Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 100 av 100

Ämne: Håller hårdvaran på att dö ut?

  1. #61

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lever ju med en halvromantisk vision att släppa datorn helt. Men då måste man ju go full old school och köra volymautomatisering via realtidsregel och det är ju klart meck mot datorns automatiseringskurvor. Men annars spelar man väl in med den automatisering man vill göra? Tänker mig filtersweeps etc gör man ju på hårdvara i realtid? Eller vad tänker du på specifikt när du pratar automatisering, Loop?

    Det funkade ju när man printade till rullband - var ju inte så förfärligt länge sedan menar jag.
    Jag gör fler saker med syntarna än filtersvep. Viss modulering kör jag mina egna ritade automationskurvor så det kan bli några stycken per synt.
    Tex styra wavetables
    https://soundcloud.com/dabene/malstrom-eaouh

  2. #62
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tumme.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	15,0 KB 
Id:	78027

  3. #63
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Hw överlever. Sw överlever ju knappt två generationer OS. Därmed dömt på förhand. Hw däremot överlever obetingat.

  4. #64
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är väl en högst relevant reflektion? Hur många gånger har man behövt betala för en uppgradering av en mjukvara? Hur många gånger har man måst sluta använda en mjukvara då uppgraderingen av OS gjort den inte funkar? Hänt mig fler gånger än jag orkar räkna.

    Ok, visst får man lägga pengar på service av hårdvara - men är klart mer beständig än mjukt. Dock är det svårare med nya features and functions på en hårdvaruburk. Där vinner mjukt alla gånger.

  5. #65
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl en högst relevant reflektion?
    Nej, den är trångsynt och tramsig.

  6. #66
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Väldigt aggressiv ton Kloon. Det är väl helt rimliga påståenden ändå? Apple t.ex jobbar ju inte alls med bakåtkompabilitet. Det blir ju upp till varje utvecklare att se till att deras mjukvara funkar.

  7. #67
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt aggressiv ton Kloon. Det är väl helt rimliga påståenden ändå? Apple t.ex jobbar ju inte alls med bakåtkompabilitet. Det blir ju upp till varje utvecklare att se till att deras mjukvara funkar.
    Kan bero på att man blir skitförbannad av alla hårdvarufolk som konstant nedvärderar mjukvara och därmed dess brukare. Bakåtkompatibilitet intresserar mig inte. Jag vill att allt skall vara framåtkompatibelt.

  8. #68
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jo, jag blir också less på äkthetshetsen. Men tror alla vinner på att inte vara så övertygade kring sina egna metoder.

  9. #69
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag nedvärderar verkligen inte mjukisvara. Där har du helt fel. Jag må vara korkad, men iaf jag tycker det känns hyffsat knas att köpa mjukisbyxor som efter några år blivit odugliga.

    Kul ändå att du triggar. Det var inte min avsikt.

    Jag kör mkt mjukt idag och gillar det som fan. Tex Reaktor och softube modular. Och har ingen åsikt om vad som låter mer eller mindre om något. Det är helt behäftat kontext och målsättning.

  10. #70

    Veteran
    Jag har kört samma mjukvara i 17 år.
    Allt jag har spelat in från första versionen funkar fortfarande att spela upp senaste versionen.
    Tack Propellerheads för att ni är så grymma!
    Jag använder fortfarande min Moog efter över 35 år. Tack Robert!

  11. #71
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag hoppas det kommer en keyboard med massor av rattar och inbyggd vst host om det inte redan finns

  12. #72
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men iaf jag tycker det känns hyffsat knas att köpa mjukisbyxor som efter några år blivit odugliga.
    Jag tycker precis tvärtom.
    Jag köper en licens till en monstersynt som jag vet kommer fortsätta uppdateras och utvecklas, och när det väl händer betalar jag gladeligen för den uppdateringen.

  13. #73
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod]

    Ok, fortsätt diskussionen utan trista påhopp

  14. #74
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Aj vad hätskt det blev Jag använder också massa mjukisar. Sannolikt mer än hårt så var inte alls något syfte att verka ’äktare’ Än något annat. Ber om ursäkt om mina privata preferenser verkar på något sätt förringande. Väldigt OT från Fluss ursprungstråd nu också. Nästan analog/digitaldebatt vi alla vet inte leder framåt

  15. #75
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bero på att man blir skitförbannad av alla hårdvarufolk som konstant nedvärderar mjukvara och därmed dess brukare. Bakåtkompatibilitet intresserar mig inte. Jag vill att allt skall vara framåtkompatibelt.
    Man måste ha med sig i en tråd som denna att vi har olika bakgrunder. Du verka vara väldigt inriktad på produktion, men för många är instrumenten i sig en passion. Jag för min del behöver mina instrument för att spela på, då kopplar jag av. Jag har inte gjort en färdig låt på många år, men det var klart lättare när jag jobbade itb, dock saknade jag spelglädjen.

    Varken HW eller SW kommer att försvinna, men jag tror trots det att HW kommer att stå för flest WOW. Mjukvaran är liksom redan så otroligt bra att det blir svårt att överraska. Tyvärr så tycker jag tvärtom att det går lite på fel håll när allt fler satsar på prenumerationer, den utvecklingen gillar jag inte alls.

    Vi arbetar på olika sätt och du är GRYM på det du gör Kloon!

  16. #76
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tack Framrate! <3

    ----------

    Jo, jag ber också om ursäkt för illa valda ord och formuleringar.

  17. #77
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple t.ex jobbar ju inte alls med bakåtkompabilitet. Det blir ju upp till varje utvecklare att se till att deras mjukvara funkar.
    Stämmer det? Jag använder mac pro 2010 och de funkar med nyaste os såväl som flera versioner tillbaka (har dock andra problem med Logic). Vet inte hur det är med logic 9, men jag körde med en jättetidig version av pro x innan jag vågade uppdatera och det var inga problem.

    Hur många gånger har man behövt betala för en uppgradering av en mjukvara? Hur många gånger har man måst sluta använda en mjukvara då uppgraderingen av OS gjort den inte funkar? Hänt mig fler gånger än jag orkar räkna
    .

    Jag kanske har haft tur med just kompabiliteten, för inget jag äger har slutat uppdateras. Såg dock att Waves verkar ta betalt för vissa uppgraderingar, vilket jag inte tycker är ok. Tur att det finns många andra bra konkurrenter.

    Jag tror jag har hittat en ok balans mellan hårdvara och mjukvara nu. Klart mest mjukvara dock, då det är mer snabbjobbat och ekonomiskt för mig, även om jag skulle vilja ha betydligt mer hårdvara;-)

    +1 på Feramente. Jag tycker inte att någon i tråden var otrevlig på något sätt utan alla har olika bakgrunder. På Kloon är det alltid klass (i produktion såväl som i bemötande) och är ett bra bevis på att det går att göra bra saker av bara mjukvara - på samma sätt som andra är duktiga på att göra bra grejer av bara hårdvara.

  18. #78
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Var nog främst i bytet mellan 32bitars och 64bitarspluggar det smällde för mig på allvar. Jag kör ju både ableton live och logic så blev klart struligt i den fasen. Ville inte behöva köpa bryggprogram för att kunna köra 32bitarspluggar på 64bitarsmiljön.

    Började ledsna helt på datorer i den vevan. Borde sluta med elektronisk musik och fasa över mig helt på gitarr så man slipper skiten

  19. #79
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg dock att Waves verkar ta betalt för vissa uppgraderingar, vilket jag inte tycker är ok.
    Nej, mjukvaruutvecklare förväntas oftast jobba gratis...

    (Värt att notera i sammanhanget är att Waves är en av de allra äldsta pluginutvecklarna, en av de utvecklare som har absolut flest produkter, och SAMTLIGA produkter de någonsin släppt fungerar fortfarande i senatste DAW/OS. Främst p g a att de faktiskt tar betalt för support...)

  20. #80
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag har aldrig haft ett problem med att betala för uppdateringar av mjukvara.
    Jag tycker att det är sunt förnuft att i samband med att programvaran uppdateras och utvecklas jag också måste betala.

    Jag kan ju inte begära att ett företag skall jobba gratis med uppdateringar för mig flera år efter att dom fick in pengar från försäljningen.

    Win/win = Min fantastiska plugg fortsätter utvecklas, och företaget får betalt för sitt arbete.

  21. #81
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer det? Jag använder mac pro 2010 och de funkar med nyaste os såväl som flera versioner tillbaka (har dock andra problem med Logic). Vet inte hur det är med logic 9, men jag körde med en jättetidig version av pro x innan jag vågade uppdatera och det var inga problem.
    Jo, det stämmer. Både framåt och bakåt. Apple har inga problem med att bara rycka ut API:er (operativsystemfunktioner/anrop) de tycker medför problem för framtida utveckling för dem, och därmed göra förändringar i OS som har sönder tidigare skriven kod.

    Sen är det ju inte så att de aktivt hindrar äldre kod att köras i nyare OS. Använde du inget av det de ändrade/tog bort fortsätter det ju fungera, men de gör ingen ansträngning för att hålla någon form av "legacy mode" för att äldre grejor ska fortsätta fungera. Skriv om eller dö.

    (Om man jobbat i deras nya språk Swift råkade man flera gånger ut för att de gjort så stora förändringar i språket att kod som fungerde i en version av språket inte ens gick att bygga i nästa version. Och, för att få ladda upp till appstore och liknande kräver de att allt är byggt i senaste version.)

  22. #82
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det stämmer. Både framåt och bakåt. Apple har inga problem med att bara rycka ut API:er (operativsystemfunktioner/anrop) de tycker medför problem för framtida utveckling för dem, och därmed göra förändringar i OS som har sönder tidigare skriven kod.

    Sen är det ju inte så att de aktivt hindrar äldre kod att köras i nyare OS. Använde du inget av det de ändrade/tog bort fortsätter det ju fungera, men de gör ingen ansträngning för att hålla någon form av "legacy mode" för att äldre grejor ska fortsätta fungera. Skriv om eller dö.

    (Om man jobbat i deras nya språk Swift råkade man flera gånger ut för att de gjort så stora förändringar i språket att kod som fungerde i en version av språket inte ens gick att bygga i nästa version. Och, för att få ladda upp till appstore och liknande kräver de att allt är byggt i senaste version.)
    Ok, det låter ju inte så bra. Jag har en slags hatkärlek till Apple då det har fungerat bra och enkelt att handha för någon med min begränsade tid och ointresse för just själva datorn. Samtidigt tycker jag inte om att betala för design och dubbla priser gentemot pc.

    Jag har aldrig haft ett problem med att betala för uppdateringar av mjukvara.
    Jag tycker att det är sunt förnuft att i samband med att programvaran uppdateras och utvecklas jag också måste betala.
    Kanske har jag då haft tur som inte fått betala ännu. Jag tycker inte man ska behöva betala för att få fortsätta använda något man en gång betalat för. Sen är det skillnad om det utvecklas till en ny produkt - då kan man förstås betala. Med u-he:s produkter funkar allt klockrent och gamla mjuksynthar uppdateras och funkar klockrent utan att man behöver betala. När de släpper en helt ny produkt - som Zebra 3 - får man betala en liten summa för att få den, vilket känns helt rimligt. Eller inte alltid: Man kommer få Repro-5 (Prophet 5) gratis om man köpt Repro-1, vilket är grymt generöst, måste jag säga

  23. #83
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill ha en avancerad synth i hårdvara så blir menydykningarna 100 meter under vattenytan, farligt och jobbigt. Personligen kan jag inte gå tillbaka till hårdvara, för mycket frustration och besvär.
    Men då är det ju den synthens usla användargränssnitt som är problemet, inte att det är hårdvara. En bra synt har rattar och knappar.

  24. #84
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Sen tror jag vi pratar om hårdvara och hårdvara. Några menar hardvarusyntar och -samplers, vilket jag tror är trådskaparens mening.
    Men hårdvara är ju också datorer, ljudkort och diverse controllers. Dem blir det svårt att klara sig utan...

  25. #85

    Redaktör
    En ganska väsentlig skillnad med mjukvara är just att operativsystem uppdateras och att datorer är mer generella verktyg än musikhårdvara. Så kan man leva med att inte uppdatera är det ju inga problem att fortsätta använda samma pluggar och ljudprogram om man har en fungerande uppsättning. (Extremexemplet är väl folk som fortfarande aktivt använder Atari som sequencer.)

    Sen mister man ju en del av fördelarna med mjukvara om man jobbar så (eftersom nyare program inte nödvändigtvis stöder TOS, System 7.5.3, OS X 10.6.8 eller vad man nu råkar ha fastnat för/på, gamla datorer har begränsningar, osv), men det är ju inte annorlunda än att man håller sig till en uppsättning hårdvara som fungerar.

    (Dessutom finns ju alltid virtualisering, öppna standarder, format/plattformar som Reason eller Renoise där det går att paketera ljud och instrument i filerna, osv.)

    Ur ett mer generellt perspektiv är det ändå intressant att se hur hybriderna kommer utveckla sig – Elektron verkar ju satsa stort på Overbridge till exempel, Roland har liknande approach, och flera av de stora mjukvarubolagen har börjat bygga hårdvara som komplement (Ableton, Arturia, Native Instruments och Softube, till exempel).

    Mjukvara är generellt sett mycket billigare än hårdvara, vilket jag tror är en stor faktor till att det blivit populärare, men samtidigt har också hårdvara blivit mycket billigare att utveckla, vilket balanserar det hela.

  26. #86
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det låter ju inte så bra.
    Det har nackdelar, men det har även fördelar. Apple kan lätt göra sig av med gammalt mög, och kan därför utveckla fortare och lösa saker bättre. Förändringarna i Swift t ex har mestadels varit kraftigt till det bättre, men det blir ju självklart en belastning på utvecklarresurser, och om en mjukvaruutvecklare lägger ner/konkar är det mer eller mindre bara en tidsfråga innan det slutar fungera med nyare versioner. (Samma gäller i o f s även på windoze, men in mindre utsträckning. Microsoft är lite mer för en kompromiss, och behåller gammalt mög kvar i OS:en i långt större utsträckning)

  27. #87

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då är det ju den synthens usla användargränssnitt som är problemet, inte att det är hårdvara. En bra synt har rattar och knappar.
    Fast även där finns begränsningar i vad som är praktiskt hanterbart med rattar och knappar – FM7 eller Abletons Operator är smidigare och snabbare att programmera ljud med än en Jellinghaus.

    I någon mån kan man argumentera att klassiska analogsyntar är formade av vad som är praktiskt hanterbart att kontrollera via en hårdvarupanel – Andromeda eller Schmidt är imponerande på många sätt, men jag skulle inte framhålla dem som föredömen när det gäller gränssnitt. Massive eller Thor är av liknande komplexitet och jag tror vissa föredrar deras gränssnitt som mer snabbjobbat.

    Sen går det ju att ha touchskärmar och liknande, men då börjar man ju hamna i någon slags hybrid eftersom det kanske inte är så stor funktionell skillnad mellan en Korg Kronos och en iPad med en midikontroller och lämplig app.

  28. #88
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl en högst relevant reflektion? Hur många gånger har man behövt betala för en uppgradering av en mjukvara? Hur många gånger har man måst sluta använda en mjukvara då uppgraderingen av OS gjort den inte funkar? Hänt mig fler gånger än jag orkar räkna.

    Ok, visst får man lägga pengar på service av hårdvara - men är klart mer beständig än mjukt. Dock är det svårare med nya features and functions på en hårdvaruburk. Där vinner mjukt alla gånger.
    Eller ännu värre. Propellerhead förstörde sitt forum bara för att de inte kunde ta sig i kragen och moderera det. Det är inte ens så att de sparar en arkiverad version. Utan det förstördes. Vad är meningen med att lägga ned svett och tårar på att lösa andras problem när frågan och svaret kan förintas? Visst, risken finns ju även här. Ja, t.o.m. Flashback kan läggas ned. Men det är iaf inte samma sak som att företaget själv förstör det.

    Då köper jag hellre hårdvara och tar risken att det kan ta lång tid att få svar på frågorna. Sedan går det ju alltid att byta ut pottar och dammsuga den invärtes om så vore.

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl en högst relevant reflektion? Hur många gånger har man behövt betala för en uppgradering av en mjukvara? Hur många gånger har man måst sluta använda en mjukvara då uppgraderingen av OS gjort den inte funkar? Hänt mig fler gånger än jag orkar räkna.

    Ok, visst får man lägga pengar på service av hårdvara - men är klart mer beständig än mjukt. Dock är det svårare med nya features and functions på en hårdvaruburk. Där vinner mjukt alla gånger.
    Helt osökt kommer jag att tänka på de där NHL- och FIFA-spelen, typ EAs enda säkra guldkor. Varje år släpper de en ny version, med otroligt små uppdateringar. Till fullversionspris. En modell skulle ju kunna vara att är det första gången du köper så betalar du fullpris. Sedan kan du välja att betala ett mindre pris för varje uppgradering, eller avstå ifrån dem. Och full rollback om du är missnöjd.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har nackdelar, men det har även fördelar. Apple kan lätt göra sig av med gammalt mög, och kan därför utveckla fortare och lösa saker bättre. Förändringarna i Swift t ex har mestadels varit kraftigt till det bättre, men det blir ju självklart en belastning på utvecklarresurser, och om en mjukvaruutvecklare lägger ner/konkar är det mer eller mindre bara en tidsfråga innan det slutar fungera med nyare versioner. (Samma gäller i o f s även på windoze, men in mindre utsträckning. Microsoft är lite mer för en kompromiss, och behåller gammalt mög kvar i OS:en i långt större utsträckning)
    Å andra sidan har ju Apple gått full taliban nu. 3,5-hörlursport? Bort-bort!

  29. #89
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen går det ju att ha touchskärmar och liknande, men då börjar man ju hamna i någon slags hybrid eftersom det kanske inte är så stor funktionell skillnad mellan en Korg Kronos och en iPad med en midikontroller och lämplig app.
    Au contraire! iPad skall även klara av alla andra saker den är satt att göra. Visst kommer det alltid att finnas någon tomte som gör om MPC X till en fungerande Linuxdator. Men om du skaffar en X och endast använder dig av den till vad den är gjord för så kommer du att ha få problem. För med Apples grejer hänger det ett konstant damoklessvärd över dem. Frågan är inte om utan när de drar in supporten och gör dem till dyra brickor.

    För de som har råd med att i princip ha rivningskontrakt med Apple så kan jag inte säga mycket. Men jag ser det inte som rationellt att sukta efter en elegant musikmaskin när jag vet att den kommer att bli värdelös på inte mycket längre tid än vad det tar för mig att spara till den.

  30. #90

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Au contraire! iPad skall även klara av alla andra saker den är satt att göra. Visst kommer det alltid att finnas någon tomte som gör om MPC X till en fungerande Linuxdator. Men om du skaffar en X och endast använder dig av den till vad den är gjord för så kommer du att ha få problem.
    Jag talade om gränssnitt, inte om hårdvaran var specialanpassad för en viss uppgift eller ej. Poängen var alltså att en synt med hundratals parametrar kan vara smidigare att hantera i mjukvara, och att tex workstationsyntar med syntmotorer med liknande komplexitet i praktiken inte skiljer sig mycket från tex en iPad om man ser till gränssnittet. (Och är det digitalsyntar så finns det ju heller ingen skillnad i ljudskapandet.)

  31. #91
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan har ju Apple gått full taliban nu. 3,5-hörlursport? Bort-bort!
    De har kört sitt eget race så länge man kan minnas, med viss framgång ska tilläggas.

    Någon som minns:
    "Diskettstation? Bort-bort!" (På den tiden det, i praktiken, inte gick att boota/installera en tom windowskärra utan diskett ö h t)
    "Serie/parallellport? Bort-bort!"

  32. #92
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har kört sitt eget race så länge man kan minnas, med viss framgång ska tilläggas.

    Någon som minns:
    "Diskettstation? Bort-bort!" (På den tiden det, i praktiken, inte gick att boota/installera en tom windowskärra utan diskett ö h t)
    "Serie/parallellport? Bort-bort!"
    När jag äntligen tänkte ta och lägga in ett gäng gamla cd skivor i itunes så insåg jag att jag inte hade en enda dator med cd spelare längre...

  33. #93

    Redaktör
    Jag köpte en lös Superdrive till min Mac just för såna saker, men det finns ju billigare alternativ.

  34. #94
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag talade om gränssnitt, inte om hårdvaran var specialanpassad för en viss uppgift eller ej. Poängen var alltså att en synt med hundratals parametrar kan vara smidigare att hantera i mjukvara, och att tex workstationsyntar med syntmotorer med liknande komplexitet i praktiken inte skiljer sig mycket från tex en iPad om man ser till gränssnittet. (Och är det digitalsyntar så finns det ju heller ingen skillnad i ljudskapandet.)
    Så länge Apple inte brickar iPaden går det.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har kört sitt eget race så länge man kan minnas, med viss framgång ska tilläggas.

    Någon som minns:
    "Diskettstation? Bort-bort!" (På den tiden det, i praktiken, inte gick att boota/installera en tom windowskärra utan diskett ö h t)
    "Serie/parallellport? Bort-bort!"
    Helt olika saker. Att diskettstationen har försvunnit är något organiskt. Och det går fortfarande att köpa och installera diskettstationer till sin dator. Microsoft kanske inte stödjer det, men de motarbetar det inte. Dessutom så går det att byta ut en diskettstation mot en sådan där SD-kortsläsare.

    Något liknande finns mig veterligen inte för Apples produkter.

  35. #95
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge Apple inte brickar iPaden går det.

    Helt olika saker. Att diskettstationen har försvunnit är något organiskt. Och det går fortfarande att köpa och installera diskettstationer till sin dator. Microsoft kanske inte stödjer det, men de motarbetar det inte. Dessutom så går det att byta ut en diskettstation mot en sådan där SD-kortsläsare.

    Något liknande finns mig veterligen inte för Apples produkter.
    Nä, Apple har väl inte ens en analog ljudport?

    En diskettstation var mitt senaste inköp till min samplerarsenal.
    Iofs USB men den fungerar.

  36. #96
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ang. Automation. Som nämnts Elektron har ju löst funktionaliteten fenomenalt i datorintegrationen. Bara att stå och improvisera en tagning och sedan gå in i vstn och korrigera grejer man kommer på att man missat. Skönt när man råkat gaina mixern lite för mycket eller kanske mixat ljudet lite för blött i effektsektionen... bara att ratta till med livetagningen bibehållen...

    Ableton har verkligen öppnat en dörr i integrationen av Max och alla nördiga Japaners hemmasnickrade controlsurfaces. Styr såväl Cheetah MS-6 som TX81z (vilket inte är Max utan någon Japans egen sw) från pluggar .

    I vissa fall är ju ljudet avgörande för att hw är intressant men i många fall är det arbetssättet. Jag sitter inte och klockar arpeggion och sequencerns i mjukvarusynthar från mjukvarutrummisar och gör livetakes... även om det går... mjukvara bjuder in till mer pill och finlir vilket lätt stör det spontana intrycket en livetagning kan fånga. Men sedan kan det vara smidigt att inte spela allt live och då är integrationen av mjukvara rätt fiffig .

  37. #97
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt olika saker. Att diskettstationen har försvunnit är något organiskt.
    Det var inget "organiskt" när Apples dumpade diskettstationen. De tog bort den. Samma med serie/parallellport/appletalk och allt vad det nu var. De tog bort. "Här är vår nya dator, den har CD-rom och USB. Tillverkarna av kringutrustning kommer/får anpassa sig." Att grejor hängde kvar på windoze-maskiner tills ingen längre använde dem är en helt annan femma, jag pratar om apple. Inget nytt fenomen där.

    Det är f ö inte svårt att få 3,5mm-kontakt på sin applemaskin heller, bara att köpa adapter, precis som med diskettstationen du nämner...

  38. #98
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas det kommer en keyboard med massor av rattar och inbyggd vst host om det inte redan finns
    Det finns ju i princip redan. Rolands har ju deras System 1 och 8. Och Arturias Origion är väl i princip en VST host med deras pluggar. Men jag håller mé. Det skulle vara riktigt gött om man kunde även ladda VST-pluggar från andra tillverkare i System 8.

  39. #99
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var inget "organiskt" när Apples dumpade diskettstationen. De tog bort den. Samma med serie/parallellport/appletalk och allt vad det nu var. De tog bort. "Här är vår nya dator, den har CD-rom och USB. Tillverkarna av kringutrustning kommer/får anpassa sig." Att grejor hängde kvar på windoze-maskiner tills ingen längre använde dem är en helt annan femma, jag pratar om apple. Inget nytt fenomen där.

    Det är f ö inte svårt att få 3,5mm-kontakt på sin applemaskin heller, bara att köpa adapter, precis som med diskettstationen du nämner...
    Nej, för i Apples fall finns det bara en tillverkare av hårdvara. PCs är helt enkelt en öppen plattform som, i teorin, kan göras bakåtkompatibel till 80-talet för den som orkar.

  40. #100
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka här på 99an gör förresten musik med sång helt producerad med hårdvara?
    Jag avänder hårdvarusyntar, pyramidsequencer och spelar in på en zoom R24.

    Sedan måste skiten ändå in i datorn för att kunna laddas upp, både Zoomportan, min blofeld (+några andra syntar) och pyramiden är digitala verktyg baserade på datorkraft. Jag önskar att jag kunde använda datorn till att skriva musik, men begränsningen sitter i mig själv. Jag får lätt ”kreativ kramp” och framför datorn händer det nästan jämt. Valen blir så många att hjärnan går i baklås.

Liknande ämnen

  1. Vad ligger CS80 på numera och hur är hårdvaran?
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 12:37
  2. När spelar du in hårdvaran?
    Av Fippe i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 13:18
  3. Bästa Live-Loop hårdvaran?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 08:27
  4. Oxford OSCar, hårdvaran
    Av Snubbe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •