Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: elgitarr utan förstärkare. tips eftersökes.

  1. #1
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran

    elgitarr utan förstärkare. tips eftersökes.

    hej.
    jag har inte plats för (och slipper gärna) gitarrförstärkare. kommer mest att använda stråke och ebow, men ibland kanske trumpinnar och t.o.m. vanligt plektrum.

    men, eftersom jag inte är gitarrist och har extremt begränsade kunskaper, vill jag ha en massa tips.

    dos and don'ts tack!

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hej.
    jag har inte plats för (och slipper gärna) gitarrförstärkare. kommer mest att använda stråke och ebow, men ibland kanske trumpinnar och t.o.m. vanligt plektrum.

    men, eftersom jag inte är gitarrist och har extremt begränsade kunskaper, vill jag ha en massa tips.

    dos and don'ts tack!
    Förstärkarsimulator i datamaskinen? Liten digital modelleringsamp typ Yamaha THR-serien? En liten sån där Vox Amplug (även om de kanske inte är så jättebra, kan skänka en gammal amPlug Acoustic mot fraktpengen)?

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har du ok dator som klar låg latency så säger jag plugg. Pod o dyl känns lite som ett överspelat kapitel. Om du inte vill ha värsta Kemper eller nåt.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Rekommenderar Two Notes C.A.B

    Extremt nöjd. För mig var det fruktansvärt lätt att tappa momentum när man var tvungen att knäppa igång datorn och pilla för att få fram sitt gitarrsound. Alla jobbar ju olika men för mig blev det inte bra.

    Med Two Notes C.A.B är det bara att knäppa igång pedalbordet och köra. Klick. En halv sekund sen är det fullt klös. Och det låter grymt bra. Har testat datorlösningar som är helt ok, men jag tycker Two Notes låter bättre.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror de tips du fått kan funka bra för dig. Vill tillägga att det finns väldigt små förvånansvärt bra billiga förstärkare. Ingen anledning att inte ha både och alltså

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Fysiska pedaler + bra ljudkort + ampsim-plugg gör mig glad. Tyckte just detta med fysiska pedaler var ett klart lyft mot simulerade, som jag körde innan.

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fysiska pedaler + bra ljudkort + ampsim-plugg gör mig glad. Tyckte just detta med fysiska pedaler var ett klart lyft mot simulerade, som jag körde innan.
    +100. Sen är det rätt kul att testa ett sound i datorn innan man går ut och köper en fysisk pedal. Lekte med Abletons autofilter ett tag innan jag byggde en riktigt env.filter-pedal

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du ok dator som klar låg latency så säger jag plugg. Pod o dyl känns lite som ett överspelat kapitel. Om du inte vill ha värsta Kemper eller nåt.
    + på den!

  9. #9
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    tack för input!

    har en roland gp-8, någon billig förstärkarsimulatorpedal, en memory boy och något till. har funderat på en ehx lpb 2ube, men är osäker. sen kommer jag ju då och då köra genom euroracket.

  10. #10
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Vilka bra pluggar finns det? Jag har testat Abletons (som är av Softube?), samt de gratisvarianter jag fick med mitt UAD Twin-kort. Tycker inte att någon av dem låter speciellt bra dessvärre.

  11. #11
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Mooer micro-preamp verkar vara bra små enkla simulatorer på massa populära förstäkare, jag är sugen på deras 5150.

  12. #12
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Du skriver att du gärna slipper gitarrförstärkare men det finns små och bra som grisnäsan:
    Pignose 7-100

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka bra pluggar finns det? Jag har testat Abletons (som är av Softube?), samt de gratisvarianter jag fick med mitt UAD Twin-kort. Tycker inte att någon av dem låter speciellt bra dessvärre.
    Abletons är i mitt tycke hemsk (som realistisk amp sim betraktad). Jag undrar hur mycket Softube-kod det är i den egentligen? GarageBands och Logics är inget vidare heller. Jag kör Amplitube 4, som är många resor bättre än dessa. Det var länge sedan jag testade konkurrenter, men Guitar Rig, Studio Devil, Waves GTR och förstås Softube har väl alla sina fans.

  14. #14
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Guitar rig är ju supernajs. Å andra sidan får du en vox valvetronix för struntsummor idag och dom låter bra.
    Kemper om du vill gå all in.. lite overkill dock.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Do's: Du klarar dig med de enkla m.a.p. användning. Testa DAWens inbyggda först. Annars har Guitar Rig en shitload av effekter och knasiga presets.

    Don'ts: Var noga med att använda hi-z-ingång och rätt gain, annars låter all mjukvara skit.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don'ts: Var noga med att använda hi-z-ingång och rätt gain, annars låter all mjukvara skit.
    Ett oändligt antal + på det!

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sen kommer jag ju då och då köra genom euroracket.
    Där har du säkert effekter så det räcker. Jag brukar plugga in gitarren via gozinta, eller rakt in i strakal brulu. A-196 visade sig ge intressant skorrande dist också.

  18. #18
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don'ts: Var noga med att använda hi-z-ingång och rätt gain, annars låter all mjukvara skit.
    Kan du förklara detta närmare?

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hi-z = hög (ingångs)impedans. Impedans kan beskrivas som växelströmsmotstånd. Mäts i Ohm precis som resistans, men kan inte mätas med (bara) en Ohm-meter. Man vill ha hög ingångsimpedans, om det man ska koppla in i ingången har låg impedans och det har en gitarr. Har man inte det, så kommer man att få diverse elektrisk växelverkan mellan ljudkortets kretsar och gitarrens och resultatet brukar bli saker som att det låter tunt, lite dött, dålig sustain m.m.

    Nästan alla moderna ljudkort har en Hi-z aka instrumentingång. Inte sällan så dubblerar en eller flera line-ingångar som instrumentingång(ar). Det förekommer att ljudkortet själv känner av om det ska växla till högimpedansläge, men det kan också vara en inställning i ljudkortets kontrollapp.

    Rätt gain, tjaa, det är mer som vanligt, inte så att det distar, men inte för lågt heller. Om man har en serie pedaler mellan gitarren och ljudkortet, så är det viktigt att hålla koll på nivåerna i hela kedjan. Om man inte är ute efter boost nånstans (vilket man ju kan vara ibland), så är principen att det ska vara ungefär samma ljudnivå med pedal x av, som med den på. Vilket då förstås gäller även pedal y och z osv.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tech 21 sansamp är nice när man bara vill låta.

  21. #21
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag tycker logics funkar bra nu för tiden. Har varit småallergisk mot mjukvara tidigare men det är så sjukt smidigt och tycker att det i en mix inte hörs så stor skillnad. Sen kan jag sakna att få dänga på i en studio på hög volym...

  22. #22
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Annars är ju en bra linebox bra att ha till annat, tycker alltid det låter och känns bättre med Box. Kör la audio grön, finns säkert passivs bra alternativ.

  23. #23
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    tack alla!

  24. #24
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag använder kompressorn och gate i en gammal Boss me5 kopplar in valfri dist i mitten innan gaten och avslutar med en beringer ultra g låter ganska bra

  25. #25
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Jag har lyckats få fram schyssta ljud med en sån där pytteliten marshall (fast "no name kopia"). Ljuddämpa en kartong inuti, i med stärkare o mik och ställ i garderoben. Går att få oväntat bra ljud ur den lösningen.

Liknande ämnen

  1. Köpa sångbås/ljudisolera rum. Tips eftersökes!
    Av Clase i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 15:07
  2. Tips på förstärkare?
    Av Ashaz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 15:41
  3. Tips Till Förstärkare val
    Av Monkey i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 16:26
  4. Tips på musikteori böcker för elgitarr.
    Av Malmsteen i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •