Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: (Agaton) Sax, here we go :)

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    (Agaton) Sax, here we go :)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	76831

    Nu, så har jag lagt beslag på alla syntares favoritinstrument. Tyvärr behöver den en hel del vård innan den blir brukbar.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Rätt använt är sax grymmenajz! 80-talsbrassanvänt med kompletterande doakör är det hemskt. Ser fram emot en skön servicetråd.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja det kommer att bli ett intressant projekt. Förmodligen får jag väl lämna in den, men jag skall börja med att putsa upp den.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Grattis!

    (Och varför kom jag att tänka på det förfärliga barnprogrammet med Bengt och Staffan?)

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Grattis. Hoppas höra/se dig lira den snart. Nedan Bästa saxsolot ever IMHO. Verkar dock vara "högre" typ av sax


    https://youtu.be/H44VuJObVTw

  6. #6
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Instrumentpyssel är kul! Försök att fixa rubbet själv. Går det mindre bra, så är det bara att lämna in den och säga att föregående ägare misslyckades.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det tenor? Bästa saxvalet om man bara ska ha en. Hur är den dålig? Det mesta går att göra själv om den inte bara är en riktig ruin.

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det tenor? Bästa saxvalet om man bara ska ha en. Hur är den dålig? Det mesta går att göra själv om den inte bara är en riktig ruin.
    Jag vet faktiskt inte - hur ser man det? Jag har ärvt den så jag har ingen "köpinfo" på den så att säga. Den har dock legat i sin väska i säkert 40-50 år. Skall lägga upp lite mer bilder på den när jag hunnit fota.

    Den är inte ruin, men jag misstänker att alla skinnen (?) på klaffarna måste bytas, och nya rörblad införskaffas, den måste putsas och lite så. Mekaniken verkar dock rätt ok.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Testblåsa kan du göra utan rörblad (utan munstycke liksom). Det märks om det läcker. Den SKULLE kunna vara okej. Fast läder torkar såklart...

    Jag rekommenderar kolfiberrör. Fint syntetiskt material som inte kräver avancerad infuktning och uppvärmning innan. SÅ man kommer igång nån jävla gång liksom

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testblåsa kan du göra utan rörblad (utan munstycke liksom). Det märks om det läcker. Den SKULLE kunna vara okej. Fast läder torkar såklart...

    Jag rekommenderar kolfiberrör. Fint syntetiskt material som inte kräver avancerad infuktning och uppvärmning innan. SÅ man kommer igång nån jävla gång liksom
    Ja vi får se. Jag har sjukt ont om tid för restaureringsarbeten - särskilt på ett instrument jag inte behärskar. Har forskat omkring lite på den. Mycket intressanta resultat. Gammal rackare. Men jag tror jag skall leta rätt på någon som kan lite mer. Min mors man är gammal saxofonist, han bör ha kontakter.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Grattis!! Bara att börja träna in några coola moves till beatsen!!


  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja vi får se. Jag har sjukt ont om tid för restaureringsarbeten - särskilt på ett instrument jag inte behärskar. Har forskat omkring lite på den. Mycket intressanta resultat. Gammal rackare. Men jag tror jag skall leta rätt på någon som kan lite mer. Min mors man är gammal saxofonist, han bör ha kontakter.
    Det låter smart. Han kan säkerligen berätta om den är spelbar eller inte i nuvarande skick.

  13. #13
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Windcorp i Malmö?

  14. #14
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windcorp i Malmö?
    +1

  15. #15
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Att serva/laga en sax kan bli dyrt fick jag erfara när min son spelade på musikskola.

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag plockade fram trumpeten och insåg att mina muskler tydligen glömt allt. Så jag kan lika gärna börja på ny kula. En skolnivåsax går väl att få tag på under 2k?

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vill du ha en ny så är det runt 3 https://www.thomann.de/se/alt_saxofon.html?oa=pra Jag skulle lita mer på Thomanns egna än på Startone (tycker deras instrument ofta känns liksom vingliga och sådär lite för lätta i metallen), men de verkar ha ungefär samma betyg.

    Annars finns det ofta begagnat runt 2.

    En helt annan grej än trumpet är det ju förstås, men jag tycker absolut att man ska ha en av varje, minst

  18. #18
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Saax... coolt.

    Hm, jag är ju flöjtist. Ska jag inte då kunna plocka upp en sax och instant Kenny G?
    Nån som vet hur stor omställningen egentligen är från tvärflöjt till sax?

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Känslan för hur man greppar ett klaffinstrument har man helt gratis. Kan man ett kan man alla (min egen inställning som ALDRIG slagit fel). Självklart måste man utveckla en blåsteknik, men det är ju inga problem om man vill spela. Klarinett är aningen mer förvirrande eftersom den inte överblåser en oktav utan en oktav + en kvint. Sax är lungt. Go for it!

    Had jag haft råd hade jag budat på denna https://www.tradera.com/item/210401/...alt-ej-anvand- som komplement till tenoren.

  20. #20
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sax är lungt. Go for it!
    Man borde ju alltså. Fast då måste det vara en C-sax. Inte orkar man hålla på och transponera i huvet. Thomann har en för tio papp. Får spara en stund. Och fundera förstås.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saax... coolt.

    Hm, jag är ju flöjtist. Ska jag inte då kunna plocka upp en sax och instant Kenny G?
    Nån som vet hur stor omställningen egentligen är från tvärflöjt till sax?
    Flöjtist här också... och jag har inte testat sax, men däremot EWI som ska vara sax- och/eller klarinettgrepp och visst är hela klaffgrejen lätt om man kört det förr, men det är inte samma grepp. Jag fuckade upp en del med de EWI-maskiner jag haft.

    Jag vill bara flagga för att det inte är samma sak som på tvärflöjt. Med det sagt kanske du är bra mycdket vassare än jag och tycker det är pissenkelt.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man borde ju alltså. Fast då måste det vara en C-sax. Inte orkar man hålla på och transponera i huvet. Thomann har en för tio papp. Får spara en stund. Och fundera förstås.
    Finns ingen som helst anledning att transponera i huvet. Hitta C och spela musik helt enkelt. Funkar på 99% av alla stämda instrument. Låt inget blåsteoretiskt påhitt stå i vägen (det är BARA om man ska spela efter noter som är transponerat skrivna det blir ett problem. Bara då.) Det är synnerligen okomplicerat att spela i C på klarinett eller tenorsax.

    Och det är inte exakt samma grepp. Men principen är densamma. Hitta C (eller vilken ton man nu vill ha att orientera sig kring) och spela.

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Sax som C-instrument har jag aldrig hört talas om (förrän nu), så medhåll på Ambulansen.

    Vad gäller multiinstrumentalister (Eric Dolphy, Anthony Braxton m.fl) så hoppar de ju skenbart utan svårighet mellan flöjt, saxar av varje kaliber och klarinetter. Jag spelar inget av dem, men gissar att vart och ett kräver fokus om man ska bli bra.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag spelar allt och tycker man blir bäst om man byter ofta. Kanske inte nödvändigtvis virtuos på något instrument, men jävligt bruklig på många. För mig är nog tricket att fullt fokusera på tonerna jag spelar, och nästan inte alls på att denna specifika knapp är denna specifika ton. Skalan går uppåt och neråt oavsett var man börjar liksom.

    (Att byta till tvärisen efter att ha blåst lungorna ur sig på tenorsax en stund är riktigt läckert. Som att spela på själva luften. Underbart.)

    Det finns C-saxar men de är ovanligare än standardmodellerna. Dyrare också förmodligen.

  25. #25
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jo, jag kanske övertänker det. Jag får låna en sax och pröva först helt enkelt.

  26. #26
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tyvärr har saxofonen blivit liggande. Jag får göra en ansträngning i sommar för att få in den på service.

  27. #27
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Huh, ja hyra kan man ju föstoss göra. Jag har en del polare inom kulturskolan men de har ju helt slut på sax där just nu. Måste gå en våg...

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bump.

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Alas! Pjäsen väntar fortfarande på att restaureras. Någon gång snart

  30. #30
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Köpte faktiskt en riktigt cheapster-kina-sopransax bara för att testa. Greppen är snudd på samma som på flöjt. Blåstekniken är det största problemet. Väldigt svårt att hålla sig i rätt oktav. Men kul ton när man väl får till det. Har gått runt och tutat på scenen på luncherna några dagar nu. Ska nog kunna bli något det här, om man bara orkar hålla motivationen att öva uppe.

  31. #31
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Bump

  32. #32
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    ... måste ... komma ... ihåg ... ta ... den ... till ... reparatören ...

  33. #33
    deadbeats avatar
    Veteran
    Lite inspiration to get you going:


    https://youtu.be/N-uyWAe0NhQ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •