Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hörlurar att producera i utan ljudkort!

  1. #1
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior

    Hörlurar att producera i utan ljudkort!

    Hitta ingen tråd kan hända att mina sökning skill är för dåliga eller att min lathet är för stor! Men jag har läst runt både här och på andra ställen!

    Jag kommer resa en heldel i min nya tjänst och tänkte försöka spendera kvällarna med att producera, men behöver då ett par bra lurar som inte kräver ett ljudkort.

    Har idag ett par AKG 240 samt ett par dj lurar technics och båda är jag jätte nöjd med men dj-lurar är alldeles för punchiga att prodda i länge och AKG lurarna tappar botten ifall man inte har ett ljudkort (förstärkare).

    Så tips?
    Senast redigerat av Chabo den 2017-09-22 klockan 20:00.

  2. #2
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Upplever du samma förlust i bas med dina DJ-lurar?

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alltså... jag kör med DT-880 250Ω och de är inga problem med min Macbook.. du kan nog driva allt under det utan större problem skulle jag säga med en iPad el iPhone.

  4. #4
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplever du samma förlust i bas med dina DJ-lurar?
    Nej

  5. #5
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior
    Hur funkar det med Ω större siffra mindre motstånd eller tvärtom? Akg är 55?

  6. #6
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Nyfiken på det själv!

    Kör med dt-250 själv. Beyerdynamic är väl fina grejer överlag? Har du testat bägge Emu?

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej jag har inte testat dt250 ...DT880 är mina första Beyer...hade ett par för typ 30+ år sen men minns inte vad dom hette...eller hur dom lät Annars har vi K240, HD-25, M50x och så har jag ett par Technics DJ1200 till spelarna här hemma...

    Jag är ju ingen som lyssnar särskilt högt men jag har inte stött på något som haft problem att driva DT880 till en tillräcklig nivå ....Snarare svårare att vänja sig då de skiljer sig rätt markant i från övriga lurarna.

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Väldigt förtjust i mina AKG K701, superbekväma och funkar utmärkt med MacBooken. Kanske inte de basfetaste, men påstås vara tämligen "ärliga".

  9. #9
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt förtjust i mina AKG K701, superbekväma och funkar utmärkt med MacBooken. Kanske inte de basfetaste, men påstås vara tämligen "ärliga".
    Jag skaffade AKG Q701 för ett tag sedan (Quincy Jones varianten av K701) och är riktigt nöjd med dem (hade Sennheiser HD650 innan). Väldigt raka och som du säger om K701 så är basen inte dominant men klarar ändå av att leverera djupa bastoner.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vet du/någon hur K/Q 701 står sig mot t.ex. K240 el K712?

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    K712 har jag inte provat, men de ska väl ha mer bas än K701. K240 tycker jag rent subjektivt låter betydligt sämre än 701, framförallt mindre detaljerat, men även lite "burkigare".

  12. #12
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chabo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det med Ω större siffra mindre motstånd eller tvärtom? Akg är 55?
    Kort svar: Det beror på hur man ser det...

    Långt svar: Lägre impedans innebär större belastning på slutsteget och nätdelen, eftersom man behöver dra högre ström igenom hela klabbet. Lägre impedans innebär samtidigt att man kan uppleva lurarna som mer "lättdrivna", eftersom man får ut högre ljud vid samma volym, jämfört med lurar som är högohmiga. Risken är att man får distorsion, eftersom man drar högre ström och då kanske överskrider vad slutsteget eller strömförsörjningen är konstruerad för.
    Med högre impedans, är det lättare att få en jämnare frekvensrespons och man drar lägre ström genom slutsteg och nätdel, så risken för dist på grund av högt strömuttag, är obefintlig. Problemet med högohmiga lurar, är istället att de behöver högre spänning och därför upplevs de som mer "trögdrivna", eftersom man får ut svagare ljud vid samma volyminställning, jämfört med lågohmiga lurar.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    K712 har jag inte provat, men de ska väl ha mer bas än K701. K240 tycker jag rent subjektivt låter betydligt sämre än 701, framförallt mindre detaljerat, men även lite "burkigare".
    K701 har väldigt tydlig diskant, bra för mix tycker jag.

    Men har faktiskt plockat fram mina k240m igen, som referens. Dom verkar ha en ful topp i midden som gör att man hör problem där bra. Har börjat tänka på dom som hörlurarnas NS10!

  14. #14

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt förtjust i mina AKG K701, superbekväma och funkar utmärkt med MacBooken. Kanske inte de basfetaste, men påstås vara tämligen "ärliga".
    Jag kör AKG K601 för hörlursmixande. Funkar mycket bra, inte så balla att lyssna i, tunnt med bas men den bas som finns följer med långt ned, om än svagt.
    Har försökt mixa med andra lurar men K601 är de enda som funkat för mig. K701 och K601 låter rätt lika, fick mina K601 för halva priset av K701 (Kostade då över 3000 spänn) så mitt val var rent ekonomiskt. Skulle lätt köpa K601 eller K701 igen eftersom de funkar så jädra bra att mixa med, för mig alltså.

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort svar: Det beror på hur man ser det...

    Långt svar: Lägre impedans innebär större belastning på slutsteget och nätdelen, eftersom man behöver dra högre ström igenom hela klabbet. Lägre impedans innebär samtidigt att man kan uppleva lurarna som mer "lättdrivna", eftersom man får ut högre ljud vid samma volym, jämfört med lurar som är högohmiga. Risken är att man får distorsion, eftersom man drar högre ström och då kanske överskrider vad slutsteget eller strömförsörjningen är konstruerad för.
    Med högre impedans, är det lättare att få en jämnare frekvensrespons och man drar lägre ström genom slutsteg och nätdel, så risken för dist på grund av högt strömuttag, är obefintlig. Problemet med högohmiga lurar, är istället att de behöver högre spänning och därför upplevs de som mer "trögdrivna", eftersom man får ut svagare ljud vid samma volyminställning, jämfört med lågohmiga lurar.
    Långt svar:

  16. #16
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort svar: Det beror på hur man ser det...

    Långt svar: Lägre impedans innebär större belastning på slutsteget och nätdelen, eftersom man behöver dra högre ström igenom hela klabbet. Lägre impedans innebär samtidigt att man kan uppleva lurarna som mer "lättdrivna", eftersom man får ut högre ljud vid samma volym, jämfört med lurar som är högohmiga. Risken är att man får distorsion, eftersom man drar högre ström och då kanske överskrider vad slutsteget eller strömförsörjningen är konstruerad för.
    Med högre impedans, är det lättare att få en jämnare frekvensrespons och man drar lägre ström genom slutsteg och nätdel, så risken för dist på grund av högt strömuttag, är obefintlig. Problemet med högohmiga lurar, är istället att de behöver högre spänning och därför upplevs de som mer "trögdrivna", eftersom man får ut svagare ljud vid samma volyminställning, jämfört med lågohmiga lurar.
    Tack för bra info Claes!

  17. #17
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort svar: Det beror på hur man ser det...

    Långt svar: Lägre impedans innebär större belastning på slutsteget och nätdelen, eftersom man behöver dra högre ström igenom hela klabbet. Lägre impedans innebär samtidigt att man kan uppleva lurarna som mer "lättdrivna", eftersom man får ut högre ljud vid samma volym, jämfört med lurar som är högohmiga. Risken är att man får distorsion, eftersom man drar högre ström och då kanske överskrider vad slutsteget eller strömförsörjningen är konstruerad för.
    Med högre impedans, är det lättare att få en jämnare frekvensrespons och man drar lägre ström genom slutsteg och nätdel, så risken för dist på grund av högt strömuttag, är obefintlig. Problemet med högohmiga lurar, är istället att de behöver högre spänning och därför upplevs de som mer "trögdrivna", eftersom man får ut svagare ljud vid samma volyminställning, jämfört med lågohmiga lurar.

    TACK!!!

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har faktiskt plockat fram mina k240m igen, som referens. Dom verkar ha en ful topp i midden som gör att man hör problem där bra. Har börjat tänka på dom som hörlurarnas NS10!
    Skrev liknande i en annan tråd.. tycker det stämmer väldigt bra att K240 är lite lurarnas NS-10.....även om de faktiskt boostar en del... köpte ju precis DT880 och de var lite som en chock över hur platta och ärliga de är... inte minst i lägre registren.

  19. #19
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Igenkänningsfaktor!

    Ja kör också DT880 (högohmiga)

    Natt och dag jämfört med de andra lurar jag haft, Jag tycker de är otroligt trevliga att mixa framförallt mid och diskant med...LIka omöjligt tycker jag det är att mixa bas med (Jag har inte riktigt lärt mig hur det ska låta i lurarna när det låter bra i andra medium och monitorer)
    Oftast när jag mixat basen lurarna så låter det ganska burkigt och "muddigt" i förhållande till resten...

    Men jag är ändå otroligt nöjd med dom, just för att dom är så ärliga!


    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skrev liknande i en annan tråd.. tycker det stämmer väldigt bra att K240 är lite lurarnas NS-10.....även om de faktiskt boostar en del... köpte ju precis DT880 och de var lite som en chock över hur platta och ärliga de är... inte minst i lägre registren.

  20. #20
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    DT880 är de av Beyerdynamics lurar jag har testat, som jag tycker bäst om.
    Favoritlurarna är dock Ultrasone Pro2900 och Audio-Technica ATH-R70x.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kör med ett par DT770 Pro 32 Ohm nu och de är väldigt bra, prisvärda och lättdrivna. Behringer har bytt tygkuddarna mot ett ganska behagligt material så de är helsvarta numera.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med ett par DT770 Pro 32 Ohm nu och de är väldigt bra, prisvärda och lättdrivna. Behringer har bytt tygkuddarna mot ett ganska behagligt material så de är helsvarta numera.
    Behringer? Beyer hoppas jag .

  23. #23
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    När jag är runt och behöver jobba hörlurar använder jag det superkompakta ljudkortet för hörlurar från Apogee, kallat "groove". Förutom det fula namnet är det en otroligt bra grej. En liten USB-dongleliknande låda med en hörlursutgång som kan driva en stor mängd olika hörlurar. Det låter också väsentligt bättre än macens inbyggda ljudkort. Det driver mina HD650 ordentligt. Dessutom är den så liten att den alltid ligger i ryggsäcken.

  24. #24
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Jag upplever att min musik låter platt och plastigt när den väl blir klar och jag misstänker att det är 50/50 mina öron och en skev ljudbild av hörlurarna. Kör aiaiai TMA-1 sen typ 7 år tillbaka och dom är kul att lyssna på musik i, förutsatt att det inte är ens egna...
    Är det rimligt att få tag i ett par schyssta lurar för mix/mastring runt 1500/2000kr?

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lägg till någon tusenlapp eller två på lur-köpet så har du riktigt fina alternativ typ HD600 och Focal Spirit Pro imom räckhåll.

Liknande ämnen

  1. Presonus ljudkort + ableton, 1+2 i både hörlurar och main?
    Av Imbecillen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-05, 17:22
  2. USB Ljudkort för hörlurar och mikrofon
    Av vega2000 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 21:11
  3. Hörlurar utan läckage?
    Av soda_jam i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-11-26, 10:13
  4. Producera fet röst utan att låta skit i mono
    Av Niklas Edstam i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •