Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Poly Rogue

  1. #1

    Veteran

    Poly Rogue

    Halloj alla Moog Rogue vänner!

    Jag håller på och bygger en plugg som låter som min Moog Rogue.
    Har jag kommit så långt att jag börjar klura på om jag skall vara 100% trogen originalet eller om jag skall ge Roguen lite extra features. Det som jag närmast tänker på är följande och är satt i prioriteringsordning.

    Polyfoni
    ADSR istället för ADS

    Alla ni Rogue lovers hur skulle ni vilja ha en Rogue plugg?

    Ok,ni undrar hur låter "Poly Rogue" låter
    Nedan har jag slumpmässigt klippt mellan min Rogue och min "Poly Rogue?"

    https://soundcloud.com/dabene/moogenbas2

    Exempel på Poly läge
    https://soundcloud.com/dabene/polyroguen

    Varför gör jag en plugg av Moog Rogue?
    Min Moog Rogue är min första synt, den har varit med mig hela mitt syntliv. Jag älskar min Rogue och vill ha samma sound som just min Rogue har. Så jag bygger den främst för mig själv för att ha med mig min Rogue i laptopen. Sedan är det ett plus att jag kan få den polyfon vilket jag drömt om.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pr1.PNG 
Visningar:	33 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	78342
    Senast redigerat av drloop den 2017-12-23 klockan 08:47.

  2. #2
    cercina
    cercina är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Klippet låter sjysst, dela gärna med dig av fler klipp.
    Har du tänkt släppa pluggen eller är den bara för dig själv?

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cercina Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippet låter sjysst, dela gärna med dig av fler klipp.
    Har du tänkt släppa pluggen eller är den bara för dig själv?
    Orsaken till att jag frågar om vad folk eventuellt skulle vilja ha är att jag lika gärna kan släppa pluggen till alla när jag väl är klar.
    Det blir säkert nåt klipp till med ljudexempel. Det är dock en mycket tidskrävande process att hitta alla inställngar så att ljudet blir exakt likadant i hårdvaran som i mjukvaran. Analoga kontroller ger inga exakta värden direkt.
    Planen är att skapa mappning av alla kontroller för Korg nanoKONTROL2 så att man kan styra VSTn med rattar och reglar på ett bekvämt sätt. Om jag väljer bort ADSR så får man med alla skjutreglar på Roguen precis som i verkligheten.

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Har inte ägt nån Rogue, så har svårt att säga vad som skulle saknas. Men rent allmänt skulle jag tycka det vore trevligt med en begränsad plug med ett minimum av kontroller och som är lättrattad och alltid låter bra. Pluggar med hur många envelopper, lfoer som helst, och oändliga modulationsmöjligheter finns det 13 på dussinet av redan.

    Vad bygger du pluggen i förresten, nåt modulbaserat eller kodar du själv?

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte ägt nån Rogue, så har svårt att säga vad som skulle saknas. Men rent allmänt skulle jag tycka det vore trevligt med en begränsad plug med ett minimum av kontroller och som är lättrattad och alltid låter bra. Pluggar med hur många envelopper, lfoer som helst, och oändliga modulationsmöjligheter finns det 13 på dussinet av redan.

    Vad bygger du pluggen i förresten, nåt modulbaserat eller kodar du själv?
    En blandning av färdiga moduler och en del modifierad kod. Finns några knepiga grejer som overdriven i ampdelen på Moogen som är lite svårlöst för mig. OBS! Jag är absolut ingen programerare men med google och wolfram alpha kommer jag nära målet.

    Bra input med att hålla funktionerna nere. Samtidigt finns det en del moddar till Roguen som kanske folk gillar.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skulle gärna se den där underbara distorsionen man kan få när man kör externa signaler genom filter-ingången. Här är ett ljud-exempel där Prodigy genom Rogue gör gong-ljudet:

    https://youtu.be/5MuJ0wDGnEc

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle gärna se den där underbara distorsionen man kan få när man kör externa signaler genom filter-ingången. Här är ett ljud-exempel där Prodigy genom Rogue gör gong-ljudet:

    https://youtu.be/5MuJ0wDGnEc
    Coolt!Bra förslag!
    Det är nog överkurs för mig. Kämpar som sagt med disten i ampdelen.

  8. #8

    Veteran
    Uppdatering, just nu så är Poly Rogue exakt som originalet förutom att den också kan vara polyfon samt att jag har lagt till ett chorus.

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag tror att det är en bra idé att som du gjort hålla sig till originalet. Börjar man lägga till extra features så blir det liksom inte en Rogue längre, utan någon Moog-halvmesyr. Dessutom tappar man den välbalanserade designen hos originalet, hur frestande det än är att "förbättra" saker.

    Du kan ju alltid göra en annan plugg som heter "Rogue Extra Allt" senare...

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Varför inte kolla in vilka moddar som är vanliga på riktiga Rogue och lägga till dem? Det kunde vara en kul grej att låta varje sådan mod vara valbar dessutom.

  11. #11

    Veteran
    Design mockup för att testa "platt" användar gränssnitt.
    Vill ha ett så rent gränssnitt som möjligt.
    Jag gillar det här enkla gränssnittet. Eller måste man göra vintage bara för att det är en vintagesynt?

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pr1.PNG 
Visningar:	64 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	78343  

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som mobbad Taurus 2-husse tycker jag det ser bra ut i simpel form. Vad jag saknat under min Roguetid och fortsatta Taurus 2-tid är separata oktavväljare till oscillatorerna. Men samtidigt håller jag med. Är det enkelheten du vill ha, så kör på "originalet".
    Featuremässigt i övrigt på hårdvaran är (ju) extern filterstyrning, men det har du väl redan byggt in ändå tänker jag, eftersom det inte kräver extra reglage.

  13. #13
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Gillar verkligen det rena, enkla gränssnittet. Jag använder 100% mjukvara numera och ogillar personligen "vintage"-design på pluggar.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    börjar klura på om jag skall vara 100% trogen originalet eller om jag skall ge Roguen lite extra features.
    Som tokmoddare av min MG1'a kan jag säga att jag inte ångrar mig en sekund att jag gav den extra features. MG1/Rogue är ju rätt begränsade i original.

    Men en tanke kring detta; är det väldigt svårt att lägga in alla features men att ha de valbara?

    Jag tror att (om du tänker kommersiellt) vore det bästa att ha valbara settings i inställningar:

    1) SKIN: Contemporary <-> Vintage
    2) FEATURES: Xpanded <-> Classic

    Så kan du lägga till extra Separata Oktavväljare, separata vågformsväljare, extra ENV, PWM etc etc under expanded, men vill man ha det klassiskt går det med.

    Vet inte hur svårt det skulle vara, men det skulle imo få pluggen att lyfta och kännas lyxig.

    Bara en tanke.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vad gäller GUI så tror jag på idén att det visuella skall förstärka känslan av instrumentet. Vill du att det skall låta vintage så bör det se vintage ut. Skall det låta modernt så skall det se modernt ut... Sedan behöver ju vintage inte betyda en exakt kopia av Roguen om det är vintage som är grejen...

  16. #16

    Veteran
    Min tanke är att så långt som möjligt kopiera min Rogue ljudmässigt.
    Men jag är så förbaskat trött interfäjs som ser ut som verkliga knappar i 3D.
    Tänkte att min spartanska design skulle förhöja den spartanska synt som Roguen faktiskt är fast bibehållen känsla men med ett modern snitt på grafiken. Kommer naturligtvis finjustera så dert blir sexigt med lite bokstäver och annat som man kan tänkas behöva.

    Och så en teaser på hur den lille rackaren låter polyfoniskt med chorus och reverb på polydelen. Monobasen utan effekter.
    På polysynten så rattar jag i realtid upp en oscillatorns pitch 1 oktav med oktavratten på Polyroguen. Fin effekt, speciellt när den blir polyfon.

    https://soundcloud.com/dabene/polyroguen

    OJ då, basen blev lite väl sur kanske, jaja det låter väl änna analågt på så sätt....
    Senast redigerat av drloop den 2017-11-21 klockan 21:38.

  17. #17
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag skulle definitivt lägga till möjligheten att kunna välja oktav och vågform separat för oscillatorerna. Vill man vara trogen originalet så är det ju bara att ställa dem lika.

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle definitivt lägga till möjligheten att kunna välja oktav och vågform separat för oscillatorerna. Vill man vara trogen originalet så är det ju bara att ställa dem lika.
    Hade tänkt en officiell version exakt som originalet och min egna med just sådana tweaks. Men det kanske blir en moddad version som kommer ut.

  19. #19
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag är 100% för Lackans förslag Med en expanderad vy med extra funktioner för den som vill. Om man nu vill ha en naturtrogen minimalistisk grundversion.

    För det andra tycker jag den låter helt otroligt bra! Vrålsnyggt demo; både monobasen och polybiten låter bättre än det mesta.

    Hatten av! Sjukt impad! 😎

  20. #20

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är 100% för Lackans förslag Med en expanderad vy med extra funktioner för den som vill. Om man nu vill ha en naturtrogen minimalistisk grundversion.

    För det andra tycker jag den låter helt otroligt bra! Vrålsnyggt demo; både monobasen och polybiten låter bättre än det mesta.

    Hatten av! Sjukt impad! ��
    PolyRogue Hype!
    Tack så mycket.

    Kompilerade den senaste version av den lille rackaren, körde 25 instanser av mono versionen på min laptop med en dualcore i3 processor från 2010 utan några som helst problem. Finns några operationer som saknas i synten som jag vet kommer dra mer CPU. Använder ingen översampling än.

    Tar gärna emot förslag på namn, gissar att jag kommer att bli stämd om jag använder Rogue i namnet, får väl kontakta Moog i värsta fall.

  21. #21
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Rouge da Mouge

    en del Rogue-ägare verkar vilja kunna välja olika vågform på vco 1 och 2, jag bryr mig inte om det, men oktavswitchen kanske kunde vara två olika?

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Roguer Moore!

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roguer Moore!
    Haha...

  24. #24
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Poly Roogue kan de väl inte ha några åsikter om, men man fattar vad som åsyftas.. 😎

  25. #25

    Veteran
    Någon som är sugen på att betatesta?
    Monoversion som skall testas.

  26. #26
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som är sugen på att betatesta?
    Monoversion som skall testas.
    Jag är ingen Rogue-kännare men testar gärna. Kör dock mac och pluggar i AU-format.
    Senast redigerat av loghill den 2018-03-05 klockan 23:20. Anledning: Skrev fel

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen Rogue-kännare men testar gärna. Kör dock mac och pluggar i A-format.
    Man behöver inte vara Rogue kännare, man behöver bara gilla syntar.
    Men just nu är det bara VST för Mac och Windows som jag testar.

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag testar gärna, har ju en Rogue också

  29. #29

    Veteran
    Härligt, återkommer med info i helgen.

  30. #30
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver inte vara Rogue kännare, man behöver bara gilla syntar.
    Men just nu är det bara VST för Mac och Windows som jag testar.
    Äsch... Har ingen VST-DAW... Men hoppas du hittar glada testare!

  31. #31
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    kan gärna testa - mac-vst

  32. #32
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Låter väldigt bra.
    Skulle vara kul att få testa den också

  33. #33

    Veteran
    Kort update
    Drabbades av en bug som jag var tvungen att reda ut innan jag kunde fortsätta.
    Finns inga onboard effekter just nu. Originalet har ju inga fx.
    Men jag klurar på att lägga in delay och chorus för att få lite mysigare ljud.
    Det vore najs med ett reverb men då börjar synten sluka lite mer resurser och reverbet kommer inte vara topnotch så jag stryker nog det från min todo-lista.
    Nedan en kort snutt där Polyroguen står för basen.

    https://soundcloud.com/dabene/homemade

    Eftersom jag inte har några effekter inbyggda i PolyRogue så kör jag i exemplet ovan kiloHearts chorus!
    https://kilohearts.com/products/chorus


    Riktigt najs till det här basljudet.

    Får hoppas att jag hinner klart den här pluggen innan Behringer gör en kopia...
    Senast redigerat av drloop den 2018-05-05 klockan 09:25.

  34. #34

    Veteran
    Ok, nu tror jag att jag har ett namn på synten.
    Jag har ju http://www.ballisticrosesmusic.com/ så då får det bli PolyRose.
    Vad tror ni om det?

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    PolyRose är riktigt bra imo. Anspelar lite lagom på det röda, men signalerar ändå att det är en egen pryl! Top Notch!

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PolyRose är riktigt bra imo. Anspelar lite lagom på det röda, men signalerar ändå att det är en egen pryl! Top Notch!
    Härligt att ha ja sägera omrking sig ibland.

  37. #37
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Javisst är det!

  38. #38
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    När jag smakat lite på det och låtit det marinera lite grann så tycker jag det är en fullträff. Man fattar ju precis vad det syftar till men är ändå tillräckligt eget för att stå på egna ben. Kanon!

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anspelar lite lagom på det röda...
    Meeen.... Hoppas inte Kroffe lurkar i den här tråden. Han hade blivit vansinnig.

    Den heter ju Rogue som i "Skurk" eller "Bandit". Inte "Rouge" som i röd på franska... Har alltså väldigt lite med färgen röd eller rosor att göra egentligen.

    Hmm...

    Men det som är likt är ju uttalet iof. Rogue och Rose låter ju lite lika. Så det kanske är bra i alla fall...

  40. #40

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meeen.... Hoppas inte Kroffe lurkar i den här tråden. Han hade blivit vansinnig.

    Den heter ju Rogue som i "Skurk" eller "Bandit". Inte "Rouge" som i röd på franska... Har alltså väldigt lite med färgen röd eller rosor att göra egentligen.

    Hmm...

    Men det som är likt är ju uttalet iof. Rogue och Rose låter ju lite lika. Så det kanske är bra i alla fall...
    hähä, passerade min kvalitetskontroll.

  41. #41
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Då kan jag, som haft originalet, erkänna att jag aldrig fattade vad Moog syftade på med en röd fransk synth, som inte var röd. Passerade min kvalitetskontroll i en sisådär 10 år med.. 😄

  42. #42
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tydligen är det för att "Moog" ska uttalas som "Rogue" gör, det ska rimma med varandra.

    Så "Moog" ska alltså uttalas [moʊɡ] och inte [moog].

  43. #43
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Möug! -är den från Skåne, eller..?! 🙄

  44. #44
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tydligen är det för att "Moog" ska uttalas som "Rogue" gör, det ska rimma med varandra.

    Så "Moog" ska alltså uttalas [moʊɡ] och inte [moog].
    Rouge är väl sånt kvinnor har på ögonlocken. Då funkar väl Mouche Rouge bättre...

  45. #45
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Fan va fint, doktorn!

  46. #46

    Veteran
    En update!
    Nu är PolyRoguen ljudmässigt i princip klar.
    Håller på och klurar på hur jag vill styra den rackaren hårdvarumässigt.
    Så här får ni en liten snabbdemo hur det låter med annat än sågtand!
    Lite lyxigare ljud.

    https://soundcloud.com/dabene/polyrogue-fyrkantmatta

    Liverattat ljud så klart!
    Senast redigerat av drloop den 2020-09-26 klockan 11:30.

Liknande ämnen

  1. Moog Rogue - custom PSU problem
    Av synthmicke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 23:24
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01
  3. Rogue vs. Prodigy?
    Av Johan Runeson i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 16:11
  4. Moog Rogue
    Av sääfen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •