Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 165

Ämne: Behringer MS-1 (MS-101)

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Behringer MS-1 (MS-101)

    Senast redigerat av Amonhoteph den 2020-01-09 klockan 11:36.

  2. #2
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Underhållande, helt klart.

  3. #3
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Länge sen jag pillade på en riktig sh-101. Är dom så stora eller är det en liten tjej som demonstrerar den?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Mini" var större förr

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Länge sen jag pillade på en riktig sh-101. Är dom så stora eller är det en liten tjej som demonstrerar den?
    Riktiga syntar är bredare än 19".

    Edit: [insert jokes about EDP's]

  6. #6
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Direkt på Behringers FB, skumt https://www.facebook.com/BEHRINGER/p...423914/?type=3

    Att modda pottar har jag sett men aldrig knappar för säkerligen patchminnen, det får det kännas mer genuint. Inget trademark-strul med att låna designen och layouten sådär hårt med tanke på åldern förmodar jag.

    Spanar jag närmare ser jag snällare rundare kanter än normala SH101, Behringer-loggan är på, bilden säger kontorslandskap. Doftar genuint.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klona minimoog och sälja för 10% av priset = funkar!
    Klona SH-101 och sälja för 50% (?) av priset = Funkar?

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hoppas Roland klämmer åt Uli faktiskt.... Fan kom med något eget intressant i stället än rippa andras brands just när de gör egna varianter av sina EGNA gamla burkar.

  9. #9
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas Roland klämmer åt Uli faktiskt.... Fan kom med något eget intressant i stället än rippa andras brands just när de gör egna varianter av sina EGNA gamla burkar.
    Bilden är photoshoppad.
    Det finns folk som älskar att lägga ut sånt här med tanke på det Clonewars som pågår just nu.

  10. #10
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bilden är photoshoppad.
    Det finns folk som älskar att lägga ut sånt här med tanke på det Clonewars som pågår just nu.
    ? Det är från Behringers officiella sida. Postat av dem...

  11. #11
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas Roland klämmer åt Uli faktiskt.... Fan kom med något eget intressant i stället än rippa andras brands just när de gör egna varianter av sina EGNA gamla burkar.
    Frågan är om det finns några gamla patent eller andra rättigheter som kan användas för att nita honom?

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är om det finns några gamla patent eller andra rättigheter som kan användas för att nita honom?

    Vet ej.. men i och med Boutiquerna och vad mer Roland nu har i bakfickan så är ju 101 aktuell... och TT-303 bytte ju lite hastigt case style från ren TB ripp... så förmodligen har Roland en del att säga till om.... annars så har de väl lite mer muskler att spänna än Behringer.
    Men frågan är ju om Behringer inte i stället kan skapa sig en egen profil bortom "vi kan härma andras saker dåligt och billigt"... tycker ändå Roland och Korg kör lite rolig och sjysst approach med nya grejerna.. från ARP revival till Maleko 500m och SE-02.. ge tillbaka Sequential namnet.....Moogfest med hyllningar och roliga sammarbeten som både lyfter ger folk vad de vill ha (typ).

    Men Behringer

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag säger det igen... gör ASG:n som Oxford aldrig släppte. Hotta upp med smidigare vågforms-/övertonsgenerator, droppa sequencern osv. Våga designa eget...

  14. #14
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    äh, den där bilden är säkert bara ett sätt för behringer att håna roland som, förvisso i dedikerad burk, släpper en mjukvaru101.

    det står ju lol-sw...

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ? Det är från Behringers officiella sida. Postat av dem...
    Jag känner Uli och han börjar inte tillverka syntar efter en eller två paraplydrinkar även om man kan tro det ibland.

    Den bilden är en ploj.
    Varför vet jag inte.

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Visst kan man tycka att Behringer borde göra "eget". Det gör jag också - bitvis. Men va fan Roland har ju inte heller direkt dragit på sig uppfinnarbyxorna. De kör ju samma gamla grejer i femtioelfte förpackningen, men de fuskar lite och kör digitalt eller helt enkelt bara mjukvara.

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst kan man tycka att Behringer borde göra "eget". Det gör jag också - bitvis. Men va fan Roland har ju inte heller direkt dragit på sig uppfinnarbyxorna. De kör ju samma gamla grejer i femtioelfte förpackningen, men de fuskar lite och kör digitalt eller helt enkelt bara mjukvara.
    De bygger vidare på SITT EGET koncept.. utvecklar grejer utifrån deras egna sortiment... det är skillnad... Behringer har väl aldrig gjort något eget någonsin utan bara billiga kopior.

    Äh jag tycker Behringer är ett jävla skitföretag som lever på andras marknadsföring och idéer... fuck em.. bojkotta!

  18. #18
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	deharra.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	184,2 KB 
Id:	76389

  19. #19
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Oj nej det hade jag ingen aning om ...

    Behringer klonar en uppfinning som gjordes för 40 år sedan eller mer. Rolands utvecklingsavdelning är ju stendöd (för att inte tala om designavdelningen) - det är ett skittråkigt företag just nu faktiskt. Passé. Så, I don't care i egenskap av konsument. Jag tänker ta varje möjlighet som finns att köpa billiga analoger från Behringer bara maskinerna tilltalar mig, hellre än minidigitalt smäck från Roland (exempelvis) för samma summa - eller mer.

  20. #20
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas Roland klämmer åt Uli faktiskt.... Fan kom med något eget intressant i stället än rippa andras brands just när de gör egna varianter av sina EGNA gamla burkar.
    Du menar Roland som precis släppt en minimoog?

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar Roland som precis släppt en minimoog?
    Nej en SE-02 i sammarbete... studio electronics historia är ju också lite annorlunda än Behringers och varför de gör MiniMoog kloner....

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj nej det hade jag ingen aning om ...

    Behringer klonar en uppfinning som gjordes för 40 år sedan eller mer. Rolands utvecklingsavdelning är ju stendöd (för att inte tala om designavdelningen) - det är ett skittråkigt företag just nu faktiskt. Passé. Så, I don't care i egenskap av konsument. Jag tänker ta varje möjlighet som finns att köpa billiga analoger från Behringer bara maskinerna tilltalar mig, hellre än minidigitalt smäck från Roland (exempelvis) för samma summa - eller mer.
    Är Rolands utvecklingsavdelning stendöd..ok .....Även om nu Roland skulle vara passé vilket ju är långt i från sant... så håller de ju på att använda konceptet i från deras oerhört banbrytande maskiner som inte bara varit tongivande för i stort sätt all populärmusik utan även skapat genres och subkulturer... det är någonting Behringer aldrig ens snuddas el egentligen något annan synthtillverkare lyckats med.

    Men köp du och stöd Behringers bajtade playmobil skräp och låtsas att det är en MiniMoog.. gör det dig lycklig så fine...bara du blir lycklig så

  23. #23
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker Deepmind verkar vara vara en av de bästa syntarna som släppts på länge

  24. #24
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej en SE-02 i sammarbete... studio electronics historia är ju också lite annorlunda än Behringers och varför de gör MiniMoog kloner....
    Vänd och vrid på det hur mycket du vill för att du ska få din anti-Behringerfix för dagen men Roland har fortfarande släppt en klon av en minimoog. Om det är de från midas som gjort elektroniken för Behringers prylar och om SE har gjort den för Rolands prylar har ingen betydelse. Det är fortfarande Behringer och Roland som släppt dem.

  25. #25
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ? Det är från Behringers officiella sida. Postat av dem...
    "On 808 Day, Behringer is trolling Roland with a teaser image of a Behringer MS-101."

    om man inte vet vad trolling innebär så kan det vara hög tid att läsa på dvs. det är ploj.

  26. #26
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "On 808 Day, Behringer is trolling Roland with a teaser image of a Behringer MS-101."

    om man inte vet vad trolling innebär så kan det vara hög tid att läsa på dvs. det är ploj.
    Med tanke på CoolAudio's senaste klon på CEM3340, som varit på marknaden ett tag nu, så kändes en 101-klon från Behringer väntad. I allmänhet har jag varit lite klutandes på varför de inte presenterat något med CEM3340 tidigare.

    CoolAudio producerar ju de kretsar som Behringer ber om (samma företag mer eller mindre) - och 3340 används inte i någon nuvarande produkt från dem.

    Så jag tror du läser meningen du citerar lite fel... Att trolla en konkurrent kan lika gärna vara att ödelägga deras produktrelease genom att presentera en bättre produkt typ samtidigt - med ett utseende som kopierar den andra...

  27. #27
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    jag noterade dock att även Janost säger att det är ren ploj från deras sida. Men tja, vem vet, kan vara som du säger

  28. #28
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på CoolAudio's senaste klon på CEM3340, som varit på marknaden ett tag nu, så kändes en 101-klon från Behringer väntad. I allmänhet har jag varit lite klutandes på varför de inte presenterat något med CEM3340 tidigare.

    CoolAudio producerar ju de kretsar som Behringer ber om (samma företag mer eller mindre) - och 3340 används inte i någon nuvarande produkt från dem.

    Så jag tror du läser meningen du citerar lite fel... Att trolla en konkurrent kan lika gärna vara att ödelägga deras produktrelease genom att presentera en bättre produkt typ samtidigt - med ett utseende som kopierar den andra...
    Trodde faktiskt mer på att CoolAudio's 3340 och 3320 kloner var tänkta för OBXa klonen. Behringer registrerade väl t.o.m. "OBXa"?

  29. #29
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ..kan nog vara ett smart drag av Behringer att "trolla" för att kolla tempen, både på kunder och på Roland

  30. #30
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde faktiskt mer på att CoolAudio's 3340 och 3320 kloner var tänkta för OBXa klonen. Behringer registrerade väl t.o.m. "OBXa"?
    Tror inte de är redo för de stora maskinerna ännu. Mer billiga lågpris synthar för att bygga upp en renommé - namnet osar ju inte kvalitet i förväg... Så kan de visa att de kan bygga feta maskiner billigt ett år eller två, utan kompromisser som är alltför stora, så är det enklare att sälja en maskin för 15000kr eller mer.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skönt för Tompa att SEM är aktuell... annars tror jag lätt vi fått se en SEMinger.

  32. #32
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Emul8! Playmobil är INTE skräp!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-08-10 at 01.43.38.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	76422

  33. #33
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte de är redo för de stora maskinerna ännu. Mer billiga lågpris synthar för att bygga upp en renommé - namnet osar ju inte kvalitet i förväg... Så kan de visa att de kan bygga feta maskiner billigt ett år eller två, utan kompromisser som är alltför stora, så är det enklare att sälja en maskin för 15000kr eller mer.
    Jag tänkte exakt samma sak.

  34. #34
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Visas på Superbooth!




  35. #35
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jösses!

  36. #36
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran

  37. #37
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Tja vad säger man?
    Killen har pengar och vet hur man använder dom.

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kul att Roland verkligen lyckades fånga "det där" med sin SH-01A, Vilket Uli missar helt med sin.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-05-05 klockan 20:15.

  39. #39
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Står det FM amount på ratten under filtret(!!) <3

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jepp fast det är vågformerna i oscillatorn som FM:ar varandra då om jag förstod rätt.... men vilken med vad och frekvens...vetefan...låter skumt
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-05-05 klockan 12:07.

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fasiken, jag har börjat gilla Behringer mer och mer under senare år. De har påbörjat (och kommit en bra bit på väg) att göra precis samma "klassresa" som bl.a Audi mfl innan dem (som ansågs om skräp/andrahandssortering tidigare men nu anses vara premium).

  42. #42
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag vill ha nya färger - jag vill ha en brandgul!

  43. #43
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Om priset blir "jawdropping" så som de säger så lär väl denna ersätta många Arturia keysteps. Har själv tyvärr för trångt i musikhörnan, annars hade jag lätt bytt. Fast ur ett SH-101-perspektiv är jag nog mer sugen på Rolles p.g.a. dess polyfoniska mod.

  44. #44
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Belyst Rolandish pitch stick, måste vara världspremiär, eller?

  45. #45
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att Roland verkligen lyckades fånga "det där" som Uli missar med sin SH-01A.
    Avsiktlig eller oavsiktlig humor?

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad han säger efter fem minuter säger en del om Ulis strategi tycker jag. Först ska de fixa all back-order på de andra. Inte konstigt såklart, men vi får nog också vänja oss vid syntar som produceras under kanske ett halvår för att sedan försvinna in i Behringers arkiv. Det blir inga fem- eller tioårsserier som en del klassiker fixat.

    Medhåll på att de lika gärna kunde gått bananas med andra färger. Varför inte gult, grönt och svart istället t ex? Det var kul att höra lite, men skitjobbigt när någons ljudideal är helt annorlunda än det egna. Då urskiljer man inte på samma sätt det som är 101 för mig. Jag hade en gång både grå och blå och lär väl inte springa ner butikerna efter en igen, men de blå är sjukt snygga och det är en kompetent lite maskin det där. Pris? Borde ju utmana Monologue om det ska funka. Ingen lätt match kanske med riktig klavve och mycket hårdvara. Men det får Uli visa...

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avsiktlig eller oavsiktlig humor?
    Nej ingen humor..... Roland lyckades verkligen fånga "det där" som verkligen finns i 101/202 med SH-01A. Det är en grym liten burk som verkligen har feelingen.

    Det gäller förövrigt tr-08/09 också. De fångar verkligen det som inga kloner lyckats med.....detta trots det lilla formatet.

  48. #48
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Midi CC säger han i videon, kan det verkligen vara sant? Isåfall är det ju en total omdesign

  49. #49
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej ingen humor..... Roland lyckades verkligen fånga "det där" som verkligen finns i 101/202 med SH-01A. Det är en grym liten burk som verkligen har feelingen.

    Det gäller förövrigt tr-08/09 också. De fångar verkligen det som inga kloner lyckats med.....detta trots det lilla formatet.
    Aha, syftningen blir lite skum där... ett komma eller två hade funkat fint för mig. Jag läste det som att Uli gjort SH-01A.

  50. #50
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Aha ja jag ser det nu... .. ändrar

  51. #51
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Har de börjat producera denna nu?
    Kom ett nytt klipp på YT häromdagen.

    https://youtu.be/aYyShknduxs

  52. #52
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Knasigt, hade helt missat! Det enda jag saknar med 01A är lite fler/större tangenter och ett riktigt modwheel så varför inte, får väl se mer hur den låter och kostar osv dock.


    https://youtu.be/T2D4rpiRQns

  53. #53
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de börjat producera denna nu?
    Kom ett nytt klipp på YT häromdagen.

    https://youtu.be/aYyShknduxs
    Vilket slöseri på resurser

  54. #54
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Ja, en influencer som visar upp vad den kan.

  55. #55
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker ba att SH01a är typ det bästa som hänt SH101. Polyfoni och polyfonisk sequencer som tar det bästa ur den gamla sequencern... dvs många noter, portamento per steg och steg per trig in och sedan lägger till att man kan scrolla bland noter och ändra steg, och såklart göra vissa steg polyfoniska! Flera banker sekvenser och presets... Okej, klaven är lite liten men man kan ju köra keystep om man har stora fingrar?

    Känns som Behringer gör en Because they can? Kunde dom inte lagt material och resurser på en liten och lätt Jupiter-4?

  56. #56
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  57. #57
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Nu vet jag att jag svär i kyrkan, men jag äger hellre en behringer101a än en SH101a

  58. #58
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet jag att jag svär i kyrkan, men jag äger hellre en behringer101a än en SH101a
    Fast att provocera med Bheringher är inte tufft längre!

  59. #59
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast att provocera med Bheringher är inte tufft längre!
    True. Jag vill bara ha saker som funkar, låter bra o inte ger mig "vintage oro". Dvs att de måste lagas, inte startar, tar tid att komma igång / värma upp / tunas

    Sen älskar jag vintage. Men vill inte äga vintage

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    True. Jag vill bara ha saker som funkar, låter bra o inte ger mig "vintage oro". Dvs att de måste lagas, inte startar, tar tid att komma igång / värma upp / tunas

    Sen älskar jag syntar. Men vill inte äga syntar
    valsolo-säljer-hellre-fix'd

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •