Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Bästa resp. enklaste brusgeneratorn

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Bästa resp. enklaste brusgeneratorn

    Eftersom jag fixat med flera av mina gamla syntar och kollat lite scheman jag jag noterat att det verkar finnas många sätt att göra brusgeneratorer på.

    Vilka är de olika grundprinciperna man använder och går det att säga att någon design är den bästa, alltså ger det mest perfekta vita bruset?

    Vilken är den mest minimala designen för en brusgenerator?

  2. #2
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom jag fixat med flera av mina gamla syntar och kollat lite scheman jag jag noterat att det verkar finnas många sätt att göra brusgeneratorer på.

    Vilka är de olika grundprinciperna man använder och går det att säga att någon design är den bästa, alltså ger det mest perfekta vita bruset?

    Vilken är den mest minimala designen för en brusgenerator?
    Analoga bruskällor: https://en.wikipedia.org/wiki/Noise_generator

    Approximation av vitt brus via LFSR: https://en.wikipedia.org/wiki/Linear...shift_register

    Exempel på LFSR: http://electricdruid.net/white-noise-source/

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Någon som vet vad Minimoog och Roland SH-101 kör med för lösningar?
    Gillar just de brusen mycket!

  4. #4
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag hajar att du vill bygga egen noise men vill ändå tipsa om denna brusgeneratorn.
    https://www.schneidersladen.de/en/to...hirlostek.html

    Himla fiffig grej =)

  5. #5
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har CNS1, Färgat brus i chip:

    http://www.dspsynth.eu

  6. #6
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet vad Minimoog och Roland SH-101 kör med för lösningar?
    Gillar just de brusen mycket!
    Gissar på reverse bias transistor.
    Sk. Zener-brus.

  7. #7
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet vad Minimoog och Roland SH-101 kör med för lösningar?
    Gillar just de brusen mycket!
    Minimoog:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Noise_Generator_Minimoog.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	42,5 KB 
Id:	77695

    Roland SH-101:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Noise_Generator_SH-101.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	20,1 KB 
Id:	77696

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet vad Minimoog och Roland SH-101 kör med för lösningar?
    Gillar just de brusen mycket!
    Och då menar du när de går rakt genom med cutoff på max och ingen annan modulation?
    Så det inte är filtren som är grejen menar jag.
    Det vore ju intressant att kolla på spektrumet och se vad det är du gillar om det nu avviker från vitt brus.
    Tänkbara skillnader är väl främst att de rullar av i bas eller diskant en aning eller någon resonans eller dipp.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimoog:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Noise_Generator_Minimoog.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	42,5 KB 
Id:	77695

    Roland SH-101:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Noise_Generator_SH-101.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	20,1 KB 
Id:	77696
    Lite otydlig fråga av mig, jag får läsa lite på Wiki också, men det är alltså själva källan jag menar, inte hela lösningen med filter och förstärkare...

    I fallet Minimoog är alltså bruskällan om jag fattar rätt: Q15, C25, R47, R67 samt ev. C12. Resten är väl enbart förstärkeri och filter?
    I fallet SH101 antar jag att inte hela schemat är själva källan heller?

    I denna lösning i en analoga Claptrap är ungefär detta bruskällan men jag är lite osäker på var åt höger den slutar och filter/förstärkare tar vid. R53 gissar jag. I IC6 sitter alltså en "antenn" i form av två ihoptvinnade lösa trådar cirka 2 cm. Jag undrar vad de är till för? Jag kan i vart fall inte höra att de plockar upp något elektriskt från omgivningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	claptrapnoise.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	77700

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har CNS1, Färgat brus i chip:

    http://www.dspsynth.eu
    Oj, det var många roliga chips där. Kanske dags att utveckla ett litet modulärt system i tändsticksaskformat? Jag menar, allt verkar ju krympa (Volca, Boutique etc.). Kanske man kan göra patchkontakter av sådana där lampkontakter som man kör med i dockhus?
    :-)

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hajar att du vill bygga egen noise men vill ändå tipsa om denna brusgeneratorn.
    https://www.schneidersladen.de/en/to...hirlostek.html

    Himla fiffig grej =)
    Smart men inget jag behöver f.n.
    Nej, jag skall inte bygga något just nu jag blev mest nyfiken på frågan efter alla schemor jag tittat på.

    T.ex. bytte Korg Monopoly brusgenerator helt mellan två revisioner. Man kan undra varför. Något måste ju varit dåligt med den första eller Prophet 5 rev3 som har en jättekonstig brusgenerator till LFO:n som upprepar sig och alltså inte är en riktig brusgenerator. Trots att det ju finns en vanlig brusgenerator för audio i maskinen.

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite otydlig fråga av mig, jag får läsa lite på Wiki också, men det är alltså själva källan jag menar, inte hela lösningen med filter och förstärkare...

    I fallet Minimoog är alltså bruskällan om jag fattar rätt: Q15, C25, R47, R67 samt ev. C12. Resten är väl enbart förstärkeri och filter?
    I fallet SH101 antar jag att inte hela schemat är själva källan heller?

    I denna lösning i en analoga Claptrap är ungefär detta bruskällan men jag är lite osäker på var åt höger den slutar och filter/förstärkare tar vid. R53 gissar jag. I IC6 sitter alltså en "antenn" i form av två ihoptvinnade lösa trådar cirka 2 cm. Jag undrar vad de är till för? Jag kan i vart fall inte höra att de plockar upp något elektriskt från omgivningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	claptrapnoise.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	77700
    Transistorn längst till vänster i bägge är brusgenerator.
    Rester är förstärkning.

    Om du kan läsa schema så ser du att de sitter "felvända".

    De genererar zener-brus.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transistorn längst till vänster i bägge är brusgenerator.
    Rester är förstärkning.

    Om du kan läsa schema så ser du att de sitter "felvända".

    De genererar zener-brus.
    Misstänkte något sådant men man kan ju inte säga att enbart transistorn genererar bruset. Den måste ju kopplas till en matningsspänning på ett korrekt sätt också...
    Jag läste lite om zener och avalanchebrus, det är ju inte helt enkla grejer och handlar inte om rent vitt brus heller vllket jag trodde.

    Men vad är den mystiska antennen i Claptrapen till för då?

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    I vissa fall finns ett slags "grynigt" brus. Det är inte LP-filtrerat jag menar utan verkar handla om något slags ojämnhet som gör att det liksom bubblar lite. Det är snyggt i varje fall. T.ex. har jag för mig att en gammal rytmpedal från Soundmaster med förprogrammerade rytmer hade en oerhört grynig och snygg cymbal. Några tips om hur det skapas?

  15. #15
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T.ex. bytte Korg Monopoly brusgenerator helt mellan två revisioner. Man kan undra varför. Något måste ju varit dåligt med den första eller Prophet 5 rev3 som har en jättekonstig brusgenerator till LFO:n som upprepar sig...
    Dessa maskiner använder sig av MM5837 som brusgenerator - baserad på LFSR men med ett alldeles för kort skiftregister, vilket gör bruset repetativt i sin karaktär. Samma sak med Yamaha GX-1, här är dock LFSR uppbygd av separata 74nn-kretsar men den något tveksamma funktionen är densamma:

    https://www.youtube.com/watch?v=OH8lZ9GB6ww&t=1m13s

    Tanken var ursprungligen att använda en brusgenerator där färgen på bruset skulle kunna ändras med hjälp av en justering av klockfrekvensen på skiftregistret. Denna justeringsmöjlighet togs dock bort på senare versioner av maskinen eftersom resultatet ändå inte liknade riktigt brus...

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa maskiner använder sig av MM5837 som brusgenerator - baserad på LFSR men med ett alldeles för kort skiftregister, vilket gör bruset repetativt i sin karaktär. Samma sak med Yamaha GX-1, här är dock LFSR uppbygd av separata 74nn-kretsar men den något tveksamma funktionen är densamma:

    https://www.youtube.com/watch?v=OH8lZ9GB6ww&t=1m13s

    Tanken var ursprungligen att använda en brusgenerator där färgen på bruset skulle kunna ändras med hjälp av en justering av klockfrekvensen på skiftregistret. Denna justeringsmöjlighet togs dock bort på senare versioner av maskinen eftersom resultatet ändå inte liknade riktigt brus...
    Ja, det förklarar varför de bytte på Monopoly. Däremot är det ju rätt konstigt att databladet till MM5837 säger att kretsen genererar vitt brus. Det är ju inte sant. Rena bluffen. Men kanske konstigast av allt är varför SCI använde den där kretsen när de redan har vitt brus från ljuddelen som de väl borde kunnat filtrera så det passar i en LFO?

  17. #17
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kanske konstigast av allt är varför SCI använde den där kretsen när de redan har vitt brus från ljuddelen som de väl borde kunnat filtrera så det passar i en LFO?
    SCI P5 REV2 Audio+Modulation Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV2_Noise.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	77703

    SCI P5 REV3 Modulation Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV3_Modulation_Noise.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	77704

    SCI P5 REV3 Audio Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV3_Audio_Noise.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	18,2 KB 
Id:	77705

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SCI P5 REV2 Audio+Modulation Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV2_Noise.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	77703

    SCI P5 REV3 Modulation Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV3_Modulation_Noise.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	77704

    SCI P5 REV3 Audio Noise Generator (MM5837)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCI_P5_REV3_Audio_Noise.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	18,2 KB 
Id:	77705
    Aha, då är min Prophet 5 antagligen moddad innan jag köpte den. Den brusar fint och vitt i audiopathen. Dock lade jag inte märke till någon modifierng när jag hade den öppnad för renovering, den såg relativt omodifierad och ohandlödd ut. Snyggt arbete uppenbarligen. Dock var det ju inget jag kollade heller.

    Har alla MM5837 samma "pattern" eller är alla unika?

  19. #19
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Random Sequence Generator based on Avalanche Noise
    http://holdenc.altervista.org/avalanche/

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I denna lösning i en analoga Claptrap är ungefär detta bruskällan men jag är lite osäker på var åt höger den slutar och filter/förstärkare tar vid. R53 gissar jag. I IC6 sitter alltså en "antenn" i form av två ihoptvinnade lösa trådar cirka 2 cm. Jag undrar vad de är till för? Jag kan i vart fall inte höra att de plockar upp något elektriskt från omgivningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	claptrapnoise.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	77700
    Det är inga antenner, i schemat är det anslutningarna till matningsspänningen som är ritade på det sättet, uppåt till plus och nedåt till minus. Eller menar du att det rent fysiskt sitter små trådar som sticker upp från kretskortet?
    Senast redigerat av ricard den 2017-10-12 klockan 16:16. Anledning: Förtydligande

  21. #21
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om man ska bygga en digital = skiftregister brusgenerator så rekommenderar jag en där man kan variera klockfrekvensen. Det låter mumma!

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inga antenner, i schemat är det anslutningarna till matningsspänningen som är ritade på det sättet, uppåt till plus och nedåt till minus. Eller menar du att det rent fysiskt sitter små trådar som sticker upp från kretskortet?
    Ja, det är två trådar, ihoptvinnade – och som bara slutar med att vara avklippta. Cirka 1,5 cm. På undersidan av op-ampen i schemat ser du något som ser ut som en kondensator (inte pilarna för matning) och texten "ANT", tror jag, det är suddigt. Helmysko för en brusgeneratornovis som jag. Speciellt om detta faktiskt inte är själva bruskällan.

    I post #3 i denna tråd syns arrangemanget ovanför IC-kretsen mellan de två potentiometrarna nere till höger i bild.

  23. #23
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag tror det är ett missförstånd. Den där kondensatorn är till för att OP-ampen inte ska självsvänga. Sladdarna kanske var till för att labba med olika kondensatorvärden. Och det står nog inte ANT.

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kortsluter trådarna något på IC6? I sådana fall, vad?

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det är ett missförstånd. Den där kondensatorn är till för att OP-ampen inte ska självsvänga. Sladdarna kanske var till för att labba med olika kondensatorvärden. Och det står nog inte ANT.
    Intressant, det finns ingen kondensator inkopplad i min utan det är enbart de där två trådarna som i och för sig bildar en liten kapacitans i och med att de är ihoptvinnade. Jag har något svagt minne att jag sett en liknande konstruktion i en annan synt/trummaskin en gång men det kan ju vara en dröm.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kortsluter trådarna något på IC6? I sådana fall, vad?
    De kan inte kortsluta något, de är var och en enbart anslutna i ena änden. Enda möjligheten är om de kommer emot något annat vilket de i mitt fall inte gör.

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan inte kortsluta något, de är var och en enbart anslutna i ena änden. Enda möjligheten är om de kommer emot något annat vilket de i mitt fall inte gör.
    Hmm. Det jag menar är alltså att i och med att de är ihoptvinnade så får de kontakt och kortsluter på det viset. På samma sätt som om de hade varit ihoplödda. Men det kanske inte stämmer?

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Det jag menar är alltså att i och med att de är ihoptvinnade så får de kontakt och kortsluter på det viset. På samma sätt som om de hade varit ihoplödda. Men det kanske inte stämmer?
    En bild säger ibland mest:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	antennben.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	77853

    Två ihoptvinnade separata kablar som ansluter till IC:ns ben 1 och 8 på undersidan av kretskortet. Ingenting är kortslutet. I princip en extremt klen kondensator. Om det inte står ANT i schemat, undrar vad där står?

    Som Erik G konstaterat så är det normala att sätta en liten kondensator där (jag kollade databladet), ca. 15 pF men detta blir väl avsevärt lägre pF gissar jag. Schemat är i post #9. vad tror ni experter, är 301:an i första hand en impedansanpassning, en förstärkning eller en filtrering?

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah. Ja då har de ju ett hölje som isolerar, då blir det ingen kontakt. Svårt att se med grå kabel.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah. Ja då har de ju ett hölje som isolerar, då blir det ingen kontakt. Svårt att se med grå kabel.
    Aha, jo de var ju isolerade. Glömde nämna det.

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schemat är i post #9. vad tror ni experter, är 301:an i första hand en impedansanpassning, en förstärkning eller en filtrering?
    Det är en förstärkare. Bruset från transistorn är väldigt svagt.
    Med tanke på sladdarnas längd så skulle de plocka upp signaler runt 1 GHz (grovt räknat) och att ha en antenn här är helt irrelevant. Det är ju transistorn som är bruskällan.
    Min gissning är att man tillverkat en pytteliten kondensator, även om jag med >30 års erfarenhet aldrig har sett en liknande lösning.

    Kondensatorn begränsar OP-ampens bandbredd/styr fasmarginalen. Utan konding kommer OP:n att självsvänga vid hög förstärkning. Med för stor konding kommer OP:n att ha för låg bandbredd och ge ett lågpassfiltrerat brus. 15 pF är i rätt härad.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är två trådar, ihoptvinnade – och som bara slutar med att vara avklippta. Cirka 1,5 cm. På undersidan av op-ampen i schemat ser du något som ser ut som en kondensator (inte pilarna för matning) och texten "ANT", tror jag, det är suddigt. Helmysko för en brusgeneratornovis som jag. Speciellt om detta faktiskt inte är själva bruskällan.

    I post #3 i denna tråd syns arrangemanget ovanför IC-kretsen mellan de två potentiometrarna nere till höger i bild.
    Det låter som en "gimmick capacitor" tycker jag. Fast lite väl kort.

    https://duckduckgo.com/?q=gimmick+capacitor&ia=web

  32. #32
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som en "gimmick capacitor" tycker jag. Fast lite väl kort.
    Oj, det visste jag inte! Kanske för att det inte används i industrin. Men då var min gissning i #30 korrekt

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, det visste jag inte! Kanske för att det inte används i industrin. Men då var min gissning i #30 korrekt
    Det verkar ju så :-)

    Tror mest det används av radiofolk, men det vore lite kul att prova att bygga något idiotiskt instrument med såna.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Någon pF verkar det bli om man får tro artikeln.
    Mysteriet löst. Hög bandbredd på bruset i Claptrap uppenbarligen.

  35. #35
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    ...och liten marginal till självsvängning

Liknande ämnen

  1. Årets bästa resp sämsta platta?
    Av Light Head i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 21:25
  2. Synthar med sämsta resp. bästa fabrikspresets...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 10:53
  3. enklaste enklaste ADAT interface
    Av champ i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-06-20, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •