Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "How spammers, superstars, and tech giants gamed music"

  1. #1

    Redaktör

    "How spammers, superstars, and tech giants gamed music"

    Lång artikel om alla mer eller mindre suspekta sätt som skivbolag och artister tricksar med sina släpp – album med 40 låtar eller mer, covers, personliga "Happy birthday"-versioner, låtar och artister som "inspirerats" av andra, kändare artister, och så vidare:

    His hit song has also been a boon for Spotify’s parasitic underbelly — the coverbots and ripoff artists who vomit out inferior versions of popular songs every week, flooding the website with dreck that only succeeds when users are misled. No one would willingly listen to King Stitch’s “Sit Down, Be Humble,” a third-rate cover of Lamar’s original, but the track has been streamed more than 300,000 times thanks to Spotify’s broad search results and a clever title designed to confuse those who don’t know the song’s real name.
    Some artists, a term used very loosely here, are providing people exactly what they want. It just so happens that what they want is ephemeral nonsense. Take, for example, the artist Happy Birthday Library, whose Spotify catalogue consists of hundreds of personalized versions of “Happy Birthday” streamed more than a million times.
    Väl värt att läsa, om så bara för att känna till alla sätt det går att manipulera strömning av musik.

    The Streaming Problem: How Spammers, Superstars, and Tech Giants Gamed the Music Industry

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Deppig läsning. Musik och konst borde ju handla om annat än att få så många träffar som möjligt. Virala tricks är tyvärr viktigare än musikaliska idéer idag, känns det som.
    Jag tror jag orerat om det tidigare om att jag suttit och viljat boka artister till Stockholm men att mina kollegor sagt att det inte går för att de har för få likes på Facebook.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror jag orerat om det tidigare om att jag suttit och viljat boka artister till Stockholm men att mina kollegor sagt att det inte går för att de har för få likes på Facebook.
    Fyfan

    I vilket sammanhang? Radio? Live?
    Senast redigerat av deadbeat den 2017-07-10 klockan 00:06.

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deppig läsning. Musik och konst borde ju handla om annat än att få så många träffar som möjligt. Virala tricks är tyvärr viktigare än musikaliska idéer idag, känns det som.
    Jag tror jag orerat om det tidigare om att jag suttit och viljat boka artister till Stockholm men att mina kollegor sagt att det inte går för att de har för få likes på Facebook.
    Det kanske skulle bli fler likes på Facebook om artisterna fick chansen? Vad vore Roxette utan att den där studenten spelat den okända EP:n på studentradion i USA?

    Tur att jag själv inte har som mål att bli karate-stor inom musiken utan att jag har andra intressen som genererar tak över huvudet och mat på bordet.

  5. #5
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deppig läsning. Musik och konst borde ju handla om annat än att få så många träffar som möjligt. Virala tricks är tyvärr viktigare än musikaliska idéer idag, känns det som.
    Jag tror jag orerat om det tidigare om att jag suttit och viljat boka artister till Stockholm men att mina kollegor sagt att det inte går för att de har för få likes på Facebook.
    Ju mer saker ändrar på sig, desto mer förblir de detsamma. Mary Pickford kallades för "hela världens lilla fästmö". Källa: Mary Pickfords agent. Michael Jackson kallades för "kungen av pop". Orsak: Kallade man inte honom för det så fick man inte spela hans musik. Och så var det den där agenten som slängde massa småmynt omkring sig för att få ett koppel av folk efter sig så att han kunde säga att hans skådis var bra när hon skulle säljas in. Sist men inte minst så fanns det kassetter med nästan-covers av populära låtar på 80-talet.

    Jag gillar verkligen konceptet bakom “Have You Been to Radnor Township?”. Ingen dålig cover. Inget spam med 30-sekunderslåtar. Utan en genuin sång om Radnor Township. Hur många låtar skrevs om den staden innan Spotify?

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •