Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Yamaha dsp factory ds2416 och ax44

  1. #1
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior

    Yamaha dsp factory ds2416 och ax44

    Tjena gänget

    har två gamla chassi och ett ovan nämnt ljudkort med expansionsmodul som jag fått ta över från farsan. Båda datorerna kör Xp pro och ljudkortet är ej installerat. Frågan är om detta kort enbart fungerar med cubase, vill minnas att det var det han körde, och om det går att uppdatera, om det är värt, till win10, och få kortet att funka i det. Finns det nån här som har haft kortet och kan avslöja om det är värt besväret? Ska enbart använda det till att digitalisera och eventuellt mastra mina kassettinspelningar. Är fattig som fan och tänkte ge musikteknologi från 98 en chans. Är det värt det? Kommer det gå?

  2. #2

    Veteran
    Det finns drivers för XP att ladda hem. Det som kan slita sig är om du kör 64 bitars Windows, då är det ridå.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag körde dsp factory med Logic 5.5.1 och XP. Ljudkvaliten håller ju än idag men om du skall börja från scratch och installera kan jag inte svära på att det går att hitta drivers som behövs men ett par timmars slit kan det vara värt. Den stora nackdelen med dsp factory om man körde med de dedikerade funktionerna som inbyggda eq.kompressorer och reverb etc var ju att man var låst till max 16 kanalers uppspelning eller om det möjligen var 24 kanaler. Utöver det var det rätt fränt att ha inbyggd dsp kraft i kortet innan datorerna blev så pass snabba att det blev överflödigt.

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man ska vara medveten om att man aldrig kan komma ner på tillräckligt låg latency för att kunna monitorera direkt genom kortet, eller spela mjukvarusyntar. Jag minns inte exakta värdet, men det var nåt i stil med 18 ms som var lägsta roundtrip latency. OBS att det fanns hack som fick drivarna att rapportera lägre latency än så, men Yamaha konfirmerade att det inte var ens teoretiskt möjligt att komma under 18 ms ellervaddetnuvar, pga buffertar i själva hårdvaran.

    Annars var det på många sätt ett coolt ljudkort och skippar man mjukvarusyntar och monitorerar genom en mixer el dyl, så är det säkert användbart än idag.

    ----------EDIT------------
    Minnet sviker, men det där med monitorering och latency, det gällde kanske bara om man använde det som ett vanligt ljudkort med ASIO-drivisar och skippade DSP:n? Vilket väl var ett krav för VST-instrument som jag minns det. Så man kunde nog monitorera utmärkt genom kortet, utan separat mixer, men inte genom DAW:ens monitoreringssystem, eller hur var det? Skrämmande vad man glömmer...
    Senast redigerat av slirak den 2017-08-12 klockan 11:45.

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ang Cubase, så minns jag inte detaljerna, men det fanns väl nån fördel med att köra det i Cubase, lite tajtare integration, men jag minns inte vad det var? Jag vet att det stödet upphörde vid en viss version av Cubase, minns ej vilken.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det var native stöd i både Cubase och Logic och då blev det alltså Yamaha 02R funktionalitet i kortet med så gott som zero lyssnings monitoring. När man körde ASIO drivers var 512 samples det lägsta man kunde köra. Jag hade DSP factory och Audiowerk2 samtidigt i burken för att få fler kanaler.

  7. #7
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Låtet som ett jävla mög. Skiter i allt lägger upp i säljes! Tackar för input gubbar!

Liknande ämnen

  1. Problem med Yamaha CS-10 från Modeless Factory.
    Av alof i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 19:31
  2. Yamaha DSP-Factory i SX 2
    Av robimon i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 11:20
  3. DS2416=DSP Factorystöd i Logic 6
    Av Niklas Edstam i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-08-16, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •