Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 2box slutar tillverka Drumit 5 modulen, samtliga pads och cymbaler

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    2box slutar tillverka Drumit 5 modulen, samtliga pads och cymbaler

    Citat Ursprungligen postat av 2box forum
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I wrote them directly asking that... well... now confirmed, they ceased production of pads
    and will focus on module only.
    De satsar helt på Drumit 3-modulen, vilken är anpassad att fungera med ett stort antal 3:e parts pad- och e-cymballösningar.

  2. #2

    Veteran
    Vad kör du?

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag kör ett komplett Drumit 5-set med modul, men bara som MIDI-controller till Superior Drummer.
    ¨

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Synd, men förståeligt kanske. Gissar att konkurrensen är tuff mot Roland och Yamaha. Har dock svårt att se en stor målgrupp för endast modulen. Tycker den är överprissatt sett till dess funktioner, iaf om man jämför den mot synthvärden. Det är ju en ok sampleplayer med ett antal kanaler med separat analog trig, MIDI, och ett fåtal rattar för att programmera.
    Är tanken att akustiska trummisar ska ha den tillsammans med triggar?

    (Om någon är sugen på att köpa ett helt Drumit5 i bra skick, pma!)

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    De har fått kritik för det mekaniska, hihaten och cymbalerna främst, men modulen har varit hyllad och många gör diverse tweaks av Roland, Yamaha och Alesis-hårdvaran för att lira med Drumit 5-modulen i stället för dessa tillverkares leksakslådor (). De har nischat in sig och först nu fått konkurrens på sample-moduler av den betydligt dyrare Pearl Mimic.

    Drumit 3 är både billigare och mer flexibel än 5an så de försöker nog slå mynt av den lilla framgången från 5-modulen.

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ja det var väl okej pads men de gick ju sönder när man slog på dem. Någon berättade inte för produktutvecklarna att man ska slå hårt och länge på dem. Egentligen finns väl bara ett bra märke på pads som går att få tag på någorlunda enkelt och det är Roland. Ska man trigga dator så spelar vilken modul inte så stor roll men på gamla Drummit kan man konvertera och ladda modulen med samplingarna från vissa VST instrument, tror Superior Drummer t.e.x. Däremot märkte jag att jag var tvungen att köra på ASIO-buffer 64 eller 48 för att få det att kännas tight. Men det klarar t.o.m mitt RME UCX USB ljudkort på en 7 år gammal dator.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har inte haft problem än så länge med pads - de är de näst bästa efter Rolands KV30 och 50. Hihaten är det svajigaste och det som först brukar ersättas (men jag klarar mig - mikar en riktig hihat när det så erfrordras).

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har hört många som sagt att gummit på kanter gått sönder inom ett år och att bastrummans ställning helt enkelt fallit sönder. Det med bastrumman blev lite bättre med v2 men fortfarande lite rangligt. Spelade på ett v1 och skulle säga att prisskillnaden på padsen är rättfärdigad gentemot Rolands.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja v2 (som jag har) är bättre mekaniskt, men inte i Roland 30/50-klass.

  10. #10

    Veteran
    Jösses vad dyra Rolands grejer var.

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jösses vad dyra Rolands grejer var.
    Det blir så när ingen annan konkurrerar i samma liga. Det är helt hutlöst egentligen.

Liknande ämnen

  1. 2box Drumit 3 - video från Frankfurt 2017
    Av hasse_fx i forum Slagverk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-05-26, 15:26
  2. Sugen på att spela pads! (NordDrum2 eller pads t MD & Voyager)
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 06:51
  3. TIPS: 2Box DrumitFive
    Av Max i forum Slagverk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •