Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Hur tvättar ni kretskort?

  1. #1
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran

    Hur tvättar ni kretskort?

    Skulle behandla en glappande pot på en volympedal med Deoxit D5. När jag dagen efter försöker starta upp den är den helt död både med extern ström och batteri. Antar att det kommit för mycket Deoxit på kretskortet och att det på någon vis har satt pedalen ur spel.

    Om jag nu skulle tvätta kretskortet, vad rekommenderar ni då för bäst och säkrast resultat, iso och tandborste, vatten och tops, eller något helt annat?

  2. #2
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle behandla en glappande pot på en volympedal med Deoxit D5. När jag dagen efter försöker starta upp den är den helt död både med extern ström och batteri. Antar att det kommit för mycket Deoxit på kretskortet och att det på någon vis har satt pedalen ur spel.

    Om jag nu skulle tvätta kretskortet, vad rekommenderar ni då för bäst och säkrast resultat, iso och tandborste, vatten och tops, eller något helt annat?
    Citerat från deras hemsida,

    For reference, DeoxIT® has approximately 20% cleaning action
    Gissar att det är för mycket fett i det.

  3. #3
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att det är för mycket fett i det.
    Och det är därför jag antar att jag behöver tvätta kortet nu för att få bort Deoxit.

  4. #4
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det är därför jag antar att jag behöver tvätta kortet nu för att få bort Deoxit.
    Skulle rekommendera något med sprit/iso som får torka och dunsta bort innan du strömsätter det igen.

    Det som är bra för pottar är inte alltid bra för kretskortet och tvärsom.
    Så håll alkohol borta från potten.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Isopropanol är väl poppis. Själv har jag aldrig rengjort ett kretskort :-s

  6. #6
    OscStorm
    OscStorm är inte uppkopplad
    OscStorms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    När jag byggt själv har jag använt iso och skrubbat med tandborste vilket fungerar bra, men viktigt att inte utsätta potentiometrar, switchar och liknande för någon form utav vätska. Kjell har 1l iso på plastflaska, funkar bra med tilhörande sprutmunstycke.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Finns väl mindre flaskor än en liter också :-)

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Om man får ner isoprop i potar osv, dräps dom då?

  9. #9
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Stort tack för alla svar!

  10. #10
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OscStorm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag byggt själv har jag använt iso och skrubbat med tandborste vilket fungerar bra, men viktigt att inte utsätta potentiometrar, switchar och liknande för någon form utav vätska. Kjell har 1l iso på plastflaska, funkar bra med tilhörande sprutmunstycke.
    Så har jag också gjort hittills.
    Nu har jag precis köpt en 3,2-liters ultraljudstvätt som kommer att få ta hand om de mindre kretskorten innan potar osv kommer på.
    Steriliserat vatten är också bra för att tvätta kretskort.

  11. #11
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Hej, väcker lite liv i den här tråden. Undrar om någon har insikter om huruvida det är absolut livsviktigt att tvätta bort vattenlösligt fluss på kort inom några dygn?

    För jag har på något sätt missat den detaljen att vissa flussmedel som i Kester 331 är ledande/korrosiva och bör tvättas bort ganska snabbt. Har liksom läst massa forum och vid första anblick trovärdiga sidor om detta ämne och hittade inte den infon...

    Först i databladet om just Kester 331 såg jag att de rekommenderar att inte vänta mer än 48h innan tvätt, med vatten. Gärna avjoniserat eller destillerat vatten, dessutom. Sen så vet jag ju inte hur viktigt det sista är för hobby/DIY och inte NASA-satelliter.

    Och konsekvenserna av att inte göra detta framgår inte alls.

    Nu har det gått ett par veckor sedan jag började med PCB #1 som ändå har dussintals med komponenter (alla vattentäta tror jag iaf). Jag sköljde med varmt (kran) vatten idag av typ panik när jag insåg detta. Fick inte bort allt, men det mesta kanske. Sen har vi PCB #2 som har hundratals komponenter, samma sak där (motstånd och dioder) men inte tvättat detta.

    Är jag körd? Har jag sumpat typ ~6000 kr och timmars jobb, pga en liten missad detalj?

  12. #12
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Helt körd, bara att elda upp allt. Närå, spola med vatten och gnugga med en tandborste, sen kan du köra med ipa och tandborste en sista runda. Inga problem.

  13. #13
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Double-IPA triple hopped är grymt bra.

  14. #14
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt körd, bara att elda upp allt. Närå, spola med vatten och gnugga med en tandborste, sen kan du köra med ipa och tandborste en sista runda. Inga problem.
    Tack! Lite sinnesro, äntligen.

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt körd, bara att elda upp allt. Närå, spola med vatten och gnugga med en tandborste, sen kan du köra med ipa och tandborste en sista runda. Inga problem.
    Körde med isoprop. + tandborste på mitt re-808 bygge på "switch kortets" baksida efter lödning för att få bort lite flussrester. Av nån anledning blev det kladdigt som fan. "Sticky". Någon bra förklaring? Dvs det funkade inte speciellt bra.

  16. #16
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde med isoprop. + tandborste på mitt re-808 bygge på "switch kortets" baksida efter lödning för att få bort lite flussrester. Av nån anledning blev det kladdigt som fan. "Sticky". Någon bra förklaring? Dvs det funkade inte speciellt bra.
    Du kan nog behöva torka upp efteråt med papper. Tänkte på en youtube-video jag såg nyligen, https://youtu.be/PyFeBAcg7ls?t=1736

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad är det man tvättar bort? Ska man verkligen spola ner det i vasken?

  18. #18
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde med isoprop. + tandborste på mitt re-808 bygge på "switch kortets" baksida efter lödning för att få bort lite flussrester. Av nån anledning blev det kladdigt som fan. "Sticky". Någon bra förklaring? Dvs det funkade inte speciellt bra.
    Kan du möjligen kört med no clean-fluss? Det går inte att tvätta bort med IPA. Blir bara gegg. Det finns rengöringsprodukter för no clean, men är ofta dyrt och inte helt hälsosamt. Mitt råd om det är no clean; låt det vara.

    Angående tvätt i vatten så kör jag allt gammalt med varmt vatten, Yes och en mjuk tandborste. Och ang destillerat/avjoniserat vatten så gäller det där det är gott om tillsatser i kranvattnet. I större delen av vårt avlånga land är vattnet av såpass bra kvalisort att det duger som det är. Är man ändå orolig kan man skölja med IPA och blåsa torrt med hårtork på lagom värme eller baka det i ugn på låg värme en natt eller två.

  19. #19
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Har varit med om samma med vanligt sketet lödtenn(tm) och det har gått bort efter några gånger med IPA och skrubb.

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan nog behöva torka upp efteråt med papper. Tänkte på en youtube-video jag såg nyligen, https://youtu.be/PyFeBAcg7ls?t=1736
    Inget funkade bra. Använde inget extra flussmedel vid sidan utan bara vanligt lödtenn. Bomulltops klibbade fast, så även papper. Första gången jag stött på problem med isoprop. faktiskt.
    Alltid funkat på allt.

  21. #21
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget funkade bra. Använde inget extra flussmedel vid sidan utan bara vanligt lödtenn. Bomulltops klibbade fast, så även papper. Första gången jag stött på problem med isoprop. faktiskt.
    Alltid funkat på allt.
    När jag lagade en Poly-61 så hände något liknande, behövde tvätta bort batterisyra, så använde rikligt med isopropanol och tandborste och det resulterade i att det blev en superklibbig gulaktig yta över allt (även där det inte var nått batteriläck). Fick använda galna mängder av isoprop för att få bort det, den där sörjan verkade mätta isopropen väldigt fort, men tillslut gick det och korten blev som nya.

    Vad jag förstår har det att göra med att isopropanolen löser flusset, men tar inte bort det, så man sprider bara flussen över hela kortet.

  22. #22
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget funkade bra. Använde inget extra flussmedel vid sidan utan bara vanligt lödtenn. Bomulltops klibbade fast, så även papper. Första gången jag stött på problem med isoprop. faktiskt.
    Alltid funkat på allt.
    Vad kör du med för tenn?

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det man tvättar bort? Ska man verkligen spola ner det i vasken?
    Detta... jag fattar inte heller vad folk håller på med och vad som är orsaken Rostar det om man inte tar bort det? Jag har aldrig tvätta mina saker och än fungerar allt.

  24. #24
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	unknown.png 
Visningar:	27 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	105337

    Detta är anledningen till oro, detta flussmedel/tenn är alltså gjort för att tvättas med vatten.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, men vad är det ni spolar ut i vasken undrar jag?

  26. #26
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Inte säker på det, men inte heller på vilka alternativ det finns för de flesta människor. Typ kemiskt reningsverk i hemmet? Har aldrig rengjort något förut heller, men den här gången körde jag på Kester 331 efter varm rekommendation här på 99an (om jag inte minns fel).

    Gissar på att det inte ska vara något ultragiftigt eller miljöfarligt att skölja av på så vis, har åtminstone inte sett någon särskild indikation på det av databladet (eller någonstans). Visst, re rekommenderar inte kanske officiellt kranvatten, men det beror ju på eventuella orenheter osv.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte säker på det, men inte heller på vilka alternativ det finns för de flesta människor. Typ kemiskt reningsverk i hemmet? Har aldrig rengjort något förut heller, men den här gången körde jag på Kester 331 efter varm rekommendation här på 99an (om jag inte minns fel).

    Gissar på att det inte ska vara något ultragiftigt eller miljöfarligt att skölja av på så vis, har åtminstone inte sett någon särskild indikation på det av databladet (eller någonstans). Visst, re rekommenderar inte kanske officiellt kranvatten, men det beror ju på eventuella orenheter osv.
    Att det är bökigt (”inte finns”) alternativ är ju ingen ursäkt för att hälla ut okända kemikalier i vasken. Man kan ju lämna saker till återvinningen också.

    Dessutom finns det ett alternativ. Vanligt noclean blyfritt tenn.

  28. #28
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Ok, en klargöring så ingen tror jag är nån jäkla miljöbov. Jag sköjer inte av flussrester under rinnande vatten. Det jag tvättar så är gamla skitiga kort för att kunna jobba med dem.

    Jag använder mig av Stannol HS10- och HF32-tenn (rosin- resp no clean-fluss). Extra fluss använder jag ytterst sällan. Rekommenderar Amtech NC-559-V2-TF no clean-fluss. Inget av dem behöver tvättas bort utan får ligga kvar. Om det blir för skitigt tas det om hand med vatten, Yes, IPA, ett speciellt no clean-rengöringsmedel samtborste, bommullspinnar och pads (egentligen för kameralinser) och resterna lämnas på återvinningen.

    Jag har inte förstått idén med att dränka kort i fluss när det ska lödas

  29. #29
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	unknown.png 
Visningar:	27 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	105337

    Detta är anledningen till oro, detta flussmedel/tenn är alltså gjort för att tvättas med vatten.
    Vattenlösligt är relativt aggressivt och ska tvättas bort. Bygger du euro eller annat smått kan jag rekommendera en ultraljudstvätt. De finns att få tag på relativt billigt. Lämpligen letar du rätt på en med värme (50-60C) så kan du köra korten i den Lätt att ta vara på vätskan efteråt också.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är inte ute efter att skälla på folk. Men det kanske inte är tänkt att provatpersoner ska skölja ut det så, gissar att företag inte får göra så. Och jag menar no clean finns ju redan.

  31. #31
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte ute efter att skälla på folk. Men det kanske inte är tänkt att provatpersoner ska skölja ut det så, gissar att företag inte får göra så. Och jag menar no clean finns ju redan.
    Japp, och även rosin-baserat fluss kan lämnas kvar. Rosin Activated (RA) och rosin mildly activated (RMA), tillsammans med vattenlösligt fluss, är betydligt aggressivare och lämnar kvar mer rester och måste tvättas bort. RMA och RA behöver man egentligen inte använda, annat än om man har riktigt skitiga kort. Jag har använt Häxans silverputs på gamla oxiderade kort med framgång

    https://www.instagram.com/p/CFkXVyaH..._web_copy_link

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har i alla fall aldrig tvättat ett kort :-) håller tummarna stenhårt nu!

  33. #33
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag tycker bara att det var bra om någon sa något för en del har kanske inte tänkt och om något är lite värre som ju bly exempelvis faktiskt är så är det ju bra om man tänker en skvätt.

    Är nog säkert en och annan lucker som inte ens tänkt tanken.

    Hur svårt är det att spara någon använd spolarvätskedunk, slå i slatten där och ta med den till tippens miljöstation för farliga ämnen nästa gång.

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur svårt är det att spara någon använd spolarvätskedunk, slå i slatten där och ta med den till tippens miljöstation för farliga ämnen nästa gång.
    Precis. I praktiken är det rätt lätt. Man kan nog ha en sån bytta med lock och tvätta i många gånger.

    De som framkallar film häller väl inte ut i vasken, och det måste ju vara långt mer vätskor som går åt, dessutom flera sorter.

  35. #35
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det är bökigt (”inte finns”) alternativ är ju ingen ursäkt för att hälla ut okända kemikalier i vasken. Man kan ju lämna saker till återvinningen också.

    Dessutom finns det ett alternativ. Vanligt noclean blyfritt tenn.
    Jag förespråkar varken det ena eller det andra... Jag säger bara att skriver själva tillverkaren att tvätt med vatten är vägen att gå antar jag att det inte handlar om en massa otäcka kemikalier som är absolut otänkbara att spola ned i vasken. Men som sagt vet jag ju inte.

    Hur som helst är jag klar här. Det var liksom inte riktigt därför jag skrev här, för att bli anklagad för att vara världens miljöbov.

    Dessutom så är det inte alltid så enkelt att tänka på varje variabel som går att hitta mellan himmel och jord. Jag köpte detta lod eftersom det rekommenderats av någon/några. Jag läste på lite i förväg, men tydligen inte tillräckligt.

    Visst går det att göra samma sak i ett bad istället för under kran, men tänkte inte på det just när jag skrev inlägget. Vet inte riktigt hur man praktiskt skulle göra det faktiskt, även om det såklart går att lista ut.

    Det var aldrig en "ursäkt", det var en genuin fråga. Jag slänger hellre alla kort och går med 10 000 kr+ i förlust än agerar helt och hållet vårdslöst ur miljösynpunkt.

    Det upplevdes helt enkelt som påhopp, inget annat.
    Senast redigerat av windwind04 den 2022-02-17 klockan 18:15.

  36. #36
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vattenlösligt är relativt aggressivt och ska tvättas bort. Bygger du euro eller annat smått kan jag rekommendera en ultraljudstvätt. De finns att få tag på relativt billigt. Lämpligen letar du rätt på en med värme (50-60C) så kan du köra korten i den Lätt att ta vara på vätskan efteråt också.
    Bygger tyvärr ett rätt stort kort som gissningsvis inte lätt går in i en sådan om den inte är riktigt stor.

    Dessutom har jag ju självklart funderat på att köra på annat lödtenn i fortsättningen.

    Min fundering var om mina kort värda rätt många kronor är helt körda, eller hur jag kan återställa dem. De har trots allt stått i ett par veckor, åtminstone det första.

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förespråkar varken det ena eller det andra... Jag säger bara att skriver själva tillverkaren att tvätt med vatten är vägen att gå antar jag att det inte handlar om en massa otäcka kemikalier som är absolut otänkbara att spola ned i vasken. Men som sagt vet jag ju inte.

    Hur som helst är jag klar här. Det var liksom inte riktigt därför jag skrev här, för att bli anklagad för att vara världens miljöbov.

    Dessutom så är det inte alltid så enkelt att tänka på varje variabel som går att hitta mellan himmel och jord. Jag köpte detta lod eftersom det rekommenderats av någon/några. Jag läste på lite i förväg, men tydligen inte tillräckligt.

    Visst går det att göra samma sak i ett bad istället för under kran, men tänkte inte på det just när jag skrev inlägget. Vet inte riktigt hur man praktiskt skulle göra det faktiskt, även om det såklart går att lista ut.

    Det var aldrig en "ursäkt", det var en genuin fråga. Jag slänger hellre alla kort och går med 10 000 kr+ i förlust än agerar helt och hållet vårdslöst ur miljösynpunkt.

    Det upplevdes helt enkelt som påhopp, inget annat.
    Som sagt, inte meningen att hoppa på någon. Jag undrade om någon visste, är ju fullt möjligt att det är något harmlöst kvar. Kanske.

    Men att det ska rengöras med vatten betyder ju inte att vattnet är ok att spola ut sedan.

  38. #38
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Om korten är körda eller ej lär du tyvärr bara märka genom att testa dom.
    Så jobba vidare på dom och se.
    Om du är orolig för ev aggressivt fluss kvar någonstans så får du avlöda, göra rent och om igen.
    Om du vill byta till no-clean så är det här det jag kör på för tillfället iaf.
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...m-100-g-p40663

    Funkar fint för mina byggen iaf, men det är blyfritt så man får höja värmen lite.

  39. #39
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, inte meningen att hoppa på någon. Jag undrade om någon visste, är ju fullt möjligt att det är något harmlöst kvar. Kanske.

    Men att det ska rengöras med vatten betyder ju inte att vattnet är ok att spola ut sedan.
    Nej såklart. Men jag tänkte inte så långt bara, och har jag gjort bort mig genom att göra det så är det väl så det är. Kan inte göra det ogjort.

  40. #40
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om korten är körda eller ej lär du tyvärr bara märka genom att testa dom.
    Så jobba vidare på dom och se.
    Om du är orolig för ev aggressivt fluss kvar någonstans så får du avlöda, göra rent och om igen.
    Om du vill byta till no-clean så är det här det jag kör på för tillfället iaf.
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...m-100-g-p40663

    Funkar fint för mina byggen iaf, men det är blyfritt så man får höja värmen lite.
    Är det större problem ger jag upp. Det är 592 komponenter på det största kortet nu dvs 1184 lödpunkter.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej såklart. Men jag tänkte inte så långt bara, och har jag gjort bort mig genom att göra det så är det väl så det är. Kan inte göra det ogjort.
    Fullt förståeligt! Inte som att det är varningstexter på grejerna heller. Och "alla" gör det ju.

  42. #42
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det större problem ger jag upp. Det är 592 komponenter på det största kortet nu dvs 1184 lödpunkter.
    Nä, ge upp ska du inte göra!!

    Häll upp varmt vatten i en balja, ~50-60C. Du kan slänga i en skvätt Yes också. Låt det stå och dra tills du kan doppa händerna. Ta en mjuk tandborste och gnugga. Rinse and repeat Du får bort det du får bort, helt enkelt. Problemet med vattenlösligt fluss är att det kan bonda med kortet, så allt får du nog inte väck om det gosat ett tag.

    Effekten av flusset kommer nog inte märkas förrän om ett ganska bra tag. Vi pratar kanske ett decennium eller så.

  43. #43
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. I praktiken är det rätt lätt. Man kan nog ha en sån bytta med lock och tvätta i många gånger.

    De som framkallar film häller väl inte ut i vasken, och det måste ju vara långt mer vätskor som går åt, dessutom flera sorter.
    Ja vist och den kan ju stå i flera år till det ändamålet och det kostar inget. Sen om någon kanske kan ta med den, kolla med nån på jobbet om någon ändå ska kasta grejer, En dunk är ju som inget. Här där jag bor har vi ett miljörum som tar hand om det mesta och det har i alla fall funnits någon lätt labil som åker runt vid jämna mellanrum. Finns något tabell om man täcker av hela ön som jag bor på i princip under året.

    Vi har en riktig trevlig återvinningsstation här i stan med en butik där man kan göra bra fynd beroende på vad man vill ha och det har hänt att jag åkt dit för nästan bara för att fika. Dom har nån arbetsträning där med mera. rätt ok faktiskt.

    Nästan så jag heller tar en sak i taget bara för att ha något att skylla på för att få åka dit

  44. #44
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, ge upp ska du inte göra!!

    Häll upp varmt vatten i en balja, ~50-60C. Du kan slänga i en skvätt Yes också. Låt det stå och dra tills du kan doppa händerna. Ta en mjuk tandborste och gnugga. Rinse and repeat Du får bort det du får bort, helt enkelt. Problemet med vattenlösligt fluss är att det kan bonda med kortet, så allt får du nog inte väck om det gosat ett tag.

    Effekten av flusset kommer nog inte märkas förrän om ett ganska bra tag. Vi pratar kanske ett decennium eller så.
    Nä ska inte ge upp... haha

    Men tack, det låter ju inte så komplicerat. Frågan är väl vad en gör med vattnet sedan?

  45. #45
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Här är en som har koll. Ursäkta om den redan körts i denna tråd. 🙂

    https://m.youtube.com/watch?v=7N1wm169ZOs

Liknande ämnen

  1. Flussborttagning (Kretskort)
    Av steffensen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2015-10-30, 21:26
  2. Trasigt kretskort
    Av Doest i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-02-05, 14:26
  3. Etsning av kretskort?
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 08:47
  4. Kul kretskort
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •