Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fostex 3180 - ingen reverbsignal

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Fostex 3180 - ingen reverbsignal

    Jag har ett Fostex 3180 fjäderstereoreverb som inte längre ger ifrån sig nån reverbsignal.
    Den torra signalen kommer ut och det låter som att den passerat det inbyggda analoga pre-delayet, men möjligen är det bara ljudkortslatencyn som gör att det låter så.

    Nån som har erfarenhet av samma fel? Eller som sitter på schema/servicemanual?
    ------------------------------
    EDIT:

    Hittade just schemat på nätet, dock halvrutten kvalitet, så om nån har en version i god kvalitet, eller hela servicemanualen, så vore jag fortfarande tacksam.
    Senast redigerat av slirak den 2017-08-23 klockan 20:49.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eftersom det är en fjäderlåda med analoga signaler genom hela gissar jag att en pot är banditen. För antingen ska det väl ändå vara tyst eller reverbaaaaaaah? Jag hade ett en gång, men det är ett tag sedan.

    Börja kolla om dry/wet gör vad den ska tänker jag.

  3. #3
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Hittade och laddade upp schema här iaf: https://www.scribd.com/document/3570...-3180-Shematic

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gs1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade och laddade upp schema här iaf: https://www.scribd.com/document/3570...-3180-Shematic
    MYCKET bättre kvalitet än det jag hittade, tackar!

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom det är en fjäderlåda med analoga signaler genom hela gissar jag att en pot är banditen. För antingen ska det väl ändå vara tyst eller reverbaaaaaaah? Jag hade ett en gång, men det är ett tag sedan.

    Börja kolla om dry/wet gör vad den ska tänker jag.
    Grejen är att det är ett sant stereoreverb, både två in och två ut, med separata dry- och wetkontroller för respektive kanal och reverbet är dött i båda kanalerna. Får lusläsa schemat och se om det kan finnas nån punkt som kan döda båda kanalerna samtidigt. (Ska väl ta och testa med annat kablage också... )

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aj fasen... så var det ja... jag håller iaf en synnerligen vidskeplig tumme.

  7. #7
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har konstaterat att det i stort sett inte kommer ut nån våt signal öht, lite hörs, men bara om jag drar på väldigt högt på retursignalen. Reverbet har en fotomkopplaringång för reverb on/off, som slår av båda kanalernas reverb, så nånstans där är nog problemet. Frågan är var. Dags att ta fram oscilloskopet...

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag är en hopplös amatör när det gäller elektronik. Men nån lite mer kunnig kanske orkar ta ett kik på schemat och säga om det verkar rimligt att det antingen är Q1 eller U5 som är problemet?

    Felet yttrar sig alltså som så att det i stort sett inte kommer någon våt signal alls, inte på någon av kanalerna, bara ett svagt läck, utan reverb. Däremot funkar den torra signalen som förväntat, dvs nivån påverkas på normalt vis både av inputvolymkontrollerna och av dry out-kontrollerna (det är separata pottar för nivån på wet och dry, per kanal).

    Som jag tolkar schemat så styr Q1 quadswitchen U5 (4066), så att reverbet plockas ut ur signalkedjan när man ansluter en fotpedal till Reverb on/off-jacket? Så Q1 och U5 är därför att misstänka?

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, framförallt Q1 skulle jag tro. Jag tycker din diagnos är utmärkt, det borde vara något som påverkar båda kanalerna, och matningsspänningarna ser ut att vara samma i hela maskinen, så det borde inte vara det.

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Låter det reverb om du skakar på den? Kan ju vara förstärkarna in eller ut till tanken eller tanken i sig. Eller switchen.

    Brusar den mer om du har mixen på?

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter det reverb om du skakar på den? Kan ju vara förstärkarna in eller ut till tanken eller tanken i sig. Eller switchen.

    Brusar den mer om du har mixen på?
    Det låter inte reverb vid skak, så det är nog inte drivern. Men kanske U6 i utgångledet? Är inte i närheten av reverbet, så kan inte kolla bruset nu.

    Det är ingen fysisk switch i själva enheten för reverb på/av, utan man får använda en footswitch för det, som i sin tur får Q1 att switcha, som i sin tur får U5 att koppla ur reverbet. Det kan däremot vara jacket för footswitchen och den ska jag förstås undersöka närmare, men lite juckande i jacket igår ledde inte till nånting alls.

    Får felsöka mer i kväll, tack alla för hjälpen så här långt!
    Senast redigerat av slirak den 2017-08-24 klockan 12:23.

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Pinsamt nog har jag inte grävt mer i detta, men nu är det dags. Om det nu visar sig vara Q1 (2SA1015GR) och jag inte hittar exakt den transistorn - hur kinkigt är det med rätt värden hos en ersättare? Är det nåt visst värde som är viktigare att pricka (utom att den ska tåla spänningen)? Finns det risk att jag behöver justera nåt motståndsvärde om ersättaren är för olik originalet?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-10-31 kl. 00.18.56.png 
Visningar:	6 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	84383

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Någon som har schemat och/eller servicemanualen? Scribd-joxet kräver registrering med kreditkort...

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det tog ju bara lite drygt tre år, men nu är burken fixad.

    När jag insåg att jag skulle vara tvungen att a) jaga ekvivalenter till Q1 och b) skruva isär reverbet fullkomligt för att komma åt att byta eländet, så blev jag väldigt trött och tänkte att det där tar jag sen.

    I somras tog jag mig till slut samman och hittade en ekvivalent transistor. Fast jag hade ju aldrig faktiskt skruvat isär burken tillräckligt för att mätvägen verifiera att det var Q1 som var problemet. Gissa om den inte var det?

    Några ytterligare irrfärder senare visade det sig vara en opamp, U6, som förstärker upp retursignalen från reverbtanken. Hade jag bitit i det sura äpplet från första början och skruvat isär reverbet och följt signalen med oscilloskopet, så skulle allt gått mycket snabbare. Jaja, förhoppningsvis lärde jag mig nåt av erfarenheten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •