Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Modular Addict klonar TipTop stackables

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    Modular Addict klonar TipTop stackables

    Modular Addict har klonat TipTop stackables, och TipTop blir så klart arga eftersom de har ett patent.

    Kort utdrag från Facebookinlägg:
    Yesterday I was informed of a new attempt at copying our Stackcable.

    A few years ago Tiptop Audio developed the Stackcable; we tried numerous prototypes and we learned about the good things that this cable can do and also about things that can go wrong if implemented incorrectly. Countless hours of engineering and testing achieved our goal, and a patent was warranted.


    Läs mer här: https://www.facebook.com/officialtip...08052416102969

    Vad är era tankar kring klonerna?

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    hoppas för tiptop skull att roland inte inspireras av dem.

  3. #3
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag kan tycka att kablarna är lite väl dyra. Så om det kommer fram fler med bra kvalitet så tycker jag det är positivt.

  4. #4
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Vad jag förstod anser Modular Addict att deras kablar var annorlunda mot patentet, tror inte de skulle börja sälja dem annars. Men känns som någon annan borde ha försökt med det innan. Arturia skickade ju med stackables med Microbrute ett tag men det slutade med att de fick betala royalties till TipTop...

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bra! TipTop är ju så djävla dyra och sega i produktionen så välkommet.. fartart inte hur de ens kan få ha patent på något sådant... finns ju liksom motsvarande sladdar med andra connectors från banan till RCA...

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skulle nästan tro att Modular Addict inte ens kollade upp patent innan de gick i produktion, eftersom det känns så simpelt.
    Men den här biten var intressant och indikerar att det praktiska med stackables inte är så enkelt som man tror vid första anblick:
    Our first Stackcable prototype is exactly what the imitator has made, but we immediately realized that the size and performance was not good enough for our product. Testing of the initial design quickly revealed a host of issues that affected tuning and stability and also introduced noise and hum particularly when connecting multiple systems together. Too many unexpected issues and confusion can arise from violating the basic laws of electricity! Our goal is to make music not troubleshoot the system.
    edit: lite efterforskning gav patentet här:
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-P...2.INNM.&OS=IN/

    The female end includes a female signal contact and a female shield contact electrically isolated from the female signal contact. Additionally, the female signal contact is electrically connected with the male signal contact and the female shield contact is electrically connected with the male shield contact. Further, the female end is configured to receive a male end of a plug to electrically connect the corresponding contacts. Thus, the plug member is capable of receiving and connecting directly with another plug member to split a signal while maintaining signal quality.
    Mao inte så enkelt som synes...
    Senast redigerat av kroffe den 2017-07-27 klockan 16:22.

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fast, dettapatent är ju inte direkt komplicerat heller.
    Däremot är Patentskrifterna generellt omhuldade av komplicerade resonemang. Detta för att säkerställa alla potentiella överträdanden kan bevisas.
    Jag har själv några patent inom styrning inom automotive och patentskrivelserna är ogenomträngliga och besudlade med mycket för en lekman komplicerade uttryck.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast, dettapatent är ju inte direkt komplicerat heller.
    Nej, men det som Gur insinuerar på Facebook är ju att Modular Addict gjort en produkt som ser likadan ut som tiptop stackables men utan funktionaliteten d v s det som gör att stackables fungerar. Denna sämre implementation kan alltså komma att skada stackables anseende på marknaden.

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Sant.

    Och det påverkar ju TTA negativt i flera avseenden.

    Jag är generellt kluven till patent.

  10. #10
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Någonstans tycker jag att det blir ironiskt när man går in på TipTops FB-sida där de kommenterat om detta, för att i ett äldre inlägg hitta info om deras senaste modul som härmar något från 909:an... i modulsyntvärlden idag känns det som det finns likheter med open source-världen. Fast jag har all respekt för alla som vill kunna leva på det de gör.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonstans tycker jag att det blir ironiskt när man går in på TipTops FB-sida där de kommenterat om detta, för att i ett äldre inlägg hitta info om deras senaste modul som härmar något från 909:an... i modulsyntvärlden idag känns det som det finns likheter med open source-världen. Fast jag har all respekt för alla som vill kunna leva på det de gör.
    Så ser jag också på det.

    I kommentarstråden jag länkade säger TTA att Roland sagt sig vara positiva till deras olika klonmoduler, men några påpekar (med all rätt) att det inte nödvändigtvis är Rolands officiella ståndpunkt.

    Hade TTA inte gett sig på MA i tråden hade de nog inte fått så mycket skit som de nu får.

  12. #12
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    men 909/808 har väl inte patenten kvar antar jag ?

  13. #13
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Läste en annan kommentar på Facebook (inte i originaltråden) att det ska vara två olika lösningar, men ändå vara en stackable. Någon påpekade att MA nog kollat upp det lagliga innan. Vi får helt enkelt se hur det slutar.

    Det lite tråkiga är ju att det går att gräva ner folk med advokatkostnader oavsett vem som har rätt eller fel.

  14. #14
    klangumsetzer
    klangumsetzer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag läste patentet och det verkar att deras idé med shieldade stackcables var novel som möjliggjorde att claimar väldigt brett i det första anspråket.
    Mina stackcables är mina favorpatchkabler och jag skulle nog köpa vanliga också om de var av samma kvalité.
    Senast redigerat av klangumsetzer den 2017-07-31 klockan 21:40.

  15. #15
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thomasjaldemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men 909/808 har väl inte patenten kvar antar jag ?
    Inte patent, det skulle jag vilja påstå vara omöjligt att få på en trummaskin, men däremot hade man kunnat skydda designmärket (logo9 på 909/808 etc, men det finns ej finna i den europeiska varumärkesdatabasen. Så, nej, dom har inget skydd på detta heller.

  16. #16
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    vore kul med en jämförelse mellan TipTop's modell, modular addict's samt billiga 5-10:- prylar från ebay (finns ju ett otal olika grejer man kan använda som jag tycker är bättre än stackables (mest pg.a priset men också pga fler utgångar). Jag kan förstå att tip tops kanske fungerar bättre men om det är i ett fall av hundra så spelar det mindre roll.

  17. #17
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Intressant att de i patentet skriver att man även kan kombinera signaler med kabeln.
    Vad syftar de på här?

    Att splitta en signal elektriskt följer ju kirchoffs lagar med att kombinera (summera) blir ju inget bra. iaf inte i modularer. Så vad menar de här? Tolkning på det?

    "In summary, the present invention is a stack able patch cable (i.e., Stack Able Audio Cable (SAAC)) for splitting an electrical signal. The SAAC allows a user to split and combine audio signals directly from the cables themselves, without the need to run multipliers, splitters and/or patch bays. The SAAC patch cable provides a convenient and easy approach to the task of splitting or combining signals, as well as improving electrical shielding and signal loss over standard signal splitt"
    Senast redigerat av Odd Bob den 2017-07-29 klockan 21:20.

  18. #18
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Min hypotes: Om två (eller flera för all del) moduler har utgångsresistanser (typ 1kOhm tror jag är vanligt), så borde man kunna koppla ihop deras utgångar och få en summering av signalen. Men det kräver att båda moduler har det, och gärna har ungefär samma utgångsresistans också (om inte kommer nog den ena få högre genomslag än den andra).

    Men det känns som en dålig idé att koppla så, om modulen inte har kortslutningsskyddad utgång så kan den paja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •