Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: (hjälp med felsökning) Qudrareverb 2, låter fan i 7 minuter :O

  1. #1
    mah
    mah är inte uppkopplad
    mahs avatar
    Senior

    (hjälp med felsökning) Qudrareverb 2, låter fan i 7 minuter :O

    Hej, fick tag i ett quadrareverb 2, min familj tog med sig det från Göteborg upp till mig i dalarna när de var på besök, men de lyckades såklart tappa det i backen försöker att inte lägga nån skuld på dem när de bökat med transport å mina vägnar, och kan inte skylla på föregående ägare när ingen prova det innan det åkte i backen.

    Såhär beter det sig iaf: https://youtu.be/82-QohnOHXM

    https://youtu.be/82-QohnOHXM

    Först låter det bara helt paj, riktig jävla rundgångsbrusfanskrot för att sedan långsamt klarna till att låta helt ok, vilkter tar ca 7min efter det kan clip ledsen blinka trots att gainen är riktigt låg och vu mätaren säger att det ligger på runt -32db

    Tacksam för all hjälp

    Mvh MAH

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Låter som att den stabiliseras av värme. Något sitter som sitter löst, glapp, men som får kontakt när apparaten får upp värmen. Öppnat och kollat? Tja... Jag hade en S330 som uppförde sig på liknande sätt efter att ha åkt i backen. Tryckte tillbaka ett chip som rubbats ur position 0.01mm.

    (OBS solskenshistoria )

    Om du vågar kan du också testa klassiskt Jarre knep: Slå bryskt på apparaten tills den fungerar igen(!) Funkar enligt J.M. Jarre på Emulator II
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-09-21 klockan 00:12.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Svårt att diagnosticera på distans men låter det inte som en kombination av 50hz och datatrafik?

    Teori: Något i strömförsörjningen (50 hz) är dåligt vilket på något sätt leder till att datatrafik läcker över till ljuddelen?
    Senast redigerat av Oortone den 2017-09-21 klockan 16:06. Anledning: +r

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Båda teorierna låter rimliga. Det första har jag varit med om och det går att göra en del själv (som nämnts). En sprucken lödning/ett sprucket fäste i samband med tappet kanske. Men var tog smällen ren fysiskt? Hörn? Magplask?

    Klippningen tyder ju också på att den tagit stryk. Öppna, lossa och tryck i alla socklade kretsar och kretskortskontakter. Har du lite mätskills så kolla strömförsöjningen och vad den ger och kolla lite enkla mätvärden på kortet direkt vid start vs sju minuter senare...

Liknande ämnen

  1. [HJÄLP] JX3P osc låter inte
    Av Lackan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 09:30
  2. Hjälp! Felsökning
    Av henrik_death i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-20, 23:27
  3. Hjälp med felsökning - Windows Vista?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 20:52
  4. Sökes: Hjälp med felsökning av leslie, i Borås
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 14:49
  5. Hjälp! Det låter inget om låten längre...
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •