Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Grundläggande Inspelningsfråga från Ljudmoduler

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Grundläggande Inspelningsfråga från Ljudmoduler

    Måste fråga en grundläggande fråga gällande inspelning och ljudmoduler.

    Säg att du har några suveräna midifiler och du vill använda dessa på datorn
    tillsammans med en ljudmodul - låt oss säga Integra 7 eller Motif XS rack.

    Du har 16 kanaler med midispår - Du spelar upp dem och du är uppkoplad
    via midikabel till en av ljudmodulerna. Allt låter perfekt ut i högtalarna, men
    nu vill du spela in det här så att du kan göra en MP3-låt av de här 16 olika ljuden.

    Fråga 1: Om du nu inte har något Firewiregränssnitt ut från ljudmodulen in till datorn,
    hur bär du dig åt för att kunna spela in dessa 16 kanaler ?

    Fråga 2: Om du har ett firewire gränssnitt ut från ljudmodulen och även in i datorn,
    kan du då spela in på samma dator som du spelar upp midifilerna på samtidigt ?

    Tacksam för ALLA SVAR angående det här !

    Mvh Peter

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Stereo ut från modulen in på ljudkortets stereoingång. Spela in i valfritt program, exportera som mp3. Menar du så?

  3. #3
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Fråga 1:
    Skulle spelat in med line-in in i nån av mina fältinspelare.

    Fråga 2:
    Jepp, har den möjligheten!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Slog ihop korspostade inlägg och tog bort det ena.

    [admod]

  5. #5
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack Machinepop !

    Problemet om man spelar in via stereo ut på ljudkortet så får du ju bara 2 kanaler och vill du sedan mixa och lägga på effekter i efterhand på olika spår så går ju inte det här - vill gärna ha in de 16 kanalerna på 16 olika spår in i datorn.

    Mvh Peter

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha, men det sa du inte. Då får du spela in en eller två i taget och synka i burken, alternativt ha ljudmodul med sexton utgångar och ljudkort med sexton ingångar. Har du midiklocka el dyl ska du rimligtvis inte få några problem med synkningen.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Då får du muta alla kanaler utom en o spela in en kanal åt gången på olika spår i din DAW. Om du inte har ngn dundersynt typ Yamaha Montage som via USB kan strömma in 16stereokanaler in på separata spår i din DAW.

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det funkar så här:
    Datorn är multitaskande, dvs. gör olika saker eller kör helt separata program samtidigt.

    Ett program kan köra MIDI sequensing medans ett att kan köra en ljudinspelare.
    (Ett tredje kör 99musik.se )

    Alla körs samtidigt mha. tidmultiplex och har ingen aning eller koppling till varandra.

    Så din DAW kan köra upp en MIDI sekvens och medans den gör det så kan du starta valfritt inspelningsprogram och spela in en ljudfil från ljudkortet.

    De har ingen koppling till varann eftersom de inte ens vet om varandra och inte använder samma resurser i datorn annat än CPU.
    Och det finns det flera av i moderna datorer.

  9. #9
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har ngn dundersynt typ Yamaha Montage som via USB kan strömma in 16stereokanaler in på separata spår i din DAW.
    Sa han med en viss stolthet i rösten...

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sa han med en viss stolthet i rösten...
    Muahahahahahaaaa

  11. #11
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för ALLA era svar ! Men Janost - Jag menade liksom att mitt DAW (Reaper) spelar upp midifilerna och SAMTIDIGT spelar samma DAW (Reaper) också IN ljudet....Alltså blir det samma program som samtidigt ska spela upp OCH spela in - Och då vart jag orolig att det kunde bli alla möjliga sorters problem....

    Men hur gör proffsen ? Inte spelar de in 2 kanaler - eller en - åt gången ?

    Mvh Peter

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för ALLA era svar ! Men Janost - Jag menade liksom att mitt DAW (Reaper) spelar upp midifilerna och SAMTIDIGT spelar samma DAW (Reaper) också IN ljudet....Alltså blir det samma program som samtidigt ska spela upp OCH spela in - Och då vart jag orolig att det kunde bli alla möjliga sorters problem....

    Men hur gör proffsen ? Inte spelar de in 2 kanaler - eller en - åt gången ?

    Mvh Peter
    Det borde den också klara utan bekymmer?

    Du kan väl spela in audiospår under uppspelning?

  13. #13
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Valsolo - Det är ju just EXAKT så man vill ha det...I en perfekt värld....

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Proffs (och även hobbyjoxare som jag) spelar ofta in en kanal i taget... bättre nivåkontroll på det viset. Dock har jag ingen koll på reaper och dess funktioner. Men andra program fixar väl lätt upp- och inspelning simultant?

  15. #15
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok ! Och för att få 16 kanaler in samtidigt via Firewire - Om man INTE har firewire till sin Laptop - Då kan man tydligen använda någon adapter mellan Thunderbolt och Firewire i en PC ?

  16. #16
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    machinepop - Jodå - Jag TROR reaper klarar det - har bara inte testat ännu - så om någon visste att det faktiskt går eller inte går så spararr det ju in en del tid att få ett svar från de som VET !

  17. #17
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för ALLA era svar ! Men Janost - Jag menade liksom att mitt DAW (Reaper) spelar upp midifilerna och SAMTIDIGT spelar samma DAW (Reaper) också IN ljudet....Alltså blir det samma program som samtidigt ska spela upp OCH spela in - Och då vart jag orolig att det kunde bli alla möjliga sorters problem....

    Men hur gör proffsen ? Inte spelar de in 2 kanaler - eller en - åt gången ?

    Mvh Peter
    Ahh, nu förstår jag.
    Du vill att dina MIDI spår skall vara separerade på olika audiospår efter inspelning?

    Att bounca MIDI till audio gör som Machinepop säger.

  18. #18
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Men om man vill ha något i datorn - Mjukvarumässigt - Som motsvarar en INTEFGRA-7 - Alltså så nära man kan komma - tonvis med "normala" bra ljud - Dragspel, Piano,Bas, Akustiskt gitarr, Fiol, Banjo, munspel, saxofoner, brass.....Vad skulle ni föreslå då ? Vet att det finns Komplete och en del andra - Men menar något som inte fokuserar så mycket på häftiga synthljud utan är mera som en TYROS 5 - Fantastiska "vanliga" ljud ?

    Tacksam för ALLA förslag här !

    Mvh Peter
    Senast redigerat av pumahane999 den 2017-10-11 klockan 21:49.

  19. #19
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Janost - Ja - Exakt - Det var så det var tänkt !

  20. #20
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Janost - Ja - Exakt - Det var så det var tänkt !
    I en tagning behöver du lika många separata utgångar från syntar och lika många separata ljudkanaler in på ditt ljudkort.

    Vi andra bouncar

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för ALLA era svar ! Men Janost - Jag menade liksom att mitt DAW (Reaper) spelar upp midifilerna och SAMTIDIGT spelar samma DAW (Reaper) också IN ljudet....Alltså blir det samma program som samtidigt ska spela upp OCH spela in - Och då vart jag orolig att det kunde bli alla möjliga sorters problem....

    Men hur gör proffsen ? Inte spelar de in 2 kanaler - eller en - åt gången ?

    Mvh Peter
    Musikprogram som spelar upp MIDI och spelar in audio på flera separata kanaler har funnits sedan Framnäs brann. Och Framnäs brann på Hedenhös tid. Det funkar skitbra. Att spela upp MIDI kan datorn göra på tomgång. Min gamla Quad Core från 2009 spelade upp ett tjugotal MIDI-spår samtidigt som den spelade in uppåt 8 stereospår audio. Jag använde Logic Audio från tidigt 2000-tal.

    Proffsen gör på olika sätt. Det är nog inte ovanligt att de har uppåt 32 kanaler in i datorn och kan spela in på dessa simultant.

    Själv är jag en glad amatör som har ett 16-kanals mixerbord med USB som skickar över lika många kanaler audio in i datorn. Så jag kan alltså spela in 16 kanaler på samma gång.

  22. #22
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man vill ha något i datorn - Mjukvarumässigt - Som motsvarar en INTEFGRA-7 - Alltså så nära man kan komma - tonvis med "normala" bra ljud - Dragspel, Piano,Bas, Akustiskt gitarr, Fiol, Banjo, munspel, saxofoner, brass.....Vad skulle ni föreslå då ? Vet att det finns Komplete och en del andra - Men menar något som inte fokuserar så mycket på häftiga synthljud utan är mera som en TYROS 5 - Fantastiska "vanliga" ljud ?

    Tacksam för ALLA förslag här !

    Mvh Peter
    Jag skulle skaffat en billigare version av integra. Typ en roland fantom rack, eller en korg TR rack eller liknande o sen kört spårförspårinspelning. Lyssningen kan du göra me allt samtidigt iaf.

    Vill du gå software smörobröd finns ju typ roland sound canvas vst, eller sampletank m fl

  23. #23
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikprogram som spelar upp MIDI och spelar in audio på flera separata kanaler har funnits sedan Framnäs brann. Och Framnäs brann på Hedenhös tid. Det funkar skitbra. Att spela upp MIDI kan datorn göra på tomgång. Min gamla Quad Core från 2009 spelade upp ett tjugotal MIDI-spår samtidigt som den spelade in uppåt 8 stereospår audio. Jag använde Logic Audio från tidigt 2000-tal.

    Proffsen gör på olika sätt. Det är nog inte ovanligt att de har uppåt 32 kanaler in i datorn och kan spela in på dessa simultant.

    Själv är jag en glad amatör som har ett 16-kanals mixerbord med USB som skickar över lika många kanaler audio in i datorn. Så jag kan alltså spela in 16 kanaler på samma gång.
    Alla har inte det.
    Men med dagens USB ljudinterface på varje synt så blir det mer och mera så.

    Själv är jag oldschool och vill behålla musiken i MIDI form och mixa externt.

  24. #24
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Real Parakeet - Då vore det ju ytterst intressant att veta vad det är för mixer !

    Men i det här fallet - OM du hade en ljudmodul - så måste ju
    även ljudmodulen kunna skicka ut 16 kanaler via USB !

    Är det vanligt att Avancerade ljudmoduler kan det ?

    Mvh Peter

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Troligen vanligare på helt nya, men hur många sådana finns?

  26. #26
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    aj aj aj - Kollade just på manualen till INTEGRA-7 - Via USB BARA left och right out via USB !

    Dock har den ju 8 utgångar så man borde kunna ta 8 kanaler åt gången - eller 4 stereo !

    Tydligen inte det enklaste att skicka 16 kanaler via USB ! Annars hade väl tillverkarna gjort det oftare !

    Jag menar - INTEGRA-7 - 6.000 ljud ! Och bara left och right ut via USB !

  27. #27
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det går väl rakt emot strävan efter vintage?

    Jag som kan Windows ser problem.
    Ett mixerbord, 16 kanaler, en synt/ljudmodul, 16 kanaler, några syntar till med 2-6 ljudkanaler.

    Det blir en shitload med USB kanaler och problem?

  28. #28
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aj aj aj - Kollade just på manualen till INTEGRA-7 - Via USB BARA left och right out via USB !

    Dock har den ju 8 utgångar så man borde kunna ta 8 kanaler åt gången - eller 4 stereo !

    Tydligen inte det enklaste att skicka 16 kanaler via USB ! Annars hade väl tillverkarna gjort det oftare !

    Jag menar - INTEGRA-7 - 6.000 ljud ! Och bara left och right ut via USB !
    Av alla syntar jag haft så är det inte många som har multikanalsljudinterface inbyggt (dvs mer än 2 kanaler). Min Modal 002 har 12USBkanaler, Montage har 36USBkanaler (man kan själv sen välja vad som går till stereo resp mono - t.o.m på enskilda trummljud).. Så inget att deppa över. Finns många syntar med 4-6 analoga utgångar, vissa t.o.m med 8. Då sparar du antalet "inspelningar" för att få in allt. Eller så skaffar du flera syntar (alla boutique har inbyggda usb audio interface - fast de r knappast smörobrödljud utan syntljud).

    Med bra USBhub blir det inga problem med mycket via USB. Med kassa hubbar, ja.

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nyfiken - varför denna besatthet av USB

  30. #30
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken - varför denna besatthet av USB
    USB Audio Interface.
    Inbyggt i många nyare syntar.

    Det flyttar ljudkortet från dator ut i synten.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oki, opraktiskt med en shitload o'gear alltså.

    Vettigt ljudkort låter smidigare ur flexibilitetshänseende. (Dömer inte - konstaterar bara.)

  32. #32
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Janost - Ja - Om man ser det så - Men jag såg det enbart som EN ljudmodul kopplad till datorn,
    ok - möjligen 2 ljudmoduler då - och totalt 16 kanaler - men ok - Om det är Stereo så blir det
    ju faktiskt 32 kanaler. *ler*

  33. #33
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Man är ju bortskämd med mjukvaruljud från datorn - bara ladda in på de olika kanalerna - så har man ju ljuden där direkt !

  34. #34
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Men helt ärligt - Jag borde nog fokusera mera på harmonilära än på ljudmoduler med en mängd ljud - för utan de kunskaperna så spelar det ju ingen roll hur många tusentals ljud man har...

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man är ju bortskämd med mjukvaruljud från datorn - bara ladda in på de olika kanalerna - så har man ju ljuden där direkt !
    Men köra på det istället då kanske?

  36. #36
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    machinepop - Ja - Troligen vettigast absolut ! Men då gäller det att hitta bra mjukvaruljud ! Helst ett stort mjukvarubibliotek men många bra ljud !

    Tyvärr verkar inte de enklare samplingarna av Trosmodeller - FÖRLÅT - Jag menade såklart Tyrodmodeller !! bli riktigt bli bra !

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad i hela friden skriver jag ! *s* - Varifrån fick jag det där ? Kanske är lite sent här nu !

  37. #37
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tror vi har ett annat synsätt på det.
    Datorn spelar upp det du inte hinner eller kan själv på synten.
    Men det är fortfarande synten som spelar upp ljudet som om du hade spelat direkt på den.
    Resten är vanlig inspelning.

    Kanske du är bättre med VST och bara dator?

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Med en kombo av ljudkort med många inputs, synt(ar) m inbyggt USBaudiointerface o aggreggerat sound interface i Mac kommer man långt.

    Men som flera säger, kanske din grej (så länge) är vst med bra bibliotek som passar, dator o midikeys.

  39. #39
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Valsolo och Janost - Mycket möjligt att ni har rätt - Men kan ni föreslå något riktigt bra Vst-paket eller bra ljudbibliotek som verkligen täcker de flesta instrumenten hyfsat ?

    Vänliga hälsningar Peter

  40. #40
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valsolo och Janost - Mycket möjligt att ni har rätt - Men kan ni föreslå något riktigt bra Vst-paket eller bra ljudbibliotek som verkligen täcker de flesta instrumenten hyfsat ?

    Vänliga hälsningar Peter

    Förutom som du själv nämnde Komplete så finns även Sampletank:

    http://www.ikmultimedia.com/mobile/p...s/sampletank3/

  41. #41
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Omnisphere 2 är grymt! När jag letar ljud - finns det oftast där!

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omnisphere 2 är grymt! När jag letar ljud - finns det oftast där!
    Precis vad jag tänkte föreslå!

    https://www.spectrasonics.net/produc...here-audio.php

  43. #43
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omnisphere 2 är grymt! När jag letar ljud - finns det oftast där!
    Omnisphere 2 är jättebra, men imho mer syntigt/speciellt. Inte riktigt Tyros bröd & smör ljuden som PH letar efter.

    Tror fortf Sampletank passar bäst:


    https://youtu.be/BzvYoIzTrVw

  44. #44

    Veteran
    Jag har förvisso bara SampleTank 2 men jag använder aldrig SampleTank, visst ett bröd och smör bibliotek. Tyvärr lite tråkigt bibliotek i mina öron.

    Min röst går till Omnisphere, finns massvis med bra bröd och smörljud. Eric Pershing och hans gäng har verkligen en mycket hög kvalité på patcharna.

    Nedan ljudexempel på vad man kan göra med Omnisphere

    https://www.spectrasonics.net/data/A..._Guitars_1.mp3

    https://support.spectrasonics.net/da...tant_times.mp3

    https://www.spectrasonics.net/data/A...edley_demo.mp3

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min röst går till Omnisphere, finns massvis med bra bröd och smörljud. Eric Pershing och hans gäng har verkligen en mycket hög kvalité på patcharna.
    +1

  46. #46
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för förslagen ! Efter att ha lyssnat lite på de olika förslagen så stämmer det att flera är bra - Men för mina behov som för tillfället söker färdiga ljud att använda med bara små eventuella förändringar så verkar Sample Tank 3 vara det absolut bästa alternativet - Gillar många av ljuden - Musiken ska ju användas till ett par tjejers Amatörvideos - Ofta till kända "Hitlåtar" och med mina ringa kunskaper så kommer Sampletank 3 att vara bättre än bäst just nu i alla fall !

    Tack för ALL hjälp från er ALLA ! Uppskattas !
    Senast redigerat av pumahane999 den 2017-10-12 klockan 09:36.

  47. #47
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för förslagen ! Efter att ha lyssnat lite på de olika förslagen så stämmer det att flera är bra - Men för mina behov som för tillfället söker färdiga ljud att använda med bara små eventuella förändringar så verkar Sample Tank 3 vara det absolut bästa alternativet - Gillar många av ljuden - Musiken ska ju användas till ett par tjejers Amatörvideos - Ofta till kända "Hitlåtar" och med mina kunskaper så kommer Sampletank 3 att vara bättre än bäst just nu i alla fall !

    Tack för ALL hjälp från er ALLA ! Uppskattas !
    Lycka till. Ser fram emot att höra resultatet!

  48. #48
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack ! Jo - Resultatet kommer ju att visas här vad det lider absolut ! Har en vacker ballad och filmningen är redan gjord - Ska bara lära mig After Effects för att kunna använda Green Screen så att det ser så vettigt ut som möjligt ! Och Sample Tank 3 då !

    Mvh Peter

  49. #49
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Herregud !!! Jag som trodde att TYROS 5 var Drömkeyborden !!! Men Montage ! Vilken Best ! Vilket Monster till Keyboard !!!

  50. #50
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud !!! Jag som trodde att TYROS 5 var Drömkeyborden !!! Men Montage ! Vilken Best ! Vilket Monster till Keyboard !!!
    Jepp. O mha Yamahaconnect så kör man som sagt in upp til 36 (eller 34 minns ej) audiokanaler RÄTT IN i DAW. O inga fuskljud.mdvs ljud som i "singelläge" låter mycket sämre. Alla "kanaler/parts" har sina egna effektkedjor samt sen även gemensamma. Men saftigt pris. Tog mig ett år att samla mod för att investera i en

  51. #51
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Real Parakeet - Då vore det ju ytterst intressant att veta vad det är för mixer !

    Men i det här fallet - OM du hade en ljudmodul - så måste ju
    även ljudmodulen kunna skicka ut 16 kanaler via USB !

    Är det vanligt att Avancerade ljudmoduler kan det ?

    Mvh Peter
    Det finns många modeller med USB men något färre som kan spela in fler än två kanaler till datorn. Jag har ett Behringer UFX1604. Det funkar riktigt bra. Det ger 16 individuella audiokanaler in i datorn.

  52. #52
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Fast allvarligt, hur ofta använder ni möjligheten att spela in alla dessa spår samtidigt?
    Jag har ett tiotal synthar och ett ljudkort med 4 ingångar, men spelar alltid in en sak i taget eftersom jag ju vill hålla koll på ingångsnivåer och sånt.

  53. #53
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast allvarligt, hur ofta använder ni möjligheten att spela in alla dessa spår samtidigt?
    Jag har ett tiotal synthar och ett ljudkort med 4 ingångar, men spelar alltid in en sak i taget eftersom jag ju vill hålla koll på ingångsnivåer och sånt.
    Precis. I pumans fall är den framdiskuterade lösningen rimlig. Att köra dussintals grejer via USB tror jag sker väldigt, väldigt sällan. Jag har 24 in och 24 ut or min bandare, men in blir det väl max fyra i stöten, annars känner inte jag att jag har nivåkoll. Men så jobbar jag inte med kallt och dött ljud™ heller.

  54. #54
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det hela beror på... skulle hen skaffa typ sampletank.. då helt onödigt med ngt förutom ok ljudkort för själva ljudhanteringen internt.. köper hen 20 syntar....så funkar pippins variant, köper hen typ en Montage...då används usbaudio till sin fördel..

    Roger över o ut

  55. #55
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Fördel med denna hobby - man kan starta begränsat och sedan växa i oändlighet! Bara köra puman!

  56. #56
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fördel med denna hobby - man kan starta med illusionen att nog är nog! Nöj dig med en puman!
    reality-fix'd!

  57. #57
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    lol

  58. #58
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast allvarligt, hur ofta använder ni möjligheten att spela in alla dessa spår samtidigt?
    Jag har ett tiotal synthar och ett ljudkort med 4 ingångar, men spelar alltid in en sak i taget eftersom jag ju vill hålla koll på ingångsnivåer och sånt.
    Spelar aldrig in spår för spår, multitrackar alltid hela grunden i låten i en tagning och gör eventuella pålägg och fixar ordentlig mixning efteråt. Jag har tolv kanaler på mitt ljudkort och brukar vanligtvis spela in 8-12 av dessa i första tagningen.
    Senast redigerat av Max den 2017-10-12 klockan 20:02.

  59. #59
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast allvarligt, hur ofta använder ni möjligheten att spela in alla dessa spår samtidigt?
    Jag har ett tiotal synthar och ett ljudkort med 4 ingångar, men spelar alltid in en sak i taget eftersom jag ju vill hålla koll på ingångsnivåer och sånt.
    Sant. Men det beror mest på att 16 kanaler inte räcker när man har uppåt 20 syntar. Då åker man på att multitracka i alla fall. Mina favoriter sitter direktkopplade till mixern och resten köra jag via två submixers vilket innebär att jag i alla fall brukar spela in 5 - 6 stereospår på samma gång.

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    24 in och ut som sagt... har fastnat ganska hårt i att 1-8 är till trummor, 9-16 til syntljud och 17-24 till sång och andra dumheter. Bra grundregel för mig då det tvingar fram både begränsningar och möjligheter eftersom jag mixar hårt och bara kör stereo in på slutet...

    Men ni som kör fler. Är det aldrig risk för peak/overload? Jobbigt att identifiera och ta om. Eller kör ni rejält med headroom?

Liknande ämnen

  1. Ljudmoduler
    Av ampli i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 19:04
  2. Grundläggande mixningsfrågor
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 19:26
  3. unika ljudmoduler
    Av Yanko i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 08:23
  4. Grundläggande inspelning
    Av jonkri i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •