Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nästa synt, minilogue känns inte rätt, reflektioner..

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Nästa synt, minilogue känns inte rätt, reflektioner..

    Jo tänkte fråga om nån har några tips på nästa synt. Jag har endast en polyfonisk sak, och det är miniloguen. När jag spelar så använder jag den mest för att göra nån typ av pads i chord-läget, men tycker inte riktigt den ger mig riktigt vad jag behöver. Lite för lite lfo/modulation grejer. För kort sequencer. För priset helt värt men helt enkelt inte riktigt min sak.

    Suttit idag när jag spelat och saknat min desktop Evolver, för jag kunde sitta en hel kväll och bara ratta fram ett ljud eller sekvens som överraskade nästan varje gång. Problemet med den var när det ska spelas "live" med nån kompis, så går det inte tillräckligt fort, och såklart en begränsning att även om det går att lägga ackord genom att ställa oscillatorerna rätt så tar det en jäkla tid.

    Har länge funderat på en MEK, men det blir ju ändå inte riktigt polyfoniskt, eller ens parafoniskt med den. Steget upp känns ju som Pro 2, men samma sak där, att köra pads som fadear in i varandra är omöjligt, och för de 7-8 tusen man behöver lägga på en MEK så är ju steget till tex en Pro 2 inte såååå långt, och den känns kanske enklare (och djupare) än Evolvern.

    Tanken är lite att eftersom jag diggar ljudet i Evolver så mycket så kanske det är en DSI jag är ute efter. Hade jag pengarna hade jag nog satsat på en prophet av något slag.

    Men, sen behöver det kanske inte vara analogt, har många analoga grejer och en digital sak kanske skulle kunna ge en schysst kontrast. Så det är två frågor. Kortsiktigt, om man letar efter en analog/digital eller digital, för ungefär värdet på en Minilogue, mellan 4-5 tusen, vad skulle kunna vara ett alternativ? Ljuden kanske är ambient, mjuka, kanske ljusa luftiga ljud. Exempel på riktning skulle kunna vara 90s techno/electronika. I mitt nuvarande sinnestillstånd kommer jag bara på det lite lökiga exemplet känd från Trainspotting https://www.youtube.com/watch?v=iTFrCbQGyvM introt. Om den också inte är jättestor och tung, alltså har nån typ av flyttbarhet, är detta en stor bonus.

    Andra frågan är mer, in the long run, om det är värt att lägga 7-8 tusen för en MEK idag när det finns väldigt fina nya DSI-syntar (och andra märken såklart). Men det är något med trashigheten och knäppheten hos evolvern. PolyEvolver hade ju varit jättecoolt, men ja, samma där, för pengarna, kanske satsa på en Prophet av nått slag..

    Sorry för lite flummigt inlägg, men detta är sent på kvällen tankar.

  2. #2
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Vilka aspekter utöver polyfoni är viktigast här, portabilitet, sequencer, live-möjligheterna etc?

    En mångsidig rackare ljudmässigt så tänker jag NordLead A1. Låter bra som f-n, lätt i vikt och att ta med, skönspelad.
    Saknar dock sequencer men har arpeggio.

    Om minikeys funkar så kommer du 'billigt' undan med en Roland JD-Xi.

    Uppe vid 15-tusenstrecket så har du Roland System 8 och JD-Xa.

    (Gissar att workstations inte är så intressant...eller?)

    EDIT: Eller kanske en beggad Korg MS2000
    Senast redigerat av T11 den 2017-08-23 klockan 04:05.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Behåll den - komplettera med någon syntmodul.

    Häng inte upp dig på viken teknik som används utan fokusera på hur det låter.

    Allt från M1R till Proteus 2000 via Motif Rack & XV-5050, beroende på vad du hittar & gillar. Finns säkert uppåt 50 st olika racksyntar som passar.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Du säger att polyevolver hade varit jättecoolt men att för de pengarna hade du kanske satsat på en prophet. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på poly evolver igen. Har ej spelat på en men har en mono precis som du. De är ju väldigt unika i sitt ljud och du verkar ju gilla just det.

  5. #5
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du säger att polyevolver hade varit jättecoolt men att för de pengarna hade du kanske satsat på en prophet. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på poly evolver igen. Har ej spelat på en men har en mono precis som du. De är ju väldigt unika i sitt ljud och du verkar ju gilla just det.
    Tänkte just säga det också. Evolvern är ju väldigt speciell. Den är ju dessutom både analog och digital och har väldigt mycket modulationsmöjligheter. Grym synt. Kanske kan du skaffa en enklare synt till just poly för ackord?
    Alltså trådskaparen då vill säga..

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Blofeldt kanske? Säger jag som aldrig provat den.

  7. #7
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Deepmind 12 kanske?

  8. #8
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blofeldt kanske? Säger jag som aldrig provat den.
    +1 på Blofeld. Förmodligen den synthen som jag upplever som mest användbar om jag behöver skapa lite inspiration från ingenstans. Kan låta både kallt och varmt, beroende på vad du vill. Har visserligen ingen sequencer, men en helt okej arpeggiator samt multitimbralitet.

    Du kan dessutom köpa en schysst begagnad för under 4000 med keyboard (under 2500 för modulen). Testa reglagen om du ska köpa begagnat, på de tidiga exemplaren kunde dessa vara rätt ruttna.

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Waldorf Microwave XT. Den är så djup som man vill. Modulationsmöjligheterna är nästan outtömliga. Visst, den är gammal nu och det är möjligt att en Blofeldt gör jobbet lika bra. Men den är inte orange.

  10. #10
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Wow, tack som fan för alla tips, var lite orolig när jag vaknade att jag skrivit nått helt obegripligt, men det har ju lett till en massa grejer att kolla upp. Kul!

  11. #11
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    En Analog Keys kanske? Snabbjobbad, arp, fx, poly och mono, lätt att kånka runt på etc. Börjar dyka upp beggade för runt 8-8500 nu.

  12. #12
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Du har fått många bra tips, men lite förvånad att ingen föreslagit nån prisvärd FM synt, typ TX7 eller TX81z eller nåt.

  13. #13
    deleted user
    Ta även en funderare på Prophet12, makalöst bra synt, spec evolverande ambienta pads. Till skillnad från Pro2 så har du 12 röstar att allokera lite olika, mäktikast enl mig blir den med 2 ljud stackade på varandra i 6 röstersläge, och då har varje röst 8osc

  14. #14
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för alla tips igen, det lutar åt att jag byter min Minilogue till en Blofeld eller MS2000. Är jag realistisk så ligger en Prophet eller PolyEvolver väldigt långt bort just nu, men en dag så, men den dagen kanske det kommit något annat kul.

    Sen är jag ganska säker att jag kommer köpa en ny Desktop Evolver när jag har dåligt omdöme nån kväll.

    - edit -

    Ja det gick ju snabbt, fick tag på en Blofeld som redan är påväg. Kul!
    Senast redigerat av gst den 2017-08-24 klockan 11:39.

  15. #15
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ...och jag är mycket nöjd med Miniloguen! Alla nöjda och glada.

  16. #16
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Grymt!

Liknande ämnen

  1. Nästa synt
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2020-07-02, 08:54
  2. Den synt som ALDRIG åker,, som det känns nu?? Och varför?
    Av Light Head i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2017-02-19, 12:48
  3. Vilken synt/syntar tycker du känns mest som ett riktigt instrument?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2014-07-11, 23:45
  4. Hittar inte rätt ljudkort
    Av Atombender i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 23:40
  5. Får inte rätt på ljudkortet
    Av Bumbilainen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •