Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: High end diy

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    High end diy

    Är det någon här som bygger egna saker? Finns ju massa trevliga diy, allt från kit, pcb eller scheman tillgängligt.
    Jag bygger en hel del, mest från pcb eller schema. Även en del egna påhitt.

    Så har du någon Neve, Fairchild eller liknande som du byggt?

  2. #2
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag har byggt en hel del mikrofoner, om det gills?! 😀
    De gamla klassikerna, som man inte har råd med även om hela familjen säljer sina njurar.. Mycket NOS-rör, trafos, kondingar och kapslar blir det, vilket gör alla byggen speciella på sitt sätt. Jag bygger alltid två identiska med matchade kapslar, så jag får identiskt ljud och perfekt stereobild. Sedan testar jag att byta en komponent i den ena, exempelvis från en MKP till en OIP-konding för att lyssna om/vad det gör för skillnad. Rör är det i särklass lättast att höra skillnad på, tom inom samma batch.

    Vad gäller vanlig outboard så är jag mycket sugen på att bygga en GML EQ, det vore fint i racket!

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Det gills Kul, har spanat på mikrofoner men inte vågat ta mig på än. Har du något tips om man vill prova?
    Jag bygger en Sontec klon just nu, skall bli intressant att prova när den är klar. En kompis i nl har byggt en likadan, han var nöjd. Lite egen, inte exakt som 250:in men jädrigt bra eq var hans omdöme.

  4. #4
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Brukar spana på lite neve-preamp-kloner och rör eq/komp. Men inte tagit steget än. Det blir ju snabbt ganska dyrt, i jämförelse med annan diy. I jämförelse med originalen, så..nä inte så farligt

  5. #5
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar spana på lite neve-preamp-kloner och rör eq/komp. Men inte tagit steget än. Det blir ju snabbt ganska dyrt, i jämförelse med annan diy. I jämförelse med originalen, så..nä inte så farligt
    Bra kloner kostar en del, men som du säger billigare än original samt roligt att bygga själv. Jag har lite eq:s samt rör- och optokompressorer jag byggt. Finns en hel del i kit men de flesta bra grejer är oftast bara pcb samt bom till. Så lite sourcing krävs, annars inte så jobbigt

  6. #6
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Jo men bara PCB tycker jag nog är roligast ändå - lite skoj å jaga komponenter. Men då kan jag rådfråga dig när det är dags för mig
    (har ju både g-ssl och 1176 pcb:er hemma som ligger och väntar, men de är inte så värst high-end eg. mest bara väldigt gott rykte Och nice prylar är de ju så klart)

  7. #7
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Ja, det kan lätt bli en del pengar när man bygger.
    En mikrofon kan utan problem kosta en bra bit över 10k att bygga.
    Kapsel, kropp, trafo, nätdel och rör är det som kostar. PCB och komponenter är oftast ”acceptabelt”. Köper du originalkapsel och NOS-rör, fin trafo och dyr kropp är du upp mot 20k innan du ens köpt komponenterna. Sedan vill du ha en fin trälåda till micen och en snygg väska till alltihop..

    Därför är det bra att det faktiskt finns riktigt högkvalitativa genvägar.
    Köp ett helt kit från micparts, eller bara deras kapsel och upgrade kit till exempelvis en MXL 990. Sedan köper du en beggad 990 på Bayern för ingenting och bygger om. Du får en toppklassmic för bråkdelen av vad motsvarande Neumann eller AKG kostar.

    Hett tips som dessutom är enkelt!

  8. #8
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ja jag har kikat lite på micparts. Behöver en nice röst-mic och det hade såklart varit skoj att bygga en. Sen behöver jag ifs en bra preamp till den också

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har spanat på denna sidan http://www.vintagemicrophonepcbkit.com/
    Får se om det blir en mic som nästa projekt. Måste bygga klart det jag har i pipen nu, går långsamt framåt.

    AonFluX - om jag har tips att ge så inga problem. Har byggt en del men också gjort en hel del research

  10. #10
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har spanat på denna sidan http://www.vintagemicrophonepcbkit.com/
    Får se om det blir en mic som nästa projekt. Måste bygga klart det jag har i pipen nu, går långsamt framåt.

    AonFluX - om jag har tips att ge så inga problem. Har byggt en del men också gjort en hel del research
    Jag ”känner” Dan som gör dessa PCB:er genom ett forum, och har byggt en del av dem. Han är sjukt dedikerad och hans kort håller riktigt hög klass. Spana även in hans M7-kapsel! Det är hans skötebarn som han arbetat på i många år, och den har fått riktigt bra kritik. Kommer att köpa ett gäng sådana själv framöver.

Liknande ämnen

  1. All time high? :D
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2020-10-11, 19:03
  2. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •