Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: DSI Prophet Rev2 - mina första intryck

  1. #61
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med hur olika man kan uppfatta ljud. Tycker själv att Prophet-6 är mer "instant" "levande" än vad P08´an är (REV2 och P08 ska vara rätt lika har jag förstått). Men håller med om att OB-6 är den mest "livliga" av de tre.
    En stor skillnad mellan REV2 och P08 (enligt min uppfattning) är att REV2 har mycket bredare "slop". Lika bred som Prophet 6 faktiskt. Jag är övertygad om att detta bidrar till att REV2 har en något mer organisk känsla bitvis i jämförelse med P08 (vid de tillfällen man applicerar mer slop).

    Andra användare hävdar att REV2 har lite mer topp och botten än P08, REV2 är lite förfinad helt enkelt.

  2. #62
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Alla vill inte göra sin egen kycklingfond utan köper det på flaska. Kan bli lika gott för det. Själv tycker jag att det är roligare att tweaka ljud som från början låter bra än att börja med råa vågformer. Men visst är Rev2 en grym maskin!

  3. #63
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Tog hem en REV2 med åtta röster idag. Mycket, mycket trevlig. Jag gillar ljudbilden som DSI levererar och tycker verkligen att de har förbättrat P'08 på bra sätt. Har bara lekt någon timme men redan rattat fram en handfull egna ljud.

  4. #64
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Ny ljudbank för oss som inte gör egna ljud (hans första bank har jag köpt och den är riktigt bra men av demot att döma så är jag mer tveksam på denna):


    https://youtu.be/APWI_NhNTTM

  5. #65
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog hem en REV2 med åtta röster idag. Mycket, mycket trevlig. Jag gillar ljudbilden som DSI levererar och tycker verkligen att de har förbättrat P'08 på bra sätt. Har bara lekt någon timme men redan rattat fram en handfull egna ljud.
    Plockar fortfarande in din P08 bank in i REV2 ibland. Skitbra att jobba vidare med i REV2:an...växer med osc slop, sub osc, fx etc. :-)

  6. #66
    Pelle
    Pelle är uppkopplad nu
    Pelles avatar
    Senior
    Kul tråd, roligt att läsa vad alla skriver och tycker om Rev2!

    Själv har jag haft min i någon månad nu och har blandade känslor. Det som är bra är att jag tycker den låter riktigt bra och att den är lätt att spela och ratta på. Sköna tangenter, bra placering av mod/pitch wheel, bra layout på rattarna, gediget och stabilt byggd.

    Men.... tre saker jag stör mig en del på:
    1. Varför finns det inte ett analog högpass-filter? Även om det inte behövs jämt så är det i mina ögon obegripligt att det inte finns med. Jag vet att det finns det som en digital effekt, men det är lite trist att offra den enda slot man har per lager bara för att rulla av lite bas.
    2. Väldigt svårt att få en överblick av alla factory presets och egna sparade ljud. Ingen möjlighet att tagga ljud med olika kategorier eller markera favoriter. Blir ett jäkla bläddrande och ofta att man "tappar bort" ett bra ljud man hittade tidigare.
    3. Synd att man bara kan spara "programs" som är A+B (split eller stack eller var för sig). Inget stöd alls att kopiera/kombinera lager A från ett program med lager B från ett annat.

  7. #67
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3. Synd att man bara kan spara "programs" som är A+B (split eller stack eller var för sig). Inget stöd alls att kopiera/kombinera lager A från ett program med lager B från ett annat.
    Det går om man har senaste firmware.

  8. #68
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men.... tre saker jag stör mig en del på:
    1. Filtret i Rev2an är ett "allt-ett-chip" (CEM3397 same core design as CEM3396 but with separate external signal (noise/sub/wavetable) input and VCA to mix stage and additional Pan VCA and L/R output stage. Originally labelled MS1215 and designed for Marion Systems MSR-2. Relabeled as PA397 for DSI.) och allt utöver vad det erbjuder kostar mer pengar.
    Därför har man troligen kompromissat med att göra det digitalt för att hålla ner priset.

    2. Håller med men de flesta synthar har samma problem men även de med kategorier på ljud som Kurzweil PC3 är det inte så lätt alla gånger.
    Till Rev2an gillar jag använda en online-librarian för att sortera ljud och slänga bort de som inte används. Chrome krävs.
    https://f0f7.net/fe/#/SysexLibrarian
    Sen har Rev2an fördelen att det faktiskt går att skriva över fabrikspatcharna.

    3. Ja precis, det är bara att uppgradera firmware (men logga in först för att få filen synlig):
    https://forum.sequential.com/index.p...ic,1531.0.html

  9. #69
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Kan för övrigt rekommendera denna fria patchbank. Oftast lite enklare och mer spelbara ljud än texfabrikspatcharna, hyfsat bra sorterat.

    Andrew's vintage patches
    « on: December 31, 2018, 04:57:37 AM »
    For those who found the factory presets a bit too filmy and grandiose, here are some simpler ones I use with my 70's-80's cover band (The Sound Committee, out of Greenville SC). Organized by category: Keyboards, Organs, Leads, Synths, Brass, Pads, Bells, Bass, Sequences, FX. About half are mine and the other half are DSI factory presets. I use all caps so I can read them better on stage. Some are named for the song I use them on. E.g. E.W.T.R.T.W. is Everybody Wants to Rule the World by Tears for Fears.


    https://forum.sequential.com/index.p...ic,3232.0.html

  10. #70
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för länken syntboy!

    Men, alla ni som klagar på factory presets,, som säger att de är oanvändbara och att ni efter lite egna försök får synten att låta bättre. (OBS! INGET klagomål eller gnällande på er! Men, kan ni inte dela med er av de ljud som ni anser gör synten rättvisa? Förklara lite vilka sweet spots ni hittat. Om ni vill!)

    Jag är den typiska "hittaettbrapresetochtweekalitesådetblirlitebättre ..."-typen. Orkar sällan sitta och ratta ljud från grunden. Om jag skall göra det så föredrar jag min CS15.

  11. #71
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    En grej som jag faktiskt tyckte var en miss med REV2 var valet att bara köra en effekt per part.

    Jag hade föredragit om Sequential hade gjort FX systemet lite mer flexibelt, t.ex. att användaren hade kunnat välja mellan att köra två effekter i serie på båda parterna, eller bara på en part för den delen. Har svårt att se att det hade kostat mycket mer att göra en FX buss med sånt stöd.

  12. #72
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    En extra 4053 MUX IC för att kunna routa effekterna hade inte kostat många kronor mer nej så håller med att det är väldigt konstigt.
    Samtidigt är det väldigt lätt att få en ohållbar funktionstillväxt så att produkten aldrig blir klar. Med tanke på att DSI är väldigt små så kan det vara en strategi de har.

Liknande ämnen

  1. [rec] Sequential Circuits Prophet 5 Rev2 vs Rev 3.3
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 16:14
  2. Prophet 5 Rev2 Tech Manual
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •