Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Peak vs Rev2 - ljudkranarmöjligheter

  1. #1
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran

    Peak vs Rev2 - ljudkranarmöjligheter

    Japp! Kort och gott, bredast ljudpalett och tillgängligaste upplägg, vad tycker/tror/vet ni?

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag är absolut inte rätt person å svara på denna fråga, men alla har väl rätt att tycka och tro. Dessutom så har jag också haft både DSI och Novation syntar...

    Jag tror att REV2 har en bredare palett, men Peak har nog mest karaktär

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast dom har väl förutom osc ganska lika uppsättning... i fråga om bredd borde de vara så när lika möjligt Peak lite bredare......men i karaktär i kanterna väldigt olika.....

  4. #4
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tycker Peak verkar ha en bredare palett med sina digitala vågformer, fm-modulation mellan oscillatorerna och analog distortion på tre ställen i ljudkedjan. Men i mina öron har Rev-2 en trevligare grundkaraktär. Det känns som att de skulle komplettera varandra rätt bra karaktärsmässigt. Peak har, i mina öron, ett mer metallisk/glasaktigt grundljud, som iofs går att påverka med distortionen men Rev-2 har den där brassiga råheten som många andra DSI-synthar har och den gillar jag :-)

  5. #5
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag tror att Peak måste testas personligen för att få en juste uppfattning. Många säger att de demos som finns generellt inte visar syntens starka sidor. Peak har def. bredare ljudpalett tack vare oscillatorer, överstyrningsmöjligheter, samt multimode filter. Gissar att REV2 har lite bättre handhavande tack vare Daves geniala implementering av mod matrix (håll source knappen intryckt, vrid/tryck på en källa, t.ex. LFO1 knappen och du har assignat LFO1 som källa, samma procedur för target, håll target/destination knappen intryckt medan du vrider på t.ex. cutoff, klart). Peak har lite mer menydyk även om det mesta bara ligger en nivå ner och använder sig av pages knappar på ett finurligt sätt. Peak har "bara" tre effekter men å andra sidan kan de användas simultant. Har hört mycket lovord över reverbet i synnerhet.

    Har också hört att en del tycker att Peak's NCOs låter bättre än DCOer rent generellt. Peak oscillatorerna är digitala men inte DSP som jag förstår det. De använder sig av en FPGA och tillämpar en slags bitstreaming teknink, dvs 1 bit men i väldigt hög sample rate (24 MHz eller något sånt).

  6. #6
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Yo! Provade Rev2 i affären. Jag gillade att man kunde modulera effekterna. Vet inte om man kan det på Peak. Peak har jag inte fingrat på, är sugen.

  7. #7
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tror det bl.a kan vara intressant vilka
    drifting - simulation - options
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	drifting.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	76925
    som finns på produkter i detta "segment"?

  8. #8
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Bra input här, tror också peak är bredare och tycker upplägget med rattar ser klockrent ut. Den ser lättjobbad ut, inkl matrix.

    Rev2s starka sidor ser jag mer som bitimbral, sequencers och kanske 4lfo, annars lockar peak mer. Modellera effekter låter iofs fett.

Liknande ämnen

  1. Waiting for REV2
    Av credo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2017-07-13, 08:55
  2. Peak Studio
    Av not2logic i forum Mixning & mastring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 21:46
  3. Peak vs RMS
    Av Rizzo i forum Mixning & mastring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •