Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nämn era favorit ljudeffekter och tips när ni sminkar er mix

  1. #1
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior

    Nämn era favorit ljudeffekter och tips när ni sminkar er mix

    Skulle vara kul att höra lite om ljudeffekter ni brukar göra och har upptäckt när ni gör eran slutmix/sista sminkning.
    Detta kan innefatta saker som invertade snares, cymbaler, noise, effektkedjor vart ni skickar ljud osv. för att uppnå ngt spännande.

    Kan börja some ex. :

    Ibland skickar jag mina toms till en bus, för att sedan ha en noise generator med en noise gate efter. När tomsen slås skickar ljudet ut lite white noise med ett kort eko på. Blandar sedan in detta med original signalen på volymfadern. Det får tomsen att sticka ut lite mer och ge ett tyngre intryck. 80-tals trick som jag lärde mig av Dave Pensado på YT.

    Gillar Soundtoys 5 för en del happy accidents och ambience.

    Nå, vad har ni i verktygslådan??

  2. #2
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Två olika reverb på samma ljud. Panorerade 100% vänster respektive 100% höger.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skevt stämt puksolo i nå'n paus eller dist på sista delayutklingningen. Det första väcker en tjatig mix och det sista får ett lite trött delay att lyfta när alla andra ljud redan hunnit försvinna.

    Men allt är väl från fall till fall. Kul tråd, för det är just små knäppa grejer som lyfter tycker jag.

  4. #4
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men allt är väl från fall till fall. Kul tråd, för det är just små knäppa grejer som lyfter tycker jag.
    Ja så är det ju kan ju inte alltid köra samma trix!
    Finns så extremt mycket coola minimalistiska saker som verkligen kan lyfta och ge mer rörelse/ge mer impact till en del i mixen. Som man vid en första lyssning inte ens tänkt på men bara hör om man verkligen detalj lyssnar på låtar. Det är också svårt att komma på ibland.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland skickar jag mina toms till en bus, för att sedan ha en noise generator med en noise gate efter. När tomsen slås skickar ljudet ut lite white noise med ett kort eko på. Blandar sedan in detta med original signalen på volymfadern.
    Ahh vilket grymt trick. Lite Simmons SDS-light på något sätt tänker jag mig. För att få lite klipp i tomsen. Ska testas!

    Själv är jag beroende av duckade delay.

    Ände sendan jag analyserade en Zendaya-remix och insåg att det är så man gör för att inte delayer ska gröta ihop sig. Kör duckat delay på nästan allt. Speciellt röster.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Eventide space blackhole på alla ljud utom kicken.

    Skoja

  7. #7

    Veteran
    Skittråkigt tips, men en LA2 kompressor på sång är finemang. Funkar med plugg eller hårdvara.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventide space blackhole på alla ljud utom kicken.

    Skoja
    ...om kicken?

  9. #9
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh vilket grymt trick. Lite Simmons SDS-light på något sätt tänker jag mig. För att få lite klipp i tomsen. Ska testas!

    Själv är jag beroende av duckade delay.

    Ände sendan jag analyserade en Zendaya-remix och insåg att det är så man gör för att inte delayer ska gröta ihop sig. Kör duckat delay på nästan allt. Speciellt röster.
    Ja det blir nog lite Simmons anda men utan att du får det där överdrivna hisset, eller ja jag kan tycka att det kanske kan bli lite väl mycket då kan det var skönt att kunna justera och få så mycket man önskar

    Ducka delay, är det det man kallar att man får mixen att "andas"? Aldrig riktigt fattat exakt..

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skicka vissa ljud till stereovarianter av chorus/flanger/phaser och mixa in resultatet svagt i bakgrunden. Inte så att det riktigt hörs, utan bara så att det uppfattas. Blir fint med korta reverb på samma sätt.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Slänger in ett till: Resonatorbank (t ex RS-03) på trumpaket (utom kick/snare). Lagom mycket panorering på det så händer det grejer i en annars lite stel stereobild.

    I den jag mixar nu dubblerade jag sångspåret med falsettsång och körde det lite småsubtilt till fjäderreverbet för att smeta ut lite. Mute på det rena (well, oprocessade) spåret. Att lyssna på det spåret rent utan det andra var en sann plåga f ö.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vocoder på tråkigt pianoljud mixat lågt i bakgrunden för att få det låta mer string-resonant.

  13. #13
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slänger in ett till: Resonatorbank (t ex RS-03) på trumpaket (utom kick/snare). Lagom mycket panorering på det så händer det grejer i en annars lite stel stereobild.

    Mute på det rena (well, oprocessade) spåret. Att lyssna på det spåret rent utan det andra var en sann plåga f ö.
    Ja, man ska nog aldrig stirra sig blind eller ja hrm.. lyssna sig blind på solade spår det har jag lärt mig med tiden, haha!

    Resonatorbank, låter intressant, vad är det?

    En till: Jag använder mig av pancake2 på hihattarna eller ja på allt möjligt, den är gratis testa! kan jag rekommendera, det är en autopan plugin. Som du kan justera. Lättar snabbt upp monotona ljud med lite rörelse.
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-08-18 klockan 13:08.

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Resonatorbank och vocoder är fina grejer för att få tråkiga ljud att bli mer intressanta, T.ex. en vanlig sågtand genom eq/resonatorbank kan helt plötsligt börja låta som ett stråkljud, vilket faktiskt fångar örat mer än man tror.

  15. #15
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Resonatorbank måste jag ju grotta ner mig i lite i det och kolla vad jag kan hitta där

  16. #16
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Inte effekt utan mer mixknep - multibandsducka allt! Gör en template med ~8 subgrupper/stems och arbeta organiserat, för att slippa göra om allt hela tiden. När lead/sång spelar så duckar ackord med någon db i sångregistret 500 - 1,5 kHz typ o.s.v. Detta ersätter i viss mån eq och ger en fin balans.
    Där efter blackhole på kicken.

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventide space blackhole på alla ljud utom kicken.

    Skoja
    Precis. Kicken ska ju oxå in dit.

  18. #18
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Jag brukar göra tvärtom, ta bort så mycket som möjligt på slutet. Bort med för mycket eko, delay, reverb, eq, bas, trummor, autopans osv. Skala ner lite mer än vad som känns helt bra, och därefter lägga tillbaks det som är absolut nödvändigt. Brukar fungera för mig.

Liknande ämnen

  1. FutureMusic Tävling, Nämn Alla Synthar.
    Av smokemon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 10:25
  2. Mer ljudeffekter till Reason
    Av M i Gbg i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 23:21
  3. Ni som kan snygga ljudeffekter m.m
    Av Angelo i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 12:06
  4. Utrustning för ljudeffekter ?
    Av J3000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 20:39
  5. Ljudeffekter på nätet?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-09-01, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •