Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 89

Ämne: Bästa mic för sång - max 10000kr

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Bästa mic för sång - max 10000kr

    Vad är era åsikter baserade på egna erfarenheter? O det måste vara mic'ar som går att köpa

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vad använder du nu och vad gillar/gillar du inte med den?

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ska du köra Nasa-harmonizer på allt kvittar det nog.

    Annars sjysst kondingmik för några tusen och resten på byggmaterial till sångbås och fikabröd till Åke. Just nu trivs jag med min SE-rörkonding (x-1T heter den kanske?), varför slänga pärlor till svin liksom.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Studioprojects T3.
    Rörmik, Neumankopia.
    Låter ruggigt bra och varmt men klart på sång med bra preamp.
    Jag kör en Focusrite ISA One

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Låna hem 4-5 olika och testa! Ingen mik passar alla...

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låna hem 4-5 olika och testa! Ingen mik passar alla...
    +1

    https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack för alla svar. Preamps etc har jag koll på. Vad jag är ute efter är så bra sångmic som möjligt för ca 10000kr.

    Idag kör jag med en Modifierad Oktava mkl5000 -> updatedElectronics mk105. Dvs "mekaniken" är gammelrysk, men all elektronik är uppdaterad. För mer info:
    http://www.rauschenbergstudio.com/Sh...roducts_id=135

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har tyvärr inte ork eller tid för att låna hem, testa etc etc. Därav min fråga Har kollat på GS, men priserna blir missvisande.

    Är dessutom orolig för att typ neumann 103an inte är bättrre (för mig) än det jag har. Dvs att man måste hoppa upp till 20000kr klassen för att "nå nästa nivå"

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    103:an har väl fått en del skit på div ställen?

  11. #11
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    103:an har väl fått en del skit på div ställen?
    Vet inte Voiden. Är dock lite "tveksam" till billigaste varianterna inom de finare märkena. Har som sagt funderat på Neumann, men även Mojave, Lawson etc etc..


    Kanske 99an inte är Meckat för mid/highend-mic-erfarenheter.. Är mer ute efter personliga erfarenheter direkt med microfonerna

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kan nog vara så

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tyvärr inte ork eller tid för att låna hem, testa etc etc.
    Då får du nog antingen köpa nått dyrt men mångsidigt och säkert kort, som en U87:a, eller så blir det en ren chansning skulle jag säga, givet att den mikrofon du har redan är rätt bra.

    Men, det finns ju gott om välgjorda mikrofonjämförelser att hitta på nätet, så om du vet ungefär vilken ljudkaraktär du är ute efter kanske det är en framkomligt väg att hitta rätt.

    Om man vänder på det. Vad saknar du med din nuvarande mikrofon?

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag brukar alltid ha med ett gäng olika mikrofoner att testa, efterom det varierar så beroende på röst.
    Men om ingen av dem pasar så är min goto som jag alltid försöker ha med på varje studioinspelning, Neumann U89.
    Inte lika hypad som U87 och kostar därför inte alls lika mycket. Dock fortfrande 25 papp ser jag nu. kanske lite över budget...

    AKG C414 XL2 är annars min swiz army knife som funkar till nästan allt.
    Något som nästan aldrig slår fel heller är en helt vanlig Beta58. lite reverb på i medhörningen bara så att sångarn sjunger ut ordentligt.
    Sen är jag rätt förtjust i Royers bandmickar också, om man vill ha ett mer färgat sound direkt ur micken.


    Vet inte om detdär var till någon hjälp eller bara mer förvirring

  15. #15
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    103:an har väl fått en del skit på div ställen?
    Min erfarenhet av 103an är att den är en såndär helt ok allround, men inget som sticker ut. Lite småtråkig, men funkar oftast.

    Ska man ha något sådant så skulle jag köpa ett stereopar Thuresson istället. har för mig de kostar 14k för ett par. Helt makalösa mickar. Kanske inte mitt förstaval för sång dock eftersom de är så väldigt tansparenta. Det kan bli lite essigt.
    jag vet dock flera studios som nästan uteslutande använder thuresson på allt.

  16. #16
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag skaffade ju en sån där Aston Origin efter att ha läst alla hyllande omdömen. Den är ju billig så det är väl ganska ofarligt att testa

  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar alltid ha med ett gäng olika mikrofoner att testa, efterom det varierar så beroende på röst.
    Men om ingen av dem pasar så är min goto som jag alltid försöker ha med på varje studioinspelning, Neumann U89.
    Inte lika hypad som U87 och kostar därför inte alls lika mycket. Dock fortfrande 25 papp ser jag nu. kanske lite över budget...

    AKG C414 XL2 är annars min swiz army knife som funkar till nästan allt.
    Något som nästan aldrig slår fel heller är en helt vanlig Beta58. lite reverb på i medhörningen bara så att sångarn sjunger ut ordentligt.
    Sen är jag rätt förtjust i Royers bandmickar också, om man vill ha ett mer färgat sound direkt ur micken.


    Vet inte om detdär var till någon hjälp eller bara mer förvirring

    Nä. Uppskattar all input o speciellt egna erfarenheter med de lite finare micarna. Har tittat lite på AKG C414 XLII. Dock känns det som att det är en mic för "allt". O därför så går en del av priset till alla dessa anpassningsfinesser. Dvs massa funktioner för att anpassa för olika situationer.

    Jag är ute efter enbart sjunga in sång själv. Kommer aldrig hyra ut min studio eller liknande. Så mic'en står på ett ställe. Enbart sång.

    Det innebär att typ ett -20/-100 lowcut är väl de enda finesser jag kan behöva...


    Anledning till ev byte: jag tappade min mic i golvet. Höljet rörde på sig lite.. Litar inte helt på den längre o pallar INTE skicka den till ljudprofessorn i tyskland för att kolla upp den...

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AKG C414 XL2
    + mege daejlieg.

    Annars är ju Shår SM7b mest grottfett per krona och funkar i mindre vackra rum, kör en utan stativ och det ger väldigt bra workflow när man spelar in sig själv, iofs briljerar den som bäst på hård sjung.

  19. #19
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har 414 och två c214 på jobbet, har faktiskt aldrig provat dom på sjung, ska vara liknande typ av mik fast på viktväkarna... kan säkert prova vid tillfälle.. Iofs är hipass på 214 jättemärklig, typ 180hz eller nått...

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Uppskattar all input o speciellt egna erfarenheter med de lite finare micarna. Har tittat lite på AKG C414 XLII. Dock känns det som att det är en mic för "allt". Dvs massa funktioner för att anpassa för olika situationer.

    Jag är ute efter enbart sjunga in sång själv. Kommer aldrig hyra ut min studio eller liknande. Så mic'en står på ett ställe. Enbart sång.

    Det innebär att typ ett -20/-100 lowcut är väl de enda finesser jag kan behöva...

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    + mege daejlieg.

    Annars är ju Shår SM7b mest grottfett per krona och funkar i mindre vackra rum, kör en utan stativ och det ger väldigt bra workflow när man spelar in sig själv, iofs briljerar den som bäst på hård sjung.
    Sant. O så "använder" Mr Gahan den på alla studiovideosarna

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Sjung ett acapella-prov icke processat med det du har idag så man åtminstone får en uppfattning om i vilken "härad" du sjunger. Dela privat om du inte vill riskera en Ricky Martin

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjung ett acapella-prov icke processat med det du har idag så man åtminstone får en uppfattning om i vilken "härad" du sjunger. Dela privat om du inte vill riskera en Ricky Martin
    Hahahaha. Asg. Det är nog en bra process. Problemet är tid

  23. #23
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. O så "använder" Mr Gahan den på alla studiovideosarna
    Den behöver ordentligt med kräm i preampen, jag brukar ibland sätta en småmembrans bredvid SM7b och blanda när jag spelar in vokalister.

  24. #24
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Har både 414 å sm7b men gillar mest lewitt lct 640 på de flesta röster idag, de är ju helt klart en smakfråga de här.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den behöver ordentligt med kräm i preampen, jag brukar ibland sätta en småmembrans bredvid SM7b och blanda när jag spelar in vokalister.
    Jag har gått över till Apollo UAD. Så där kan jag välja mellan massa "preamps"

  26. #26
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag använder en audio technica 4040 och jag tycker den funkar bra till min röst. Den kostar väl ca 5000 i Sverige
    Senast redigerat av biomoib den 2017-09-12 klockan 14:03.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått över till Apollo UAD. Så där kan jag välja mellan massa "preamps"
    Om du nu har bråttom och tänker krana till det i UAD så bör du utgå från en så neutral mik som möjligt. AKG C414 skulle var mitt generiska val, men räkna med att behöva efterbearbeta, då C414 låter som det gör och kanske inte som man vill

  28. #28
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du nu har bråttom och tänker krana till det i UAD så bör du utgå från en så neutral mik som möjligt. AKG C414 skulle var mitt generiska val, men räkna med att behöva efterbearbeta, då C414 låter som det gör och kanske inte som man vill
    Håller med hasse fx här, men ta gärna en titt på lewitt lct 640 me som i mina öron e ännu neutralare än 414

  29. #29
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hur är Neumann-clonerna då? Warm Audio WA87 är ju klart inom range? (jag är lite sugen på en sådan själv så är inget tips till Val)

  30. #30
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mojave ma200? Personliga Erfarenheter ngn? Alltså inte FET modellen.

  31. #31
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mina personliga bästa erfarenheter är med Neumann u47... Men det ligger tyvärr helt utanför budget

  32. #32

    Veteran
    När du EQar din röst var får du lägga till och ta ifrån för att få det att låta bra?
    Har du ett röstprov hur det låter idag utan effekter så kanske man kan torrsimma sig till en bra mick.

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är Neumann-clonerna då? Warm Audio WA87 är ju klart inom range? (jag är lite sugen på en sådan själv så är inget tips till Val)
    Justja! Har inte testat själv, men den är ju intressant. Någon som testat?

  34. #34
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    + mege daejlieg.

    Annars är ju Shår SM7b mest grottfett per krona och funkar i mindre vackra rum, kör en utan stativ och det ger väldigt bra workflow när man spelar in sig själv, iofs briljerar den som bäst på hård sjung.
    Den blir för jäkla fin på kaggen också. (kombinerat med en yamaha submick)

    Fantastisk allround mick

  35. #35
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har rätt mycket "övertoner" i min röst (tack FC för den meningen) så en ganska "klar" mick med jämn linje upp till 5k o sen svagt stigande borde funka bäst..

  36. #36
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iofs är hipass på 214 jättemärklig, typ 180hz eller nått...
    När man VERKLIGEn vill döda alla puffar

  37. #37

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har rätt mycket "övertoner" i min röst (tack FC för den meningen) så en ganska "klar" mick med jämn linje upp till 5k o sen svagt stigande borde funka bäst..
    Så du behöver inte lägga till så mycket topp (från säg 8kHz och upp) på sången när du mixar idag?

  38. #38
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har rätt mycket "övertoner" i min röst (tack FC för den meningen) så en ganska "klar" mick med jämn linje upp till 5k o sen svagt stigande borde funka bäst..
    Röde är väldigt brighta och kirurgiska i klangen. Känns om SM7 är för mörsig om du vill ha mycket topp osv...

  39. #39
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du behöver inte lägga till så mycket topp (från säg 8kHz och upp) på sången när du mixar idag?
    Nope. Men självklart blir ljudet helt olika beroende på vilken UAD-preamp jag väljer.. Så jag är nog ute efter ganska rak "kurva". O så låg brusnivå som möjligt. Min mk105 idag fångar upp lite väl mycket 180°

  40. #40
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min mk105 idag fångar upp lite väl mycket 180°
    Det "problemet" gissar jag att du kommer ha på alla fina stormembranare. Om de är detaljerade och fina är de även väldigt duktiga på att plocka upp oljud och rumsljud enligt min erfarenhet.

    Vill du ha mer riktat kanske du även ska kolla på kondensator-handmikar? (Eller SM7B då som sagt. Med den kan man spela in i en betonggrotta utan att få med rummet. Men vill du ha diskant-sparkle är den nog inte riktigt rätt...)

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det "problemet" gissar jag att du kommer ha på alla fina stormembranare. Om de är detaljerade och fina är de även väldigt duktiga på att plocka upp oljud och rumsljud enligt min erfarenhet.

    Vill du ha mer riktat kanske du även ska kolla på kondensator-handmikar? (Eller SM7B då som sagt. Med den kan man spela in i en betonggrotta utan att få med rummet. Men vill du ha diskant-sparkle är den nog inte riktigt rätt...)
    Fast vissa stormembranare är la inte lika öppna 360° som andra..

  42. #42
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vissa stormembranare är la inte lika öppna 360° som andra..
    Nej, det finns grader i helvetet. Vet ingen supernjure-stormembranare dock, men det kanske finns?

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Den här var en rätt rolig grej - utgå från en neutral mik och välj sedan vad du vill ha Funkade faktiskt bra när man hade bråttom och inte ville strula med att rigga för olika sångare.

    https://www.roland.com/us/products/mmp-2/

  44. #44
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här var en rätt rolig grej - utgå från en neutral mik och välj sedan vad du vill ha Funkade faktiskt bra när man hade bråttom och inte ville strula med att rigga för olika sångare.

    https://www.roland.com/us/products/mmp-2/
    Cool. Men i mitt fall fyller UAD samma funktion

  45. #45
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min mk105 idag fångar upp lite väl mycket 180°
    Det är väl där Åke kommer in... och bygger sångbåset....

  46. #46
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl där Åke kommer in... och bygger sångbåset....
    Hehehe. Har funderat på isovox. Har dock stor balkanskalle (tack pappa) så är lite orolig för platsen där inne i "båset". Men är ändå lite sugen på ny mic pga innan nämnd anledning

  47. #47
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här var en rätt rolig grej - utgå från en neutral mik och välj sedan vad du vill ha Funkade faktiskt bra när man hade bråttom och inte ville strula med att rigga för olika sångare.

    https://www.roland.com/us/products/mmp-2/
    Vilket påminner mig. Den här kanske kan vara något?

    http://slatedigital.com/virtual-microphone-system/

  48. #48
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Kör med NT1 som tydligen ska ha en varmare karaktär än NT1A.
    Nöjd men liksom valsolo nyfiken på annat.

    När det kommer till frågan att spela in mörk mansröst vs ljusare kvinnoröst (vilket är aktuellt för mig) finns det några tips där?

    Och hur viktig är preampen i sammanhanget?

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket påminner mig. Den här kanske kan vara något?

    http://slatedigital.com/virtual-microphone-system/
    ...den där hade jag satsat på idag för motsvarande uppdrag

  50. #50

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och hur viktig är preampen i sammanhanget?
    Nästan ingen betydelse alls. Alla IRL tester jag gjort ger svaret att preampen gör väldigt lite med det inspelade ljudet.(Om man inte använder preampen som distbox) Brusnivåer är det skillnad på mellan olika preamps.

  51. #51
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Om du ändå kör uad så borde du kolla in denna.
    https://townsendlabs.com/products/sphere-l22/

    Kanske aningen utanför budget men stora möjligheter.
    En kompis backade deras kickstarter och har fått sin. Han är mäkta imponerad.

  52. #52
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan ingen betydelse alls. Alla IRL tester jag gjort ger svaret att preampen gör väldigt lite med det inspelade ljudet.(Om man inte använder preampen som distbox) Brusnivåer är det skillnad på mellan olika preamps.
    Beror väl lite på, om det är extremlägen.
    Tex skillnaden mellan rörmik rakt in i mitt gamla 2 kanals usb ljudkort och min Focusrite ISA one med valbara impedanslägen som i sig påverkar ljudet.

  53. #53
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har väldigt bra erfarenhet av Gefell. Ingen koll på prisläget dock.

  54. #54

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror väl lite på, om det är extremlägen.
    Tex skillnaden mellan rörmik rakt in i mitt gamla 2 kanals usb ljudkort och min Focusrite ISA one med valbara impedanslägen som i sig påverkar ljudet.
    Jag har också en Focusrite med valbar impedans, sätter jag impedansen på "rätt" sätt så blir resultatet samma som med andra preampar.
    Impedansen påverkar mest när man har dynamiska mickar, en rörmick med sin extra förstärkare är nästan som en linjesignal.

  55. #55
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Tycker fortfarande de kan vara läge att kolla upp lewitt, den har valbar upptagning (även hypernjure). https://www.lewitt-audio.com/product...ording/lct-640

    Å lite ifrån sos: https://www.soundonsound.com/reviews...t-audio-lct640

  56. #56
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ändå kör uad så borde du kolla in denna.
    https://townsendlabs.com/products/sphere-l22/

    Kanske aningen utanför budget men stora möjligheter.
    En kompis backade deras kickstarter och har fått sin. Han är mäkta imponerad.
    Jag har också fått min och kan bara hålla med!
    Valsolo, även jag kör UAD och kombon är ganz fantastisch.
    Lätt värt att lägga några tusingar extra.

  57. #57

    Veteran
    Pengar spelar förvisso roll men viktigast är att micken funkar för just din röst. Finns inga genvägar. Man måste testa sig fram.
    Länkar återigen till den mycket läsvärda SOS artikeln där den dyraste micken inte passar alla.
    https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

    För min del så har jag kraftig höjning runt ca 3kHz i min röst och där har jag fått en mickkapsel som fixar till rätt mycket av de problemen. Men det visade sig att min akustik verkligen var ett av problemen, för mycket diskant i rummet. Där hjälper ingen mick, bara akustikbehandling.

  58. #58
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Dodac Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också fått min och kan bara hålla med!
    Valsolo, även jag kör UAD och kombon är ganz fantastisch.
    Lätt värt att lägga några tusingar extra.
    ahh.. Så den funkar (i mitt fall) som en plugin i UAD2-console? Dvs ungefär som unisonpreamparna?

  59. #59
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Japp och då kan du välja en himla massa olika mikrofoner osv i den pluggen.

  60. #60
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp och då kan du välja en himla massa olika mikrofoner osv i den pluggen.
    Fast..hmm... Behöver jag en himla massa mikrofoner när det är enbart sång från mig själv som ska spelas in?

Liknande ämnen

  1. Sång
    Av Bexwe i forum Sång, rap mm.
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 00:45
  2. Tips på studiohögtalare runt 10000kr?
    Av depulse i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 17:09
  3. bästa hårdvarumultieffekten under 10000kr
    Av autowah i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 15:40
  4. Köpa Laptop till hemstudio 5000-10000kr
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •