Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Standarder och system – hur och varför?

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Thumbs up Standarder och system – hur och varför?

    Har funderat lite på en egen modularstandard. Börjar tänka på vad som finns, vad det innebär, varför det blev så... elektriskt, mekaniskt osv. Tänker inte att tråden ska handla om mig och mina idéer, det är ju en intressant diskussion för alla här på forumet ().

    egentligen räknar jag in allt här, rattstorlek-system, attenuatorer på cv in, gate/trigg/cv/ljud, kontakter, färgschema, placering av in/utgångar, placering av rattar till dessa...

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Eurorackets historia kan väl gemene rackare nu - Dr. Doepfer tog eurorackstandarden till användning för sitt modularsyntprojekt och tog bort kortstandarden och använde ett eget PSU.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    När det gäller Moog och Buchla systemen så var det nog mkt det som fanns till hands och som man kunde få till hyfsade priser. Bob Moog var ju beryktad för att kina source fram billiga grejer som han använde sig av. EMS byggde ju också av de billigaste delarna de kunde hitta hos kvartershandlarn typ... sen blev väl storleken på plåten eder vad som passade de komponenter man hade antar jag?

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tänker typ: på vcs3/synthi har de attenuatorer efter grejerna, inte innan. Så om man vill modulera två saker med den där skumma kuvertgenerator får man välja hur mycket till båda samtidigt. Att sänka cv vid källan gör ju att man begränsas, men också att man kan ta rejäla tag och bara tjonga in env på flera grejer med ett rattvrid. Jag tycker det är skoj, attenuering på allt är finlir och dötrist :-)

    Bugbrand är ju en modular som har attenuering på nästan allt som kan cv-styras, om det är utan attenuering är det nästan alltid en dublett av något som har det (tror pt delay har två cv in, en har ratt) eller 1v/okt.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, jo, men min standard kommer skilja sig rätt mycket. Ingen minusrail, inga case/paneler, osv.

    Sen tror jag inte de andra har drivits av någon vilja att ha det enda modularsystemet :-)

Liknande ämnen

  1. Hz/V VCO - Vilka standarder finns/fanns?
    Av matsen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 02:15
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. Datorbygge: Vad för standarder gäller?
    Av Patbos i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 12:06
  4. Audio och MIDI via TCP/IP.. standarder?
    Av chille i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •