Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 188

Ämne: Roland D-05 Boutique

  1. #61
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nä? Vore ju otroligt dumt att göra något nytt. Kostnadsoptimering delux! Ta det du har, packa in i nytt och sälj för nypris.
    Inget fel ide dock.
    Fast ska man vara petig är den ju helt ny. Den innehåller ju ingen av den gamla teknologin. Det är en ny produkt, även om den emulerar en gammal.

  2. #62
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nä? Vore ju otroligt dumt att göra något nytt. Kostnadsoptimering delux! Ta det du har, packa in i nytt och sälj för nypris.
    Inget fel ide dock.
    Jag älskar min D50.
    Har ett keyboard som ingen boutique någonsin kommer att ha.

    Jag säger inget om ljudet på nya D-05.
    Kopiera digitalt är ingen konst.

  3. #63
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det stora är ju ändå att den inte väger som en stridsvagn

  4. #64
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stora är ju ändå att den inte väger som en stridsvagn
    D50 väger inte stridsvagn?
    Finns inte en ena träbit i den.

  5. #65
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast ska man vara petig är den ju helt ny. Den innehåller ju ingen av den gamla teknologin. Det är en ny produkt, även om den emulerar en gammal.
    Såg det nu.. my bad..
    Ja men dåså.. innovation och nytänk!

    Edit: ja asså.. om någon undrar så är jag givetvis positiv till dessa butikare. Bra storlek, bra ljud och hands on.
    Senast redigerat av Keiowas den 2017-09-10 klockan 07:01.

  6. #66
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar faktiskt inte detta. En begagnad D-50/D-550 får man mellan 3000-4000 kr. Den här verkar kosta ungefär detsamma. Skillnad; Boutiquen är mindre och har en polyfonisk sequncer. Typ enda skillnaden.

    Kunde man inte ha lagt till ACB baserade filter som tillägg eller i alla fall nånting "nytt".

    Dock verker ju DCB vara rätt lattjo.
    DCB baserad S-50 eller W-30 etc kunde vara riktigt kul.
    Tänkte lite likadant. Men så länge de e något nytt kommer många handla bara för att.
    Ja har aldrig fastnat för grund ljudet på D50 men jämfört me många synthar från 80 talet har den en imponerande ljudpallet.

  7. #67
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, har man som bolag lanserat en förkortning en gång kan man inte återkomma med samma som får betyda nå't helt annat. Vad är det för trams?

    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är den gullig men sänkte värdet på min D50 över en natt.
    Jag tror inte det. Den gamla trotjänaren till murbräcka lär bli mer kult nu. Folk slutar häckla "digital native dance" och börjar dissa hipsterpolarnas miniatyrer och istället säga; "Men kom hem till mig och se en riktig synt".

    Nej, jag tror nog D-50, liksom DX7 har gjort sin vända på prisbotten.

  8. #68
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Poängen med att nytillverka borde väl ändå vara att addera rattar för alla viktiga parametrar. Så oinspirerande att programmera annars.

  9. #69
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poängen med att nytillverka borde väl ändå vara att addera rattar för alla viktiga parametrar. Så oinspirerande att programmera annars.
    +1

  10. #70
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man kan väl säga att denna Boutique låter mest likt originalet i alla fall
    Men nu är det dags för en Antique serie som sagt! Kom igen!
    808,909,vp330 full size all analog!

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror nog D-50, liksom DX7 har gjort sin vända på prisbotten.
    Skönt att läsa faktiskt.

    Men vad jobbigt det skulle visa sig bli att svara. Vi närmar oss en B-uppsats här men det är väl bra jobbat morgonen efter en kräftskiva via iPhone i sängen?

    Det kan ta lite tid för värdet att gå upp, och dessutom så finns tyvärr en viss negativ mytbildning, såsom redan av synthboy & FC demonstrerats i tråden.

    Lite klarsynt om D-50 då, eftersom jag känner att jag har ett djupare förhållande till den än de allra flesta.

    Jag tycker den hör till en liga som jag skulle kalla den absoluta toppligan bland polyfoniska och låt säga digitanoga syntar. Eftersom det är lite svårare att rangordna samtliga music synthesizers.

    Världens tre bästa hw-syntar kan jag ändå med ganska klar övertygelse tycka är:

    - Prophet VS
    - D-50
    - Matrix 12.

    Dessa tre har på olika vis tagit synten som helhet vidare genom att ta riktigt tunga kliv konstruktions- och designmässigt.

    De är lustigt nog också samtida med varandra och kunde åren 1987-1990 alla köpas nya. De kommer också från tre av synthistoriens allra viktigaste företag. Inte nog med det: dessa företag hade också en väldigt väl för att inte säga exakt överensstämmande produktutveckling mellan runt 1970-1990. Tre företag som från början byggde monofoniska analogsyntar, sedan polysyntar, sequencers, trummaskiner — och som sedan med hög fana klev in den digitala sfären. Där förde de en nära dialog med varandra och utvecklade MIDI (tillsammans med Yamaha och kanske E-mu Systems?). Sedan kom de hem från mötena och gav sig fan på att vara bäst. Alla vann.

    (Men två förlorade ekonomiskt och gick tyvärr under, och detta just när de borde kunnat tjänat som mest. Således kan vi rent kategoriskt säga att det var direkt fel prislappar på VS och M12.)

    "Det låter alltid D-50"

    Har många gånger frågat mig om det behöver vara så. Sedan har jag programmerat nya ljud och kommit fram till detta.

    Nej, verkligen inte!

    Men självklart har presetljuden hög status lite varstans. De är dock bara vid första anblick representativa för synten. En D-50 kan dock låta på en mängd olika sätt, från tidigt digitalt till sent analogt. Den har en enligt mig mycket rolig koppling till sin direkta föregångare JX-10, och kan faktiskt sägas vara just en vidareutvecklad JX-10:a i digital version. Kan i vissa lägen låta exakt likadant som denna. Väg då även in att JX-10 har klara kopplingar till Jupiter 8, således även D-50. Poletten trillar då ned och man förstår då vidden av vad för slags möjligheter som finns ljudmässigt. Det finns ett sound och en färgning men det finns också lägen där denna inte alls är märkbar.

    Nu frukostdags!

    Ska bara!

    Jag sätter dock i all hast upp mitt virtuella finger i luften för att känna av vindarnas riktning och läser av att värdet på en fin D-50 inom fem år ligger kring 7500:-. Ett sanslöst fint instrument med stor spelbarhet och tokgrym design.

    Den är också en kompromiss som inte någonsin fått en helt värdig uppföljare även om tekniken finns fix färdig i och med JV-1080 och framåt.

    Men kanske just på grund av detta bibehåller D-50 sitt berättigande.

    Lika lustigt som jag finner likheten med JX-10 känner jag olust över olikheten med JD-800 där Roland kunde gjort så mycket mer om de vävt in mer av "top L/A-syntesen". D-50 har närmare 150 st ljudparametrar per patch!

    Slutligen D-05, min reaktion? Kluven, som sagt, enormt kluven. Boutique borde verkligen fått riktiga anslutningar.

    Roland är förlåtna för denna japanskt elaka humor om de släpper en editor till den. Som helst även är kompatibel med D-50 och D-550. Och VC-kortet och V-Synth-racket.

    Kaffe!

  12. #72
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Btw.

    Kan D-05 visa lika många tecken i displayen?

    Det är mycket D-5/10/20 över "display-gui't."

  13. #73
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Btw.

    Kan D-05 visa lika många tecken i displayen?

    Det är mycket D-5/10/20 över "display-gui't."
    Nope. Displayen ser ut som en hitachi 2x16 kompatibel historia.

  14. #74
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2017-09-10-10-26-12-1.png 
Visningar:	28 
Storlek:	1,14 MB 
Id:	77136

    Angående renhet i ljudet. Bild ifrån min D50, där ni ser trimpot VR1 som man kalibrerar dacen med.
    Skulle den drifta i inställning eller juateras kan det låta väldigt illa om den

    Edit : finns ett testmode man går in i och sedan sätter volymen på max på d50 för att sedan justera vr1 till distorotionen är på ett minimum.

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mm. I hate to say it. En lite makaber form av reissue.

  16. #76
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Missade att en original PG-1000 funkar direkt med D-05:an, kan vi då hoppas på en nyutgåva i full storlek av PG-boxarna?

    https://www.youtube.com/watch?v=c0y-QExVZTM&t=5m44s

  17. #77
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har tänkt köpa en d50 igen då jag blev sugen på att lira lite burzum covers nu behöver jag inte det

  18. #78
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Har ägt 4 d50 sedan 1989.

    Och om man orkar nerda:

    1. Envelopes är olika snabba i olika firmware. Jämför t ex version 1.07 med senare och vissa d50-pads låter olika med samma velocity.

    2. Det inbyggda reverbet i d50 är underbar lo-fi. En viktig del av synten som ofta glöms bort.

    3. Tangentbordet älskas och hatas. Synten låter ofta annorlunda live jämfört med via sequencern.

    Slutsats: köp d-05 och använd som backup. Och fortsätt spela på d50. Gör som Legowelt.

  19. #79
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag tycker enbart att det är kul med D-05. Av alla syntar jag haft är det D-50 jag använt mest eftersom jag köpte en när den kom på åttiotalet och den var så dyr att jag fick behålla den i flera år. Jag vände verkligen ut och in på alla dess möjligheter och mitt största problem var egentligen att spara alla ljud mha min Atari 1040 och ha rätt ljud i maskinen. Har fortfarande kvar en pärm med utskrifter av namnen på mina egna ljud.

    Ljuden jag gjorde var tämligen långt ifrån de presets man förknippar synten med, D-50 har så många läckra möjligheter till hesa gryniga märkliga ljud, men även mer klassiska subtraktiva.

    D-50 präglade mig att gilla Rolands pitch stick, klaviatur med skön aftertouch, interna effekter samt ljud som var lite mer åt hifi hållet. Samtidigt saknar jag inte gränssnittet ett dugg utan, kanske just därför, så uppskattar jag nu verkligen syntar med så många fysiska reglage som möjligt.

    När jag sålde min D-50 på nittiotalet så kände jag mig helt färdig med den, så det är mer av nostalgi än behov som jag är nyfiken på D-05 och jag har aldrig haft någon egentlig GAS på ett original igen och en fullstor reissue intresserar mig inte (och inte VST).

    Till de som tycker att Roland skulle göra något helt nytt istället, så säger jag bara JD-XA. Den är verkligen annorlunda. Fet analog monosynt, analog poly med annorlunda möjligheter, parafonisk om man vill, digital som en D-50, massor av effekter. (Synd bara att tangenterna inte är i närheten av de på D-50.)

  20. #80
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan väl säga att denna Boutique låter mest likt originalet i alla fall
    Men nu är det dags för en Antique serie som sagt! Kom igen!
    808,909,vp330 full size all analog!
    Det vor kul, men jag har svårt att se att det skulle ligga i planerna hos någon av de stora tillverkarna.

    Jag skulle tro att fullskaleinstrument ligger i semi-proffs/proffs-segmentet och det är i så fall oftast fråga om versatila multiinstrument, typ Kronos eller Montage samt digitala pianon av olika slag.

    Utan att ha gjort några djuplodande marknadsanalyser, är min gissning att de allra flesta som lattjar med synthar är amatörer med EDM-drömmar, begränsad budget och ännu mera begränsat utrymme. Från att endast ha spelat på enklare synthar eller virtuella sådana har man nu möjlighet att inskaffa hårdvaruinstrument som till 90% låter som originalet, i färgsättning och design påminner starkt om originalet, men inte kräver ett banklån, får plats på ett skrivbord och därigenom har en hög familjeacceptansfaktor. Där har Roland slagit huvudet på spiken med Boutique. Dessutom får man inte heller glömma den japanska kulturen som har stort inflytande på Roland med begreppet "kawaii", dvs litet, prydligt och sött.

    Man har inte heller en vilja att driva alltför långsiktiga projekt, det är snarare fråga om att lansera en produkt, följa den tills försäljningskurvan dalar och därefter omedelbart klippa loss den.

    Fullskalereproduktioner som exempelvis Odyssey FS är rena spinoffer från miniatyrversionerna, dvs samma grundplatta fast i ett större skal. Om Roland någonsin skulle få för sig att göra en ny fullskaleversion av t ex TR-808 eller för den delen D-50 så skulle jag bli extremt förvånad om det inte vore en uppskalad version av boutique-versionerna, dvs med samma ACB/DCB-teknik, fast med bättre interaktionsmöjligheter (dvs separata uttag, bättre display och normalstora jack).

    [MyFifteenSecondsOnTheSoapbox=Off]
    Senast redigerat av mimoid den 2017-09-10 klockan 13:13.

  21. #81
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här +1
    Haha hade en sambo som lyssnade på burzum som jag inte gillade förrens jag hörde spacious sweep i en låt.

  22. #82
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ägt 4 d50 sedan 1989.

    Och om man orkar nerda:

    1. Envelopes är olika snabba i olika firmware. Jämför t ex version 1.07 med senare och vissa d50-pads låter olika med samma velocity.
    Läser ofta inlägg om D50 har midi-timing issues men har inte märkt av något på min.
    När du skriver att envelopes är olika snabba så låter det som att det kanske är grundproblemet med att vissa känner det som den inte hänger med i midit?

    Vet du om det är de senare eller tidigare versionerna som har slöa envelopes?
    Om det är gamla eller nya layouten på cpu kortet ?

  23. #83
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    D50 är en av (vad jag gissar riktigt få instrument) som grejar det där percussiva, krispiga och snärtiga ljudet som Scritti-Politti gjorde sig kända för för länge sedan (utöver gissar jag Synclavier). Bara den grejen gör ju denna lilla butiksburk värd priset. Blev euforisk dessutom att de klämt ur 16 röster denna gången (så jag gissar att den på övriga boutiquer tomma chipplatsen på PCBt numera har fått en krets på sig).

  24. #84
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh den är ju skitcool... D-50 går ju att köpa för kaffepeng.. här får a en som är fullt kompitabel med programmet och sysex från oldien och dessutom innehåller alla ljudkort. Får se när det komne demos av det verkligen intressanta hur den låter att programmera (det PF kallar VA delen) och hur likt det låter... men alla vill ju mest ha den som nostalgirompler.

    Jag hoppas dock man kan använda touch C1/C2 som program slajder... skulle ju underlätta en del.

  25. #85
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    För min del räcker PF's D-50 refill alldeles utmärkt.

  26. #86
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läser ofta inlägg om D50 har midi-timing issues men har inte märkt av något på min.

    Vet du om det är de senare eller tidigare versionerna som har slöa envelopes?
    Om det är gamla eller nya layouten på cpu kortet ?
    Jag har en känsla av att nyare firmware är lite rappare. Kan mycket väl bero på cpu-skillnad eller midibuggar. Finns bra sidor på nätet och intervjuer med d50-designers som nerdar kring detta. Min poäng är att D-05 och ACB måste ha svårt att återskapa dom där små detaljerna i ljuden. Detaljer som skapar liv i spelandet.

  27. #87
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min poäng är att D-05 och ACB måste ha svårt att återskapa dom där små detaljerna i ljuden. Detaljer som skapar liv i spelandet.
    Tvivlar jag på, det är ju trots allt en digital synt vi pratar om, det borde snarare bli bättre med mer processorkraft och flow. Skillnader i DAC däremot, men det verkar man ju ha tagit med i beräkningarna.

  28. #88
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	imgext.png 
Visningar:	49 
Storlek:	104,5 KB 
Id:	77141

    Från tidigare iår. D50 till system 8

  29. #89
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Kan inte Korg rycka upp sig och släppa M1:an i samma storleksformat? Dödlig combo.

  30. #90
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D50 till system 8
    Det har tagits tillbaka.

  31. #91
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver inte vara så. Jx3p går upp i värde fast jx03 är poppis
    jx03 låter väldigt tråkigt tycker jag. den var kul i typ 5 minuter. Kändes inte ens nära jx3p. Och 4röster poly funkar inte (för mig) på en syntes som skriker att gör pads, absolut minimun är 6röster, vid 8 blir det ok. vid 12 (eller fler) blir det stor skillnad. Lite kan man mitigera med reverb eller delay, men det blir
    inte samma sak som långa releaser.

    men d05 borde dom väl kunna lyckats fått väldigt nära originalet.

    --
    D05 är väl vad man drömde om att MT32 var en gång för länge sen.
    Senast redigerat av dannes den 2017-09-10 klockan 18:52.

  32. #92
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Därför jag gillar JP-08... den varken ser ut eller känns som en jupiter...det är bara en liten minisynth med massa rattar som låter jäkligt bra. Den är en egen liten manick..kunde lika gärna hetat YPH-89 el nåt....Uranus hade ju varit ballast..men


    vilka Roland finns egentligen i romerska gudaserien: Gaia, Jupiter (pro)Mars, Saturn, Juno..

  33. #93
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Får väl svara på PFs kommentar om negativ mytbildning.
    Jag är väl medveten om att D-50an är kraftfull och att en duktig ljudprogrammerare kan få den att låta precis hur som helst och hand i hand med dess egna trevliga ljudkaraktär.
    Det är inget fel med det. Men för mig som inte gör egna ljud utan utgår från färdiga så blir det genast lite tråkigare.
    De ljudbanker jag hittat eller hört på nätet har alla mer eller mindre låtit likadant efter en stunds spelande (likt preseten eller bara en massa modulargnissel) och jag har haft svårt att få in dem i min typ av låtar.

    Men blir gärna överbevisad, har du PF ngt tidigt demo på den bank du nämner på din sida?
    Perfekt tajming nu när D-05 kommer

    Jag nämnda en Boutique D-50 för längesedan i en tråd som önskemål. Men idag har det kommit ett dussin varianter mellan och intresset har mattats av lite.

    Tycker det är charmigt att de kör en grön-gul display men samtidigt är den på originalet större och mer påkostad. Lite snålt för det priset att inte välja en OLED med svart bakgrund och grön text till denna.

  34. #94
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför jag gillar JP-08... den varken ser ut eller känns som en jupiter...det är bara en liten minisynth med massa rattar som låter jäkligt bra. Den är en egen liten manick..kunde lika gärna hetat YPH-89 el nåt....Uranus hade ju varit ballast..men


    vilka Roland finns egentligen i romerska gudaserien: Gaia, Jupiter (pro)Mars, Saturn, Juno..
    Vore ett grymt mod-kit - ett Uranus klistermärke att sätta över jp08

    Bifogad fil 77146
    Instant GAS?
    Senast redigerat av dannes den 2017-09-10 klockan 19:32.

  35. #95
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Uranus är inte ett gångbart namn i engelsktalande länder.

  36. #96
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uranus är inte ett gångbart namn i engelsktalande länder.
    Det var därför jag sa att det var ballast

    Fast det är ju gångbart att kalla planeten det så nog skulle det funka......kanske till och med en selling point hos kidsen

  37. #97
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Uranus-Hertz

  38. #98
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får väl svara på PFs kommentar om negativ mytbildning.
    Jag är väl medveten om att D-50an är kraftfull och att en duktig ljudprogrammerare kan få den att låta precis hur som helst och hand i hand med dess egna trevliga ljudkaraktär.
    Det är inget fel med det. Men för mig som inte gör egna ljud utan utgår från färdiga så blir det genast lite tråkigare.
    De ljudbanker jag hittat eller hört på nätet har alla mer eller mindre låtit likadant efter en stunds spelande (likt preseten eller bara en massa modulargnissel) och jag har haft svårt att få in dem i min typ av låtar.
    <klippt>

    Tycker det är charmigt att de kör en grön-gul display men samtidigt är den på originalet större och mer påkostad. Lite snålt för det priset att inte välja en OLED med svart bakgrund och grön text till denna.
    Jag har laddat hem patcher härifrån:

    http://bobbyblues.recup.ch/roland_d-...oundbanks.html

    samt ifrån

    https://cultofd50.org/downloads.htm

    Voltage drift ifrån cultofd50 länken är riktigt fin i mina öron. Dock är det mest pads som man kan ha som bakgrund.
    edit: bra demo av ljuden i D50 här https://www.youtube.com/watch?v=DTOXwzyvL0U

    Angående displayen så har min D50 en gul bakgrundsbelysning, så vet inte varför du vill ha grön
    Senast redigerat av Andrew242 den 2017-09-10 klockan 22:13.

  39. #99
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    jag förbereder mej till årsskiftet, och har räddat gamla D50-banker som jag gjorde på 90-talet. Min D50 sålde jag för runt 6 år sedan.
    det får bli nästa budgetår, för jag ska ut med mycket pengar nu i höst ;-)

  40. #100
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var därför jag sa att det var ballast

    Fast det är ju gångbart att kalla planeten det så nog skulle det funka......kanske till och med en selling point hos kidsen
    Precis. Nästa mod-kit till kidsen får kanske bli en sticker att byta Roland till Isac. **ops*

  41. #101
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför jag gillar JP-08... den varken ser ut eller känns som en jupiter...det är bara en liten minisynth med massa rattar som låter jäkligt bra. Den är en egen liten manick..kunde lika gärna hetat YPH-89 el nåt....Uranus hade ju varit ballast..men


    vilka Roland finns egentligen i romerska gudaserien: Gaia, Jupiter (pro)Mars, Saturn, Juno..
    Lite OT:

    Finns ju redan... lite stifft brittiskt och dolt:


    Undrar man om det är en tillfällighet så gjorde SMS även Mars... som heter Mars:

  42. #102
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Just det.. dom där hade väl Azzer har jag för mig.. som han sålde sen.

    Men de är ju fan inga Roland ju

  43. #103
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Jag provade att installera Cloud och sedan D-50. Bortsett från enveloperna som jag aldrig verkar fatta så var den ju helt underbar. Själva formatet på syntes med fyra partials och allt det där verkar vara i stort sett identiskt med den på MC-909. Ingen spak förvisso och syntes med såg/fyrkant + pwm saknas.
    Rätt kul att D-50s "virtual analog" funkar så bra trots att den är gammal. Filterna lät också riktigt bra. Det behöver inte låta moog och 303 om allt..
    Nu glömde jag kolla hur mycket CPU den åt men Jupiter-8 och System-8 drog ca 45% direkt av ett ackord på fyra noter

  44. #104
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men undrar om inte touchstrippen funkar som slajder? Då blir det mer som D-10/20 vilket var trevligare att programmera faktiskt
    PÅ originalet kan man väl använda joysticken för data-input? I så fall borde det vara samma på D-05.

  45. #105
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    ljudmässigt verkar de extremt lika - efter att ha youtubat lite på d05/d50. O att ALLA Rolandkorten "ingår" är ju asbra. plus att den tar sysex direkt från D50. Då får folk börja jaga begnagade Valhallakort. Den var supersyntig som jag minns

  46. #106
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Andrew242:
    "Roland D50 Creative Book" i en av länkarna såg intressant ut. Inte så mycket av intresse för mig nu som inte har en D-50 men ändå
    Annars är jag ännu inte övertygad ljudmässigt

    Edit:
    Okey.. hittade en Technobank på Barbs patchsida vars demo är väldigt sköna och låter väldigt lite "klassiska D-50" men med värmen kvar:
    http://www.barbandco.com/store/p145/Nexus-D.html
    Senast redigerat av synthboy den 2017-09-11 klockan 20:51.

  47. #107
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu glömde jag kolla hur mycket CPU den åt men Jupiter-8 och System-8 drog ca 45% direkt av ett ackord på fyra noter
    D-50 vst tar väldigt lite CPU. System 8 är hemsk, ett enda fulhack till plugg - de glömde nog att porta den för datorbruk och kör ändå eller nåt...

  48. #108
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PÅ originalet kan man väl använda joysticken för data-input? I så fall borde det vara samma på D-05.
    Ja det kanske man kunde..minns inte faktiskt...pinsamt

  49. #109
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D-50 vst tar väldigt lite CPU. System 8 är hemsk, ett enda fulhack till plugg - de glömde nog att porta den för datorbruk och kör ändå eller nåt...
    Hårdvaran System-8 verkar ha rätt mycket processorkraft, så mjukvaran System-8 är kanske sjukt resurskrävande helt enkelt? Den låter ju verkligen "bra", typ som att den inte kvävs av snålskriven kod där man slutar räkna på höga frekvenser för att spara processorkraft.

    Spekulerar jag. I know nothing.

  50. #110
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    mjo, fast inte ens Diva, RePro eller aalto tar lika mycket CPU. Så nån slags portnings-ruta glömde de allt att kryssa i...

  51. #111
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårdvaran System-8 verkar ha rätt mycket processorkraft, så mjukvaran System-8 är kanske sjukt resurskrävande helt enkelt? Den låter ju verkligen "bra", typ som att den inte kvävs av snålskriven kod där man slutar räkna på höga frekvenser för att spara processorkraft.

    Spekulerar jag. I know nothing.
    System 8 använder 3st Roland BMC chips som är deras supernatural-cpu tydligen som även används i v-piano m.m
    En riktigt kraftfull cpu så d50 emulering borde inte vara något problem

  52. #112
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Är BMC-chipsen risc? Skulle ju annars förklara varför S8 körs så ineffektivt på cisc?

  53. #113
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är BMC-chipsen risc? Skulle ju annars förklara varför S8 körs så ineffektivt på cisc?
    De är väl DSP?

  54. #114
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PÅ originalet kan man väl använda joysticken för data-input? I så fall borde det vara samma på D-05.
    Det är samma på D-05

  55. #115
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Janost: Oja, jag bara blandade in det där med cpu-familjer för jag tänkte att nånting är inte helt optimerat (jag vet inget heller, som synes). Nånting körs där det inte var tänkt från början. "Hög kvalité" tycker jag inte riktigt räcker som förklaring då andra tillverkare lyckas göra det hyfsat CPU-effektivt utan total härdsmälta?

  56. #116
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    D-50 har PWM som kan styras av LFO, anslag och aftertouch. just anslaget ger en steglös klangändring. Hyfsade pianoljud för sin tid. Men DX-7 är mästaren på klockljud, och metallisk attack.

  57. #117
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ngn som vet när den går att förbeställa?

    Edit: bla på dlx ser jag nu

  58. #118
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Den som provar D05, kan du/ni kolla om den har fler än 100 PCM vågformer (orginal D50 har 100, cloud and Vsynth varianterna har fler, 128 stycken inkl EP, FM Piano, Steel Guitar, Tron Strings, etc).

  59. #119
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som provar D05, kan du/ni kolla om den har fler än 100 PCM vågformer (orginal D50 har 100, cloud and Vsynth varianterna har fler, 128 stycken inkl EP, FM Piano, Steel Guitar, Tron Strings, etc).
    I D-05 Parameter guide så är det bara 100 listade. sid29. https://static.roland.com/assets/med...de_eng01_W.pdf

  60. #120
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I D-05 Parameter guide så är det bara 100 listade. sid29. https://static.roland.com/assets/med...de_eng01_W.pdf
    Helt korrekt, men hela manualen verkar kopierad från D50 manualen. Diskussion på GS om Roland tagit orginal D50 koden och portat den eller tagit VsynthXT eller Cloud koden när de gjorde D05. Enklast att kolla i en D05 om extra PCM ljuden finns, vilket manualen hävdar att det endast finns 100 PCM ljud.

Liknande ämnen

  1. Roland TR-08 boutique
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 201
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 09:37
  2. Roland Tr-07 Boutique
    Av underminer i forum Nyheter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 02:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •