Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur ”får jag in” de externa rackeffekterna i mixen på Logic Pro X

  1. #1
    Nisch
    Nisch är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Hur ”får jag in” de externa rackeffekterna i mixen på Logic Pro X

    Kan någon här lugnt och logiskt steg för steg beskriva hur jag sänder en signal ut från Logic pro x till ljudkortet (Motu 828x) och de externa rackeffekter som är kopplade till detta ljudkort och sedan tillbaks in i mixen i Logic.
    >>> 1. 2. 3. Typ gör så här… Så vore jag oerhört tacksam!
    Det här var bara för enerverande med alla dessa bus & send & I/O & AUX-kanaler osv.. . Jag har missförstått någonting riktigt rejält här, det går bara inte,, men säkert hur självklart som helst när man får det förklarat.. .

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan inte Logic men normalt så skapar man bussar/kanaler som matchas mot respektive in och ut mot ditt ljudkort. Så kan du spela in via två ingångar på ditt ljudkort, dvs vet hur man skapar den matchningen, så skapa en till sådan in med två lediga in på ljudkortet. Likadant med utgångarna. Döp t.ex. ut till EFXS1 och in till EFXR1 eller valfritt. Sen kan du välja dessa (routa) antingen direkt som ut från spåret (typ nu kanske den heter stereo ut, välj EFXS1) eller som en fxsend ut. Jag kör oftast första alternativet och skapar ett nytt spår där jag "spelar in på nytt" med fx på. Då väljer jag in på det spåret som EFXR1.
    Så kan man göra i Cubase och säkerligen i Logic.

    Vet inte om det hjälper, men jag gjorde ett försök iaf

  3. #3
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Så här printar du effekterna sedan:

    Ställ de outboards du vill med i/o pluggen. Även ev eq pluggar osv.
    Nu vid print så skapar vi ett spår mono el stereo (vad du jobbar i).
    Ställer output på i/o spåret till bus 1 eller nån som är ledig bara.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	76642

    Sedan går du till de spåret du skapade nyss och ställer input till den bus du skickade utsignalen till på org spåret.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	76643

    Sedan ska du dra upp volymen till 0 på org spåret.
    Recordenablea de nya spåret å tryck på record.

    Länk till video: https://youtu.be/eL1joHN-7z4
    Senast redigerat av Roffemoffe den 2017-08-23 klockan 08:39.

  4. #4
    Nisch
    Nisch är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej där flussmedel & Roffemoffe! Tack snälla för att ni ”ryckte ut så snabbt” med svar men jag var helt utmattad efter alla försök att fixa dom där inställningarna så jag störtade i säng och sov i en vecka.. . Kanske får skylla på det också, att jag har en pågående utmattningsdepression som inte gör tankeverksamheten bättre direkt.. .
    Eeeeh men nu är jag tillbaks, vaken i alla fall och skall gå på det igen! Det är så att både Logic & ljudkortet MOTU 828x är nya bekantskaper för mig såeee det blev lite mycket + en patchbay som jag även införskaffat då antalet rackenheter har vuxit mig över huvudet,, visst, det har varit mycket ihopkopplande här..

    Det kan ju häda att jag har strulat till det med hårdvaran också..? Utgångarna från MOTU går ju via den här patchbayen…. JA, även en patchbay kan man bli förvirrad av. Det är lustigt med sådana här egentligen enkla saker, kopplingar som enbart handlar om in och ut, tillslut kan förvränga psyket på en. Typ.. ”nu går signalen in här och ut där.. just ja,, ut fån effekten och in.. ,vad sa jag? Ut till ljudkortets in och sedan från.. eller hur var det nu ut.. till.. asså ut på ljudkortet ,är effektens in.. men först skall den via patchbayen, ja..ok.. . då så,.,.UT, till effektenheter IN…Azzå UT för att gå IN till FX.. . och sedan in från ut på ljudkortet och/eller patchbayen så blir det rätt s.a.s eeeh…. Pust.., ja ni vet man blir smått hypnotiserad av det hela.. ELLER, är det bara jag som..?

    OK, nog med teater nu.
    Tänkte att det också är någon parameter i ljudkortet som skall ställas in,, sitta och bläddra i det displayfönstret efter någonting, eller, inga val som skall göras där, va??


    Hade här tänkt att lägga upp en skärmdump av mitt Logic, men det tycks inte gå? Jag surfar på min laptop via min mobil, vet inte om sådana saker går att göra via mobilt internet..?. . Försökte t.ex. byta namn här men då blev det > Nej < inte om man surfar mobilt, det krävs det Wifi för?!

    Då hade ni kunnat se om något såg underligt ut? Ett AUX-spår skapades automatiskt oxå då jag valde ”bus 1” första gången. Kanske allt är så automatiserat och enkelt så när jag gör någon inställning, bara förstör..? ;-/).. . heh
    Det är på flera ställen på mixerbordet som man kan välja dessa bussar, både under Input & Sends & Output.. Jag har ställt in Bus 1 på Sends på org spåret. Och så många de är, ända upp till 64 stycken bussar!, jaja...

    Du Roffemoffe; ditt ”fackspråk”, undrar bara ”Printar effekten” = alltså ”spelar in” till det nya spåret. Och ”org spåret” är givetvis ”original spåret” där det inspelade obearbetade ljudet ligger..?
    -Ja men nej, har ännu inte lyckats här. Kanske någon kan peka ut på vilken sida i den 919-sidiga manualen det står om externa effekter… OM NI ORKAR.. Eller finns det något ytterligare youtube-klipp som är extra pedagogisk någonstans som jag har missat? Min hjärna är helt kraschad för tillfället så det går bara inte att fokusera, framför allt inte leta efter svar i sådana här manualer. Tack så enormt mycket till den som orkar!! `*´

    • Manualen till Logic Pro X,,, endast >>> 919 sidor:

    https://manuals.info.apple.com/MANUA...user_guide.pdf


    • Här en annan variant, möjligen mer lättbläddrad, nu utan sidnummer, för att verka mindre avskräckande kanske?:

    https://help.apple.com/logicpro/mac/10.3/index.html



    /Ok, ha det så bra alla,, tror jag börjar med att gå och lägga mig igen. Vad är det med en har man fått kroniskt trötthetssyndrom?! I och för sig är det natt igen, Urk å nu kommer vinterhalvåret oxo Gaaaah,. .
    Senast redigerat av Nisch den 2017-08-29 klockan 22:55.

  5. #5
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du Roffemoffe; ditt ”fackspråk”, undrar bara ”Printar effekten” = alltså ”spelar in” till det nya spåret. Och ”org spåret” är givetvis ”original spåret” där det inspelade obearbetade ljudet ligger..?
    Det är korrekt som du anade

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Logic X och externa synthar!
    Av Discohund i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 08:31
  2. Använda externa effekter i Logic
    Av jonachi i forum Logic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 13:12
  3. Externa effekter i Logic Pro 9
    Av AdamAndersson i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 16:17
  4. Externa synthar och logic studio
    Av Karl Johan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •