Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 107 av 107

Ämne: The River 8 rösters analog synth baserad på Moog Source

  1. #61
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Extremt välbyggt. Låter vintage på ett mycket positivt sätt. Inbyggt analog trippel chorus. Skall försöka få ihop en demolåt men tidsbristen är total några veckor framåt.

  2. #62
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Skaffat en alltså, kul. Ser fram emot demo

  3. #63
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset? Samma som 8 rösters Moog One?
    Lite beroende på € kursen när man ska betala förstås, men strax under Moog One 8 ja.
    Laurent har ju satt in en kraftfull nätdel med stor kylfläns på baksidan så denna är helt fläktfri.
    Im a fan of no fans!

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extremt välbyggt. Låter vintage på ett mycket positivt sätt. Inbyggt analog trippel chorus. Skall försöka få ihop en demolåt men tidsbristen är total några veckor framåt.
    Den ser jag fram emot!

  4. #64
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där videon gav inte GAS precis, men den kan säkert mycket mer och kvasi-poly-AT lät ju ganska kreativt.

    Det låter väldigt DCO-igt i klangen. VCOerna är väl inte utbytta? Jag hör dock gärna mer såklart! Men gärna annat än generisk amerikansk meditationmusik.
    Fortfarande VCO och dessutom analog LFO på varje röst, du hade nog för dålig lyssning.

    Och som Firechild säger, inbyggt analogt trippel chorus, likadant som Baloran säljer i rackformat för 10 000:-.

  5. #65
    Paye ton synthé mec!!! Litéralement et figurativement!
    En svart vit val har fötts!

  6. #66
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Låter grymt.

  7. #67
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortfarande VCO och dessutom analog LFO på varje röst, du hade nog för dålig lyssning.

    Och som Firechild säger, inbyggt analogt trippel chorus, likadant som Baloran säljer i rackformat för 10 000:-.
    Absolut kackig lyssning, men det var den där demon som inte var kul.

    Trippelchorus, äsch... det har väl alla.

    Ser dock fram emot en FC-demo komplett med den episka blicken. Sedan är världen komplett igen.

    edit: Lyssnat med lurar nu och absolut trevligt, men inte en machinepop/Angaudlinn-maskin i de klippen iaf. Hajjar dock ni Vangelisfrälsta och som sagt, gärna fler demospår!

  8. #68
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Imponerande känsla för detaljer hos den där fransmannen. Jag slogs omedelbart av att alla uttag hade text så att det går att läsa både framifrån och bakifrån, men också att det finns både tele och XLR (och den högra tele är förstås röd). Och gångjärn! Och det ser ut som alla delar går att komma åt separat, dvs. jag ser tre (!) USB-utgångar; synt, effekt och klaviatur.

    Någon har tänkt igenom detta ordentligt.

    Läste sedan lite i den här recensionen (https://greatsynthesizers.com/en/rev...l-sound-force/) och kan förstå att ni som beställt har gjort det. Personligen ligger den utanför min budget men det är bara att glädjas med både tillverkaren och er som köpt. Verkar vara en riktigt välbyggd och välljudande best.

    Grattis!

  9. #69
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Tycker den verkar låta svinbra baserat på de demos som finns. En av de få, om inte enda, moderna maskin som jag tycker låter vintage på rätt sätt. Poly alltså.

  10. #70
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag står inte ut med designen - annars kunde jag övervägt den. Men visst den är snyggare nu än när den var vit ...

  11. #71
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag slogs omedelbart av att alla uttag hade text så att det går att läsa både framifrån och bakifrån,
    Ja, så jäkla bra

  12. #72
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Firechild skrev i Moog One tråden:

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fatar var budget budget på slutet av 90talet men nu är det high end fast det fortfarande är skit. På min Schimdt är det highend Fatar keyboard som är helt värdelöst. På aftertouchen är det inget djup alls utan mer eller mindre av och på så jag kan inte tänka mig att Fatar plötsligt gör bra Keyboards till Moog One. Nu spelar jag alla mina synthar från Prophet T8 så Keyboardet är av sekundär betydelse för mig. Men det är ju uselt betyg till branchen att Fatar är normen för highend...
    Både Schmidt, Moog One och The River använder Fatar TP8 keyboard.

    Jag funderar på det här med aftertouchens djup som du saknar Firechild.

    Baloran skriver så här om The River när någon frågar om det kommer en rackversion:

    "I drive the Fatar keyboard with my own circuits and I therefore provide specific information such as Release Velocity, or the aftertouch and wheel encoded on 10bits. With an external keyboard, I'm going to lose some of the qualities of The River's expressions"

    Jag vet inte iofs inte om det betyder att andra tillverkare inte driver det med egna kretsar?

    Men är det möjligt att han kan ha lyckats bättre med aftertouchen tack vare egna 10 bit kretsar?
    Har du hunnit testa på The River och kunnat jämföra med de andra ännu Firechild?

  13. #73
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Firechild skrev i Moog One tråden:



    Både Schmidt, Moog One och The River använder Fatar TP8 keyboard.

    Jag funderar på det här med aftertouchens djup som du saknar Firechild.

    Baloran skriver så här om The River när någon frågar om det kommer en rackversion:

    "I drive the Fatar keyboard with my own circuits and I therefore provide specific information such as Release Velocity, or the aftertouch and wheel encoded on 10bits. With an external keyboard, I'm going to lose some of the qualities of The River's expressions"

    Jag vet inte iofs inte om det betyder att andra tillverkare inte driver det med egna kretsar?

    Men är det möjligt att han kan ha lyckats bättre med aftertouchen tack vare egna 10 bit kretsar?
    Har du hunnit testa på The River och kunnat jämföra med de andra ännu Firechild?
    Både The River och Moog One har bättre keyboard än Schmidt faktiskt. De känns väldigt lika. Så behöver man inte poly at så får jag väl säga att de är helt ok.

  14. #74
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Visas på Superbooth nu.
    Jädrans vad bra den låter, hårt att behöva gå och vänta så länge på den!


    https://youtu.be//RDo3TJCdq5o

  15. #75
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Fantastiska synt-tider vi lever i. Det hade man inte trott för bara fem år sedan. Otrolig mångfald och mer lär det bli.

  16. #76
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visas på Superbooth nu.
    Jädrans vad bra den låter, hårt att behöva gå och vänta så länge på den!


    https://youtu.be//RDo3TJCdq5o
    Den lät fantastiskt bra!

  17. #77
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har haft den ett par veckor nu, och ett bra sätt att lära sig en synth är att försöka få fram ett specifikt ljud, och varför inte Blade Runner Main Titles ljudet.

    https://soundcloud.com/synthee/blade-runner-test-with-the-river

  18. #78
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft den ett par veckor nu, och ett bra sätt att lära sig en synth är att försöka få fram ett specifikt ljud, och varför inte Blade Runner Main Titles ljudet.

    https://soundcloud.com/synthee/blade-runner-test-with-the-river
    Skickligt!!

  19. #79
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Snyggt!

  20. #80
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Brutalt snyggt

  21. #81
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Låter fantastiskt! Filma YT demo och lägg ut!

  22. #82
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ouch!!! Wunderbar


  23. #83
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft den ett par veckor nu, och ett bra sätt att lära sig en synth är att försöka få fram ett specifikt ljud, och varför inte Blade Runner Main Titles ljudet.
    https://soundcloud.com/synthee/blade-runner-test-with-the-river
    Najs

  24. #84
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Wow, tack för alla upplyftande kommentarer!

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter fantastiskt! Filma YT demo och lägg ut!
    Tack, ja funderade på det först, men tyckte att den är lite kort, kanske kan göra något mer med den, vi får se.

    Intressant med leadljudet hur mycket reverbet betyder, UAD Lexicon 224, skulle säga att det är 50/50 reverb och ljud, om inte ännu mer reverbet.

    Men en smart funktion hos The River som jag använt här är möjligheten att styra attacken på båda enveloperna med velocityn, så man kan spela långsam attack på enstaka toner.
    Även releasen går att kontrollera när man släpper upp tangenten.

  25. #85
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Supersnyggt! Och kul att höra om reverbet för det slog när jag lyssnade att du verkligen nailat det perfekt!

  26. #86
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, tack för alla upplyftande kommentarer!


    Tack, ja funderade på det först, men tyckte att den är lite kort, kanske kan göra något mer med den, vi får se.

    Intressant med leadljudet hur mycket reverbet betyder, UAD Lexicon 224, skulle säga att det är 50/50 reverb och ljud, om inte ännu mer reverbet.

    Men en smart funktion hos The River som jag använt här är möjligheten att styra attacken på båda enveloperna med velocityn, så man kan spela långsam attack på enstaka toner.
    Även releasen går att kontrollera när man släpper upp tangenten.
    velocity som styr attack i enveloper är guld värt! Akai MPC, Ensoniq samplers, Roland D-50 m.fl. har detta inbyggt. Lite ovanligare på nya syntar, bortsett från de allra dyraste.

  27. #87
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härlig kort-cover Albedo!

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    velocity som styr attack i enveloper är guld värt! Akai MPC, Ensoniq samplers, Roland D-50 m.fl. har detta inbyggt. Lite ovanligare på nya syntar, bortsett från de allra dyraste.
    Så'nt nytt jox!

    /Chroma fanboy

  28. #88
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nyårslöfte. Använda The River mer.

  29. #89
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Supersnyggt! Och kul att höra om reverbet för det slog när jag lyssnade att du verkligen nailat det perfekt!
    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    velocity som styr attack i enveloper är guld värt! Akai MPC, Ensoniq samplers, Roland D-50 m.fl. har detta inbyggt. Lite ovanligare på nya syntar, bortsett från de allra dyraste.
    OK, jag har aldrig haft nån med det förut.
    Men release velocity är ju mer ovanligt. Andromeda A6 har det vet jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härlig kort-cover Albedo!



    Så'nt nytt jox!

    /Chroma fanboy
    Tack!

    Modernt trams, krånglar bara till det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyårslöfte. Använda The River mer.
    Ja, gör det!

  30. #90
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Känns instrumentet premium i övrigt utöver ljudet?

  31. #91
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns instrumentet premium i övrigt utöver ljudet?
    Ja, det tycker jag. Stor, tung och stabil. Rattar, knappar och pitch/modulationshjul har en skön känsla.
    Och designen med den lutande panelen, jag njuter av att sitta framför denna snygga synth!

  32. #92
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det tycker jag. Stor, tung och stabil. Rattar, knappar och pitch/modulationshjul har en skön känsla.
    Och designen med den lutande panelen, jag njuter av att sitta framför denna snygga synth!
    Härligt! Så skall det vara

  33. #93
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Runt 50000kr, kolla med Firechild han har en. En ny synth som låter som de gamla. Frestande. Tar dock mycket plats och väger en del...

  34. #94
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Runt 50000kr
    Ja, hittade det i den här tråden. Tack ändå!

  35. #95
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu finns uppdateringen 1.85 till The River.

    I de första recensionerna av synthen stod att den hade pseudo poly aftertouch där man kunde välja: standard, last key, highest key, lowest key, alltså vilken tangent som skulle få unik aftertouch.
    Och det var en funktion jag gillade när jag beställde den.
    Men sen när jag fick hem den fanns enbart "Last key".
    Jag skrev till Laurent och frågade om det gick att lägga till highest key, och då la han till den och de andra i den här senaste uppdateringen.
    Men jag vet fortfarande inte om den hade alla funktioner från början och dom försvann på vägen?
    Hur som helst, nu finns dom iallafall

  36. #96
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Baloran har en ny hemsida nu.
    Och den 10 februari släpps nästa batch av The River om någon är intresserad av att beställa.

    https://baloran.com/store/

  37. #97
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I de första recensionerna av synthen stod att den hade pseudo poly aftertouch där man kunde välja: standard, last key, highest key, lowest key, alltså vilken tangent som skulle få unik aftertouch.
    Namen.. Jag skulle precis koda upp en liten midi box som tog key on/off och channel aftertouch och konvertera till poly aftertouch for senaste tangenten. Jag trodde jag kom pa det, du menar att det ar en feature som finns i Baloran allaredan!?
    Det ar nastan bara sa jag anvander poly aftertouch pa min EPS/Dekard's Dream kombo, sa jag tror det skulle funka kalas...

  38. #98
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Namen.. Jag skulle precis koda upp en liten midi box som tog key on/off och channel aftertouch och konvertera till poly aftertouch for senaste tangenten. Jag trodde jag kom pa det, du menar att det ar en feature som finns i Baloran allaredan!?
    Det ar nastan bara sa jag anvander poly aftertouch pa min EPS/Dekard's Dream kombo, sa jag tror det skulle funka kalas...
    Ja visst, The River har en sån smart funktion . Som du säger så är det så man oftast använder det, sällan man skulle få för sig att få aftertouch feeling enbart på mitten-tonen i ett ackord t.ex.

  39. #99
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Laurent har just levererat klart lot 4 av The River. 129 sålda hittills.
    Han jobbar med ett nytt projekt nu som verkar bli en synth med både analog vco och wavetables med tanke på släppta ljudklipp.
    Hemligt fortfarande men namnet The Machine har nämnts.

  40. #100
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bortsett från allt annat..så funderar jag bara över namnvalet... jag bygger en synth och det bästa namn jag kommer på är "the River"

  41. #101
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag tänker att det har med synten den bygger på att göra, Source -> River? kanske inte så kul namn oavsett ¯\_(ツ)_/¯

  42. #102
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tänker att det har med synten den bygger på att göra, Source -> River? kanske inte så kul namn oavsett ¯\_(ツ)_/¯
    Ja, så var det ju, och det är väl inte helt lyckat att en fransk ingenjör hittar på namnet själv.
    Men nu tycker jag man har vant sig vid namnet.

  43. #103
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bortsett från allt annat..så funderar jag bara över namnvalet... jag bygger en synth och det bästa namn jag kommer på är "the River"
    Min första association var till poker och Texas hold'em där bordskorten heter "flop", "turn" och "river". Jag antar att "Flop" aldrig var aktuellt.

  44. #104
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första association var till poker och Texas hold'em där bordskorten heter "flop", "turn" och "river". Jag antar att "Flop" aldrig var aktuellt.
    Nej, men den gav nog en bra "turnover" till Laurent.

  45. #105
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men den gav nog en bra "turnover" till Laurent.

  46. #106
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bortsett från allt annat..så funderar jag bara över namnvalet... jag bygger en synth och det bästa namn jag kommer på är "the River"
    Jag gillar det bl a för att det är så annorlunda. Det ger mig även positiva associationer

  47. #107
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske namnet var till för att äldre synthgubbar med prostataproblem skulle få hjälp att associera och undermedvetet ...

Liknande ämnen

  1. Therapsid MKII - sid baserad synth
    Av nidas i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-06-10, 18:59
  2. 128 rösters analog synt... i en telefon..?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •