Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Använda Reason med Analog Heat

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Använda Reason med Analog Heat

    Har en Analog Heat på lån och lutar åt ett köp. Men. Jag är så dålig på det här med DAW och grejer. Har kört Reason i tio år drygt och nästan endast använt för lite demos. Men nu skulle jag vilja använda det lite mer "seriöst" för att skapa bra ljudspår till inspelningar inför kommande platta. Grunder som sen kan mixas. Finns inte tid och pengar att göra allt från grunden hos och med mer kompetenta mixare/tekniker. Ja ja.

    Jag skulle vilja koppla in min Analog Heat så smidigt som möjligt. Har ett Focusrite Scarlett 2i4 så jag kan skicka ut mina inspelade spår via de obalanserade utgångarna till Heat och sen tillbaka i inputs (hur fanken jag då ställer in det i Reason? :S ). Men kanske att det går att koppla den som VST nu iom att detta inkluderats i det uppdaterade Reason? Har aldrig använt VST-pluggar tidigare så jag vet liksom inte riktigt vad jag ska söka på eller hur jag förstår om det funkar.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-08-19 klockan 12:03.

  2. #2
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    In/outputs på ditt ljudkort finns överst i racket i reason. Kolla denna:


    https://youtu.be/BrEdv8YgJDU

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tusen tack! Ska testa i em när frugan tar bebis

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Funkar inte Overbridge i Reason? Isf går det att lägga in Heat som en plugg.

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar inte Overbridge i Reason? Isf går det att lägga in Heat som en plugg.
    Jo! Verkar funka fint enl Elektronauts. Toppen!

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Körde som sends nu iaf enl yt-klippet. Hade inte tid att krångla igång m Overbridge.

    Tack för hjälp!

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Försöker använda den som VST i Reason och lyckas installera och koppla in pluggen, men det låter apa. Distar tokigt, typ som samplingsfel. Glitchigt. Och inget subtilt som har med inställningar att göra, samma ljud vilken preset jag än väljer. Och även i fullt ut Dry-läge. Är det nån inställning i Reason som jag missar? Heat:en reagerar när jag vrider på den, t ex filtret osv, men effekten är bara liten det tokglitchiga tar över helt.

    Drar ner nivåer både på Reason-spåret och på Input i Heat-pluggen men det är samma oljud, bara lägre.

    Låter som en dålig Aphew Twin-ripoff

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du kan ju börja med att se till att Subtractor låter rätt. Ställ in ljudkortet enligt tips i Getting Started.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Olika samplerate?

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Reasonsyntharna låter finfint. Alla spår låter bra, även audio. Det är när jag kopplar in Heat:en som det blir tokigt.

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika samplerate?
    Ja, känns som nåt sånt men hittade inget om det i Overbridge-manualen. Får kolla Heat kanske

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Med Al Pacino? Klassiker

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det brukar lösa sig med en titt på den ja. Då känns plötsligt problem med mjukvara så futtigt.

  14. #14
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Användarfel såklart. Drog ner buffer size i Reason. Nu låter det finfint. Jag och datorer alltså...

  15. #15
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Användarfel såklart. Drog ner buffer size i Reason. Nu låter det finfint. Jag och datorer alltså...
    Bra att det löst sig

  16. #16
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Ska spela in bl a ett filtersvep med Heat som insert-plugg men fattar inte hur detta ska gå till. Allt låter bra, men hur ska jag koppla så jag får ljudet inspelat? Vill ju att det sker i realtid så jag kan skruva.

    Har ett annat spår också som ska distas till o filtreras men får inte kläm på hur.

    Testat att koppla Heat-pluggens Out till Hardwares interface Audio I/O men de sladdarna fastnar inte där.

    Säkert nåt helt basic som jag missar igen, så tänk att jag är tolv år och precis börjat använda Reason
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-04-29 klockan 07:48.

  17. #17
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Skapa en audio Chanel och välj heat i drop down menyn på den.

  18. #18
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Audio track?

  19. #19
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ursäkta att jag frågar om småsaker. Pappaledig så har bara ytterst få och korta stunder till musik och vill då slippa felsöka och leta i manualen.

  20. #20
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    https://youtu.be/e7ByFZABNvA

    Denna förklarar d rätt enkelt.

  21. #21
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack!

  22. #22
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Kollat och förstår vad du menar, men Heat dyker inte upp som alternativ på min Audio Input i mitt Audio Track. Ljudkortet dyker upp, men jag vill ju spela in via Overbridge. Borde väl gå?

  23. #23
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jaha, du har flera ljudkort. Då måste du slå ihop dessa.
    Om du kör Mac:
    https://youtu.be/FBJjLpZz-Ug

    Finns säkert samma funktion i Windows, men vet inte vad det heter.

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nej, jag har inget ljudkort alls! Heat bara inkopplad via USB.

    Menade bara att mitt ljudkort dyker upp där om det är inkopplat. Borde ju gå att spela in Heatens påverkan i realtid på nåt sätt via Overbridge.

  25. #25
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Vad menar du med inget ljudkort? Kör du det interna? Går att göra aggregated med interna + heat’en.
    Nu är jag ingen elektronexpert, men overbridge är väl ett inbyggt ljudkort som slussar ljudet fram och tillbaka? Då får det hanteras som vilket ljudkort som helst i reason. Möjligt att VST hanterar detta på något annat sätt, har aldrig använt VST.

  26. #26
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, jag kör det interna. Iom att Analog Heat kopplas via USB i Overbridge mode. Analog Heat lägger sig då under Create - Effects och blir som en effekt på ett Audio track (1) . Spelar jag upp spåret så är allt fint. Men om jag vill spela in t ex ett filtersvep eller lägga dist på ett spår så måste ju låten spelas upp i realtid så ljudet kan gå in i Heaten och tillbak och på nåt sätt spelas in. Och det är detta jag inte får till. Skulle jag kunna lägga till ett nytt Audio track (2) med ingång Heat Out eller Audio track 1 Out så skulle jag ju bara kunna köra uppspelning av track 1 genom Heat och sen in på track 2 på record. Men jag lyckas som sagt inte med detta. Förstår annars inte hur jag skulle kunna få anvöndning för min Heat på fler spår än ett. Och Reason bouncar ju inte i realtid heller så hur det ändå skulle gå till som effekt på ett enda spår förstår jag inte heller.

    Jag kan ju lösa det genom att helt enkelt köra ut två spår från ljudkortet genom Heat och tillbaka in. Men iom Overbridge så känns ju det som att gå över ån efter vatten.

  27. #27
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag kör det interna. Iom att Analog Heat kopplas via USB i Overbridge mode. Analog Heat lägger sig då under Create - Effects och blir som en effekt på ett Audio track (1) . Spelar jag upp spåret så är allt fint. Men om jag vill spela in t ex ett filtersvep eller lägga dist på ett spår så måste ju låten spelas upp i realtid så ljudet kan gå in i Heaten och tillbak och på nåt sätt spelas in. Och det är detta jag inte får till. Skulle jag kunna lägga till ett nytt Audio track (2) med ingång Heat Out eller Audio track 1 Out så skulle jag ju bara kunna köra uppspelning av track 1 genom Heat och sen in på track 2 på record. Men jag lyckas som sagt inte med detta. Förstår annars inte hur jag skulle kunna få anvöndning för min Heat på fler spår än ett. Och Reason bouncar ju inte i realtid heller så hur det ändå skulle gå till som effekt på ett enda spår förstår jag inte heller.

    Jag kan ju lösa det genom att helt enkelt köra ut två spår från ljudkortet genom Heat och tillbaka in. Men iom Overbridge så känns ju det som att gå över ån efter vatten.
    Jag lirar nog med för gammal version av reason för att kunna hjälpa dig längre tyvärr. Kan bara bekräfta det du är inne på att du behöver på nått sätt få audio ut från Heat'en till ett separat Audio Track i Rason, och spela in detta. Och precis som du säger ska overbridge klara detta utan att behöva dra audiokablar. Det är väl ändå hela syftet med Overbridge! Jag hävdar ändå än en gång att du på något vis måste "tala om" för reason att du har ett "ljudkort" (overbrige) i audio prefrenses, och behöver sannolikt aggregera denna med det interna ljudkortet. Dock vet jag inte om VST på något sätt kan lösa detta vid sidan av.

    EDIT: Om det är kortare snuttar (max 30 sek) kan du alltid dra utgången från mixkanalen du använder VST till samplern
    Senast redigerat av uc.t den 2018-04-29 klockan 22:56.

  28. #28
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Det finns en liten ruta på audio track på höger sida som heter typ "REC SOURCE" eller liknade. Om du trycker på den på den kanalen du har din heat på. Sedan skapar ett nytt audio track, så ska denna gå att välja i listan "audio in" på den nya kanalen.

  29. #29
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är kortare snuttar (max 30 sek) kan du alltid dra utgången från mixkanalen du använder VST till samplern
    Smart!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en liten ruta på audio track på höger sida som heter typ "REC SOURCE" eller liknade. Om du trycker på den på den kanalen du har din heat på. Sedan skapar ett nytt audio track, så ska denna gå att välja i listan "audio in" på den nya kanalen.
    Tack! Ska kolla

  30. #30
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Yes, Rec source gjorde susen! Tusen tack

  31. #31
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Grymt!

Liknande ämnen

  1. ELEKTRON Analog HEAT
    Av knarr i forum Effekter
    Svar: 520
    Senaste inlägg: 2021-08-12, 18:46
  2. Filter som är lik Analog heat
    Av tobinski i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-10-21, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •