Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp mig koppla in allt i Cubase 7.5

  1. #1
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran

    Hjälp mig koppla in allt i Cubase 7.5

    Kör bara med hårdvara och har datorfobi när det gäller DAW och spela in. Så trots att jag hållt på att spela in i 15 år så har jag aldrig lärt mig grunderna. Men jag vet ju att jag måste lösa det här en gång för alla så jag kan börja spela in på riktigt. Har idag Cubase 7.5 elements med följande utrustning.

    Mixerbord
    Boss BX-8 som är kopplad till en stereokanal på en Allen&Heath mixer som agerar ljudkort.

    Syntar
    Hohner string melody II
    Behringer Deepmind 12
    Roland U20
    Korg Monologue

    Trummaskin
    Roland TR-8

    Tänker mig att Hohner string II, Korg Monologue och Roland TR-8 får vara kopplade i BX-8. Deepmind 12 och U20 som stereokanaler i A&H mixern. Dock så tar BX-8 upp en av två stereoplatser idag. Hur routar jag detta sedan i Cubase?

  2. #2
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Vilken A&H-mixer är det?

  3. #3
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken A&H-mixer är det?
    ZED 10 utan effekter.

  4. #4
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    TR-8 är väl vettigare att köra via usb så får du ju 4 (har för mig) separata kanaler från den rakt in i Cubase.

  5. #5
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Det är väl bara att routa ingångarna i Cubase (F4), döpa dom till vad du vill och spara som Template. Eller fattar jag fel, är det nåt mer avancerat du vill göra?

  6. #6
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Hade kört så mkt som möjligt direkt in i Zed10 för större flexibilitet i datorn.

    Hohner o Monologue har väl båda bara en out vardera. Som vurt säger, in m TR8 via USB.

    Zed10
    ----------
    Ch 1 Hohner
    Ch 2 Korg
    Ch 3-4 Behringer Deepmind 12
    CH 5-6 kanske U20 kopplad m båda sina direct out och mix till BX8 in här

    Sen går du in i Cubase VST Connections och addar inbussar och out efter eget tycke.

    (Hmm, ett problem kan ev bli att TR8 inte tillåts med sina ins när du väl valt Zed10 som ASIO-driver. Isf får du sätta nåt i 7-8 eller playback in på Zed 10. Beror lite grann på hur många Zed ins som dyker upp i VST-connections)

  7. #7
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara att routa ingångarna i Cubase (F4), döpa dom till vad du vill och spara som Template. Eller fattar jag fel, är det nåt mer avancerat du vill göra?
    Vill absolut inte göra något avancerat. Däremot så är jag totalt novis och har svårt att få till allt. Vad menar du till exempel att spara som Template?

    TR-8 vore ju trevligt att köra genom USB. Men då missar jag disten på BX-8.

    Jag vill helst använda så mycket hårdvara som möjligt.

  8. #8
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    VST Connections med separata In/Out fungerar bara med så många IN/OUT som ljudkortet har, och ZED10 verkar bara ha stereo på USB Audio så det blir bara två kanaler in i Cubase, så allt från mixern kommer på samma stereokanal in i Cubase.

    Och som T11 skriver så kan man bara ha en ASIO driver i Cubase, åtminstone i PC, så mixern tar upp den platsen, då finns det inga fler USB instrument som kan komma in med egna separata ingångar.

    Så du får helt enkelt koppla in alla instrument på olika kanaler i ZED10 mixern, och sen kommer dom in i Cubase på en stereo ingång som är samma som stereo ut från mixern.

    Om du vill kan jag komma över och hjälpa dig nån gång.

  9. #9
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och som T11 skriver så kan man bara ha en ASIO driver i Cubase, åtminstone i PC, så mixern tar upp den platsen, då finns det inga fler USB instrument som kan komma in med egna separata ingångar.
    Nej.. det är ingen skillnad här från att ha te.x Overbridge igång och få separata ingångar från Analog Four samtidigt som du har ljudkortet aktivt också.. funkar bra.

  10. #10
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Har du löst det? Kan hjälpa dig via teamviewer eller nåt annars.

  11. #11
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du löst det? Kan hjälpa dig via teamviewer eller nåt annars.
    Njae. Har varit födelsedagshelg för dottern. Men ska börja nu i veckan. Lovar att hojta om jag behöver hjälp

  12. #12
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej.. det är ingen skillnad här från att ha te.x Overbridge igång och få separata ingångar från Analog Four samtidigt som du har ljudkortet aktivt också.. funkar bra.
    Overbridge är enda exemplet vad jag vet där en synth fungerar som ljudkort (dvs skicka audio via USB) samtidigt som du har ett annat USB-ljudkort/mixer aktiverat. Jag tror att det är någon svart magi inblandad. Kanske går det med Virus TI också, jag har inte testat det. Men exempelvis Roland AIRA går det absolut inte. Antingen ljudkortet eller AIRA.

    Hojta till om du behöver assistans, jag har slitit med detta i mååååånga timmar.

Liknande ämnen

  1. Cubase 7.5 - Allt panoreras vid inspelning av midi
    Av MK Ultra i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 19:32
  2. Hjälp/Förslag att koppla ihop mixer, ljudkort och patchbay
    Av indigo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 17:58
  3. Koppla/Bygga studio - Behöver hjälp
    Av ez0r4y i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 06:50
  4. Hjälp! Allt tjuter
    Av indigo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 22:17
  5. Hjälp mej koppla
    Av Femto i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-01-11, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •