Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 271

Ämne: VCV, virtuell open source eurorack modular

  1. #121
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Det verkar som att betalmoduler är på gång.

  2. #122
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det har funnits ett par ett tag nu, men det är ju dem som gör att personen kan fortsätta utveckla VCV, och med tanke på hur mycket du får gratis och vad vst:er kan kosta så känns det inte så farligt (även om jag personligen inte har köpt någon modul (än?)).

  3. #123
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    jag har inte heller köpt - det finns gratisalternativ till det mesta tror jag, även om betalmodulerna ser kompetenta ut.

  4. #124
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har funnits ett par ett tag nu, men det är ju dem som gör att personen kan fortsätta utveckla VCV, och med tanke på hur mycket du får gratis och vad vst:er kan kosta så känns det inte så farligt (även om jag personligen inte har köpt någon modul (än?)).
    Jag klagar inte, jag använder den inte als :-) bara trodde jag hade hemlig info …

  5. #125
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-03-23 at 09.05.11.png 
Visningar:	149 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	80586

    Passa er...

  6. #126
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-03-23 at 09.05.11.png 
Visningar:	149 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	80586

    Passa er...
    Bästa kombon!

  7. #127
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu har 0.6.0 släppts. Har inte haft möjlighet att prova än.

    Changelog: https://github.com/VCVRack/Rack/blob/v0.6/CHANGELOG.md#060-201803-29

  8. #128
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Alltså VCV. Ibland glömmer jag bort att jag har det installerat. Men varje gång jag drar igång det får jag till något kul. Sitter här med några enstaka Mutible/Audible-moduler och får till världens ljudlandskap. Jag kan inte fatta att detta är gratis. Måste köpa något från VCV så de får en slant. Extra fint att en del går till välgörenhet. Skett många förbättringar i de senaste versionerna.

  9. #129
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny uppdatering. Går nu köra som VST effekt.
    VCV Rack 0.6.2, the open-source virtual modular synthesizer, has been released with the following new features:
    Added module presets.
    Added command line arguments for setting Rack directories.
    Improved UI/engine communication stability.
    VCV Bridge 0.6.2
    Added VST FX plugin.

  10. #130
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny uppdatering. Går nu köra som VST effekt.
    Funkar bra. Har börjat pilla mer med VCV. Är faktiskt lite småsugen på att gå över till mjuk-euro+mini-case med interfacemoduler istället för hård-euro, antingen VCV eller Softube. VCV är ju faktiskt riktigt jäkla bra! Dock har jag rätt ordentliga problem med knaster så lite optimering behövs nog.

  11. #131
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Såg att någon portat så att stora delar av Rack fungerar på Raspberry Pi. Det öppnar ju för att göra t ex en fysisk euro-modul med ett antal in/utgångar och rattar som kör Rack. Hade kunnat bli hur fett som helst!

  12. #132
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg att någon portat så att stora delar av Rack fungerar på Raspberry Pi. Det öppnar ju för att göra t ex en fysisk euro-modul med ett antal in/utgångar och rattar som kör Rack. Hade kunnat bli hur fett som helst!
    Om den inte heter Inception så är något fel!

  13. #133
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om den inte heter Inception så är något fel!
    Heheh verkligen! Nämen känns som att det verkligen finns möjlighet till en Nord Modular-liknande open source-burk här.

  14. #134
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heheh verkligen! Nämen känns som att det verkligen finns möjlighet till en Nord Modular-liknande open source-burk här.
    Det är nog bättre att köra Dannes modular kod på en Teensy 3.6

    Om man googlar lite så är VCV-rack på rpi otroligt segt.
    Även på rpi-3.

  15. #135
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Det finns ju lattepanda med Windows, jag tror det vore lättare och bättre än rPi? Och dyrare, men i modularsammanhang inte så mycket pengar.

  16. #136
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog bättre att köra Dannes modular kod på en Teensy 3.6

    Om man googlar lite så är VCV-rack på rpi otroligt segt.
    Även på rpi-3.
    Ja det borde man kunna göra. Min OpenModular (som den heter) jobbar med float, Teensy 3.6 har FPU. OpenModularen har ju ingen glammigt grafiskt interface, utan man patchar med textcommandon, men jag gjorde en editor som använde en sån padmartix (tänkte till AbletonLive) för att patcha med, samt några kranar. Men den lösningen slapp man datorskärmen helt.

    Själv kör jag numera VCV-rack på min MacBook och Roland Aira Bitrazer som ljudkort i modularen. Fler CV's in och ut skulle man dock vilja ha. Men detta har annars funkat klockrent för mig.

  17. #137
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu finns Mutable Instruments Marbles i VCV Rack, där den heter Random Sampler. Plaits heter Macro Oscillator 2 för den som är intresserad.

    Version 1.0 ska komma ut om ett gäng månader, bland annat kommer VCV Rack då finnas som ren VST och kosta 99 dollar.

  18. #138
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har börjat köra VCV rätt mkt. Är ruskigt bra. Funderar på att börja köra det live istället för att släpa modularen. Någon som kör på Linux? Funkar alla plugins osv?

  19. #139

    Redaktör
    Nytt, två VST Host-moduler:

    The VCV Host plugin includes two modules for the two types of VST 2.x plugins. Both modules include stereo audio outputs and 16 parameter inputs.

    Host (VST instrument host)

    For hosting VST instruments, synthesizers, samplers, and sound generators, use Host, which includes 1V/oct pitch CV and gate inputs. When the gate voltages rises, a MIDI note is triggered according to the current 1V/oct signal, rounded to the nearest note. This note is held until the gate falls to 0V.

    Host-FX (VST effect host)

    For hosting VST effects, processors, and pedals, use Host-FX, which includes stereo audio inputs. The right input is normalized to the left input, so mono audio can be mapped to both stereo channels.
    Kostar $30.

    VCV Host

  20. #140

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat köra VCV rätt mkt. Är ruskigt bra. Funderar på att börja köra det live istället för att släpa modularen. Någon som kör på Linux? Funkar alla plugins osv?
    Som jag fattar det är det C/C++ i botten, så jag tror det måste kompileras för varje operativ. Åtminstone står det

    All plugins with “+” buttons are available for Mac, Windows, and Linux.
    https://vcvrack.com/plugins.html (och de flesta är tillgängliga). Jag misstänker att det går att kompilera själv för de moduler som har källkoden tillgänglig, men det är kanske inte lika smidigt som att ha allt via VCV:s egna pluginhantering.

  21. #141
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Försöker nog köra Mac ett tag till och hoppas att det blir lite resurssnålare till 1.0. Host är ju också rätt intressant om man vill använda VCV som liveinstrument/host utan att involvera en DAW.

  22. #142
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Gav mig på att installera på Linux (Elementary OS) men utan framgång. Jag kan öppna Rack men det är helt befriat från text och alla knappar verkar var brutna. Någon som installerat med framgång? Är helt grön på Linux.

  23. #143
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Max, har tyvärr ingen aning.

    Men franska tillverkaren Hora kommer hur som helst snart att ge ut en utvecklingsmiljö för moduler.

    Inget pris finns än, men i Facebookgruppen har det pratats om två olika versioner där ena är gratis men lite nedbantad mot betalversionen. I videon nedan visar Hora hur man gör ett low pass-filter.

    Lite mer info finns här: https://www.kvraudio.com/news/hora-m...in-maker-43657


    https://youtu.be/wbmveVxu1wE

  24. #144
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Wow, vilken grej. Grymt skoj med Mutable-modulerna.

  25. #145
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat köra VCV rätt mkt. Är ruskigt bra. Funderar på att börja köra det live istället för att släpa modularen. Någon som kör på Linux? Funkar alla plugins osv?
    Jag kör i linux. Har inte provat alla pluggar, men de jag provat rullar felfritt.
    Jag har dock bara lekt och jammat än så länge. Hur gör ni för att spela in resultatet, eftersom den kör standalone?

  26. #146
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör i linux. Har inte provat alla pluggar, men de jag provat rullar felfritt.
    Jag har dock bara lekt och jammat än så länge. Hur gör ni för att spela in resultatet, eftersom den kör standalone?
    Började pilla på den här i natt, och kom raskt på att Audio Hijack Pro är lösningen för mig i vart fall.

  27. #147
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör i linux. Har inte provat alla pluggar, men de jag provat rullar felfritt.
    Jag har dock bara lekt och jammat än så länge. Hur gör ni för att spela in resultatet, eftersom den kör standalone?
    NSYNTHI har ett par moduler för att spela in ljud direkt från VCV (filerna sparas då (baserat på Windows) i samma katalog som inställningarna), men de är som NSYNTHIs alla moduler: plottriga som fan. Vet däremot inte om de finns för Linux.

  28. #148
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NSYNTHI har ett par moduler för att spela in ljud direkt från VCV (filerna sparas då (baserat på Windows) i samma katalog som inställningarna), men de är som NSYNTHIs alla moduler: plottriga som fan. Vet däremot inte om de finns för Linux.
    Intressant. Typ som i Pure Data alltså? Ska kolla på det. Konceptet passar väldigt bra för ambient-utflykter med min minsta laptop i väskan. Minimalt med grejjer att släpa med. Minimalt med bös runtom. Samtidigt väldigt stora möjligheter och ett interface som för mig är mer inspirerande än just pure data och liknande.

  29. #149
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör i linux. Har inte provat alla pluggar, men de jag provat rullar felfritt.
    Jag har dock bara lekt och jammat än så länge. Hur gör ni för att spela in resultatet, eftersom den kör standalone?
    Kul! Vilken Linux-distro? Jag har spelat in i Ableton via VCV Bridge

  30. #150
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Vilken Linux-distro? Jag har spelat in i Ableton via VCV Bridge
    Jag kör Mint med i3-Gaps på en X200s. Supersmidigt och väldigt protabelt med den robusta lilla maskinen, kombinerat med upp till 11 timmars batteritid om jag pushar det.

    Någon som har testat med kontrollyta till? Är det smidigt att assigna rattar exempelvis? Jag är sugen på en pytteliten DIY controller med typ två rattar eller så.

  31. #151
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Typ som i Pure Data alltså? Ska kolla på det. Konceptet passar väldigt bra för ambient-utflykter med min minsta laptop i väskan. Minimalt med grejjer att släpa med. Minimalt med bös runtom. Samtidigt väldigt stora möjligheter och ett interface som för mig är mer inspirerande än just pure data och liknande.
    Har ingen koll på Pure Data (trots att jag har det installerat pga Automatonism). Sen finns det ju flertalet moduler än de som finns på VCVs sida, men då är det lite klurigare att hitta (och måste kompileras själv).

    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har testat med kontrollyta till? Är det smidigt att assigna rattar exempelvis? Jag är sugen på en pytteliten DIY controller med typ två rattar eller så.
    Jag har bara sett lite kort ur en video, men det såg inte ut att vara vidare svårt, finns en modul just för MIDI (där går det bland annat att välja tangentbordet som MIDI-input).

  32. #152
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu är alla Blamsofts moduler helt gratis: https://vcvrack.com/plugins.html#blamsoft

  33. #153
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    En Odyssey med extra funktioner till VCV. Gratis. Ser nice ut. Blir till att testa imorgon. https://github.com/SmallTownSound/ST...es/tag/0.6.0.3

    Bifogad fil 85401

  34. #154
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har precis upptäckt VCV och shit vad najs det är

  35. #155
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Odyssey med extra funktioner till VCV. Gratis. Ser nice ut. Blir till att testa imorgon. https://github.com/SmallTownSound/ST...es/tag/0.6.0.3

    Bifogad fil 85401
    Den finns även via pluginmanagern: https://vcvrack.com/plugins.html#sts

  36. #156
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Kommit igång med VCV nu i brist på fysisk Modular, så kul. har saknat att sporadiskt koppla ihop grejer och gradvis bryta ner alla ljud till oljud...

    Kan den låta som the real deal? va spelar det för roll om du i slutändan fyllt alla in och utgångar så det låter brrbrbmhmhhmhmsdhserserb.

  37. #157
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Såg att det finns en Maths-kopia till VCV Rack nu. Floats. Vet att det är en del diskussion kring copyright. Men spännande att VCV vuxit så enormt sen starten.

  38. #158

    Redaktör
    Befacos Rampage finns också: https://vcvrack.com/Befaco.html (ifall man inte vill betala för Floats)

    Uppenbarligen fanns det en stor vilja att skriva plugins och VCV verkar vara en genomtänkt plattform för det, men det ska bli intressant att se vad som händer nu när det blir mer av en kommersiell produkt.

    Att VCV är gratis och open source har förmodligen inte varit enda skälet till att så många hoppat på tåget, men jag kan tänka mig att entusiasmen minskar när det börjar kosta pengar. Å andra sidan så är det ingen brist på folk som släpper saker för Max/Max for Live/Reaktor, och att kunna ta betalt för moduler lockar förmodligen andra.

  39. #159
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah, tänkte inte på Befaco-modulen. Just nu sitter jag och leker med Frozen Wonderland-modulerna. De som inspirerats av Rainmaker. Skulle kunna sitta och trycka Randomize hela dagen. Haha.

    Jo, visst är det så. Gratis lockar alltid. Särskilt när något är så här bra.

  40. #160
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att VCV är gratis och open source har förmodligen inte varit enda skälet till att så många hoppat på tåget, men jag kan tänka mig att entusiasmen minskar när det börjar kosta pengar.
    Nu har jag själv varit sen på tåget, men av helt andra anledningar än ointresse. Vad det gäller distributionsmodellen är öppen källkod för mig mycket mer intressant än priset. Det finns en hel del mjukvara som kostar pengar och som har öppen källkod. Ardour är ett exempel. I fallet VCV Rack är ju i nuläget mjukvaran i sig gratis och öppen källkod, medan vissa plugins har en annan modell. Och där är det ju bara att välja om man vill ha det eller inte. Det är lite samma sak som Android. Systemet i sig är gratis och öppen källkod, men Google Apps är stängt och har helt andra licensmodeller. Hur som helst, att det är öppen källkod gör att vi inte blir lika beroende av tillverkarens vilja att supporta produkten i framtiden. Väljer de att lägga mer dör inte mjukvaran för det.

  41. #161

    Redaktör
    VCV kommer skifta till mer av en blandad modell:

    This has been casually mentioned, but here's the official announcement. The VST version of VCV Rack will be available when Rack 2.0 is released and will cost around $99 (with a free trial). VCV Bridge development and support has stopped, and it will be removed in Rack 2.0.
    https://twitter.com/vcvrack/status/1075193079924174848

    For clarification, Rack v1 and above will be BSD/LGPL licensed, aka "free". The Rack DAW plugin will be a new product derived from Rack v2. The previous announcement was not meant to imply that Rack would be discontinued. See VCV's mission statement here. https://vcvrack.com/manual/About.html#mission
    https://twitter.com/vcvrack/status/1075793578809540608

    Jag gissar att något liknande varit planen redan från början, eftersom de var tidigt ute med betalmoduler och eftersom alla(?) de senaste officiella modulerna varit betalvarianter.

    Jag har inget mot det personligen, men jag tror att betydligt färre skulle bidragit om man pitchat det som "gratis beta med ett öppet API, men den skarpa versionen kommer vara en kommersiell produkt" snarare än "gratis och open source-modulärsynt".

    Gratis-delen har förmodligen bidragit till populäriteten hos användarna också – åtminstone mina krav är betydligt högre på en kommersiell produkt. VCV är en polerad produkt för att vara open source, men ska man jämföra med tex Softube Modular och Voltage (som är i samma prisklass) så blir det en annan sak.

  42. #162
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fast är det inte bara VST-versionen som kommer att kosta? Det är i alla fall så jag tolkar det.

    Nyligen var det en tillverkare av betalmoduler som gjorde dem freeware (och kommer att se till att de funkar med 1.0), eftersom försäljningarna i princip upphörde. Jag tror risken för de som tar betalt är att de drunknar bland gratismodulerna, och de stora Youtubekanalerna om VCV Rack brukar fokusera på just gratismodulerna.

  43. #163

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast är det inte bara VST-versionen som kommer att kosta? Det är i alla fall så jag tolkar det.
    Jo, det är så jag tolkar det också.

    Det är någon form av hybrid när det gäller affärsmodell som är rätt vanlig för open source, men olika bolag ligger olika långt där. Mutable Instruments tar betalt för hårdvaran (och licensierar mjukvaran till vissa), Ardour är till största delen open source men tar betalt för färdigkompilerade versioner.

    Men för mjukvara som VCV där man har en öppen version och en betalversion så finns det hela tiden en spänning i vad som ska vara tillgängligt öppet och vad man tar betalt för, och det är inte helt ovanligt att den öppna versionen försummas (som tex Android AOSP). Så av det skälet är det intressant att se vad som händer. (Andra open source-produkter tar betalt för support, drift eller saker som större kunder behöver, men det är förmodligen inte praktiskt för VCV.)

    Till exempel kan jag tycka att det är lite märkligt att det kommit betalmoduler för filterbanker och parametrisk EQ när den inbyggda filtermodulen har en högpassutgång som inte gör något, och det har varit så under en lång tid…

  44. #164
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Inte sällan är det tvärt om den öppna versionen som nyutveckling sker i medan versioner med kommersiell support är stabila och därmed äldre. För VCV är det nog troligt att det inte blir så dock, men det är inte omöjligt.

  45. #165
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är någon form av hybrid när det gäller affärsmodell som är rätt vanlig för open source, men olika bolag ligger olika långt där. Mutable Instruments tar betalt för hårdvaran (och licensierar mjukvaran till vissa)
    Just Mutable Instruments finns ju dels som officiell modul, fast inte fullt funktionella om jag förstått det rätt, plus inofficiellt portade av vissa andra (med varierande funktionalitet (tror jag)).

    Jag köpte eq-modulen som VCV gav ut, för det finns verkligen ingen annan modul som klarar det den kan. Och så är det ju ett sätt att stödja utvecklingen vilket jag vill göra.

  46. #166
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sent ska syntaren vakna. Nu har även jag kommit igång med VCV Rack. Ohyggligt trevligt!

    Lågt hängande frukt kan man tänka, men att integrera VCV Rack med eurorackprylar via Expert Sleepers ES3 och ES6 är så sömlöst det bara kan vara. Har just byggt en patch baserad på oscillator, LPG och Maths från eurorack tillsammans med en till oscillator, LFO och filter i VCV Rack. Kollar även på vågformerna i O´Tool (eurorack) och VCV Rack Scope för att se att de har enad uppfattning om verkligheten, vilket de tycks ha.

    Betal- och friversionerna av Mutables moduler skiljer sig på så vis att den förstnämnda inkluderar nya moduler som ännu inte blivit open source, medan frivarianten "bara" har de gamla.

  47. #167
    Blixten
    Blixten är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sent ska syntaren vakna. Nu har även jag kommit igång med VCV Rack. Ohyggligt trevligt!

    Lågt hängande frukt kan man tänka, men att integrera VCV Rack med eurorackprylar via Expert Sleepers ES3 och ES6 är så sömlöst det bara kan vara. Har just byggt en patch baserad på oscillator, LPG och Maths från eurorack tillsammans med en till oscillator, LFO och filter i VCV Rack. Kollar även på vågformerna i O´Tool (eurorack) och VCV Rack Scope för att se att de har enad uppfattning om verkligheten, vilket de tycks ha.

    Betal- och friversionerna av Mutables moduler skiljer sig på så vis att den förstnämnda inkluderar nya moduler som ännu inte blivit open source, medan frivarianten "bara" har de gamla.
    Värt att notera är att MI-modulerna blir gratis så fort open sourcen släpps och att pengarna som man betalar för dessa till största delen går till välgörande ändamål. Syftet är främst att betatesta mjukvaran.

  48. #168
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har testat Clouds för första gången nu ikväll. Nu vet jag vad jag behöver för modul till mitt eurorack.

  49. #169
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tycker det är lite svårt att navigera på hemsidan...
    Någon som vet av en quantizermodul till vcv? Förutom marbles

  50. #170
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ah.. Scalar.. Konstigt, jag fick liksom inte fram något när jag sökte på sidan eller google

  51. #171
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är lite svårt att navigera på hemsidan...
    Någon som vet av en quantizermodul till vcv? Förutom marbles
    ML Modules har en kvantiserare som heter Quantam.

  52. #172
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    JW Modules paketet har en quantizer och Amalgamated Harmonics har en Scale Quantizer.

  53. #173
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Alltså hur navigerar ni runt bland utbudet?
    Klickar ni er bara runt i den långa listan?

  54. #174
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså hur navigerar ni runt bland utbudet?
    Klickar ni er bara runt i den långa listan?
    Tyvärr fungerar bara filtreringen för namn på paketet. Google is your friend.

  55. #175

    Redaktör
    På hemsidan kan man sortera på mest populära, det ger en vink om vilka paket som är bra. (Med risken att man missar nyare som inte fått så många röster.)

    Att det blir rörigt inuti VCV har jag personligen försökt hantera via att inte ha för många plugins installerade, samt sätta vissa som favoriter.

  56. #176
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker inte det känns rörigt även med många moduler eftersom det finns kategorier nu mer. Ganska lätt att hitta vad man söker.

  57. #177

    Redaktör
    Uppsummering av vad som kommer i VCV Rack 1.0 och 2.0 av CDM:

    Citat Ursprungligen postat av CDM
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Here’s an overview:

    • Polyphony, polyphonic cables, polyphonic MIDI support and MPE
    • Multithreading and hardware acceleration
    • Tooltips, manual data entry, and right-click menus to more information on modules
    • Virtual CV to MIDI and direct MIDI mapping
    • 2.0 version coming with fully-integrated DAW plug-in

    VCV Rack nears 1.0, new features, as software modular matures

  58. #178

    Redaktör
    Expert sleepers i VCV:

    We're delighted to announce that a plug-in is now available for VCV Rack to allow direct use of the ES-40, ES-5, ESX-8GT and ESX-8CV from within Rack itself.

    The plug-in can be downloaded from the Rack plug-in manager in the usual way. It's free (as in beer).
    VCV Rack encoders plug-in released
    Senast redigerat av false messiah den 2019-03-27 klockan 15:31. Anledning: Hittade bättre sida

  59. #179
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kul om dom integrerat det på något explicit vis, men nämnas bör att det redan sedan innan fungerade riktigt nice.

    Edit: Ah sorry, detta gäller ju ES-5 och andra multiplexgatetjofräser. Cooooolt!

  60. #180
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Den förmodligen slutgiltiga changelog:en för VCV Rack 1.0
    https://github.com/VCVRack/Rack/blob/v1/CHANGELOG.md

    Bland annat:
    • Add undo/redo history
    • Add polyphonic cables
    • Add multithreading to engine
    • Add sample rates up to 768,000 Hz (16 x 48,000 Hz)
    • Overhaul Module Browser with visual previews of modules
    • Fix Unicode user directories on Windows

Liknande ämnen

  1. DEXED Open Source DX7 vst/au
    Av Clase i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-09-24, 14:51
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 21:13
  3. Open Source Modular - En galen idé
    Av whisper i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 12:54
  4. Echoprint - open source-musikigenkänning
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 23:48
  5. open source stomp-boxen
    Av hasparigus pink i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •