Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: En till åka till Japan-tråd

  1. #1
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran

    En till åka till Japan-tråd

    Vilka affärer i Tokyo för coola synthar, gärna second hand? Kollade ett par gamla trådar men de verkade inte vara aktuella så vore tacksam för ett färskt tips!

  2. #2
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    5G i Harajuku och Echigoya i Shibuya. Var på båda idag faktiskt och de har mycket gammalt. 5G hade exvis fyra Memorymoog, två CS-80, runt 10 kabinett System 100m, ett RA Moog 3P-system, tre minimoogar, Jupiter 8, två Jupiter 4, Prophet 5 rev. 1 osv osv osv. Echigoya har bättre priser tror jag, men deras utbud är mindre. Idag fanns där bl.a. ett komplett system 100, ett D-set 100m, Prophet T8, två P5 rev 3 etc.

  3. #3
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Echigoya Music och 5G är nog säkraste korten om man vill hitta syntar.

    Ishibashi Gakki i shibuya brukar ha en hel del kul syntar och trummaskiner och har man gott om tid så kan man tråla musikaffärerna på gitarrgatan i Ochanomizu då å då finns det något där.

    Även i Akihabara som ligger en hållplatts där i från kan man ibland springa på saker på t.ex. Hard off eller Sofmap creators land men det är nog säkrast att kolla deras hemsidor istället för att åka dit och leta för dem har inte alls lika stort utbud som ovanstående.

    Vill man göra fynd så ska man handla online precis som här hemma även om man kan hitta saker som i.o.f.s. är billigare där än här.
    Oftast så är japanska märken som Korg, Roland, Yamaha, etc... billigare än utländska.

    Handlar du i butik och visar upp pass så kan du handla utan moms (8%).

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur får man med sig en synth från Japan?

  5. #5
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Man kan bära den om flygbolaget tillåter. Jag tog med en elgitarr som handbagage sist jag var där och det var inga problem. Jag har även burit med en ms20 mini som handbagage och det gick smidigt.

  6. #6
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    5G är ett måste att besöka. Väldigt många av maskinerna är inkopplade och utbudet är fantastiskt. Det bör nog tilläggas dock att det är lååångt ifrån fyndpriser på grejerna. För möjlighet att ev. fynda skulle jag nog snarare rekommendera Hard OFF-kedjan (namnet!). Både Hard OFF och Book OFF är dessutom att rekommendera om man är intresserad av retrospel.

  7. #7

  8. #8
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Jag tycker att priserna på 5G är helt okej jämfört med tex vend. Memorymoogarna låg på runt 55k och Moog 3P:n var årets fynd om man nu pratar vintage moog modulärpriser (ca 220 kSEK). Tyvärr var den redan såld...

  9. #9
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att priserna på 5G är helt okej jämfört med tex vend. Memorymoogarna låg på runt 55k och Moog 3P:n var årets fynd om man nu pratar vintage moog modulärpriser (ca 220 kSEK). Tyvärr var den redan såld...
    Ok, "Lååångt ifrån fyndpriser..." var kanske att ta i. Jag menar mest att man inte ska räkna med att trilla över en bortglömd 303:a i ett hörn för annat än marknadspris. En 606:a exempelvis ligger just nu på ca. 4800:-. Helt ok men inget superfynd.

  10. #10
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Jaha, nu har jag kollat alla balla butiker i Tokyo, nån som har något tips om balla butiker i osaka?

  11. #11
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Åka-från-Japan, men inte utan att fylla handbagaget med Yamaha PLG100-SG väl?

  12. #12
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag har runt £2k i shoppingbudget, men begransat med plats. Vi far se om de har nagra lite mindre grejer. Undrar just vad en 707 gar los pa?

  13. #13
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av illmono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, "Lååångt ifrån fyndpriser..." var kanske att ta i. Jag menar mest att man inte ska räkna med att trilla över en bortglömd 303:a i ett hörn för annat än marknadspris. En 606:a exempelvis ligger just nu på ca. 4800:-. Helt ok men inget superfynd.
    Har en 606-klon redan, men en trummis vore kul. Nagon pejl pa vad andra klassiska maskinner ligger prismassigt?

  14. #14
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en 606-klon redan, men en trummis vore kul. Nagon pejl pa vad andra klassiska maskinner ligger prismassigt?
    FiveG uppdaterar sin sida rätt bra. Väl på plats är det mesta framme så man kan ratta.

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833858&csid=0&sort=n

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833849&csid=0&sort=n

  15. #15
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av illmono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FiveG uppdaterar sin sida rätt bra. Väl på plats är det mesta framme så man kan ratta.

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833858&csid=0&sort=n

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833849&csid=0&sort=n
    Fanns ju en hel del roliga grejer!!

  16. #16
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ska dit i November, två veckor. Finns det Japans svar på typ 4Sound om man är sugen på något som inte är vintage?

  17. #17
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Shibuya (Ochanomizu st. bl.a.) och Kanda har mycket musikaffärer men det är främst gitarrinriktning.

    Citat Ursprungligen postat av vilsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska dit i November, två veckor. Finns det Japans svar på typ 4Sound om man är sugen på något som inte är vintage?

  18. #18
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vilsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska dit i November, två veckor. Finns det Japans svar på typ 4Sound om man är sugen på något som inte är vintage?
    Kolla in kedjan Ishibashi Music. Finns lite här och där.

  19. #19
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Ar lite sugen pa en Minilogue om de har fatt in nya tills jag aker dit.

  20. #20
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av illmono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FiveG uppdaterar sin sida rätt bra. Väl på plats är det mesta framme så man kan ratta.

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833858&csid=0&sort=n

    http://fiveg.net/?mode=cate&cbid=1833849&csid=0&sort=n
    Tillkommer det någon japansk moms på dessa, eller är det enbart svensk moms man ska betala när man tullar in grejjerna på Arlanda?

  21. #21
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillkommer det någon japansk moms på dessa, eller är det enbart svensk moms man ska betala när man tullar in grejjerna på Arlanda?
    Sag att man far kopa momsfritt om man sager till i butiken, 8% billigare. Dock kan du aka pa tull om de kollar dig pa Arlanda. Jag tankte stoppa synten i vaskan utan kartong och hoppas pa det basta.

  22. #22
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sag att man far kopa momsfritt om man sager till i butiken, 8% billigare. Dock kan du aka pa tull om de kollar dig pa Arlanda. Jag tankte stoppa synten i vaskan utan kartong och hoppas pa det basta.
    Uppmanar du till skattefusk? Det är ju kul att betala skatt har vi kamrater lärt oss!

  23. #23
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppmanar du till skattefusk? Det är ju kul att betala skatt har vi kamrater lärt oss!
    Jag ar en arlig skattesmitare! Kopte en Roland SE-02 idag. De hade ett par fina Roland SH-101or men jag har inte plats i bagaget!

  24. #24
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    På FiveG? Är här nu och två veckor fram och ska vandra ner mot Shibuya om en stund - suuuugen....

  25. #25
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vilsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På FiveG? Är här nu och två veckor fram och ska vandra ner mot Shibuya om en stund - suuuugen....
    Japp! En grå utan handtag och en blå med handtag! Om du har plats så köp!

  26. #26
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Stack dit, stängt idag. FÖKK!!!!

  27. #27
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vilsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stack dit, stängt idag. FÖKK!!!!
    Still no luck? Jag drar till Osaka pa lordag o;0ch tankte kika in pa Implant4 http://www.implant4.com/ De kor i stort sett bara second hand vintage, men det verkar vara ett kul stalle!

Liknande ämnen

  1. Skicka en 909a till Japan, vilken posttjänst?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-08-11, 13:52
  2. Synth från Japan - 230V till 100V
    Av neodym i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •