Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 165 av 165

Ämne: Behringer MS-1 (MS-101)

  1. #121
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir intressant att höra hur den här står sig mot sh01a

    https://youtu.be/GNHPbkJIqKU

    Jag hör ingen större skillnad.

  2. #122
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast han personligen som sitter och stämmer folk. Det är inte så dessa stora företag fungerar, det är deras advokater som agerar per automatik i princip för att skydda företaget i olika lägen. Men ja det ser otroligt tramsigt ut ofta, speciellt för oss som inte är insatta i byråkratin och detaljer i det.

    Inte för att jag följer detta speciellt noga inom musikindustrin men är väl införstådd i hur det fungerar inom te.x spelindustrin. När man läser om det på olika sidor låter det som personliga vendettor nästan, men riktigt så är det inte.
    Jo det är faktiskt Uli själv som tagit initiativet till stämningen ingen annan. Han är en riktig kontrollfreak. Gillar goodwill men drar ibland på sig badwill. Kolla bara på glassdoor.com.

  3. #123
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir intressant att höra hur den här står sig mot sh01a
    Det som förvånade mej var att man bara har 32 steg i sequencern, och inga minnen för ljudinställningar. Annars har ju en del trevligt tillkommit i ljudmotorn.

  4. #124
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/GNHPbkJIqKU

    Jag hör ingen större skillnad.
    Man hör när resonansen kommer på tycker jag. Den Rolanden goes Y medans Behringen goes I ...

  5. #125
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Behringer MS-101 låter mer lik originalet än Roland SH-01A tycker jag.
    Men så är ju Behringers analog också.

  6. #126
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast han personligen som sitter och stämmer folk. Det är inte så dessa stora företag fungerar, det är deras advokater som agerar per automatik i princip för att skydda företaget i olika lägen. Men ja det ser otroligt tramsigt ut ofta, speciellt för oss som inte är insatta i byråkratin och detaljer i det.

    Inte för att jag följer detta speciellt noga inom musikindustrin men är väl införstådd i hur det fungerar inom te.x spelindustrin. När man läser om det på olika sidor låter det som personliga vendettor nästan, men riktigt så är det inte.
    Reverse engineering o "designinspiration" kommer rätt nära "stöld", fast lagligt. Sen kanske "originaltillverkaren" går ut o kallar det stöld, o så blir de stämda..

    Vanlig vardag inom storbusiness..

  7. #127
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer MS-101 låter mer lik originalet än Roland SH-01A tycker jag.
    Men så är ju Behringers analog också.
    Tror det mer handlar om taktil skillnad. Klart skönare med större format på rattar o spakar. Samt att man "vet" att det är analogt. I en mix -> INGEN skillnad. Inte ens Lackan hade hört skillnaden

  8. #128
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det mer handlar om taktil skillnad. Klart skönare med större format på rattar o spakar. Samt att man "vet" att det är analogt. I en mix -> INGEN skillnad. Inte ens Lackan hade hört skillnaden
    Nej, i en mix hör man ingen skillnad, men när man VILL höra skillnad hör man det.

  9. #129
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag hörde mer skillnad mellan ms-101 och sh-101 än mellan sh-101 och sh-01a, men de är verkligen små. I ett test där jag inte visste vilken det var skulle jag nog inte kunna gissa rätt! De låter i alla fall grymt bra alla tre!

    Lyssna ca 25 min in i den här videon. Filtret på sh öppnar direkt, medan ms tar lite tid på sig i attacken. Kanske iofs justerat nu. Fyrkantsvågen på 50% lät också olika, med mer övertoner på ms.


    https://youtu.be/6NqaegXGbtE
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-06-13 klockan 12:53.

  10. #130
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver och behöver... Jorden kommer inte gå under om du inte köper den, och du kommer att överleva. Däremot kommer du aldrig bli lycklig och allt kommer vara meningslöst. Du kommer inte göra bra musik och inget kommer kännas kul. Om du köper den kommer allt lösa sig, det är den sista pusselbiten i livspusslet, droppen som kommer få vällustens bägare att svämma över, pricken över i:et i livet och tremat över über i übermensch. Din musik kommer att vara skapelseberättelser för nya universum som föds, blomstrar, tynar ut och lämnar plats för andra än mer komplexa världar. Dina basgångar kommer sprida fred på jorden. Dina melodier kommer rena haven från plast och luften från växthusgaser. För varje steg du tar kommer det växa en lotusblomma. När din kropp så småningom dör kommer din själ stiga mot skyarna med en lättad känsla. Du kommer bli en tidlös entitet utan kroppsliga begränsningar. Universum ligger framför dig, inget kommer dig fattas. Begären är helt stillade.
    Tack för ett gott skratt

  11. #131
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Till jul borde de grå eller blå ha kommit ut, då kommer jag nog slå till

  12. #132
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till jul borde de grå eller blå ha kommit ut, då kommer jag nog slå till
    De fanns ett kort tag på Thomann men tog snabbt slut. Jag fick ta en röd eftersom jag ville ha en till semestern. Verkar ha tagit den sista eftersom även de är slut nu . Riktigt nöjd hittills.

  13. #133
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick ta en röd eftersom jag ville ha en till semestern. . Riktigt nöjd hittills.
    Inget fel med rött, men har redan en röd Monologue så det skulle bli för mycket av det goda. Hur är klaviaturen på den? Samma kvalitet som Deepmind?

  14. #134
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fel med rött, men har redan en röd Monologue så det skulle bli för mycket av det goda. Hur är klaviaturen på den? Samma kvalitet som Deepmind?
    Har bara spelat på DM12 en gång så kommer inte riktigt ihåg. Skulle väl säga att det är helt ok. Aningens lättare och "flimsigare" än på min Prophet-6 eller Sub37 men inget som stör. Den enda vintage-Roland jag har hemma för tillfället är en JX-8P vilken också är en aningens bättre. Men det är mycket bättre än t ex MiniBrute.
    Originalet inger ju heller ingen större kvalitetskänsla. Vem har sett en 101:a där inte fader-capsen pekar åt alla håll ? Här tycker jag MS-101:an känns riktigt bra. Enda minuset är den transparenta pitchspaken. Den känns rätt billig. Hade nog hjälpt att bara göra den svart.

  15. #135
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har sett många 101or med raka potskaft om det var så du menade. Men de är ju i metall så de bryts ju inte av iaf. Hur är det med Boland?

  16. #136
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sett många 101or med raka potskaft om det var så du menade. Men de är ju i metall så de bryts ju inte av iaf. Hur är det med Boland?
    Jo, de är också i metall och känns väl hyfsat stabila. Däremot verkar switcharna (transpose, glide etc.) vara gjorda i något märkligt material. Känns mer som plast än metall. Minns inte att det var så på OG.

  17. #137
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Efter ett par veckor är jag fortfarande väldigt nöjd. Det enda som egentligen stör mig är hur de totalt misslyckats med att implementera glidefunktionen. Dels finns bara Off-On och inte Auto-Off-On som på originalet. Men värst är glideratten som det först inte händer något alls när man vrider på för att sedan plötsligt slå över till en ganska långsam glide. Helt omöjligt att få fram den snabba glide:en som jag tycker är en del av 101:ans karaktär. Nåväl, om jag vill ha det kör jag via Euroracket.

  18. #138
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste vara en miss? Du kan säkert få byta den.

  19. #139
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste vara en miss? Du kan säkert få byta den.
    Tyvärr inte. Bekräftat av andra på GS .

  20. #140
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    @drglas: Vi får hålla tummarna att Behringer fixar bättre glideskala, och lägger in portamento med ny firmware

  21. #141
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag köpte en sån här för ett tag sen (den blåa) och glideproblemet är klart sämst dessutom har jag inte möjlighet att CV-modulera cutoff som den står just nu utan en typ fem meter lång patchkabel så har inte så jättemycket glädje av den (har en Pyramid sequencer med CV out, inget modulärt typ). Funderar faktiskt på att sälja.

  22. #142
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tecker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en sån här för ett tag sen (den blåa) och glideproblemet är klart sämst dessutom har jag inte möjlighet att CV-modulera cutoff som den står just nu utan en typ fem meter lång patchkabel så har inte så jättemycket glädje av den (har en Pyramid sequencer med CV out, inget modulärt typ). Funderar faktiskt på att sälja.
    Går det inte styra den med midi?

  23. #143
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Inte cutoff osv vad jag vet, via MIDI CC eller så. I varje fall är den inte riktigt min grej och tar mycket plats.

  24. #144
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tecker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte cutoff osv vad jag vet, via MIDI CC eller så. I varje fall är den inte riktigt min grej och tar mycket plats.
    Då föreslår jag en SH-01A inkl. tillhörande klaviatur istället Varenda ratt i syntpanelen sänder och tar emot midi cc!
    Du förlorar triangelvågformen och FM jämfört med MS-01, men får istället glide/autoglide, mono, unison eller 4röster, 64 patchminnen, och 64 patterns på upp till 100 steg!

  25. #145
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack, blir nog att jag skaffar en till, har haft SH-01A förr!

  26. #146
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då föreslår jag en SH-01A inkl. tillhörande klaviatur istället Varenda ratt i syntpanelen sänder och tar emot midi cc!
    Du förlorar triangelvågformen och FM jämfört med MS-01, men får istället glide/autoglide, mono, unison eller 4röster, 64 patchminnen, och 64 patterns på upp till 100 steg!
    Har inte behringern auto glide?

  27. #147
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte behringern auto glide?
    Nope. Jag testade den igår på ett event där Behringer, Moog, Elektron, Pioneer och massa andra var representerade.
    Behringer101 lät bra! Kändes plastig förstås och jag föredrar min 101 och SH01a, men bra ändå måste jag säga.

  28. #148
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Eftersom den nu finns att köpa så är det inte längre någon nyhet . Flyttad till ett mer passande forum.

  29. #149
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope. Jag testade den igår på ett event där Behringer, Moog, Elektron, Pioneer och massa andra var representerade.
    Behringer101 lät bra! Kändes plastig förstås och jag föredrar min 101 och SH01a, men bra ändå måste jag säga.
    Visade dom sin senaste "Configuration tool and firmware updater v1.3.1"? det finns även en editor till sequenser, med glide, ratchet, gate m.fl. tillgängliga. Det är väl välkommet till er ägare eller hur?
    se youtube-klippet här: https://www.youtube.com/watch?v=slawAqTp-ng
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-08-26 klockan 18:46.

  30. #150
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Äh måste man sitta å joxa i datorn?

    SH01as seq är en perfekt uppdatering iom att man kan scrolla mellan stegen och varva poly/mono anslag. Hade varit fint med steplength och 128 steg eller några hundra men det blir ju mer techno med loopar 😇...

  31. #151
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det var länge sedan min blå och min grå SH-101 lämnade studion, men som jag minns dem så var just autoglide ”the shit”. Det och filtermodulering med noise. Har Berra inte klonat 1:1 alltså?

    P.s. @outshape: 101 har väl alltid känts plastig? Eller är den här även tunnare i chassit?

  32. #152
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja absolut.

    Sequencern är ju halva grejen med 101an...
    Auto glide med mellan oktaver och udda toner lite random utspritt över dess många steg och clk in från trummis!

    SH01a gör ju editeringen lite enklare genom möjlighet att stega mellan steg och adderar polyfoni. Välkommet 😇

  33. #153
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh måste man sitta å joxa i datorn?

    SH01as seq är en perfekt uppdatering iom att man kan scrolla mellan stegen och varva poly/mono anslag. Hade varit fint med steplength och 128 steg eller några hundra men det blir ju mer techno med loopar ��...
    @HZA: Du kan ju alltid arra dina sekvenser genom att byta sekvens synkat till din DAW och spela in de olika sekvenserna alt. bara bytena där Har inte använt Beatstep pro på länge, men i Control mode kan man väl sända program change? Då kan ju sekvensbyte
    styras från Beatstep pro live? Bara lite tankar i mitt huvud ;-)

  34. #154
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

  35. #155
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Det verkar som denna är tagen ur produktion?
    Det är väl i så fall den första Behringer-synthen som har slutat tillverkas/säljas? Nu finns det säkert en hel del därute men det ska bli intressant att se om det påverkar begagnatpriset något. Kan även en Berra ha ett andrahandsvärde? Om det nu inte kommer en Mark 2 då...

  36. #156
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar som denna är tagen ur produktion?
    Det är väl i så fall den första Behringer-synthen som har slutat tillverkas/säljas? Nu finns det säkert en hel del därute men det ska bli intressant att se om det påverkar begagnatpriset något. Kan även en Berra ha ett andrahandsvärde? Om det nu inte kommer en Mark 2 då...
    Enda jag hittade efter snabb sökning var på DJ Service, den röda. Thomann har inte den som artikel ens...
    Om ett par år kostar en MS-01 i oöppnad kartong 10000:-!

    https://www.djservice.se/artikel/behringer-ms-101-rd

  37. #157
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Finns det någon källa på detta eller är det kanske bara en effekt av globala leveransproblem?

  38. #158
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Såg på en webshop någonstans att beräknad leveranstid är juli 2022

  39. #159
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon källa på detta eller är det kanske bara en effekt av globala leveransproblem?
    Det står nu "Legacy product" på Behringers hemsida för den röda och den blåa. Ej på den svarta dock.

  40. #160
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Köpte faktiskt en röd nu på
    DJ service

  41. #161
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte faktiskt en röd nu på
    DJ service
    Köpte du den sista? Det står nu "Den här artiklen har utgått ur sortimentet" .

  42. #162
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja så var det nog då

  43. #163
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    whatttt!
    Hur kommer det sig att den har blivit discontinued tro? Ska vi vänta oss att Reverb-priserna på dessa snart överträffar en riktig 101? :o

  44. #164
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Om den svart nu eventuellt finns kvar i produktion handlar det väl helt enkelt om att den inte sålt tillräckligt bra för att motivera en produktion i tre olika versioner.

  45. #165
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Eller så är det den modellen som gått till välgörenhet, och dom är slut i alla reservlager, som fylls på när det finns komponenter.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •