Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Någon som kör Ryzen 7? Erfarenheter?

  1. #1
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior

    Någon som kör Ryzen 7? Erfarenheter?

    Tänkte uppgradera min dator som idag har en i5 6500 till Ryzen 7 1700.
    Är det någon som kör Ryzen 7 här?
    Hur är det med program och multi-core setups? Använder tex Cubase alla 8 kärnor / 16 trådar så man ka köra mängder vst utan att cpun ens hostar?

    Något speciellt att tänka på eller bara beställa?

  2. #2
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Bara nyfiken, har du problem med datorn du har? Den processorn du har är väl relativt ny?

  3. #3
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Nej inga problem alls.
    Men bara 4 kärnor börjar bli för lite nu när programvara samt spel börjar nyttja fler kärnor.

    Äldre programvara använder ju oftast bara 2 kärnor därav märker man ingen större skillnad om du har 2st eller 32 kärnor, då har klockfrekvensen spelat större roll.

    Men nu börjar det komma programvara som nyttjar tex Ryzen 7 8 kärnor (och 16 trådar) så då borde man kanske slå till.

    Men om Cubase inte har något jättebra stöd för flera kärnor är det kanske bättre att byta cpu till en i7 7700k då klockfrekvensen spelar större roll då.

    Kostnaden är den samma inom 3 hundralappar, men Ryzen ger mer kärnor för pengarna.

  4. #4
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har nyligen börjat använda min nya dator med en Ryzen 1 700X och utan större kunskaper klockat upp denna till 3,7 Ghz samt minnen till 2933 Mhz.
    Jag tycker det flyter på mycket bra hittils med Ableton Live. Av vad jag läst så lägger Live varje nytt spår på en ny kärna och att spår nio då hamnar på kärna ett. Många tycker fortfarande att single core speed har en större betydelse men detta lär väl ändras i framtiden.

  5. #5
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Låter bra är det 2666MHz minnen som du överklockat?

    Jag har 16GB DDR 2133 i min nuvarande som jag tänkte flytta över bara.
    Läste att Ryzen gillar snabba minnen men efter att kollat lite speltester så är skillnaden ofta typ 140fps istället för 130 med 2133minnen men den smällen får jag ta tills jag vill ha 32GB ram.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tänk också på att om man vill köra flera program samtidigt som webbläsare och en del annat så är fler kärnor en fördel. Man kommer använda fler kärnor i alla krävande program allt mer med tiden. Det kommer gå allt mer åt det hållet... Mores lag gäller inte, man kan inte krympa mer(snart), man kan inte gå upp i MHZ troligtvis utan att det ger höga watt- Förbättrad arkitektur ja.

    Men i stort så kommer man gå mot fler antal kärnor, det är det man kommer prata om när man köper dator.

    Reasons senaste uppdatering öppnade för att använda flera kärnor vilket var en väldigt vettig uppdatering Där och då är det mer värt...Allt fler spel kör det.

    Då är Ryzen en bra fördel.

    I dag är prestanda per krona ett väldigt bra argument för Ryzen. Intel är bäst på entrådat... och är bäst för gaming men dyrt och jag vill inte betala två-tre gånger mer för 10-25% bättre prestanda.

    Ryzen lär hålla bättre när man kör allt högre upplösning... På spelen.
    Senast redigerat av Modellear den 2017-08-10 klockan 14:21.

  7. #7
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Precis!. Hade själv problem med Maschine i början innan de släppte 2.0 uppdateringen som tillät multicore support.
    Då var det som att min dator blev snabb igen, fast egentligen handlade det bara om att programvaran började använda alla kärnor i processorn istället.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag kör fortfarande Intel 2600K

    Tjatade om Ryzen precis när den kom men märker ett en del nya spel(trotts att det står att mer krävs därför tänkte jag uppgradera) ändå fungerar med nytt grafikkort så jag hänger kvar på det gamla ett tag till som det verkar.

    Reason fungerar utmärkt så jag hänger kvar så länge det går...har inte ens överklockat.

    Men det vore så klart gott med M.2 helt klart men det hinner ju sjunka i pris då den är ganska färsk och därför onödigt dyr än.

    Jo jag vill nämna att jag är inte nöjd med de MODERKORT man erbjuder än som är till Ryzen vilket också är en anledning till att jag vill vänta. Massa tingeltangel med LED och massor med onödiga saker och dyrt. Tror det är värt att vänta ett par månader alternativt att det är massa reor. Leds kan man väl måla med svart lack.

    Det finns ett moderkort som tar 64 gb ram såg jag... De andra tar 32. Knappast att man behöver ha så sjukt mycket men VR är ju på gång och det lär ju sluka mycket. Jag vet inte men jag antar att det lär bli så så småningom.
    Senast redigerat av Modellear den 2017-08-10 klockan 15:04.

  9. #9
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra är det 2666MHz minnen som du överklockat?

    Jag har 16GB DDR 2133 i min nuvarande som jag tänkte flytta över bara.
    Läste att Ryzen gillar snabba minnen men efter att kollat lite speltester så är skillnaden ofta typ 140fps istället för 130 med 2133minnen men den smällen får jag ta tills jag vill ha 32GB ram.
    Nej, jag köpte Corsair Vengeance 3200 Mhz minnen. Har läst att vissa har pga tidiga bios versioner problem att få de att funka på 3200 Mhz så jag valde att stanna vid 2933 Mhz.

  10. #10
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag var iväg i onsdags för att köpa Ryzen 7 1700 o moderkort. Tyvärr var moderkorten slutsålda då. Idag finns det hemma igen men nu vögrar dottern att följa med så långt i bilen

    Har dessutom börjat fundera på om jag istället ska köpa Ryzen 5 1600 och spara lite pengar. Gillar inte att ha beslutsångest

  11. #11
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Du vill ha en åsikt för att bränna pengar.
    Köp Ryzen 7 med 8 st kärnor!

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Sitter du i studion och spelar spel?

    Jag har olika datorer till allt jag gör.

    7-8st.

    Slösurfar gör jag på padda.

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kör med en: i7-4960X som släpptes 2013, visserligen kostade den då 10k eller liknande (inte vad jag pröjsade).
    Funkar klockrent.

    Har haft nuvarande rigg i ca: 3år, skaffade en GTX 780TI för spelens skull men thats about it.
    Har inte varit något krångel oavsett vad jag kastat på den.

    Ska nog testa Ryzen nästa gång även om jag är lite allergisk mot AMD sedan proppen kokade sönder.
    Länge sedan men ffs

  14. #14
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    HAL9000: Precis Det jag ville höra
    Har googlat lite mer och hittat info på steinbergs sidor att Cubase stödjer upp till totalt 28trådar, sedan får man antingen stänga av kärnor i bios, eller nedgradera till Win8 (om man som i mitt fall kör Win10)
    Och med Ryzen är detta inget problem, då den har 8/16.

    Janost: Hade jag varit multimiljardär så kanske jag hade haft 8st datorer
    Men nu har jag en relativt snabb dator som står i min "studio" (Läs : En del av vardagsrummet) och känns lite dumt att inte spela på den dator som är bäst, samt har bäst ljud / högtalare!.
    Har 2st laptops och en ipad och en android-tablet, men inga av dessa duger för att spela spel på. Barnens dator funkar också, men inte med allra nyaste spelen som vill ha mer vram.

    Haplo : i7-4960x känns som en cpu som kommer hålla några år till om du inte vill ha lite roligare finesser på moderkortet såsom kanske m2-SSD.

    Just M2-ssd skulle jag vilja ha, men mitt nuvarande moderkort saknar det.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har m2 på NUCen så gott när man grejar med något. Det sker ju på några sekunder i stället för minuter.

    Gott när det jäklas och man skall hålla på och starta om... Det tar längre tid att start upp bios på den, förbi det så går det väldigt kvickt. Så det är främst detta som gör att den nya datorn kommer kännas riktigt bra. DAW uppe på två sekunder.

  16. #16
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    cubase 9 har problem om du har fler än 14 logical cores i win10 (fysiska cores x2).
    kolla stickyn på steinbergs cubaseforum.

  17. #17
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Tackar. Såg den infon om max 32 trådar - 4 som var upptagna av systemet (så totalt 14 x 2 som du säger kvar) .

    Men blir ingen threadripper här på några år iaf :-)

Liknande ämnen

  1. någon som byggt crOwBX? erfarenheter?
    Av dannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-07-18, 10:19
  2. Novation Zero SL MkII - någon med erfarenheter?
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 18:03
  3. Behringer Xenyx 802 någon som har erfarenheter av den?
    Av Jätten i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 22:33
  4. Har någon av er Theremin-erfarenheter?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 21:51
  5. Sonorus Studi/o, är det någon som har erfarenheter?
    Av Frankan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •