Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Du har haft för många syntar när...

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Du har haft för många syntar när...

    Skulle koppla in en synt, kollade på mixern, hittade ytterligare en tom ingång märkt "Axxe", lyfte blicken och letade, nä där fanns ju ingen Axxe. Kom på att jag sålde den för typ ett halvår sedan.

    Har du någon liknande anekdot, glömt att du sålt en synt, eller kanske glömt att du köpt en som helt plötsligt bara står där ouppackad eller på hyllan?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har glömt bort att jag haft saker... men då har de stått trasiga ett tag. Utöver det var jag med om detta nyss;

    Dammade av en gammal låt i Cubase (på Atari, så enbart midispår). Petade in nya syntar för att matcha spår gjorda på sådana jag sålt osv. Det var ganska lätt med en brusig demo på band. Lite glad insåg jag att jag ju har en Bit-01 igen. Perfekt att köra de där orgelackorden som jag en gång gjorde på den.

    Jag fick det inte att funka. Det bara jävlades och jag felsökte, bytte sladdar och höll på...

    ...tills, jag kommer på att jag ju har två Bit-01, med var sin midikanal i systemet. Jag hade liksom översett den ena. Så fort jag bytte kanal dundrade det ut ostig italiensk fejkorgel som tänkt. Då skämdes jag lite inför mig själv.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Varför har jag två JV-80?

    Oj ... och där står en JV-1080 ...

    /Mikke
    konfunderad

  5. #5
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Helt logiskt! Därför att JV80 de facto låter varmare än 1080 Men har bara en kortplats...

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Näe. Jag har tråkig järnkoll på allt jag äger och har ägt samt vart sakerna är. Fast då och då kan jag glömma att jag har glass i frysen.

  7. #7
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag var på väg att buda på en Micro-Moog för ett tag sedan. Efter lite letande kom jag på att jag redan hade en.

  8. #8
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Var för ett tag sedan övertygad om att jag hade köpt en viss bandspelare men kunde inte hitta den någonstans, och vid genomletandet av dokumentation från den tiden så visade det sig att jag aldrig hade köpt den. Mycket märklig känsla när insikten väl kom över mig.

    Hemma var vi också av med en laptop i 1.5 år efter att den lagts på ett "bra" ställe inför en utlandsresa, men verken min fru eller jag kunde komma på var det var. Vi mindes däremot att vi sa till varandra "kommer vi verkligen att hitta den här när vi kommer tillbaka?"...

    Men syntar har det nog inte hänt med. Om man däremot spinner vidare på trådrubriken 'Du har haft för många syntar när ...' så skulle jag svara '... nya syntar ter sig ointressanta därför att det har passerat så många genom studion så sannolikheten att bli positivt överraskad är försvinnande liten.'.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    ... Du säljer en synt som du har glömt att du redan har sålt.

    Nej, detta har inte hänt mig. Men för den som har många syntar så kan det tänkas hända.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Du säljer en synt som du har glömt att du redan har sålt.

    Nej, detta har inte hänt mig. Men för den som har många syntar så kan det tänkas hända.
    Har hänt mig två gånger nu

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har aldrig gjort nått sånt i hårdvara. Mjukvara däremot. Köpt ny plugg som kräver iLok, så startar iLok-utilityn som säger "du har tre nya licenser". Tre? Öh. Visstja, impulsköpte ju ett par rea-pluggar från jobbet nångång i höstas...

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Inser att jag behöver fler syntar för att platsa i den här tråden. Många fler.

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser att jag behöver fler syntar för att platsa i den här tråden. Många fler.
    Nejdå, det handlar bara om att du faktiskt spelar på dem, medan mina mest står, därför glömmer jag bort vad jag köpt och sålt.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *väntar spänt på att synthjohan ska hitta tråden*


  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaha så man kanske har lite mycket instrument? Embrace it. Var tacksam för att du har ett fint intresse.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå, det handlar bara om att du faktiskt spelar på dem, medan mina mest står, därför glömmer jag bort vad jag köpt och sålt.
    Så skulle det kunna vara. Jo, på senaste låter använde jag till och med min Emax. Fast den går ju knappast att glömma. Jag har ju faktiskt allt mitt uppkopplat så det är svårt att missa något. Skulle vara PS-3:an och Excel-O-Tonen.

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hänt mig två gånger nu
    Vänta nu, du sålde en enigiser av sju, men upptäckte att du bara hade sex stycken?

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta nu, du sålde en enigiser av sju, men upptäckte att du bara hade sex stycken?
    Inte bara en utan två gånger ..nu har jag bara en Enigiser kvar... och en Super mk3 Enigiser (tror jag ).

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Däremot... har det hänt att jag drömt om natten att jag kommit på att jag haft någon synt undanstoppad och som jag glömt att jag haft. Jag brukar göra så med godis - jag gömmer det och hittar det långt senare. Jag minns hur glad jag blev när jag hittade en oöppnad pingvinstång under sätet i bilen när jag städade den. Då mindes jag även besvikelsen jag hade känt när jag köpte dem och insåg att det bara var två pingvinstänger istället för tre. Jag får börja göra så med syntar.

  20. #20
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig gjort nått sånt i hårdvara. Mjukvara däremot. Köpt ny plugg som kräver iLok, så startar iLok-utilityn som säger "du har tre nya licenser". Tre? Öh. Visstja, impulsköpte ju ett par rea-pluggar från jobbet nångång i höstas...
    Hohoja Sjukt många ggr jag kollat videodemos o tänkt holy shit den här verkar ju awesome.
    Innan trycka Buy för säkerhets skull sökt igenom min hårddisk bara för att upptäcka, åh fan jag har redan den

    Har nog aldrig hänt mig m hårdvara, men annars är väl standardsvaret för min del att om man typ bara småplinkar ett par ggr/år på en pryl så bör man överväga sälj.

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag kan bli lite irriterad på mig själv när jag börjar få GAS på en synt som precis sålt.

  22. #22
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *väntar spänt på att synthjohan ska hitta tråden*

    Är det jag??? Borde va det iaf.

    Kan räkna på händernas tio fingrar de synthar jag inte haft..

  23. #23
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Du har för många synthar när du har ett flertal som ej ens testats eller packats upp ur kartongen de kom i....

  24. #24
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Jag har lyckats med konststycket att låna ut en Poly-800, en DX100 och en CZ-5000, alla vid olika tillfällen - och helt glömt vilka jag lånat ut till. Det är väl ändå rätt svårslaget?

  25. #25
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har nog lånat ut en TR-707 till någon, hittar den inte hemma...

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyckats med konststycket att låna ut en Poly-800, en DX100 och en CZ-5000, alla vid olika tillfällen - och helt glömt vilka jag lånat ut till. Det är väl ändå rätt svårslaget?
    Låter mest som någon barmhärtig befriat dig.

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nightzone Tapes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det jag??? Borde va det iaf.

    Kan räkna på händernas tio fingrar de synthar jag inte haft..
    Jag tror att han med nicket "synthjohan" är i ligan värre än du eftersom han aldrig säljer något vidare. Vilket du trots allt gör…

    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyckats med konststycket att låna ut en Poly-800, en DX100 och en CZ-5000, alla vid olika tillfällen - och helt glömt vilka jag lånat ut till. Det är väl ändå rätt svårslaget?
    Jag har upplevt det omvända.

    Ett BX16 + TR626 där jag efter 10 år frågade polaren om jag inte kunde köpa dessa av honom nu när jag haft dem så länge. "Jasså det är DÄR dom är" blev svaret.

  28. #28
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter mest som någon barmhärtig befriat dig.

  29. #29
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var på väg att buda på en Micro-Moog för ett tag sedan. Efter lite letande kom jag på att jag redan hade en.
    Hände mig med! Hade tok-GAS på en Prophet 2002 Plus, scannade eBay och var nära avslut. Mindes att jag haft samma GAS tidigare, och kom på att jag var och tittade på en vid tillfälle. Det var precis innan en studioflytt. Efter lite letande visade det sig att den var kvar i flyttkartongen..

  30. #30
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    .... du letar efter den där speciella skjortan i garderoben och av misstag råkar komma åt ett par byxor med ena armen och en TB-303 rasar ut där bakom :-D

  31. #31
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .... du letar efter den där speciella skjortan i garderoben och av misstag råkar komma åt ett par byxor med ena armen och en TB-303 rasar ut där bakom :-D
    Nog för att du gillar workstationer, men det där har väl ändå inte hänt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hände mig med! Hade tok-GAS på en Prophet 2002 Plus, scannade eBay och var nära avslut. Mindes att jag haft samma GAS tidigare, och kom på att jag var och tittade på en vid tillfälle. Det var precis innan en studioflytt. Efter lite letande visade det sig att den var kvar i flyttkartongen..
    Det är okej att ha två.

  32. #32
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    En variant på detta var i fredags när vi var på Champagneprovning & hittade en favorit "2005 Henri Goutorbe Champagne Grand Cru Special Club".
    -"Fan den måste vi försöka beställa, den var magiskt bra. Varför har vi aldrig hittat denna förut"-

    När jag just nu kollar i min databas så ser jag att vi har en låda i källaren redan.

  33. #33
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En variant på detta var i fredags när vi var på Champagneprovning & hittade en favorit "2005 Henri Goutorbe Champagne Grand Cru Special Club".
    -"Fan den måste vi försöka beställa, den var magiskt bra. Varför har vi aldrig hittat denna förut"-

    När jag just nu kollar i min databas så ser jag att vi har en låda i källaren redan.
    Den var för bra för att dricka upp!

    Ungefär som ett par skor jag köpte för 15 år sedan, de är så unika att jag inte använder dem, vill inte slita.

  34. #34
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har för många synthar när du har ett flertal som ej ens testats eller packats upp ur kartongen de kom i....
    skyldig

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du har för många syntar när...

    ...du städar klädkammaren och undrar vad det är för j-la låda du slår tårna i.

    -Ja just det, jag har ju en så'n till!

  36. #36
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    När du startar upp en synth för ett specifikt ljud och du upptäcker att det var fel synt för att du har flera av samma sort (typ emulotta, eller hur man nu läser ut nicket )

Liknande ämnen

  1. Syntar som ni har haft och vill ha igen
    Av NON i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 14:04
  2. Har du för många VST-syntar?
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 22:43
  3. Syntar ni haft OCH faktiskt lärt er?
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •