Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bör jag vara med i Stim?

  1. #1
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran

    Bör jag vara med i Stim?

    Jag har lagt upp två album på streamingtjänster (via distrokid) och bandcamp. En tanke slog mig häromdagen om jag borde vara med i Stim nu? Jag mailade dem men fick ett icke-svar tillbaka med bara en länk till att registrera mig. Men hur funkar det om jag har lagt upp låtar via distrokid, påverkar det på något sätt om jag kan registrera låtarna som är på de albumen? Jag har svårt att förstå när jag läser på stims hemsida.
    Jag har låtarna uppe mest för att kunna länka smidigt till släkt och vänner (och här), har med andra ord inte speciellt många spelningar och har inga ambitioner att nå ut till en större massa.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Bör och bör. Det kostar inget och är ingen nackdel om du inte gör en massa licensfri musik på annat håll. Börjar något spelas mycket får u stimslantar. Är det mest du som lirar för vänner får du inga. Lite så...

    Jag är med och reggar mina, mest för att då finns registreringsdatum mm samlat om det mot förmodan skulle bli en tvist en dag om något alster. Några pengar blir det inte. Då betalar DistroKid mer.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Att du redan lagt ut låtarna påverkar inte alls. Förr var faktiskt kravet att man hade givit ut något för att kunna bli medlem i STIM. Det STIM gör är att samla in pengar från t ex Spotify när din låt streamas eller om låten spelas i en podcast/på radio. Har du inte så många streams blir det inte mycket pengar. Men det vore ju synd att missa pengarna om en låt skulle ta fart, börja streamas, spelas på podcast/radio.

  4. #4
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ok, tack för info Som ni säger är det väl ingen nackdel att vara med så jag kikar på det.

  5. #5
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    I de allra flesta fall är det bättre för en låtskrivare att vara med i STIM, än att inte vara det.

    Enda undantaget är som sagt om du gör en massa katalogmusik och räknar med att kunna tjäna mer pengar på det istället - för då kan det vara så, att katalogtjänsten inte accepterar att man är STIM-ansluten.

  6. #6
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Jag gör ingen katalogmusik har skickat in ansökan nu, de ska posta någon lapp jag ska skriva under och skicka tillbaka.

Liknande ämnen

  1. STIM och webbradio
    Av Technosphere i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 21:13
  2. Gitarrförstärkeri & effekt mjuk-vara eller inte vara
    Av farbror synt i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 13:30
  3. 1.5 tera tycker sig vara vara 465 GB?
    Av bmeeks i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 00:05
  4. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •