Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 86 av 86

Ämne: Fa, jag vill ha en riktig mixer!

  1. #61
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Inte helt säker. Får fråga Avida Men föregångaren (matchless) som Magnum ersatte var ett inline-bord. Har inte full koll på signalvägarna än.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt säker. Får fråga Avida Men föregångaren (matchless) som Magnum ersatte var ett inline-bord. Har inte full koll på signalvägarna än.
    Det är ett inline-bord, dock med en mycket enkel monitor-sektion (nivå, pan, ett par routing-knappar) just ovanför kanalens pan-ratt.

  3. #63
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tack Hasse. Googlade lite men saknade bra teoretisk grund att stå på för att säkert säga bu-eller-bä. Skönt nån vet sånt fortfarande

  4. #64
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag som inte har någon formell utbildning eller större erfarenhet av just konsoler i bagaget har fullt upp med att förstå patchbays upplägg och användning. Så har inte riktigt kommit till de mer avancerade funktionerna än. Men kul att lära sig och gradvis förstår man ju mer och mer. Finns rätt mycket bra underlag för the basics på tuben också. Har ju ingen ambition att det ska bli mer än en projektstudio men min initala vision när jag startade den här tråden har besannats. Handlade ju främst av workflow med en drös externa effekter. Är klockrent så här. Jag slet mitt hår ala' julaftons matador med alla routingproblem med datorn och ljudkorten.

    Har höga förhoppningar att detta kommer bli kanonbra när det väl är klart. Tanken är att alla syntharna ska mer eller mindre sitta fastlödda i patchbayen så att det bara är att tuta och köra. Stor fördel att vi inte snackar mica upp trumset (än) eller flermic-körer
    Blir ju mest synthar, gitarrstärkare och sång. Tror jag kommer bli kanon för!

  5. #65
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Stor mixer och rejäl Patchbay är guld om man har mycket hårdvara.

  6. #66
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Liten update.

    Ok, allt är uppe och snurrar. Fått ordning på det mesta nu. Då man inte har utbildning på större konsoler (goddamit, vi körde Fostex A8 när jag gick min) så har varit mycket trial-and-terror och youtube. Men nu fan snurrar 16 simultana in och 26 ut. In blir tyvärr pga att jag inte lurat ut hur man daisy chainar fler än två ljudkort än. Tror dock jag inte lär behöva fler än 16 samtidiga in än på ett tag... får inte in en symfoniorkester i studion ändå.

    Mitt stora behov var ju att få med all hårdvara på ett smidigt sätt. Nu är de flesta maskiner line:ade.. reverb (eventide + 2xTC m5000), bus-stereo kompressor, bus eq sitter på Send/returns (bordet har 8) resten av effekterna sitter i patchbay för att patchas in som inserter vid behov. Bra då att ha 26 kanaler så att de "oanvända" kan användas för inserterna.
    Har en extra 48 håls patchbay för syntar och instrument. Bara 16 tåtar lödda än (men har inte mer synthar hehe) så kan ha alla maskiner line:ade om jag vill.

    Summa summarum - det har tagit min stress-skadade hjärna allt för lång tid och mycket energi - men nu är det fan klart och i mål I dag invigde jag inspelningsrummet via hörlursförstärkare och monitor-mix ut till lurarna. Tror aldrig jag fick till det med tidigare setup.
    Så nu som funderar på full-size. 1. Lär er löda. 2. Skaffa en mentor. 3. KÖÖÖR!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Studio_DSC0721.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	724,2 KB 
Id:	84215

  7. #67
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu som funderar på full-size. 1. Lär er löda. 2. Skaffa en mentor. 3. INGENJÖÖÖR!
    RealityFiXd

    Grattis

  8. #68
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Haha, ja... hade kanske varit enklare (och billigare) att hyra en ingejör som fixat Så hade man kunnat sitta bredvid i soffan och spela lite gura

    Tack!

  9. #69
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten update.

    Ok, allt är uppe och snurrar. Fått ordning på det mesta nu. Då man inte har utbildning på större konsoler (goddamit, vi körde Fostex A8 när jag gick min) så har varit mycket trial-and-terror och youtube. Men nu fan snurrar 16 simultana in och 26 ut. In blir tyvärr pga att jag inte lurat ut hur man daisy chainar fler än två ljudkort än. Tror dock jag inte lär behöva fler än 16 samtidiga in än på ett tag... får inte in en symfoniorkester i studion ändå.

    Mitt stora behov var ju att få med all hårdvara på ett smidigt sätt. Nu är de flesta maskiner line:ade.. reverb (eventide + 2xTC m5000), bus-stereo kompressor, bus eq sitter på Send/returns (bordet har 8) resten av effekterna sitter i patchbay för att patchas in som inserter vid behov. Bra då att ha 26 kanaler så att de "oanvända" kan användas för inserterna.
    Har en extra 48 håls patchbay för syntar och instrument. Bara 16 tåtar lödda än (men har inte mer synthar hehe) så kan ha alla maskiner line:ade om jag vill.

    Summa summarum - det har tagit min stress-skadade hjärna allt för lång tid och mycket energi - men nu är det fan klart och i mål I dag invigde jag inspelningsrummet via hörlursförstärkare och monitor-mix ut till lurarna. Tror aldrig jag fick till det med tidigare setup.
    Så nu som funderar på full-size. 1. Lär er löda. 2. Skaffa en mentor. 3. KÖÖÖR!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Studio_DSC0721.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	724,2 KB 
Id:	84215
    Ser superfint ut!

  10. #70

    Veteran
    Nu är man sugen på at få höra nåt från studion. Ser najs ut!

  11. #71
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Musik? Ska man hinna göra det också? hehe

    Har en utmaning med en polare att göra tre låtar innan jul - hoppas kunna lägga upp lite alster när de börjar bli klara.

  12. #72
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Bra jobbat! Ser ju kanon ut.

  13. #73
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Att hitta nytillverkade bord med t ex 8aux send per kanal och 8sub ut verkar omöjligt.

  14. #74
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Inget fel på gamlingar - mer än att det krävs 4 fullvuxna att flytta på dem Finns ju en fin Scorpion till salu här på 99an.

  15. #75
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    En fråga som skapats i min hjärna och inte riktigt fallit på plats än - hur får man med fler än 4 stereo send/returns?

    Min mixer har 16 trådar in och ut för effekter (8XLR, 8 TRS) - det blir hos mig 4 send/retur effekter i stereo. Idag har jag mina reverb (hs3000 och M5000) kopplade, plus master-kompressor och master EQ. Dock har jag massor av andra roliga outboards som jag skulle vilka koppla in också. Hur gör man i en stor studio? Mina funderingar:

    1. Har man en patchbay mellan mixer och outboards så man patchar där? Låter ganska troligt va?
    2. Finns ju en stor patchbay i mixern - men ser inte hur man ska kunna patcha just send/return outbards där?
    3. Finns det något standardförfarande för att lösa frågan - misstänker alla studios har mer än 4 outboards

    Vad säger ni, studiorävar?

  16. #76
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    1. Ja
    2. ?
    3. Har du plats lägger du effektreturer på kanalstrippar också.

    8 Inte så måna effekter som har äkta stereo in? Då har du 8 send.

  17. #77
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Viktig fråga;

    Titeln på denna tråden, ska den vara:
    "Fan, jag vill ha en riktig mixer"
    eller kanske "Far, jag vill ha en riktig mixer"?

    Eller helt enkelt som den är nu?

    /alltid undrat

  18. #78
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    3. Ahh, true där Hasse. Finns massa in/ut på dem också. TACK SOM FAN

    (första man blir blind på är ögonen - och hjärnan)

  19. #79
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktig fråga;

    Titeln på denna tråden, ska den vara:
    "Fan, jag vill ha en riktig mixer"
    eller kanske "Far, jag vill ha en riktig mixer"?

    Eller helt enkelt som den är nu?

    /alltid undrat
    Hahaha - ja, det kan man faktiskt fråga sig. Jag behöver helt klart glasögon; stavar verkligen kråka numer. Det ska vara FAN

  20. #80
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tack!

  21. #81

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga som skapats i min hjärna och inte riktigt fallit på plats än - hur får man med fler än 4 stereo send/returns?

    Min mixer har 16 trådar in och ut för effekter (8XLR, 8 TRS) - det blir hos mig 4 send/retur effekter i stereo. Idag har jag mina reverb (hs3000 och M5000) kopplade, plus master-kompressor och master EQ. Dock har jag massor av andra roliga outboards som jag skulle vilka koppla in också. Hur gör man i en stor studio? Mina funderingar:

    1. Har man en patchbay mellan mixer och outboards så man patchar där? Låter ganska troligt va?
    2. Finns ju en stor patchbay i mixern - men ser inte hur man ska kunna patcha just send/return outbards där?
    3. Finns det något standardförfarande för att lösa frågan - misstänker alla studios har mer än 4 outboards

    Vad säger ni, studiorävar?
    1. Japp
    2. Mest praktiskt att använda patchbayen som finns i mixer ramen. Nu vet jag inte hur du kopplat in grejerna från patchen. Följde det inte med kablage till patchen?
    3. Man kan tex använda reglar som returer präxis som HFX säger. Eftersom det är ett inline bord kan man vara lite klurig och använda överblivna tape returer som effektretur. Alt köpa en linjemixer och submixa in effektreturerna.

    Jag brukar nästan alltid ha samma effekter inpatchade i samma sendar. Typiskt börjar jag med två reverb, tex ett rum och en plåt/hall, två delayer brukar jag också ha.

    Du har väl en klurig konfig på bordet med stereosendar, och präxis som HFX säger kör du dessa som mono så har du 8 sendar.

    Du befinner väl dig i Västra Götaland. Jag kan smita förbi och ta en kopp java och tjöta lite strategi med dig.

  22. #82
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker jag absolut du ska göra, DrLoop! Har du vägarna förbi Trollhättan så bara tjoa till!!!

  23. #83
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha - ja, det kan man faktiskt fråga sig. Jag behöver helt klart glasögon; stavar verkligen kråka numer. Det ska vara FAN
    Jag har också undrat hela tiden! Tack för förtydligandet, har hela tiden läst Far, jag vill ha en riktig mixer! Haha!

  24. #84
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag vill ha en synth, farsan!!!

  25. #85
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag kör alla inserts till patchbay, så jag kan patcha in effekter på kanalnivå istället för på send/return. Det ger stor flexibilitet, särskilt när man som jag har mängder av effektenheter.

  26. #86
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha - ja, det kan man faktiskt fråga sig. Jag behöver helt klart glasögon; stavar verkligen kråka numer. Det ska vara FAN
    Som i:

    FAN, jag kan inte få upp min kokosnöt!

Liknande ämnen

  1. en riktig dj
    Av jagtror99 i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 17:38
  2. Riktig Hip Hop
    Av Niklas HS i forum Skivor & artister
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •