Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: NI Maschine Mk3, Kontrol Mk2

  1. #1
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran

    NI Maschine Mk3, Kontrol Mk2

    Jag fick ett mail från Andertons med reklam om dem men länken går till 404. Prisjakt visar att de gamla sjunkit med 2-500kr styck. Kanske ett litet medvetet trick från NI för att få lite hype.
    De ser ju fina ut..! Bilderna verkar inte gå att länka i mailet tyvärr




    Senast redigerat av sleepydog den 2017-09-06 klockan 21:29.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Känns som att maschine mk2 inspirerats av Push 2an

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Bra!! Då kommer säkert en rejäl mjukvaruuppdatering med denna innehållandes timestretch.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Släpps 5 oktober. Maschine MK3 har nu mer även ett inbyggt ljudkort som hanterar 24bit/96kHz, har stereo line in samt mikrofoningång. Stereo line ut och hörlursutgång. Går att driva via antingen USB eller den medföljande strömadaptern.

    Med hjälp av de två nya högupplösta skärmarna ska det bli enklare att redigera noter, slices, osv. Rattarna är push encoders, klickbara om jag förstått det rätt.

    Många nya funktioner är tillagda efter önskemål från användare och artister.

    Priset hamnar på 599 euro.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kontrol S49 och S61 MK2 har fått samma högupplösta skärmar och push encoders. Priset hamnar på 599 respektive 699 euro.

  6. #6
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Maschine utmanar ableton på riktigt och dräper akai advanced? Nattsudd kanske. Men att maschine har inbyggt ljudkort välkomnas nog särskilt för DJ-folk som vill börjar prodda.

    Vet inte om jag har så mycket nytta av kontrol 2 features men desto bättre då att kunna knycka en billig 1:a

  7. #7
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som att maschine mk2 inspirerats av Push 2an
    Nästan Behringer nivå på den

  8. #8
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Intressanta specs! Hoppas de då släpper en ny version av Maschine. Jag tycker effekterna och filtren är så kassa :/ .. så 6-700 euro alltså..

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Hmm har haft både mk1 och 2 av mashine. Att dom inte gör en mpc live dödare och kör stand alone. Det hade varit intressant.
    Hoppas att dom gör en lote mera robust usb kontakt iaf.
    Största problemet med maschine är ju latency när projektet börjar bli stort. Svårt att konkurera med en riktig mpc där.

  10. #10
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm har haft både mk1 och 2 av mashine. Att dom inte gör en mpc live dödare och kör stand alone. Det hade varit intressant.
    Hoppas att dom gör en lote mera robust usb kontakt iaf.
    Största problemet med maschine är ju latency när projektet börjar bli stort. Svårt att konkurera med en riktig mpc där.
    +1

    Det är väl för att de inte vill frångå konceptet med att huvudsakligen leverera mjukvara för dator... Hårdvaran verkar mest vara gjord för att supportera deras mjukvara. Ja, det hade varit en killer om de släppt Maschine som stand-alone, utan behov av dator.

  11. #11
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Kan man inte tejpa en minimac på undersidan?

  12. #12
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm har haft både mk1 och 2 av mashine. Att dom inte gör en mpc live dödare och kör stand alone. Det hade varit intressant.
    Hoppas att dom gör en lote mera robust usb kontakt iaf.
    Största problemet med maschine är ju latency när projektet börjar bli stort. Svårt att konkurera med en riktig mpc där.
    Hur stort är "stort" (det vill säga, när kommer latencyn in i bilden)
    Har aldrig upplevt några latency bekymmer med min Maschine mk2

    Edit : usb kontakten förstår jag dock inte hur den passerde qc mk1 ramlade väl kontakten ut av sig själv nästan. Tur att man kan byta den själv med hjälp av lödkolv.

    Skulle dock gärna se en standalone i nuvarandr formfactor med stöd för deras vst massive och prism.

  13. #13
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Kontrolkeyboarden såg intressanta ut. Waldorfmatris med 5x8=40 samtidiga parametrar?

    Och riktiga hjul plus en touchbar under. Och sannolikt samma snorbra keys som tidigare.

  14. #14
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man inte tejpa en minimac på undersidan?
    - Det och ett ljudkort. Snyggt och praktiskt.

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Det och ett ljudkort. Snyggt och praktiskt.
    Ljudkort behövs inte. Det är inbyggt i nya Maschine. Missade kanske detta? http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post3137498

  16. #16
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudkort behövs inte. Det är inbyggt i nya Maschine. Missade kanske detta? http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post3137498
    - Mmm, dock bara stereo in/ut och mic in. Tänker att man typiskt sätt vill ha mer än det...

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Mmm, dock bara stereo in/ut och mic in. Tänker att man typiskt sätt vill ha mer än det...
    Jag är inte helt undra på att det bara är ett stereo-par. Men jag tolkade det så. Vi får helt enkelt vänta och se tills specs är släppta.

  18. #18

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  20. #20
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Ser ju trevlig ut. Har själv inte hunnit testa senaste versionen av maschine-mjukvaran, men känns ju som att den utvecklas i rasande fart! Kom ju t.ex en bas-synth nu senast. "Ideas"-konceptet verkar också intressant.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  22. #22
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Känns faktiskt 100% skevt och oergonomiskt att touchtrippen sitter horisontellt, skulle nog inte kunna använda den övht.
    Senast redigerat av HEK den 2017-09-07 klockan 16:43.

  23. #23
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns faktiskt 100% skevt och oergonomiskt att touchtrippen sitter horisontellt, skulle nog inte kunna använda den övht.
    Finns ju många syntar som har den så, Yamaha i synnerhet.

  24. #24
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Fina videos. Känns inte som det är så mycke nytt. Har mk2 och jam nu... och ett ljudkort. Kanske kan va najs att spela live med iofs.

  25. #25
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Native Instrument har blivit bajs. T.o.m AKAI är mer trovärdiga just nu.

  26. #26
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Native Instrument har blivit bajs. T.o.m AKAI är mer trovärdiga just nu.
    På vilket sätt har de blivit bajs?

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Maschine mk3 ser ut som en bra uppsving från mk2. Fint att så gott som helt slippa se datorn.

    Däremot vet jag inte om jag ser värdet i Kontrol mk2. Pitch- och modhjulen gillar jag förstås, men skärmarna tycker jag känns överflödiga. Jag gillar de små skärmarna per ratt på mk1.

  28. #28
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Man trodde man köpte in sig i en värld full av synergieffekter men så är inte fallet. Fattar inte varför de inte drar nytta mer av att använda deras produkter. Och företaget drivs av endast max vinst, ingen kärlek. Akai verkar ju har börjat lyssna på deras användare till slut, mycket återstår att se men jag är hoppfull.

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man trodde man köpte in sig i en värld full av synergieffekter men så är inte fallet. Fattar inte varför de inte drar nytta mer av att använda deras produkter. Och företaget drivs av endast max vinst, ingen kärlek. Akai verkar ju har börjat lyssna på deras användare till slut, mycket återstår att se men jag är hoppfull.
    Nu hänger jag inte alls med? Maschine är totalt integrerad med alla deras andra produkter. Maschine är en av de grejer jag använder mest. Just förändringarna i MK3 bygger på feedback från användare.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2017-09-09 klockan 13:25.

  30. #30
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag kan inte hålla med om att de bara vill tjäna pengar. Själv så har jag varit med sedan mk2 släpptes och har fått en massa saker gratis utan extra kostnad Till exempel Monark, the gentleman, scarbee osv som de lätt kunde ha tagit betalt för att inkludera.

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är mindre win än vad de borde vara enligt mig. Med tanke på den stora floran de har. Men alla tänker och tycker vi olika.

  32. #32
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Det är en dam på jobbet (affektiv) som ibland säger att maten smakar hundskit och ibland är den jättegod. Det är många som äter och det är bara hon som tycker att den varierar så. Jag skulle aldrig kontakta kocken och säga att det är fel på maten så länge som det bara är hon som klagar.
    Så lite kärlek kanske det finns hos NI trots allt.

    Det är jättelätt att driva företag och ta fram de bästa produkterna när man inte behöver tänka på jobbiga saker som vinstmarginaler, ansvar och ... ja, verkligheten.

  33. #33
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en dam på jobbet (affektiv) som ibland säger att maten smakar hundskit och ibland är den jättegod. Det är många som äter och det är bara hon som tycker att den varierar så. Jag skulle aldrig kontakta kocken och säga att det är fel på maten så länge som det bara är hon som klagar.
    Så lite kärlek kanske det finns hos NI trots allt.

    Det är jättelätt att driva företag och ta fram de bästa produkterna när man inte behöver tänka på jobbiga saker som vinstmarginaler, ansvar och ... ja, verkligheten.
    Inte lätt, men jag känner ändå inte käleken Var är integrationen med Battery tex? Som jag redan sagt, NI får mig inte dit. Kommer lätt uppgradera till nya versionen av Ultimate när nästa version kommer för jag är lite nyfiken på deras modulära halvägs där grejer.

  34. #34
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Jättesnygg display, men för den prislappen hade jag förväntat mig mycket mer.

    Där är stora tomma ytor både till höger o vänster, slöseri.

    8 faders till mixer (bästa sättet att traktera en mixer), drumpads till höger och en touchscreen istället för/eller komplement till den där navigeringsratten (ytterligare en i raden). Bara för att nämna några grejer de hade kunnat implementera för att hålla kunderna borta från Arturia, CME, Nektar, Novation m.fl.

    Men det lär väl sänka priset på andrahandsmarknaden för MK1, så det är ju alltid något positivt.

    (Hoppas de arbetar på att göra Kontakt m.m. mer intuitivt och användarvänligt, det är ju alltid bara;
    -"Åh nej, måste jag in där! Jag har nog nån annan plug som kan göra det på en tiondel av tiden och en bråkdel av frustrationen...")

  35. #35
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Jag kan hålla med om att de borde integrera deras andra produkter bättre. Fast kanske lite svårt med åtta rattar och några knappar när de andra är skapta för att jobbas med mus. Filter och effekter borde definitivt kunna integreras för de som finns i maschines samplerdel är rätt tragiska >.<

Liknande ämnen

  1. Komplete kontrol s88?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •