Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pianolektioner

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Pianolektioner

    Jag är lite sugen på att ta pianolektioner. Folkuniversitetet hade idag en prova pådag för att marknadsföra sin nybörjarkurs där man går i grupp om 3-4 elever, en kväll i veckan a 45 minuter 8 veckor för 1800 kr. Eftersom jag aldrig spelat piano annat än att ha klinkat lite på egen hand tänkte jag att en nybörjarkurs skulle vara adekvat.

    Kände direkt jag kom dit att jag för mycket förkunskaper för att få ut något av den kursen. Eventuellt fortsättningskursen, men även den är nog mest repetition för min del. Jag har förvisso inget flyt i notläsning så den biten kunde nog vara nyttig på nivån i fortsättningskursen, men utgångspunkten är barnvisor och det är jag inte speciellt intresserad av och dessutom kan jag nog redan improvisera dem.

    Pratade med läraren efter lektionen och han föreslog individuella lektioner. Kostar 2500 kr för 8 lektioner a 30 minuter. Jag förklarade att jag vill lära mig på musik jag gillar. Jag får ingen inspiration av att spela lilla snigel. Notläsning är inget som stör att lära sig, men jag fokuserar hellre på improvisation. Vill gärna kunna spela efter ackordanalys och melodistämma som i "fake-böcker" typ Vispop och sånt. Lära mig lite hur jag kan bygga upp ett komp när sådant inte finns nedskrivet och ta ut vettiga basgångar.

    Jag är inte 100 på att just denne lärare är rätt för mig. Han nickade ungefär som att han förstod vad jag är ute efter. Jag frågade om hans lektioner är rätt för mig, varpå han svarade "jag tror det". Känner mig inte helt övertygad, men det är inte så farligt dyrt och jag vet inte om jag skulle få ut mer av någon annan lärare heller.

    Finns ju oändligt med material på youtube och även onlinekurser för billiga pengar, men jag tycker aldrig jag hittar något som är anpassat för mig. Kanske egentligen inte behöver ta lektioner utan bara hitta på mina egna övningar och nöta runt på måfå?

    Några här som har erfarenheter efter liknande funderingar? Jag söker vägledning, helt enkelt.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag förstår hur du tänker och tror att du är på rätt väg - den läraren är säkert duktig, men inte för dig. Du skulle behöva en som kommer ur samma tradition, kanske självlärd med senare examen, f d yrkesmusiker eller liknande. Ibland ser man erbjudanden om så'nt på blocket. Men det är nog lika mycket personkemi som kunskaper som krävs.

    Som bonus kan jag nämna att jag försökt ha min mamma till att lära mig lite mer på "ditt sätt" (hon är pensionerad musiklärare och kantor med äckligt bra gehör) men det är lite smått hopplöst för hon har för mycket i ryggraden.

    Kolla anslagstavlan på lärarhögskolan. Musiklärarstudenter lär behöva cash, men sälja sig lite billigare tror jag och dessutom kanske ha större koll på "ditt sätt".

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bra idé att ta lektioner, att försöka lära sig på egen hand med instruktionsvideo tror jag inte på. Du behöver direkt feedback på saker som finger- och handposition och senare på det musikaliska. Jag förstår att barnvisor inte är det roligaste, men det kan vara effektivt. Om du redan har lite bakgrund så är ju privatundervisning det bästa.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack för resonemangen!

    Å ena sidan skulle jag vilja prova läraren på Folkuniversitetet. Det är tillgängligt och jag förstår att det finns kvalitet i det som erbjuds. Helt mitt i prick det jag söker är det inte, men någonting skulle jag ju lära mig hur som helst. Å andra sidan borde det gå att hitta någon som kan förstå bättre vad jag är ute efter och kan hjälpa mig framåt mer utefter mina behov. Dock bor jag i Södertälje, så utbudet är inte som i Stockholm. Får nog leta lite om jag ska hitta någon.

    Ska väga lite fram och tillbaka.

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tog pianolektioner privat för ett par år sen. Suuupernyttigt för mig. Har spelat instrument i 25 år men väldigt lite koll på musikteori. Min lärare (Karin Johansson) lyssnade på vad jag ville och anpassade lektionerna efter det. Jag plockade fram noter på klassiska pianostycken jag skulle vilja lära mig och så visade hon fingersättning och annan teknik. Samt att hon plockade upp annat jag borde få kläm på som t ex omvända ackord och tog med nån jazz-eller blues-låt hon tyckte jag skulle testa. Väldigt inspirerande med en lärare som är lyhörd för ens nivå och intressen. Pausat pga bebis men längtar efter att ta några lektioner igen!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag rekommenderar att försöka ta ut låtar man gillar ur alla stilar. Steg för steg utan stress. Beror på nivå men du kan börja med Little 15.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lyssnar på Little 15 för första gången nu. Jomen grejen är att jag kan sitta och klinka mig fram. Kan ta ut låtar och lära mig spela dem på ett någorlunda igenkänligt vis. Men gör jag rätt, eller bygger jag in vanor i fingrarna som hindrar vidare utveckling? Kanske skulle mitt arrangemang låta mycket bättre om jag gjorde så iställetför si. Det känns inte som något jag reder ut själv.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Precis, det där med att skaffa sig ovanor är svårt att ha koll på när man bara spelar själv. Jag minns från mina allra första lektioner att jag helst ville spela en treklang i grundläge med första, andra och tredje fingret. Man gör det bekvämt för sig och undgår att öva upp det man behöver öva upp.

    Annars håller jag med PF, ta ut låtar är alltid bra.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har också funderat på pianolektioner länge men inte riktigt kommit till skott.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, det där med att skaffa sig ovanor är svårt att ha koll på när man bara spelar själv. Jag minns från mina allra första lektioner att jag helst ville spela en treklang i grundläge med första, andra och tredje fingret. Man gör det bekvämt för sig och undgår att öva upp det man behöver öva upp.

    Annars håller jag med PF, ta ut låtar är alltid bra.
    Just fingersättningen är väl det som de flesta skaffar som ovana. Det ser inte sällan ut som när Carl Bildt skriver på ett tangentbord när syntpoppare spelar snabba slingor.

    @johey: Testa några gånger med läraren och se om ni synkar vettja. Eller är det åtta lektioner eller inga som gäller?

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Åtta eller inga. Men å andra sidan verkar det inte finnas överdrivet många avdankade villiga musiker här i Södertälje.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åtta eller inga. Men å andra sidan verkar det inte finnas överdrivet många avdankade villiga musiker här i Södertälje.
    Okidoki... samla lite intryck från tråden, tänk till och testa. Du har ju alltid som kund/elev möjlighet att styra.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åtta eller inga. Men å andra sidan verkar det inte finnas överdrivet många avdankade villiga musiker här i Södertälje.
    Åtta korta pianolektioner kan väl å andra sidan knappast skada? Även om de inte är superduperkanon?

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sjunger i kör och har fått en ny dirigent som är riktigt trevlig. Jag frågade honom om han kan ge lektioner, vilket han lite blygsamt sa att han kan försöka sig på. Kommer just från första lunchpasset med honom. Det verkar som att han har förstått precis vad jag är ute efter. Har redan efter ett 45-minutspass fått ut mycket mer än jag fått av timmar vid youtube. Nu ska jag försöka öva på detta en stund varje dag i två veckor tills vi ska ses igen.

    Ville bara säga det.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjunger i kör och har fått en ny dirigent som är riktigt trevlig. Jag frågade honom om han kan ge lektioner, vilket han lite blygsamt sa att han kan försöka sig på. Kommer just från första lunchpasset med honom. Det verkar som att han har förstått precis vad jag är ute efter. Har redan efter ett 45-minutspass fått ut mycket mer än jag fått av timmar vid youtube. Nu ska jag försöka öva på detta en stund varje dag i två veckor tills vi ska ses igen.

    Ville bara säga det.
    Gött!

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ville bara säga det.
    Nice!!

Liknande ämnen

  1. Pianolektioner/kurser?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-02-16, 19:17
  2. PianoLektioner
    Av thedelta i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •