Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Skapa youtube-kanal?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Skapa youtube-kanal?

    Jag tänkte skapa en egen youtube-kanal och lägga upp min musik där. Är det något speciellt man skall tänka på? Jag har nog inga filmer till min musik men jag får väl göra typ "skivomslag" till låtarna. Det finns ju andra som lägger upp min musik och då kan jag ju lika gärna göra det själv.

    Kan man tjäna några pengar på detta och i så fall hur?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Att skapa rörlig video är oftast mycket bättre än bara en statisk bild. Men det funkar utmärkt att lägga upp med enbart statisk bild också.

    Ja, det går att tjäna pengar. Antingen genom att koppla ett Adsense konto till ditt YouTube konto eller via t ex AdRev, ett trejdepartsföretag som samlar in pengar åt dig. Då kommer även andras videos som använder din musik monetariseras. Alltså, reklam läggs in på de videos som använder din musik och så får du pengar vid visning av reklamen även på andras videos. OBS! Tänk på att din musik kommer läggas in i YouTubes content id program.

    Tänk på att t ex AdRev kräver minimum ett års avtal innan du får ta bort låtarna igen.

    Rekommenderar att du kollar genom YouTubes egna Creator Academy tutorials https://creatoracademy.youtube.com/p...rn-money?hl=sv

  3. #3
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Senast redigerat av RX11 den 2017-08-19 klockan 15:59. Anledning: länkar till "exempel"

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag ligger på 200 views/dygn i snitt och haft kanal sedan 2006. Tror vid 100 prenumeranter så får du live streaming via dator/mobil som jag använder mycket. AdSense ger inte så mycket på dessa låga nivåer och det är lite störande med all reklam kan jag tycka, men klart har du många views så varför inte testa.

    En busenkel video rekommenderar jag framför en stillbild, det höjer intresset.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har valt att inte ha reklam eftersom jag personligen inte gillar att vänta på reklam innan klippet.
    Nackdelen är då att man inte tjänar en krona från Youtube. Då har jag över 1.000.000 views totalt.
    Däremot om du får upp några tusen prenumeranter kan du bli intressant för tillverkare att lägga in lite smygreklam i videosarna, har hänt mig några gånger.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har valt att inte ha reklam eftersom jag personligen inte gillar att vänta på reklam innan klippet.
    Nackdelen är då att man inte tjänar en krona från Youtube. Då har jag över 1.000.000 views totalt.
    Däremot om du får upp några tusen prenumeranter kan du bli intressant för tillverkare att lägga in lite smygreklam i videosarna, har hänt mig några gånger.
    Men med 1mille views hade liten bannerreklam (dvs inte sån innan klippet utan en liten ruta) gett några whopper meal iaf

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har också över 1 mille views på min youtube men avstår reklam av samma skäl som firechild. Visar hellre grejjer på youtube för att jag gillar dela med mig snarare än tjäna pengar.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Utan reklam slipper man dessutom whopper. Bara en sån sak!

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Blir inga större pengar så länge du inte har typ +100.000 pren. + minst 100.00 views per video. Bara irriterande för tittarna.

  10. #10
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag undrar om inte reklam är mer "uthärdligt" (i små doser) för långa videos, typ album & långmixar än enstaka låtar. Reklam kan ju i vissa fall vara ett sätt att "cleara" upphovsrättsskyddat mtrl.
    Senast redigerat av RX11 den 2017-08-19 klockan 20:53. Anledning: upprepning

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reklam kan ju i vissa fall vara ett sätt att "cleara" upphovsrättsskyddat mtrl.
    Hur menar du nu? Du kommer aldrig runt upphovsrätten bara för att du har reklam aktiverat.

  12. #12
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det händer att företrädare för upphovsrätt, t.ex filmproduktionsbolag godkänner publicering av filmsekvenser i video under förutsättning att dom får klistra in reklam och ta intäkten. Det har jag varit med om.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, det stämmer. Har man en reklamfri kanal men använder andras material hoppar det in reklam vare sig man vill eller inte. Man har ett val att godkänna att klippet innehåller upphovskyddat material från tredje part eller så visas inte klippet.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fimklipp blir det inga. Ni tror väl inte på allvar att jag pallar att göra en musikvideo till alla mina låtar? Jag vet inte hur man gör film eller ens har intresset för det. Jag vill heller inte sno andras bilder och och använda dem. Nu senast så gjorde jag ändå det genom att fota av bilder från en bok. Det syns väl att det är avfotat och jag hänvisar också till boken. Näe, enkelt får det bli.

    Reklam eller inte, de flesta kör ju ändå med adblocker. Asså, jag är inte ute efter att tjäna pengar, eller ens tror att jag kan göra det, men råcker det till en Long Cheese-meny på BK en gång om året så är det ju fint. Men det har jag råd med i alla fall.

    Jag har redan skapat kanalen men inte lagt ut något. Jag tänkte samla musik från alla mina små projekt där både spacesynth, synthwave och lite skumma saker jag ka. Få för mig att göra.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Enkel dataanimation som ändras i takt, bildspel av egna bilder med åkningar/zoomningar (eller det senare kanske är mer för ambient ) Måste inte vara musikvideos direkt!

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gör EN video som du återanvänder till alla låtar. Eller ja, en mall. Sedan byter du ut enkla saker i mallen för varje låt.

    Ha alltid samma logga som visas i början av alla låtar
    Dra upp låtens artist och titel i lämpligt typsnitt
    Använda en färg per låt som bakgrundsfärg på bild. Låt ett blir gul, låt två blå, låt tre grön... och så vidare. Lägg något snyggt ovanpå bakgrundsfärgen.
    Avsluta låten med att visa artist och titel igen, däng till med någon lagom copyrightartad sak

    Dvs, lite jobb med att göra mallen, men därefter går det nog fort att göra videos.

  17. #17
    fredrik_s_
    fredrik_s_ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Korta videos, endast textannons eller inget.
    Om man gör 10 min videos så kan man bestämma lite mer var annonsen ska starta, tips är då att lägga en i videons slut (en videoannons) så drabbar den bara de som ser hela eller har lämnat datorn, inget störande i början.

    Det ger väldigt lite pengar om man inte har en stor kanal, jag har 5-8000 visningar i månaden och får en utbetalning om året ungefär, tröskelvärdet för utbetalning är 700 :-, betalar för min domän och el till min webserver.

    https://support.google.com/youtube/answer/72857?hl=en

  18. #18
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör EN video som du återanvänder till alla låtar. Eller ja, en mall. Sedan byter du ut enkla saker i mallen för varje låt.

    Ha alltid samma logga som visas i början av alla låtar
    Dra upp låtens artist och titel i lämpligt typsnitt
    Använda en färg per låt som bakgrundsfärg på bild. Låt ett blir gul, låt två blå, låt tre grön... och så vidare. Lägg något snyggt ovanpå bakgrundsfärgen.
    Avsluta låten med att visa artist och titel igen, däng till med någon lagom copyrightartad sak

    Dvs, lite jobb med att göra mallen, men därefter går det nog fort att göra videos.
    Det här tror jag mest på eftersom du inte verkar ha någon lust att göra olika videor.

    Själv gör jag knappt en lofi-video om året, filmat med mobilkamera och fulredigerat. Det är mest en kul grej.

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Enkel video som jgb föreslår är säkert bra, men många lägger ju ut (andras) musik med enbart stillbild. Om musiken är bra nog kommer man dit för den. Och så har man fördelen av korshänvisningarna till liknande musik för den som dimper ner i kanalen för att upptäcka nya saker. Visserligen kunde den fungera bättre.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Youtube har för mig blivit den främsta kanalen för att hitta och lyssna in mig på musik - ny som gammal. En majoritet av det materialet har stillbild på artist eller skivomslag. Det är få gånger själva videon tillför något om det inte är live, alt en bra bildberättelse alt annorlunda/spektakulärt. Få "musikvideos" klarar det IMHO.

    RPs musik håller som "bara" musik, med enklast tänkbara bild. Typ snygg logga, länktext. Men om videon också ska locka annan publik än vad SC gör, well - då blir det är en annan historia...

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Youtube har för mig blivit den främsta kanalen för att hitta och lyssna in mig på musik - ny som gammal. En majoritet av det materialet har stillbild på artist eller skivomslag. Det är få gånger själva videon tillför något om det inte är live, alt en bra bildberättelse alt annorlunda/spektakulärt.

    RPs musik håller som "bara" musik, med enklast tänkbara bild. Typ snygg logga, länktext. Men om videon också ska locka annan publik än vad SC gör, well - då blir det är en annan historia...

    Unga älskar "lyrics clip"... Dvs att texten till låten visas. Nu kanske inte pippin brukar ha så mycket sång på låtarna, men det kanske kommer

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unga älskar "lyrics clip"... Dvs att texten till låten visas. Nu kanske inte pippin brukar ha så mycket sång på låtarna, men det kanske kommer
    Det går att lösa även onomatopoetiskt Tänk synksolon, orchestra stabs, tunga basar etc...


    https://youtu.be/XZfbJ9OanqE
    http://www.youtube.com/watch?v=XZfbJ9OanqE

  23. #23
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att lösa även onomatopoetiskt Tänk synksolon, orchestra stabs, tunga basar etc...
    coolt. Man lär sig ngt nytt varje dag.. Onomatopoetiskt. Gillar

  24. #24
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unga älskar "lyrics clip"...
    Äldre älskar "used synths clip". Dvs att brutal-synt-studion listas

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äldre älskar "used synths clip". Dvs att brutal-synt-studion listas
    Dessutom kan man dra ner volymen så slipper man musiken också. Jag brukar ta fram en gammal träbit av valnöt (från 1974) och sandpappra lite långsamt så att doften sprider sig i rummet samtidigt som jag ser på videon, då känns det på riktigt. Musiken är ju sekundär.

  26. #26
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom kan man dra ner volymen så slipper man musiken också. Jag brukar ta fram en gammal träbit av valnöt (från 1974) och sandpappra lite långsamt så att doften sprider sig i rummet samtidigt som jag ser på videon, då känns det på riktigt. Musiken är ju sekundär.
    hahahaha. Spot(t) on

  27. #27
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    På sätt och vis känns det som att en video till varje låt skulle vara kul men det känns också som att göra videos kräver minst lika mycket jobb som att göra en låt. Jag har helt enkelt inte tid eller intresse för det. Eller fantasi. Visst, lite studiobilder går ju alltid att lägga in i Windows Moviemaker. En annan tanke är ju att låta kameran filma ut genom vindrutan när jag kör bil. Då får man ju se något i alla fall. Men det kanske är bättre end en stillbild av något slags skivomslag än en video som inte alls har med musiken att göra.

Liknande ämnen

  1. Oscilloskop, en död kanal?
    Av Hjorten i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-17, 13:27
  2. Youtube playlists (Spelllistor på Youtube)
    Av RX11 i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 15:42
  3. TR-707 Kanal-inkontinens
    Av Roland i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 23:09
  4. USB-CV med mer än en kanal?
    Av Oortone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 14:12
  5. ang. Musikvideo för ny TV-kanal..
    Av kristina i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •