Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Paja högtalare med bas

  1. #1
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran

    Paja högtalare med bas

    Det här är mer en fråga om utrustning än scenframförande men tänker att det kan leda fram till lite På scen-vett och etikett.

    För ett bra tag sedan spelade jag på en mindre klubb och rev på ganska ordentligt med machinedrum och modular. Några månader senare fick jag höra att högtalarna var trasiga. Det är en aktiv baslåda från ett billigare märke, vet inte exakt storlek men standardstorlek för en mindre svartklubb, och eventuellt en aktiv topp som gav upp.

    Jag vet att jag skruvar synth så att det blir väldigt mycket låga frekvenser. Antagligen för att jag gillar det och inte upplever det så tydligt eftersom jag jobbar uteslutande i hörlurar (Sennheiser HD650).

    Till min fråga är. Hur pajar man stora högtalare (PA)? Min bild av det är att dom smäller och att det är ganska uppenbart. Alltså att det blir helt tyst, börjar ryka eller att elementet går sönder. Men kan det vara så att jag spelade odrägligt låga frekvenser på hög volym under en timmes tid och att dom efter det (kan varit några dagar till veckor) lägger av helt och hållet? Efter mig spelade en dj på vinyl och usb. Har minne av att baslådan pressades, med blinkande lampa och att den ibland stängdes av men sattes på igen manuellt.

    En bifråga till detta är vad jag kan göra, när det inte finns någon ljudtekniker, för att ha koll på vad högtalarna pallar för tryck? Har börjat fundera på om ett högpassfilter eller eq på mastern kan vara en idé för att tämja mina lägsta frekvenser.

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har varit med om att någon brände något, litegrann, innan jag spelade. Luktade beänd plast och var inte mycket tryck kvar i PAt. Tur att jag hade maxvolym på ~alla frekvenser :-D

    Nä, men det var med slutsteg och passiva högtalare. Tror de hade behövt en limiter. När jag ordnar spel ingar (noise: högt) kör vi på aktiva högtalare från Yamaha. De verkar mycket. De har en massa digitalt i sig som rensar bort det värsta.

  3. #3
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Ja det är så jag tänkt. Att i och med aktiva högtalare så "skyddar" dom sig från det värsta. Den röda lampan på baslådan borde bara limitern som klickar igång

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är så jag tänkt. Att i och med aktiva högtalare så "skyddar" dom sig från det värsta. Den röda lampan på baslådan borde bara limitern som klickar igång
    Japp. Klart den kan bli överhettad ändå, men det var väl då den stängde av sig.

  5. #5
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Och om den fortsatte att sättas igång om och om igen när den var överhettad? Kan det ha orsakat något invändigt?

  6. #6
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om den fortsatte att sättas igång om och om igen när den var överhettad? Kan det ha orsakat något invändigt?
    Det är kanske inte jättesmart att göra, nej :-) men jag vet inte, bara kör på känn.

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ett vettigt pa har lågpassfilter som skär låga frekvenser.
    Nu sa du visserligen svartklubb, men håller man sig innom lagliga ljudnivåer så låter det dels bättre och inget går sönder. Och det blir ändå starkt nog att man vill ha proppar.
    Jag kan tycka att pa systemets konfiguration är arangörens ansvar och inte artistens.

    Vad var det föe märke på pat?

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tycka att pa systemets konfiguration är arangörens ansvar och inte artistens.
    Instämmer helt. Upp till arrangören att se till att ha limiters/filter (och/eller ljudtekniker) som ser till att PA:t överlever. Vet folk som gjort konfetti av basar genom att råka rycka en sladd...

  9. #9
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer helt. Upp till arrangören att se till att ha limiters/filter (och/eller ljudtekniker) som ser till att PA:t överlever. Vet folk som gjort konfetti av basar genom att råka rycka en sladd...
    Jäpp.

  10. #10
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det går ju att pajja på olika sätt. Dels kan man bränna dom, men de kan ju också vara rent mekaniskt, typ att fästet för konen skakar sönder.
    Men som sagt, arrangörens ansvar. Och det är pga detta som det är viktigt med -ljudtekniker- Även på svartklubbar!

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag skulle givetvis skrivit högpass där ibposten ovan..

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet folk som gjort konfetti av basar genom att råka rycka en sladd...
    Haha ser det framför mig!

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ta inget ansvar för de i alla fall. Shit happens.

    Men du borde kanske, om inte annat så för skojs skull och för att veta, köra med nåt annat än feta lurar ibland så du vet vad som händer. Att veta är aldrig dåligt

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kanske inte så mycket basar, men diskanterna kan man ju lätt skjuta med lita handhavandefel

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    PA = Arrangörens ansvar

    Hur skall en artist kunna hålla reda på hur det ligger till med alla PAn som en aldrig sett förut, på alla mindre och större ställen. Helt galet resonemang...

  16. #16
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Inga högtalarelement i världen tycker om starkt långvarigt lågfrekvent ljud och framförallt inte om det finns distortion med pga överstyrning i för eller slutsteg.
    Då kräks det sig förr eller senare

  17. #17
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Det är vänner till mig och jag var delvis med och hjälpte till med ljudet under kvällen. Under denna perioden körde jag en del i min studio på högtalare + sub och har kunnat köra på där i flera timmar. Vet egentligen för lite för att prata om denna specifika situationen. Men har tänkt på att jag borde lära mig mer om ljud och högtalare. Verkar finns en hel del att läsa om men hittar inget som går mer på djupet.

    Har ni tips på var jag kan läsa om högtalare, pa, förstärkare, ohm, impedans, aktivt, passivt?

  18. #18
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Live brukar kräva mera högtalare än färdigt material då livet oftast inte är mastrat.

    Ett par saker jag brukar använda när jag mixar live är:
    * Eq, högpass filter. Framför allt för att få bort låga toner ca 30-40 och neråt beroende på.
    * En transparent limiter, för att öka det upplevda ljudtrycket.
    * Kompressor, efter smak och tycke. Finns en mängd olika ljudbilder att uppnå.
    * Ett plus om man har något att dra ihop basen med. Från stereo till mono. Ca300Hz och neråt. Ger ett bättre tryck i basen.

    Ohm: Högtalarnas gemensamma last ska matcha stegets design/inställning. Säg att du har ett steg på 8ohm och två basar på 4ohm. Då kopplar man ihop det två i serie så att de kommer upp o 8:a. Paralell ger minskning i ohm och serie ökning.

    Aktivt/passivt: Förstärkaren sitter i högtalarlådan på en aktiv.

    Impedans: Mäts i ohm men är inte riktigt samma sak resistans. Resistansen är samma oavsett vilken frekvens det är på signalen. Impedans har olika resistans beroende på frekvens. Ta ett exempel med en högtalare. Den består av en fast magnet och en spole.
    Spolen som signalen går igenom är bara en ihoprullad kopparkabel. Den borde inte ha mycket motstånd alls. Och det har den inte heller vid likspänning och låga frekvenser. Motståndet i den ökar ju högre frekvens du kör igenom. Därav att högtalare är så känsliga för likspänningar och för låga frekvenser. Det blir helt enkelt varmt och brinner upp, eller att talspolen sväller upp.

    Svårt ämne att läsa om på nätet då så väldigt många annars kunniga människor tenderar till att börja prata goja och ha helt fel när det kommer till det tekniska. Mycket hifimyter och annat strunt som cirkulerar.

    /Fredrik som har studerat el-tele samt jobbat med både service, roddande och tekniker i ett gäng år innan han bytte bana till datanörd

Liknande ämnen

  1. nya högtalare
    Av wonderwhy i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 12:21
  2. Begagnade högtalare / Fräscha upp högtalare
    Av Helix i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:26
  3. Högtalare
    Av Emme i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 18:35
  4. högtalare
    Av Anna_T i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 02:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •