Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Tips på sjungande talsyntes?

  1. #1
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden

    Tips på sjungande talsyntes?

    Skulle vilja få till en konstgjord sångstämma i en låt, det ska inte vara in-your-face artifiellt utan får gärna låta naturtroget med bara en antydan om att det är en robot som talar. Finns det någon plugin eller talsyntesprogram som funkar bra för sånt?

    Har inget emot att behöva lägga ner lite jobb för att få till det, just nu funderar jag på ett syntesprogram vilket som, kombinerat med en vocoder, men det känns som att man borde kunna hitta bra grejor i dessa dagar med Siri och Amazon Echo etc.

  2. #2
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Vet inte om det finns något bättre men brukar inte Yamahas Vocaloid nämnas när den här frågan kommer upp?

    http://www.vocaloid.com/en

  3. #3
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Testa att sjunga in stämman själv och sedan kanske vocalsynth?!
    https://www.izotope.com/en/products/...ocalsynth.html

    Izotope kör 10 dagars demos, jobbar du snabbt behöver du inte köpa.

    Det finns kontakt bibliotek där man kan pyssla ihopa ord, men det lär ju inte låta talsyntes ändå.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vocaloid kan man få att låta otroligt verklighetstroget faktiskt men det tar tid...alldeles för mycket tid att editera till det.
    Jag hade önskat att man kunde använda sin egen röst tagning för att "programmera" vocaloid" och då helt enkelt byta ut rösten. Dvs inget av original rösten skall vara med eller processas utan bara vara en melodi och ord guide. Det vore nog min dröm plugin.

  5. #5
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Vocalwriter til PowerPC Mac osx är fin. Jag har en macmini g4 bara därför.

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Det fanns en finsk talsyntes på nätet tidigare som man kunde skriva svenska i. Allt lät som bitterljuv musik

  7. #7
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Hm kollade in Izotope-grejen, det är nog inte just det jag är ute efter. Vocaloid verkar göra vad jag vill, får ta en funderare på den.

  8. #8
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Laddade ner espeak till linux och sitter och pluggar lite ssml istället. Lika bra att ha lite roligt med teknologi istället för att kasta pengar på nåt som jag bara kommer att använda en eller två gånger.

    Ssml är ju till för att hjälpa till med uppläsning av webbsidor, där verkar finnas sätt att styra pitch men jag vet inte om det går att få stadiga toner. Eventuellt får jag prova med vocoder så småningom.

  9. #9
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    https://www.instagram.com/p/5DYKfrwg...y=sonic_fckery

    test som jag gjorde med en sångsyntes, rätt säkert på att det var Plogue chipspeech.. låter ganska bra och man kan lägga till vibrato och grejer.. däremot är det väldigt svårt att höra vad som sjungs tycker jag. synd att det var på den tiden då man bara kunda ladda upp 15 sek klipp till insta..

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    espeak såg ju bra ut. Har använt festival vid något tillfälle.

    Annars finns Praat som är avancerat och svårkontrollerat, inte direkt något för talsyntes utan mer för inkoherenta grymtningar och maskinjoller.

  11. #11
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Plogues mjukvara satt jag ngn dag med tillsammans med goto80. Det var nog det bästa alternativet jag testat hittills.

  12. #12
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vocalwriter til PowerPC Mac osx är fin. Jag har en macmini g4 bara därför.
    Tydligen den som användes på första Shpongle-albumet.

  13. #13
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag har en gakken vocaloid (yamaha chipset) men den kan bara sjunga på japanska vad jag vet.
    Går att mata in nya texter i den och man kan styra rösten med tex en penna likt en stylophone.
    Länge sedan jag använde den så möjligt att någon gjort så även engelska funkar nu.

  14. #14
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    När man letar runt är det slående vad populärt det här är i Östasien.

  15. #15
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Med mitt förträffliga tålamod så är jag på väg att ge upp det här och bara köra en uppitchad sångstämma istället.

  16. #16
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Varför kör du inte bara en VT-3?

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lite OT, men har någon av er hört tjejen som läser nyheter i korthet på P3 Nyheter? Maja Mohammed eller nå't ditåt. Tydligt och klart, men jag var tvungen att stanna upp och lyssna imorse. Hon låter precis som en talsyntes. Det var nästan obehagligt.

    Jag ska se om jag hittar nå't klipp online... då kommer det här.

  18. #18
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite OT, men har någon av er hört tjejen som läser nyheter i korthet på P3 Nyheter? Maja Mohammed eller nå't ditåt. Tydligt och klart, men jag var tvungen att stanna upp och lyssna imorse. Hon låter precis som en talsyntes. Det var nästan obehagligt.

    Jag ska se om jag hittar nå't klipp online... då kommer det här.
    Jag känner igen det där! Har nog reagerat på samma sätt, undrar om hon inte fladdrar lite svagt med rösten också, på samma sätt som viss talsyntes.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kom förbi ngn dag så kan du få låna min korg ih3. Intelligent harmonizer. Köpte den för ett tag sen men har inte hunnit prova den. Du får gärna låna den o testa den. Här under ser du klippet som fick mig att vilja ha den. Min favvofilippinare:


    https://youtu.be/8XC-8wMuKSs

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner igen det där! Har nog reagerat på samma sätt, undrar om hon inte fladdrar lite svagt med rösten också, på samma sätt som viss talsyntes.
    Jag försökte snabbanalysera och jag tror det är som du säger, samt att hon har samma satsmelodi i alla meningar och betonar extra mycket de mjuka vokalerna...

    Skumt hursomhelst, på ett kul sätt.

  21. #21
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Phonem är ascoolt

  23. #23
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite OT, men har någon av er hört tjejen som läser nyheter i korthet på P3 Nyheter? Maja Mohammed eller nå't ditåt. Tydligt och klart, men jag var tvungen att stanna upp och lyssna imorse. Hon låter precis som en talsyntes. Det var nästan obehagligt.

    Jag ska se om jag hittar nå't klipp online... då kommer det här.
    Samma med en manlig uppläsare på Expressen, lät helt sjukt. Är 50/50 på att det faktiskt ÄR en talsyntes. Men när jag tänker efter hade SR också en sån där person på 90-talet. Tror det kanske handlar om att personen är tillsagd att dels prata tydligt samt låta så neutralt som möjligt (dvs. inte lägga in känslor så att nyheterna låter vinklade), då låter människor ganska robotaktiga.

  24. #24
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom förbi ngn dag så kan du få låna min korg ih3. Intelligent harmonizer. Köpte den för ett tag sen men har inte hunnit prova den. Du får gärna låna den o testa den. Här under ser du klippet som fick mig att vilja ha den. Min favvofilippinare:
    För just det jag jobbar med är jag inte ute efter harmoni, utan mer enkel talsyntes som bara ställs om så att det blir toner istället för satsmelodi, om man säger. Typ en vanlig sångstämma fast den sjungs av något som låter onaturligt. Fast det där verkar ju vara en cool pryl.

  25. #25
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom förbi ngn dag så kan du få låna min korg ih3. Intelligent harmonizer. Köpte den för ett tag sen men har inte hunnit prova den. Du får gärna låna den o testa den. Här under ser du klippet som fick mig att vilja ha den. Min favvofilippinare:


    https://youtu.be/8XC-8wMuKSs
    Det här var det bästa jag hört på länge, en hel platta med bara han och harmonizern och lite goa hits!

  26. #26
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Jag blev förälskad. Köpte harmonizern. Saknar dock hans fantastiska uttal o utstrålning

Liknande ämnen

  1. Sjungande Flangers...
    Av freddp i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 15:31
  2. Sjungande talsyntes
    Av makari i forum Övrig mjukvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 18:44
  3. Sjungande PC?
    Av sawtooth i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-07, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •