inte allt för långt ifrån, där man kan provspela utan att behöva ta sig till Windcorp i Stockholm/Göteborg/Malmö?

    Tack i förhand för svar!

  2. #2
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Spännande! Jag trodde att alla Bb-trumpeter hade kolvar men efter att ha läst ditt inlägg googlade jag lite och fann att det verkar vara en grej med roterande ventiler och att det har musikaliska fördelar. Kul! Jag stötte på roterande ventiler på en ventilbasun som jag spelade på för 30 år sedan men det är nog den enda gången. Det var dessutom ett antikt instrument så jag fäste inte så stort avseende vid mekaniken utan var mest glad att den fungerade.

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med musikaffärer norr om Dalälven. I Uppsala kan jag rekommendera Selma Musik (http://www.selmamusic.se) som har bra sortiment och, framför allt, duktig och kunnig personal. Ligger inhyst i ett litet hus ganska nära stationen (tar det fem minuter till fots så tar jag i) och det finns alla möjligheter att testa på plats i något jag jag närmast vill beskriva som hem-miljö. Kanske ett alternativ till Stockholm om det nu blir så att du känner att du behöver ta dig söderut för att hitta rätt instrument.

  3. #3
    Thrakando
    Thrakando är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tackar för svaret!

    Är väldigt sugen på att få testa att spela med roterande ventiler, både för de musikaliska fördelarena och för att mitt nuvarande grepp skulle göra det fördelaktigt att ha. Tyvärr verkar majoriteten av sveriges musikaffärer som specialliserar sig på brass inte ha ett så stort utbud med roterande ventiler..

    Om jag har vägen förbi Uppsala ska jag definitivt ta mig in på Selma Musik! Annars kan kanske Windcorp ta hem några med roterande ventiler (drömmen hade varit att få prova ett Schagerl Gansch Horn). Lär ta god tid på mig innan jag införskaffar något nytt dock, då det är mycket pengar för en studerande!

Liknande ämnen

  1. En svartflammig trumpet
    Av tinybox i forum Blåsinstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-22, 22:30
  2. Göra rent trumpet?
    Av axtelius i forum Blåsinstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 14:58
  3. Buesher trumpet
    Av Ramåna i forum Blåsinstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 10:02
  4. Dämpa piano och trumpet??
    Av AnneliS i forum Övriga instrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •