Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Intel 8 generationen i3, i5 och i7 släpps i början av oktober

  1. #1

    Veteran

    Intel 8 generationen i3, i5 och i7 släpps i början av oktober

    Tänkte tipsa alla som är på gång att bygga ny maskin eller köpa en ny maksin att Intel släpper nya processorer i början av oktober.




    Alla CPUer får två extra cores jämfört med tidigare modeller så det kommer bli en märkbar performance knuff bara på grund av flera cores.
    i3 får nu 4 cores, i5 och i7 får 6 cores.

    Vi får tacka AMD för deras utmärkta Ryzen processorer som gjorde Intel lite mer aktiva. Jag har en i5 3570K processor från 2012 som jag har överklockat lite grann, den är nästan lika rask som den snabbaste (ej överklockade) i5 7600 som säljs idag, skiljer 5-10% bara. Så för mig har det inte varit läge att uppdatera. Men nu blir man lite sugen.

    Lite läsning om de nya Intel propparna.
    https://www.anandtech.com/show/11869...top-processors

  2. #2
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Coolt, byggde en stationär dator för ett år sen nästan(dec). Hunnit komma 2 genererationer sen dess. Bra fart på branschen. Dessa verkar inte vara kompatibelt med mitt z170 moderkort, synd.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tycker att det skiljer bara lite mellan generationerna.

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att det skiljer bara lite mellan generationerna.
    Den här generationen kommer att ge mycket mer fart. (Gen 8)

  5. #5
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Lite DAWbench-tester gjorda med reaper;

    http://techreport.com/review/32642/i...pu-reviewed/14

    Inte för att jag kör 48/96Khz men det kan kanske ge en fingervisning om prestandaskillnader.

  6. #6
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt, byggde en stationär dator för ett år sen nästan(dec). Hunnit komma 2 genererationer sen dess. Bra fart på branschen. Dessa verkar inte vara kompatibelt med mitt z170 moderkort, synd.
    Man får se upp för det är samma sockel som tidigare (1151) så processorn passar fysiskt i gamla sockeln.
    Dock måste man ha z370 chipset på moderkortet för att processorn ska fungera.

    Priserna är ju riktigt bra så Ryzen har typ fallit ur bra-köp kategorin nu.

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag kör fortfarande 2600k och inget jag gör flaskar än... Vill jag uppdatera så är det rakt inte på grund av att processorer blir 5-10% bättre mellan generationerna utan bandbredden.

    Det skulle vara en fröjd med M2 och oktane är ju en verkligt bra grej på riktigt men den funkar bara på speciella grejer än så länge.

    vist min 2600 börjar ju närma sig, går faktiskt 100% korta stunder i bland har jag sett vid spel och det blir varmt... Men den får puffa på tills det blir irriterande. Där är vi inte riktigt än. Den störta Noctuakylaren 14 nånting. Stor så den tar i sidoplåten det är bra avskyr fläktar på max och det var väl tanken.

    Värme på vintern är ju aldrig dumt


    Nu till våren kanske men jag anar att jag vill ge AMD mitt stöd den här gången Ser fram mot vilda diskussioner om detta här på forumet så länge

    En sak att tänka på det är också TDP och det ser ut som att Intel skruvat upp det något den här gången. Man vinner inte mycket på det detta kan göras själv via ett litet program så just detta är värdelöst. Det är enbart modellerna med extra kärna som är värt en peng men kolla nog om det är värt det.

    Till sist
    En processor med 140 watt kommer då aldrig in i min lägenhet tack... Det är inte bra för hemmabruk och ett av skälen att folk valt Intel före AMD men nu verkar förhållandet vänt på den punkten.

    Kolla noga och tänk på det innan ni köper något, 90 watt max för vanligt hemmabruk är att rekommendera, personligen vill jag inte komma över 65 på nästa.

    Håller på att bygga en liten specialare nu där letade jag upp en på 35 Watt, behöver inte bättre så då kollade jag efter det och det var inte alldeles lätt att komma över rätt modell så jag fick ta nån bara... Det blev en Intel Celeron G3900T 2,6GHz Socket 1151 Tray

    Jag kan se vad den går för sedan när den är byggd.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Den nya intel ger stöd för

    Tre skärmar med displayport/HDMI så har moderkortet uttag för tre skärmar så är det ju bra till DAW, skall ni köpa nya skärmar så kollar ni efter dipsplayport för det är nyare och bättre. Samma med moderkortet... Det blir skoj att se vad som kommer.

    Intel optane det nya minnet... Det blir som att ta fördelarna av alla minnestyper och slå ihop. Om det inte kommer än i OS eller på moderkorten så skulle jag kolla detta och vänta något om det bara är månader bort så är det helt klart värt att vänta.

  9. #9
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    I7 8700k är lika snabb som i7 7700k när man stängt av de 2 extra kärnorna och använder samma klockfrekvens.
    Så stödjer programvaran inte fler kärnor märker man ingen skillnad (som i vissa spel).

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Intressant observation... och det till samma antalet watt har jag för mig Reason öppnade nyss för flertrådat ! är det någon som jämfört prestanda efter att det hände !

    En till sak... Intel har grafik inbyggt, med Ryzen så finns det inte så där måste man stoppa i ett grafikkort.

  11. #11

    Veteran
    Reason har väl haft multicore support länge. Finns en benchmarktråd på Reasontalks forum, Reason verkar funka bra med många cores.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •