Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Routing av ljudkällor i Logic

  1. #1
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior

    Routing av ljudkällor i Logic

    Jag försöker spela in en grej där jag har fyra syntar på fyra stereopar in i ljudkortet och en sequencer i min Mac. Mitt ljudkort är ett Roland Studio-capture och när jag kör med bara det ser jag att alla instrumenten kommer in på sina respektive kanaler (och hör på monitormixen) och ljudet från sequencern kommer in det med på rätt DAW-ingång på kortet och hörs även det i monitorn.

    Nu kommer det skumma:

    Jag har satt upp Logic med en kanal per instrument och där kommer ljudet in som det ska. Det underliga är mac-ljudet... Jag har en kanal (17-18) som är ljudet från mac och där ser och hör jag sequencern när jag kör den. Problemet är dock att alla andra instrument kommer in på den kanalen också, dvs. jag kan inte få in bara sequencern på en kanal.

    Vad gör jag för fel?

    Satt och brottades med detta igår i flera timmar och blev mer och mer irriterad.... Jag måste ha missat något uppenbart.

    Studio-capture routing förklaras enklast med Rolands eget diagram men frågan är om det är där problemet ligger. Jag får ju separata kanaler som går att styra nivåerna på i mixern på kortet så mitt intryck är att det är något i uppsättningen av mac som strular, dvs. på något sätt blir den där kanalen (17-18) summan av allt, och inte bara mac-ljudet.

    Jag fattar inte...

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Muta kanalerna i logic när du spelar in annars blir det dubbelt.

  3. #3
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Muta kanalerna i logic när du spelar in annars blir det dubbelt.
    Ahhh... Låter ju rimligt. Ska testa ikväll.

  4. #4
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Muta kanalerna i logic när du spelar in annars blir det dubbelt.
    Testade. Tyvärr kommer allt in i den kanalen ändå. Allt är mutat och instrumenten kommer in OK på sina spår men ljudet från datorn blir summan av alltihop fortfarande...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra med ngt för en latenighter att gruva på...

    ▪️Ljudet från datorn? Utveckla gärna.

    ▪️Om du kör pluggar så har de ju vanligen ett spår var och det kan muteas osv precis som audiospår.

    ▪️Hur ser det ut i systempanelen Audio & midi?

    ▪️Du spelar in allt audio eller menar du att du har kanaler aktiverade för medhörning och midisequencar?

    Jag gör det enkelt för mig och skiljer på audio- och midispår. Då blir det lätt att göra på bägge vis (både medhörningsgrejen och inspelning till ljudspår). När jag gör saker med multitimbrala instrument kan ju ett stereospår med ljud härröra från flera olika midispår.

    Kör med detta förfarande i både Logic och Reason.

    Ibland spelar jag in till audio direkt & ibland duttar jag med mididatat innan jag rec'ar audiot.

    (Sedan mutear jag midispåren efterhand naturligtvis.)

  6. #6
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ▪️Ljudet från datorn? Utveckla gärna.
    ▪️Om du kör pluggar så har de ju vanligen ett spår var och det kan muteas osv precis som audiospår.
    Sequencern jag använder heter Numerology (http://five12.com) och det är i den jag har alla pluggarna. Den har två stereopar ut ur sin egen interna mixer (varav jag bara använder det ena) och dessa kan jag skicka till någon av de 5 stereopar som ljudkortet har. Ljudet som produceras syns då på den så kallade DAW-mixern (alltså skild från den analoga mixern) i Studio-capture och där ser jag att signalen kommer in (vilket även hörs i monitorn).

    Pluggarna ligger alltså inte i Logic utan i det här fallet vill jag använda Logic som en ren flerspårsbandspelare, alltså det enda som Logic ska göra är spara ljudspåren från instrumenten, ett per instrument och ett för allt ljud som kommer ur sequencern och de pluggar som ligger där.

    Kruxet är alltså att fånga ljudet från sequencern. Som jag sa finns det 16 analoga kanaler in och dessa avspeglas i ljudkortets 16 kanaler. Dock, förutom dessa 16 har kortet två till, 17 och 18, som jag har tolkat som output från datorn. Nu, när jag kikar på blockschemat som jag länkade till ovan, hittar jag inte 17 och 18 och börjar misstänka att det kanske är den kanal som står som "MON" i blockschemat och då är det inte så konstigt om allt kommer den vägen; kommer det ut i monitorerna ska det ju även ut på den kanalen (vilket inte bara är logiskt utan precis som det står i schemat).

    Så det är kanske problemet - de där 17 och 18 som jag trodde var någon form av dator-ljud ut kanske är den rena monitor-mixen? Frågan är hur jag i så fall skickar ljudet från Numerology in i Logic?
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ▪️Hur ser det ut i systempanelen Audio & midi?
    Får återkomma om det -- sitter på jobbet med fel dator och för få syntar.
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ▪️Du spelar in allt audio eller menar du att du har kanaler aktiverade för medhörning och midisequencar?
    Allt audio alltså. Ljudkortet har en monitormix och till den skickar jag instrumenten samt den ovan nämnda DAW-kanalen.

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör Numerology som midi plugin i Logic på varje spår där jag behöver den. Funkar otroligt smidigt

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Thulo är något på spåret men nu har du ju säkert en låt du vill få ordning på utan att behöva routa om allt. Numerology ska väl ha Rewire? I så fall kan det pipeas in direkt i Logic utan omvägar. Starta först Logic, öppna upp rewirekanaler för Numerology, öppna sedan det så strömmas allt ljud därifrån direkt in i värdprogrammet på angivna spår. Finns 64 rewirespår ut ofta, åtminstone Reason har det. Bra med separerat så behöver du inte mixa i två program.

  9. #9
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Är inte 17-18 ett stereopar för "allt"? Jag tror att jag spelar in de kanalerna när jag bara vill mixa ner till 2 spår för att göra snabba arbetskopior för att lyssna exempelvis i bilen. Då får jag ljudet från datorn men också "live"-syntharna som är midistyrda, från i mitt fall, Logic.

  10. #10
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Numerology som midi plugin i Logic på varje spår där jag behöver den. Funkar otroligt smidigt
    Jag kikade precis på detta. Dock ser det ut som att jag måste återskapa hela mitt projekt i Logic men det kan det uppenbarligen vara värt. Då blir det ju precis rätt, dvs. även alla pluggar får varsin kanal, även om jag måste bryta isär mitt (förhållandevis) stora Num-projekt.

    Då vet jag vad jag ska göra ikväll...

  11. #11
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte 17-18 ett stereopar för "allt"? Jag tror att jag spelar in de kanalerna när jag bara vill mixa ner till 2 spår för att göra snabba arbetskopior för att lyssna exempelvis i bilen. Då får jag ljudet från datorn men också "live"-syntharna som är midistyrda, från i mitt fall, Logic.

    Jag tror du har rätt -- det är precis så jag upplever det. Som jag skrev ovan finns det en "MON"-kanal i blockschemat som skulle kunna vara just den där 17-18 och då stämmer ju upplevelsen. Det är den jag har använt när jag har gjort råkopior av saker jag har filat på men nu var första gången jag ville verkligen göra en "bred" inspelning så att det går att mixa den mer ordentligt.

    Man lär sig, man lär sig...

  12. #12
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thulo är något på spåret men nu har du ju säkert en låt du vill få ordning på utan att behöva routa om allt. Numerology ska väl ha Rewire? I så fall kan det pipeas in direkt i Logic utan omvägar. Starta först Logic, öppna upp rewirekanaler för Numerology, öppna sedan det så strömmas allt ljud därifrån direkt in i värdprogrammet på angivna spår. Finns 64 rewirespår ut ofta, åtminstone Reason har det. Bra med separerat så behöver du inte mixa i två program.
    Det där låter som en bra plan och mycket riktigt ser det ut som att Num har ReWire. Det skulle ju, som du skriver, bespara mig jobbet att återskapa hela Num-projektet i Logic. Visst, det har som framgått poänger, men just nu behövde jag bara komma framåt och då är mixen i Num tillräcklig för det jag vill uppnå.

    Tack för tipset!

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hä ä bra dä! Låt oss veta hur det gick Youtube är bra (ibland) om du behöver hands-on-tips vid specifika "case".

  14. #14
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Har tittat på YouTube så att ögonen blöder; har pillat med inställningar i Numerology och Logic så batteriet i musen tog slut, men inget hjälper...

    Jag har fått Num att skriva "ReWire" i sin statusrad och Num startar och stannar när jag startar och stannar Logic. Dock har jag inte hittat något sätt att få ljudet från Numerology in i Logic, hur mycket jag än klickar.

    Snälla, är det någon av er som har pillat med ReWire och Logic och kan säga hur jag ska sätta upp ett Track i Logic så att det kan spela in ljud från Numerology (och hur jag ska sätta upp Numerology så att det skickar ljud på ett sådant sätt att Logic hör det)?

    Jämra datorer! Snart åker macken ut och jag köper en gammal Portastudio istället...

  15. #15
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har mixat projekt som är gjorda i reason och då behövt använda rewire för att få in ljudet.
    Det är ganska bökigt att spela in från rewire och jag har för mig att man måste gå genom busar / auxar och väljer input på dom från rewire. För att sedan spela in ljudet från dessa busar så skapar du audiospår och sätter dessa att ta sitt ljud från busarna. Blir himla många spår.

    Måste finnas nån video som beskriver att spela in i logic via rewire.
    Senast redigerat av Thulo den 2017-07-07 klockan 10:41.

  16. #16
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mixat projekt som är gjorda i reason och då behövt använda rewire för att få in ljudet.
    Det är ganska bökigt att spela in från rewire och jag har för mig att man måste gå genom busar / auxar och väljer input på dom från rewire. För att sedan spela in ljudet från dessa busar så skapar du audiospår och sätter dessa att ta sitt ljud från busarna. Blir himla många spår.

    Måste finnas nån video som beskriver att spela in i logic via rewire.
    Jag höll på med bussar hela kvällen igår. Det finns en massa bussar i Logic och i Numerology men det jag inte blev klok på var om dessa var interna för programmen (Logics bussar används till exempel till effektsänd, efter vad jag förstår) eller om de delas. Nå, jag har kopplat bussar till olika utgångar i Numerology och jag har kopplat bussar till ljudspår i Logic men inte fasen låter det någonstans. Misär.

    De video jag har hittat har varit mer fokuserade på att synkronisera MIDI över ReWire och det är jag ju inte så road av utan det är ren audio som ska över. Det blir till att leta mer.

  17. #17
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    OK, ett litet framsteg: Jag skapade AUX-spår i mixern i Logic och där kunde jag assigna ReWire-outputs från Numerology och nu hör jag ljudet från mina pluggar inne i Logic.

    Men hur farao får jag ner det ljudet på ett spår? Jag har skapat ett audio-spår och satt en buss där Audio-spåret har bussen som input och AUX samma buss som output:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2017-07-07 12.29.05.png 
Visningar:	184 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	75761
    Som ni ser har Audio 1, 2 och 3 input från buss 1, 2 och 3 och AUX 1, 2 och 3 har output till samma bussar men (som också framgår) inga gröna staplar här inte! Meh!

  18. #18
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Tycker det ser rätt ut, tror bara att du behöver klicka på I (Input monitoring) bredvid de röda R under varje kanal så ska ljudet höras... Sitter på jobbdator nu så kan inte kolla själv.


    edit: ibland så bråkar logic med mig så jag måste starta en inspelning för att ljudet ska höras.

  19. #19
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har för mig att körde med send istället för output. Se till att den är på 0db och pre fader.
    Sen kör jag output till ingenting eftersom att du kan monitorera via ditt inspelningsspår.
    Namnge auxkanalerna så det blir mindre förvirrande.

    En aux och en bus är samma sak så nu kanske du skickar kanalerna till sig själv eller?

  20. #20
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det ser rätt ut, tror bara att du behöver klicka på I (Input monitoring) bredvid de röda R under varje kanal så ska ljudet höras... Sitter på jobbdator nu så kan inte kolla själv.
    Det där gjorde susen! Nu har jag lyckats lägga in mitt projekt och gjort en första inspelning. Behöver göra om allt dock, men det har inte med min uppsättning att göra utan här är det ren klantighet som är skälet.

    Tack!

  21. #21
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där gjorde susen! Nu har jag lyckats lägga in mitt projekt och gjort en första inspelning. Behöver göra om allt dock, men det har inte med min uppsättning att göra utan här är det ren klantighet som är skälet.

    Tack!
    Fint att det löste sig med inspelningen i alla fall

  22. #22
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har för mig att körde med send istället för output. Se till att den är på 0db och pre fader.
    Sen kör jag output till ingenting eftersom att du kan monitorera via ditt inspelningsspår.
    Namnge auxkanalerna så det blir mindre förvirrande.

    En aux och en bus är samma sak så nu kanske du skickar kanalerna till sig själv eller?
    Jag ska kika på den där varianten också. Just nu är jag bara glad att jag fick in något men det finns definitivt utrymme för förbättringar. Tack för tipset!

Liknande ämnen

  1. Hur många monofona ljudkällor...
    Av Daionsavage i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-03-01, 19:56
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 17:25
  3. Asio4All - hur få in flera ljudkällor
    Av my03 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-18, 18:35
  4. UAD Apollo + routing + Logic
    Av the örjan i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •